Edvard K. Schønning og Kristine Olsen

Med tidligere kommuner Bodin og Kjerringøy

Moderator: MOD_Nordland

Svar
Margaret Elisabeth Schønning Skorpen
Sted: GRIMSTAD

Edvard K. Schønning og Kristine Olsen

Legg inn av Margaret Elisabeth Schønning Skorpen » 22. januar 2005 kl. 11.59

Hei. Leter etter opplysninger som bekrefter at han kom til Kjerringøy som fostersønn ca.1843. Han førte skuter for E. Zahl senere. I folketellingen 1865 er han etablert på Hjertøy. I 1890 får han en sønn med Kristine Olsen i Bergen. Hun reiser med "SS Fiskeren". I folketellingen 1891 for Bergen er hun nevnt under forsørgers yrke med 1ste plads Damskipspige (sønnen var i fosterhjem). P.S. de fikk også en datter 3 år før, men hun døde 1mnd gammel. Dette er de eneste opplysningene jeg har om henne. Sønnen gikk på privat skole i Lofoten vinteren 1904-1905. Står fast med hvordan jeg skal finne ut mer om henne. Takknemlig for alt av opplysninger.
Mvh
Margaret Schønning Skorpen

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Re: Edvard K. Schønning og Kristine Olsen

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 31. mars 2006 kl. 14.35

Hei,

Her gjelder det å ha tålmodighet etter 1 år uten svar :wink:

Men nå er KB Kjerringøy lagt ut på DA og jeg finner da Edvard Chr. Schønning i konfirmantlistene 1853, med oppholdsted Ofoten og med navn på foreldrene som ? Schønning og Kirstin (?) Schønning.

Så da var han på Kjerringøy :)

I FT1865 finnes noen Schjønning i Ofoten, men hans aner har du kanskje fra før :roll:

Har tittet litt i noen bøker jeg har vedr slektshistorie for Kjerringøy, men finner ikke Edvard i registrene......
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Vennlig hilsen Gry

Legg inn av Margaret Elisabeth Schønning Skorpen » 31. mars 2006 kl. 18.43

Hei og takk.

Jeg har også funnet han konfirmert og faktisk så giftet han seg også på Kjerringøy og hadde Zahl som forlover. Marine Elisabeth Hildrum (min far vokste opp med henne som stemor eller mor som han kalte henne) som han giftet seg med bodde hos Zahl og lærte husholdning.

Har lest litt om Kjerringøy og de som drev stedet. Fant da ut at Elisabeth som giftet seg med Zahl da hun ble enke hadde en søster Johanna Brønlund. De kom fra Flakstad. Johanna Brønlund hette også moren til Marine som er født på Flakstad. Så da fikk jeg noe nytt å finne ut av. Det er ikke alt som stemmer,men jeg synes de er litt merkelig at det er to på Flakstad med samme navn og forholdsmessig passer også.

Ellers har jeg funnet masse om foreldrene til Edvard (Mons Jentoft Schønning og Kirsten Aas Lech) i kirkebøkene fra Evenes. Hadde mye fra før, men det er jo litt mer artig å finne det i kirkebøkene. Har mye på slekten bakover.

Edvard og Marine bygde stort hus på Hjertøy. Har lest og sett bilde i Steigen B.B. og Slektsbok for Sørfold.

Har nå en god del historie om min bestefars liv, men enda er jeg ikke nærmere Kristine Olsen som var min bestemor.

Mvh
Margaret

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 3. april 2006 kl. 12.21

Hei igjen :)

Vedr din fundering mht 2 stk Johanna Brønlund og evt slektskap :

I boka "Bodin Bygdebok II 7A, Skiftende tider - Kjerringøy i Bodø" av Terje Gudbrandson, s. 431 under handelsstedet i Kjerringøya og slektene der finner jeg bl a flg :

.... Johanna (Hanna) Brønlund, f. Kjerringøya 23.mars 1805, (og ikke Flakstad), g.m. kjøpmann Melchior Koch i Bodø by, se Johangården Vollen i Kirkegrenda......

Foreldre til Johanna :

Christen Lorentzsøn Sverdrup fra Sund i Flakstad, f. ca 1771, d. 6.mars 1829. G. i Flakstad 22.sept 1797 m. Boletta Cathrina Winstrup Dreyer fra Øksnes prestegård, f. ca 1771, d. i Bodø by 10.nov 1850.......

Søstra til Johanna, Anna Elisabeth, som ble født i Hundholmen i Kirkegrenda, ble som du sier gift annen gang med han Zahl, etter hun ble enke etter Jens Nicolai Ellingsen....

Ut fra dette, er det sikkert mulig at mor til Marine, også ved navnet Johanna Brønlund, er i slekt med Christen Sverdrup fra Flakstad, og at disse jentene ble oppkalt etter ei mor eller søster :roll:

Dette går det sikkert å finne ut av ved å lete i KB for Flakstad eller gårdshistorier.

( Mons Jentoft Schønning er bror til min tipp tippoldemor Sara Rasch Schønning :) )
Vennlig hilsen Gry

Legg inn av Margaret Elisabeth Schønning Skorpen » 18. juni 2007 kl. 17.06

Litt sent å takke, men jeg gjør det alikevel. Nå har jeg funnet sammenhengen med min Johanna Brønlund. Christen Lorentzen Sverdrup hadde en søster Stinken. Hun var mor til min Johanna. Mor til Christen og Stinken het også Johanna Brønlund. Så nå er det løst.

Så til din ane Sara Rasch Schjønning. Hvor døde hun? Finnes det noe bilde av henne?
Jeg har bare et bilde av den yngste i søskenflokken, men skulle gjerne hatt fler. Det er jo langt tilbake men!!!

Takk igjen.
Mvh
Margaret

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 18. juni 2007 kl. 18.58

Bare hyggelig.

Jeg har ikke funnet Sara død i kb for Vågan. I FT1875 er hun er nevnt under Helle (Stordal) og gift på nytt.

Jeg har dessverre ikke bilder av slekta så langt tilbake, men ville sette stor pris på om du kunne scanne bildet og maile meg ? Kanskje det er noen likhetstrekk :)

gry05 at online. no
Vennlig hilsen Gry

Svar

Gå tilbake til «Bodø»