Anna Strand Bageriforretning og en lærling der

Med tidligere kommuner Bodin og Kjerringøy

Moderator: MOD_Nordland

Svar
Brukeravatar
11494
Sted: OSLO

Anna Strand Bageriforretning og en lærling der

Legg inn av 11494 » 25. januar 2007 kl. 17.31

Har du noe å fortelle om denne forrentningen?

Johan Sverdrup Karlsen f 1884 i Steigen var ved folketellinga år 1900 Bagerlærling hos Anna Strand Bageriforretning i Kirkegade 1 i Bodø.

Jeg har sett igjennom lister av inn- og utflyttinger til Bodø, men jeg kan ikke finne ut når han kom eller dro fra Bodø. Så om det finnes noen steder å innhente mere info tar jeg med takk i mot gode råd for hvor jeg kan lete for å finne noe. Etter hva avdøde i familien har fortalt så tok han svenneprøven i Tromsø. Hvorfor vet jeg ikke. Kanskje det ikke gikk an i Bodø eller om han fortsatte læretiden der, vet jeg ikke.
Noen her som vet om hvor jeg kan finne ut om denne svenneprøven? Det burde vel finnes, - men hvor?
Historien om bedriften er også av interesse.
Hilsen Unni-May

dn20561
Sted: HOVET

Re: Anna Strand Bageriforretning og en lærling der

Legg inn av dn20561 » 31. januar 2007 kl. 19.22

Hei,

hva er status for dette svaret i dag funnet noe svar andre steder ?El. fått svar svar på dette søket??
Ang. En slik Bakeribedrift burde det være noe littratur om ? Ikke sikker men mulig det en bog der bedrifter fra gamledager står ført opp.Slik vi har her nede.

Vi få håpe noen på denne siden sitter med bøker /imf. på dette du spør om :?:

Mvh.
Helge R. :wink:

Brukeravatar
11494

Legg inn av 11494 » 31. januar 2007 kl. 22.24

Takk for utvist interesse.
Pr d.d. har jeg ikke fått noen annen respons enn din. Desverre. Jeg har søk på internett etter informasjon uten å finne annet enn et foto av forretningen. Det var jo fint det da og bedre enn ingenting. Jeg er nesten sikker på at det finnes info om dette, men hvor, - det skulle jeg gjerne ha visst.
Hilsen Unni-May

Brukeravatar
Viggo Eide
Sted: BODØ
Kontakt:

Legg inn av Viggo Eide » 1. februar 2007 kl. 19.08

Jeg har sett i flere bøker og på gamle kart. Noe er rett, noe er galt.

Sjøl om folketellinga oppgir adressen til Kirkegade 1 så er den rette adressen Stortorvet 1. Men siden Kirkegaten munner ut i Torvet kan en lett forledes til å tro at adressen er i Kirkegaten. I Bodø er partallshusene på den vestre siden av nord-sør gående gateløp.

Oscars Bergs bok Folk og hus i gamle Bodø 1 omtaler også i sin opplisting Stortorvet 1 som A. Strand bakeriforretning.

Flere bøker med bilder fra Torvet har med huset der bakeriet lå. På Salten Museums hjemmeside finner vi:

Bilde
Bakeriet ligger i det lave Nordlandshuset i 1 1/2 etasje til høyre, rett bak to vognmenn med hester.

Salten museum OBS lenken virker ikke lenger da Salten Museum har omgjort hjemmesiden sin.

Aktuelle bøker å lete mer i er:

Berg, Oscar (red.): Folk og hus i gamle Bodø, 2 bind, Bodø 1984-85.
Støver, Arvid: Personalhistorie for Hundholmen nu Bodø by før 1891, Bodø 1966.

