Hans Kristian Pedersen eller pettersen
Moderator: MOD_Nord-Trøndelag
Hans Kristian Pedersen eller pettersen
Hei, jeg leter etter foreldre til Hans Kristian Pedersen (pettersen) født ca 1756, død 1854,
Han var gift med Helene Olsdtr, født 1780, død 1872, søker også etter foreldre til Helene.
De bodde i kolvereid prestegjeld, og de fikk sønnen Gurinius født 1807. De flyttet senere til
Avaldsnes i Rogaland, de hadde også 2 døttre, Gunhild Kristine Wessel,født 1818, og Knutiane Brun, født 1820, disse ble født i Avaldsnes tror jeg
Hans Petter Eike
[email protected]
Han var gift med Helene Olsdtr, født 1780, død 1872, søker også etter foreldre til Helene.
De bodde i kolvereid prestegjeld, og de fikk sønnen Gurinius født 1807. De flyttet senere til
Avaldsnes i Rogaland, de hadde også 2 døttre, Gunhild Kristine Wessel,født 1818, og Knutiane Brun, født 1820, disse ble født i Avaldsnes tror jeg
Hans Petter Eike
[email protected]
- Hilde Elisabeth Wedde
- Sted: KONGSBERG
Re: Hans Kristian Pedersen eller pettersen
Hei!
Gunnild Christine Wessel er døpt i Avaldsnes 9. feb 1817
Og Knutiane Brun er døpt samme sted 1 jan 1820
Det kan også se ut som de får en datter til - Elen Marie døpt 2. mars 1823
Gunnild Christine Wessel er døpt i Avaldsnes 9. feb 1817
Og Knutiane Brun er døpt samme sted 1 jan 1820
Det kan også se ut som de får en datter til - Elen Marie døpt 2. mars 1823
Hilde Wedde
Leder Slekt og Data Buskerud
- Hilde Elisabeth Wedde
Gurinius konfirmeres i Avaldsnes 1829 - det står da at han er 22 år og født i Kolvereid Prestegjeld (nr. 12)
Jeg fant dåpen hans i Leka: 20. sept 1807. Det kan da se ut som de bor på gården Årset i Nærøy (Gravvik).
Jeg fant dåpen hans i Leka: 20. sept 1807. Det kan da se ut som de bor på gården Årset i Nærøy (Gravvik).
Hilde Wedde
- Hilde Elisabeth Wedde
Jeg finner ikke noe om ham under Årset i Nærøy bygdebok. Der er det riktignok en bruker som heter Hans Christen Pedersen, f. 1770, men han er gift med ei Abel Christensdatter, og døde på Årset i 1823, så det er nok ikke riktig Hans.
Men jeg finner noe under gården Fjellaunet:
Den neste bruker var Hans Pedersen fra Tenfjord, etter bygselbrev fra eier Peter Knoph på 12 mkl, datert Terråk 16. november 1814.
Hans hadde som vanlig bygsel på levetida, mot at han årlig betalte alle gårdens skatter og avgifter, og til landdrotten 32 riksbankdaler i landskyld, 5 1/3 riksbankdaler i landbohold og for 12 mil (?) skyss etter skysstaksten.
Hans Pedersen sitt familieforhold er meget uklart. Han er ikke funnet innført som gift i Leka, og han var nok utafor bygda en periode. Det er mulig at han hadde flere barn enn det ene som er funnet døpt. Da bodde familien på Årset.
Hans Pedersen f. 1774, d. ukjent, g. ca 1807 med Helene Olsdatter f. og d. ukjent.
Hans foreldre: Peder Iversen Tenfjord, f. 1733, og h. Martha Johanna Hansdatter, f. 1741.
Hennes foreldre er ukjent.
Kjent barn:
Gunder (Gurenius) f. 1807 på Årset, d. 22.09.1831. Ugift.
Men jeg finner noe under gården Fjellaunet:
Den neste bruker var Hans Pedersen fra Tenfjord, etter bygselbrev fra eier Peter Knoph på 12 mkl, datert Terråk 16. november 1814.
Hans hadde som vanlig bygsel på levetida, mot at han årlig betalte alle gårdens skatter og avgifter, og til landdrotten 32 riksbankdaler i landskyld, 5 1/3 riksbankdaler i landbohold og for 12 mil (?) skyss etter skysstaksten.
