Hans Paulsen (f. 1888). Foreldre
Moderator: MOD_Nordland
Hans Paulsen (f. 1888). Foreldre
Hans Paulsen (f. 1888) ble i 1913 far til et uekte barn i Røst (Helge Hansen). Mor: Petra Kaspara Helgesdtr. (f. 1887 i Røkland, Saltdal). Han oppgav seg selv å være fra Bodø.
Er det noen som finner han i Bodøs kirkebøker eller på andre måter vet om han?
Hermod Moursund
Er det noen som finner han i Bodøs kirkebøker eller på andre måter vet om han?
Hermod Moursund
Re: Hans Paulsen (f. 1888). Foreldre
Er det denne Helge Norman Paulsen du er ute etter?? Se nr. 47.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-11
Petra Kaspara Helgesdatter finnes på FT for 1900:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... unnenr=259
Mvh
Bror
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-11
Petra Kaspara Helgesdatter finnes på FT for 1900:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... unnenr=259
Mvh
Bror
Dette var, etter det jeg ser, en liten innertier. Tror dette må være riktig person. Tusen tusen takk, Bror Even!
Det som var litt rart, er at faren hadde navnet Ole Paulsen. På denne tida var det vel nokså vanlig at barna tok farens fornavn i etternavnet. Det kan vel hende at skikken, slik vi har det i dag, var kommet noe lenger i byene. Men kirkeboka er jo helt klar på hvem foreldrene var.
Jeg ser på FT 1900 der Hans er født i 1892, men det var vel ikke uvanlig at fødselsårstallene ikke stemte. Far og mor stemmer med kirkeboka.
For å komme videre må vi vite hvor fødestedene er i landet. Faren Ole er fra Stangevik Rom, men mora Anna er fra Xanssund N Rom. Sistnevnte sted betyr vel Kristiansund N? Men hva betyr Rom?
Hermod
Det som var litt rart, er at faren hadde navnet Ole Paulsen. På denne tida var det vel nokså vanlig at barna tok farens fornavn i etternavnet. Det kan vel hende at skikken, slik vi har det i dag, var kommet noe lenger i byene. Men kirkeboka er jo helt klar på hvem foreldrene var.
Jeg ser på FT 1900 der Hans er født i 1892, men det var vel ikke uvanlig at fødselsårstallene ikke stemte. Far og mor stemmer med kirkeboka.
For å komme videre må vi vite hvor fødestedene er i landet. Faren Ole er fra Stangevik Rom, men mora Anna er fra Xanssund N Rom. Sistnevnte sted betyr vel Kristiansund N? Men hva betyr Rom?
Hermod
Har ingen aning av hva rom står for, hadde det vært andre veien kunne det stått for Møre og Romsdal. Ellers er det tydelig ar navneskikkene er begynt å forandre seg, både på manne- og kvinnesiden, stedsnavn kommer inn og kvinnene går over fra -datter til -sen, desverre.
Lykke til vidre, skal følge med hvordan det går vidre med deg, finner jeg noe før andre kaster seg på skattejakten kommer jeg med det.
Bror

Lykke til vidre, skal følge med hvordan det går vidre med deg, finner jeg noe før andre kaster seg på skattejakten kommer jeg med det.

Bror
Takk - det får du gjøre.
På Gule sider er Stangevik er sted i Gulen kommune. Det er vel i Sogn, og FT 1900 viser at en fisker Ole Andersen fra Sogn var til stede i Havnegt. 6 i 1900.
Hører gjerne fra deg igjen. Du bragte meg videre. Takk.
På Gule sider er Stangevik er sted i Gulen kommune. Det er vel i Sogn, og FT 1900 viser at en fisker Ole Andersen fra Sogn var til stede i Havnegt. 6 i 1900.
Hører gjerne fra deg igjen. Du bragte meg videre. Takk.
Bror Even: Har du tilgang til kirkebøkene fra 1912 og noen år framover? Går det an å finne ut om Hans giftet seg i disse årene?
Et annet spørsmål: Den linken du la inn på Petra Kaspara i FT 900, fikk jeg ikke til å "funke". Kan du prøve en gang til?
Et annet spørsmål: Den linken du la inn på Petra Kaspara i FT 900, fikk jeg ikke til å "funke". Kan du prøve en gang til?
- Gry Onarheim Dahlmo
Vennlig hilsen Gry
- Gry Onarheim Dahlmo
Skannede KB for Bodø for denne perioden finner du på DA, og der kan du søke etter han blant Ekteviede
Lenke her
Lykke til !