Se forøvrig etter stoff hos Salten museum og bodohistorie.no/
Sist redigert av Viggo Eide den 12. mai 2008 kl. 18.11, redigert 2 ganger totalt.
Viggo Eide
nestleder i Slekt og data
aktiv i Slekt og Data Nordland
admin i Slektsforum
http://tidogrom.blogspot.com

Brukeravatar
11494

Legg inn av 11494 » 2. februar 2007 kl. 14.25

Tusen, tusen takk. :D Denne informasjonen setter jeg stor pris på. Jeg visste jo at det fantes stoff om dette. Jeg er interessert i historie om Bodø og omegn i og med at jeg har andre aner som har bodd der.
Erich Olsen f.1798 og Christine Olsdatter fra Overhalla Nord Trøndelag dro nordover og fikk døtrene
Elen Louise f. 25. Okt 1825, døpt 26. Des 1825 Bodø
Anne Malenne f. 28. Mai 1827, døpt 24. Juni 1827 Bodø
Ovidia Dorothea f. 15. April 1829, døpt 17. Mai 1829 Bodø
Ericha Maria f. 1. Juni 1831, døpt 10. Juli 1831 Bodø
Elen Louise havnet etterhvert (via Hammerfest) i Vardø med ektemann fra Odalen. Et av deres barnebarn Olga Marie (med far fra Gudbrandsdalen) giftet seg med Johan Sverdrup som er mitt utgangspunkt for dette søket.

Slektsforskning er spennende. Her kan jeg i løpet av noen generasjoner følge migrasjonen fra Østlandet og Gudbrandsdalen som går norover til toppen av norgeskartet, for så å snu og dra til bake noen generasjoner senere.

Riktig god helg.
Hilsen Unni-May

Brukeravatar
Viggo Eide
Kontakt:

Legg inn av Viggo Eide » 6. februar 2007 kl. 20.23

Huset til bakeriet er, som fotoet også viser, ganske gammelt. Ifølge Coldevin, Axel: Bodø by 1816-1966, Bodø 1966 er huset bygd i 1857 av skredder Brækkan. Når det ble revet vet jeg ikke, kanskje mellom 1925 og 1935?
Imidlertid har jeg snakket med min gudmor Randi Lund (f. 1919) og hun husker meget godt at de kjøpe bakevarer der, bl.a. "råstokk" som faren til Randi likte så godt.
Hun mener at bakeriet var opphørt flere år før byen ble bombet 27. mai 1940.

Familien hennes het Aune og de bodde i Sjøgata 15, dvs svært nært Stortorvet.

Baker Strand finner du i FT 1875. Det står i Coldevins bok at han var medeier i det første samlaget i byen = alkoholutsalg.

Bakermester Sivert Olsen Strand ble håndverksborger i Bodø i 1873. Lenke her.OBS lenken virker ikke lenger da Salten Museum har omgjort hjemmesiden sin.
Sist redigert av Viggo Eide den 12. mai 2008 kl. 18.11, redigert 2 ganger totalt.
Viggo Eide
admin i Slektsforum

Brukeravatar
11494

Legg inn av 11494 » 7. februar 2007 kl. 11.56

:D Jeg takker igjen for denne fine informasjonen og jeg skriver ned alt slik at det bevares for etterslekta. "Råstokk" :D - jeg husker faktisk ordet og jeg vet jeg har spist det, men jeg kan ikke komme på hvordan det var. Skal forsøke å legge inn søk på matsider om dette. Hils takk til gudmor Randi for det hun fortalte.

Forsatt god dag (fra et surt og kaldt Oslo).
Hilsen Unni-May

Brukeravatar
Viggo Eide
Kontakt:

Legg inn av Viggo Eide » 12. mai 2008 kl. 23.50

Bilde

Se også artikkelen på Salten museums nye hjemmesider om hverdagsliv i Bodø for 100 år siden.
Viggo Eide
admin i Slektsforum

Brukeravatar
11494

Legg inn av 11494 » 13. mai 2008 kl. 9.01

Hei Viggo
Jeg takker så mye for at du tok deg tid til å informere om dette. :D Setter stor pris på det. Har i all hast sett litt på websiden, og så mye interessant lesestoff der. Takker også for alle korrigeringene i tidligere innlegg, som er til stor hjelp for oppdateringer.
Ønsker deg en fin dag.
Hilsen Unni-May

Svar

Gå tilbake til «Bodø»