Hans Pedersen sitt familieforhold er meget uklart. Han er ikke funnet innført som gift i Leka, og han var nok utafor bygda en periode. Det er mulig at han hadde flere barn enn det ene som er funnet døpt. Da bodde familien på Årset.
Hans Pedersen f. 1774, d. ukjent, g. ca 1807 med Helene Olsdatter f. og d. ukjent.
Hans foreldre: Peder Iversen Tenfjord, f. 1733, og h. Martha Johanna Hansdatter, f. 1741.
Kjent barn:
Gunder (Gurenius) f. 1807 på Årset, d. 22.09.1831. Ugift.
Hilde Wedde
- Hilde Elisabeth Wedde
Under gården Tenfjord finner jeg følgende om foreldre og søsken:
Peder Iversen fra bruk II på Tenfjord, overtok som bruker av gården etter Ole Hermandsen. Peder fikk bygsel på 2 øre av Peter Jacob Sverdrup den 9. november 1769. Hans eldre bror hadde tidligere overtatt bygsel av farsgården.
Peder Iversen f. 1733, d. 1776, g. 1770 med Martha Johanna Hansdatter Frøvik f. 1741, d. 1782.
Hennes foreldre: Hans Hansen Hagerup Frøvik, f. 1711 og h. Gunhild Johansdatter f. 1722.
Barn:
1. Bereth f. 1771, d. 3 uker gammel
2. Iver f. 1772, d. før 1782 (?)
3. Gunhild f. 1773
4. Hans f. 1774, g. ca. 1807 med Helene Olsdatter. Bruker av Fjellaunet, gnr. 45
5. Benjamin f. 1776, d. 1776, 9 uker gammel
Martha g.2) 1777 med Lars Michelsen Vågan f. 1750, d. 16.12.1815
Hans foreldre: Michel Svendsen Vågan f. 1722 og h. Maren Larsdatter f. ukjent
Barn:
6. Peder f. 1778, d. 1778
7. Maren f. 1779, g. 1806 med Isach Jacob Eschildsen Simle f. 1778. Bruker av Tenfjord, løpenr. 127
8. Anne f. 1781, d. 8 dager gammel.
Lars Michelsen ble nærmest automatisk bruker av gården, da han ble gift med enka til den tidligere bruker Peder Iversen.
Imidlertid ble gården til Lars Michelsen i 1805 delt mellom to brukere, der Lars fortsatte å bruke 1 øre, og Lars sin svigersønn, Isak Eskildsen Simle, fikk bygsel på 1 øre.
Lars Michelsen ble gift på nytt i 1783, og fikk 8 barn med Doreth Fredriksdatter.
Peder Iversen fra bruk II på Tenfjord, overtok som bruker av gården etter Ole Hermandsen. Peder fikk bygsel på 2 øre av Peter Jacob Sverdrup den 9. november 1769. Hans eldre bror hadde tidligere overtatt bygsel av farsgården.
Peder Iversen f. 1733, d. 1776, g. 1770 med Martha Johanna Hansdatter Frøvik f. 1741, d. 1782.
Hennes foreldre: Hans Hansen Hagerup Frøvik, f. 1711 og h. Gunhild Johansdatter f. 1722.
Barn:
1. Bereth f. 1771, d. 3 uker gammel
2. Iver f. 1772, d. før 1782 (?)
3. Gunhild f. 1773
4. Hans f. 1774, g. ca. 1807 med Helene Olsdatter. Bruker av Fjellaunet, gnr. 45
5. Benjamin f. 1776, d. 1776, 9 uker gammel
Martha g.2) 1777 med Lars Michelsen Vågan f. 1750, d. 16.12.1815
Hans foreldre: Michel Svendsen Vågan f. 1722 og h. Maren Larsdatter f. ukjent
Barn:
6. Peder f. 1778, d. 1778
7. Maren f. 1779, g. 1806 med Isach Jacob Eschildsen Simle f. 1778. Bruker av Tenfjord, løpenr. 127
8. Anne f. 1781, d. 8 dager gammel.
Lars Michelsen ble nærmest automatisk bruker av gården, da han ble gift med enka til den tidligere bruker Peder Iversen.
Imidlertid ble gården til Lars Michelsen i 1805 delt mellom to brukere, der Lars fortsatte å bruke 1 øre, og Lars sin svigersønn, Isak Eskildsen Simle, fikk bygsel på 1 øre.
Lars Michelsen ble gift på nytt i 1783, og fikk 8 barn med Doreth Fredriksdatter.