Lenke her
Lykke til !
Vennlig hilsen Gry
Hei Hermod
Jeg vet ikke hva som er gale med lenken, men jeg prøver på nytt her.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2312#ovre
Du etterlyser hvor Ole Paulsen giftet seg, har lett i Bodø fra 1910 - 1913, men er ikke sikker på om det er i Bodø han ble gift? Etter ha sovet litt lurer jeg på om Stangevik kan være i Surnadal i gamle Romsdal fylke, derav "Rom". Her må jeg ha litt mere tid for å lete. Håper andre med mere rutiner også kobler seg til.
Bror
Jeg vet ikke hva som er gale med lenken, men jeg prøver på nytt her.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2312#ovre
Du etterlyser hvor Ole Paulsen giftet seg, har lett i Bodø fra 1910 - 1913, men er ikke sikker på om det er i Bodø han ble gift? Etter ha sovet litt lurer jeg på om Stangevik kan være i Surnadal i gamle Romsdal fylke, derav "Rom". Her må jeg ha litt mere tid for å lete. Håper andre med mere rutiner også kobler seg til.
Bror
- Gry Onarheim Dahlmo
Hei igjen
Under Gravminner her på DIS finner jeg en Hans Normann Paulsen, begravet 5/9-1955.
1202684 Hans Normann Paulsen 0809 1955 2 127 32 Bodø Bodø Domkirken (Bodø)
( Du finner det ved søk på Id nr 1202684 )
Men spørsmålet er vel om det er riktig Hans Paulsen som er funnet i kb Bodø
Ser at faren er oppgitt som styrmann og en av fadderne som skipper, så mulig en ledetråd der ....

Under Gravminner her på DIS finner jeg en Hans Normann Paulsen, begravet 5/9-1955.
1202684 Hans Normann Paulsen 0809 1955 2 127 32 Bodø Bodø Domkirken (Bodø)
( Du finner det ved søk på Id nr 1202684 )
Men spørsmålet er vel om det er riktig Hans Paulsen som er funnet i kb Bodø

Ser at faren er oppgitt som styrmann og en av fadderne som skipper, så mulig en ledetråd der ....
Vennlig hilsen Gry
Takk igjen, Bror Even.
Linken inneholder riktig far til Petra Kaspara, men riktig mor er Anne Pedersdtr. (f. 1861) fra Evensgård i Saltdal. Helge Johansen og Anne Pedersdtr. var ikke gift, så Marta er den Helge ble gift med. Anne Pedersdtr. hadde forøvrig 3 uekte barn.
Linken inneholder riktig far til Petra Kaspara, men riktig mor er Anne Pedersdtr. (f. 1861) fra Evensgård i Saltdal. Helge Johansen og Anne Pedersdtr. var ikke gift, så Marta er den Helge ble gift med. Anne Pedersdtr. hadde forøvrig 3 uekte barn.
Så ikke at du Gry hadde svart. Tusen takk for svaret. Da vet jeg når han døde, og at han døde i Bodø. Det som kunne vært interessant å vite, er om han ble gift i Bodø - og med hvem.
- Gry Onarheim Dahlmo
og ved siden av er Magda Aagot Paulsen begravet 25/3-1947
1202685 Magda Aagot Paulsen 2503 1947 2 127 34 Bodø Bodø Domkirken (Bodø)
Et spor videre om denne kandidaten er rett mann da ....
1202685 Magda Aagot Paulsen 2503 1947 2 127 34 Bodø Bodø Domkirken (Bodø)
Et spor videre om denne kandidaten er rett mann da ....
Vennlig hilsen Gry
- Gry Onarheim Dahlmo
Ja, Hermod, her skriver vi i mens andre svarer
Fant ingen Hans Paulsen, f. 1882 i Bodø i skannede kb for perioden 1891-92 og 93 ... Så mannen i FT 1900 kan være "din" Hans.
Har du sendt inn bidrag til DIS treff ? Der fant jeg en person i Bodø som har dette paret i sin slektsbase, så ta kontakt med vedkommende
Du søker i DIS Treff etter Hans Paulsen, Bodø, Nordland, periode 1921-1923, da vil du få opp hans e-mail adresse ved å klikke på hans Medlemsnummer.
Lykke til ! Og vi vil gjerne høre om dette var "din" Harald.

Fant ingen Hans Paulsen, f. 1882 i Bodø i skannede kb for perioden 1891-92 og 93 ... Så mannen i FT 1900 kan være "din" Hans.
Har du sendt inn bidrag til DIS treff ? Der fant jeg en person i Bodø som har dette paret i sin slektsbase, så ta kontakt med vedkommende

Du søker i DIS Treff etter Hans Paulsen, Bodø, Nordland, periode 1921-1923, da vil du få opp hans e-mail adresse ved å klikke på hans Medlemsnummer.
Lykke til ! Og vi vil gjerne høre om dette var "din" Harald.
Vennlig hilsen Gry
Takk igjen, Gry.
Nei, dette er jeg lite flink til. Hvem er den personen som har Hans Paulsen i sin base? Og hvilken e-mailadresse har han?
Hermod
Nei, dette er jeg lite flink til. Hvem er den personen som har Hans Paulsen i sin base? Og hvilken e-mailadresse har han?
Hermod
- Gry Onarheim Dahlmo
Privat Melding sendt deg .... Se etter øverst på denne siden om du har mottatt melding 

