Juvig gård FT 1865

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
Torhild Ramfjord Nilsen
Sted: OSLO

Juvig gård FT 1865

Legg inn av Torhild Ramfjord Nilsen » 17. august 2009 kl. 13.08

Aase Ingebrigtsdtr f. 1826 i Veøy registrert på Juvik med sin mann Johan L. Johansen f. Rødøy.
Er det noen som har Nærøyboka som omhandlet denne gården og kan gi meg det som står om disse personene.
På forhånd takk.
Mvh Torhild :)
PS:
Etter nærmere funderinger: Nærø sogn er jo ikke nødvendigvis Nærøy i dag. Så jeg tittet i Viknaboka bind 1. Der var Juvika. Men ingen spor etter "min" dame.
Er det noen fra Vikna som har lokalkunskap. Ta kontakt: Er selv utvandret viknaværing med stor slekt i Nærøy(Wendelboslekta)
DS

Nils Olav Vennevik
Sted: TRONDHEIM

Re: Juvig gård FT 1865

Legg inn av Nils Olav Vennevik » 20. august 2009 kl. 1.13

Hei, Torhild!

Først; som du sjølv er inne på, er geografien viktig i slektsgranskinga. Eit søk på Ju i ft 1865 for 1751 Nærø fører fram til 3 familiar. To av desse bur i Juvika i Vigten prestegjeld, og det er sikkert desse du har funne i Viknaboka. Men den tredje familien bur i Nærø prestegjeld, og det er jo denne du etterspør.

Dis sine sider avslører meir: Under slektshistoriske kilder => Nord-Trøndelag => Nærøy står det å lese at det gamle, store prestegjeldet etter deling i 1797 sto tilbake med Nærøy og Vikna sokn. Desse samsvarar stort sett med kommunane Vikna og Nærøy fram til den nye storkommunen Nærøy vart etablert i 1964. Og under Vikna i slektshistoriske kilder finn du at Vikna seinare vart eige prestegjeld i 1914. I 1865 var det mao. framleis to sokn i prestegjeldet.

Di Juvik låg altså aust for Nærøysundet. Litt vidare søk på 2det skuledistrikt eller på side 43 i ft 1865 for Nærø, avslører at Juvig låg under Torstad, dvs. på Nærøys største øy Kvingra. Gamle Nærøy kommune er omhandla i bd. IV og V i Nærøy bygdebok. Neste trinn kan vera å gå inn på Matrikler under Genealogiske ressurser. Dette fører fram til den landsdekkande gardsmatrikkelen av 1886, og søk på Torstad i Nord-Trøndelag viser at garden faktisk hadde gnr. 1 i den gamle kommunen. Ut frå dette faktum går mistanken meir spesifikt i retning bd. IV av bygdeboka, og da skal ein ikkje leite lenge før den riktige Juvika dukkar opp! Og der er familien referert, s. 68-69.

Helsing Nils Olav, som etnisk er 3/4 viknaværing

dn18656
Sted: LEKA

Legg inn av dn18656 » 20. august 2009 kl. 23.36

Hei !

Jeg har en del opplysninger om etterkommerne til Johan Lindegård Johansen og Oline Petersdatter hvis det er av interesse.
Min mail-adresse : [email protected]

Jostein

Torhild Ramfjord Nilsen
Sted: OSLO

Legg inn av Torhild Ramfjord Nilsen » 24. august 2009 kl. 13.19

Hei Nils Olav.
Takk for opplysningene dine. Her lærte jeg mye. Skal gå inn på de sidene du nevner og gjøre meg kjent med disse. Nærøybøkene har jeg, men er ikke lokalkjent. Her er det bake å gå til kildene.
Mvh Torhild :D

Svar

Gå tilbake til «Nærøy»