Hilde Wedde
- Hilde Elisabeth Wedde
Under bruk II på Tenfjord finner jeg følgende om Peder Iversens foreldre og søsken:
Iver Pedersen fra Rød fikk bygsel på 2 øre av Hans Hagerup, den 20. desember 1732. Han var bruker fra 1729. Det er kjent at han var tjener hos Melchior Meyer i 1720-åra, og var nok slik godt kjent på Tenfjord fra før. Det er mye trolig at han hadde avtalt bygsel av gården med fogden, før han døde, men ikke fått skrevet bygselbrev. Slike oppgaver ble ofte forsømt, og bygselbrev ble av og til skrevet flere år etter at vedkommende hadde tatt gården i bruk.
Iver Pedersen f. ca. 1692, d. 1760, g. ca. 1728 med Bereth Rasmusdatter f. ca 1702, d. 1776.
Hans foreldre: Peder Abrahamsen Rød f. ca 1640 og h. Bereth Iversdatter
Barn:
1. Engell f. 1729, ant. d. som barn
2. Bereth f. 1730, g. 1760 med Christen Olsen Skotnes, f. ca 1734. Bruker av Skotnes II
3. Rasmus f. 1731, bruker av Tenfjord II
4. Peder f. 1733, g. 1770 med Martha Johanna Hansdatter Frøvik f. 1741. Bruker av Tenfjord I
5. Elsebe f. 1735, d. 1776. Ugift.
6. Jørgen f. 1737, g. 1761 med enke Gunhild Johansdatter Frøvik f. 1722. Bruker av Frøvik, gnr. 8 i Leka.
7. Elisabeth f. 1739, g. 1772 med Peder Johnsen, f. ca 1729. Bruker av Horvereid, gnr. 26 i Kolvereid.
Rasmus som overtok gården ble gift 2 ganger og fikk totalt 9 barn.
Iver Pedersen fra Rød fikk bygsel på 2 øre av Hans Hagerup, den 20. desember 1732. Han var bruker fra 1729. Det er kjent at han var tjener hos Melchior Meyer i 1720-åra, og var nok slik godt kjent på Tenfjord fra før. Det er mye trolig at han hadde avtalt bygsel av gården med fogden, før han døde, men ikke fått skrevet bygselbrev. Slike oppgaver ble ofte forsømt, og bygselbrev ble av og til skrevet flere år etter at vedkommende hadde tatt gården i bruk.
Iver Pedersen f. ca. 1692, d. 1760, g. ca. 1728 med Bereth Rasmusdatter f. ca 1702, d. 1776.
Hans foreldre: Peder Abrahamsen Rød f. ca 1640 og h. Bereth Iversdatter
Barn:
1. Engell f. 1729, ant. d. som barn
2. Bereth f. 1730, g. 1760 med Christen Olsen Skotnes, f. ca 1734. Bruker av Skotnes II
3. Rasmus f. 1731, bruker av Tenfjord II
4. Peder f. 1733, g. 1770 med Martha Johanna Hansdatter Frøvik f. 1741. Bruker av Tenfjord I
5. Elsebe f. 1735, d. 1776. Ugift.
6. Jørgen f. 1737, g. 1761 med enke Gunhild Johansdatter Frøvik f. 1722. Bruker av Frøvik, gnr. 8 i Leka.
7. Elisabeth f. 1739, g. 1772 med Peder Johnsen, f. ca 1729. Bruker av Horvereid, gnr. 26 i Kolvereid.
Rasmus som overtok gården ble gift 2 ganger og fikk totalt 9 barn.
Hilde Wedde
- Hilde Elisabeth Wedde
Det er kanskje Hans som er tjenestefolk hos stefaren Lars Michelsen og hans nye kone i 1801-tellingen i Kolvereid 

Hilde Wedde
Hei
her fikk jeg mye gratis informasjon, da jeg ikke ha tilgang på bygdebøker fra Nord Trøndelag.
Det meste ser ut til å stemme, men i bygde bøkene fra Avaldsnes står det at Hans Pedersen er født i 1756, og her er han oppgitt å være født i 1774??, er det mulig at det kan være feil Hans ?
Karen Marie Aaberg Hansdatter er min tipoldemor, og datter av Hans Pedersen.
De har døpt Den ene datteren Wessel, og en annen datter Brun, Min bestefar sa engang at han var i slekt med Petter Wessel Tordenskjold, kan dette ha noen sammenheng med Wessel Brown slekten ?