Vennlig hilsen Gry
Det kan være litt flaut, men jeg finner ingenting - men det kan ha med min kompetanse å gjøre.....
Min e-mailadresse: [email protected]
Min e-mailadresse: [email protected]
Kanskje dobbelt så flaut - du har jeg funnet din melding!!!!!
Hei
Jeg har lett i kirkebøker for Bodø, 2 stk. i aktuelt tidsrom for å se etter Hans Paulsen, men finner ingen ting på dette navnet.
Så lurer jeg på pikenavnet til Anne Gurine, ser ikke at du har nevnt dette.
Vidre har jeg lett etter Ole Paulsen, men heller ikke han finner jeg, har forøvrig funnet ut at Stangevik ligger i Møre og Romsdal, nermere bestemt i Surnadal.
http://www.snl.no/searchhits.html?searc ... +&x=20&y=9
Problemet her at nesten ingen data fra kirkebøkerne foreligger enda på data, men de kommer med full fart etter hvert.
Bror
Jeg har lett i kirkebøker for Bodø, 2 stk. i aktuelt tidsrom for å se etter Hans Paulsen, men finner ingen ting på dette navnet.
Så lurer jeg på pikenavnet til Anne Gurine, ser ikke at du har nevnt dette.
Vidre har jeg lett etter Ole Paulsen, men heller ikke han finner jeg, har forøvrig funnet ut at Stangevik ligger i Møre og Romsdal, nermere bestemt i Surnadal.
http://www.snl.no/searchhits.html?searc ... +&x=20&y=9
Problemet her at nesten ingen data fra kirkebøkerne foreligger enda på data, men de kommer med full fart etter hvert.
Bror
Takk, Bror Even, for at du prøver å hjelpe meg.
I kirkebøkene ang dåpen til Oles sønn står det at mor het Anna f. Melkild (f. ca. 1850).
Gry: Hans' kone het antagelig Magda Aagot og død i 1947. Hva het hun til etternavn og hvor kom hun fra? Og hvilke barn hadde de?
Hermod
I kirkebøkene ang dåpen til Oles sønn står det at mor het Anna f. Melkild (f. ca. 1850).
Gry: Hans' kone het antagelig Magda Aagot og død i 1947. Hva het hun til etternavn og hvor kom hun fra? Og hvilke barn hadde de?
Hermod
For at dere skal slippe å lete: Jeg fant vielsen mellom Hans Norman Paulsen og Magda Aagot Berg (Gildeskål) i Bodø 14. febr. 1917 (Klokkerboka). Her heter det at fedrene navn er styrmann Ole Paulsen for Hans Norman og Johan Hartvig Berg for Magda.
Er det noen som vet noe om Johan Hartvig Berg og hans familie?
Er det noen som vet noe om Johan Hartvig Berg og hans familie?
- Gry Onarheim Dahlmo
Hei igjen
Joda, Magda ble begravd 25/3- 1947 ( se ID nr i mitt svar lenger opp her ...Hun ligger begravd ved siden av sin mann )
Pussig nok ligger de på samme rad som mine oldeforeldre
Er du i slekt med Hans ?
Johan Peder Hartvig Berg, gårdbruker på Nord-Femris ble 15/7-1884 gift med Anne Christine Torsteinsdatter.
Far til Johan (f. 8/3-1834 i Fleina) var Hans J Berg, Fleina.
Far til Anne ( f. 1840) var Torstein Pedersen, Sør-Arnøy.
Paret fikk 9 barn ( 1864-1884), 2 døde som liten.
( Kilde : Arvid Støvers nedtegnelser fra Gildeskål)
Da har du mer å gå på leit etter i FT og KB

Joda, Magda ble begravd 25/3- 1947 ( se ID nr i mitt svar lenger opp her ...Hun ligger begravd ved siden av sin mann )
Pussig nok ligger de på samme rad som mine oldeforeldre

Johan Peder Hartvig Berg, gårdbruker på Nord-Femris ble 15/7-1884 gift med Anne Christine Torsteinsdatter.
Far til Johan (f. 8/3-1834 i Fleina) var Hans J Berg, Fleina.
Far til Anne ( f. 1840) var Torstein Pedersen, Sør-Arnøy.
Paret fikk 9 barn ( 1864-1884), 2 døde som liten.
( Kilde : Arvid Støvers nedtegnelser fra Gildeskål)
Da har du mer å gå på leit etter i FT og KB

Vennlig hilsen Gry
Tusen takk, Gry.
Nei, jeg har ikke disse anene - jeg samler stoff på oppdrag av en annen person.
Hermod
Nei, jeg har ikke disse anene - jeg samler stoff på oppdrag av en annen person.
Hermod
- Gry Onarheim Dahlmo
Ok, bare hyggelig
Men vi har vel ikke funnet dokumentasjon som tilknytter "vår" Hans Paulsen i Bodø, som riktig far til Helge Hansen
Eller har du funnet ut noe mer ?
Lykke til videre

Men vi har vel ikke funnet dokumentasjon som tilknytter "vår" Hans Paulsen i Bodø, som riktig far til Helge Hansen

Eller har du funnet ut noe mer ?
Lykke til videre

Vennlig hilsen Gry
Takk for svaret.
Jo, bygdeboka for Røst setter Hans som far til Helge Hansen. Helge ble født i Røst.
Jo, bygdeboka for Røst setter Hans som far til Helge Hansen. Helge ble født i Røst.