Det at farfar har sagt at vi kunne være i slekt med Petter wessel, er vel det som har vekket min interesse for slektsforskining. Det Hadde vært artig å kunne bevise det, evt motbevise det
her er hva det står i bygdebøkene for Avaldsnes:
LANGEDALEN
11. Hans Kristian Pedersen, f.ca. 1756, d. 1854.
Born: a. Gurinius, f. 1807.
b. PeterOlai, f.ca. 1817, neste oppsitjar,
c. Gunnhild Kristine, f.ca. 1818, g. 1844 If
m. Johannes Torsteinsen på Fedjedal i Skåre.
d. Elen Marie, f. 1823, g.m. Bent Matias
Olsen under her nr. 13.
e. Karen Marie Aaberg, f. 1826, g.m.
Ola Jonsen på Skre; Andre oppsitjarar
Knutiane Brun, f. 1820.
Hans og Helene var komne hit til Skeiseid som
husmannsfolk seinast i 1823. Dei budde truleg i
Langedalen sidan sonen vart buande der. Eldste
sonen var fødd i Kalvereid prestegjeld, så dei må
ha kome derifrå. Den andre sonen var fødd i Sund 1
prestegjeld, så dei har flakka litt.
UVIK (Utvik)Side 263
avaldsnes 1
63. Hans Kristian Pettersen, f.ca. 1756, d. 1854.
G.m. Helene Olsdtr., f.ca. 1780, d. 1872.
Bom: a. Gunhild Kristine Wessel,f. 1817.
Desse er nemnde på Utvik i 1817. Hans er ka\la arbeidsmann og strandsitjar. Dei budde elles under Skeiseid.
her fikk jeg mye gratis informasjon, da jeg ikke ha tilgang på bygdebøker fra Nord Trøndelag.
Det meste ser ut til å stemme, men i bygde bøkene fra Avaldsnes står det at Hans Pedersen er født i 1756, og her er han oppgitt å være født i 1774??, er det mulig at det kan være feil Hans ?
Karen Marie Aaberg Hansdatter er min tipoldemor, og datter av Hans Pedersen.
De har døpt Den ene datteren Wessel, og en annen datter Brun, Min bestefar sa engang at han var i slekt med Petter Wessel Tordenskjold, kan dette ha noen sammenheng med Wessel Brown slekten ?
Det at farfar har sagt at vi kunne være i slekt med Petter wessel, er vel det som har vekket min interesse for slektsforskining. Det Hadde vært artig å kunne bevise det, evt motbevise det
her er hva det står i bygdebøkene for Avaldsnes:
LANGEDALEN
11. Hans Kristian Pedersen, f.ca. 1756, d. 1854.
Born: a. Gurinius, f. 1807.
b. PeterOlai, f.ca. 1817, neste oppsitjar,
c. Gunnhild Kristine, f.ca. 1818, g. 1844 If
m. Johannes Torsteinsen på Fedjedal i Skåre.
d. Elen Marie, f. 1823, g.m. Bent Matias
Olsen under her nr. 13.
e. Karen Marie Aaberg, f. 1826, g.m.
Ola Jonsen på Skre; Andre oppsitjarar
Knutiane Brun, f. 1820.
Hans og Helene var komne hit til Skeiseid som
husmannsfolk seinast i 1823. Dei budde truleg i
Langedalen sidan sonen vart buande der. Eldste
sonen var fødd i Kalvereid prestegjeld, så dei må
ha kome derifrå. Den andre sonen var fødd i Sund 1
prestegjeld, så dei har flakka litt.
UVIK (Utvik)Side 263
avaldsnes 1
63. Hans Kristian Pettersen, f.ca. 1756, d. 1854.
G.m. Helene Olsdtr., f.ca. 1780, d. 1872.
Bom: a. Gunhild Kristine Wessel,f. 1817.
Desse er nemnde på Utvik i 1817. Hans er ka\la arbeidsmann og strandsitjar. Dei budde elles under Skeiseid.
- Hilde Elisabeth Wedde
Det er litt rart med så forskjellige fødselsår.
Når Hans dør i 1854 står han både i klokkerboka og ministerialboka som 98 år (nr 34 i begge bøkene). Det betyr at fødselsåret 1756 er mest nærliggende.
Har du funnet dåpene til alle barna? Det hender at presten der skriver hvor gamle foreldrene er....
Ellers er det vel giftermålet mellom Hans og Helene som kan gi mest svar om dette er riktig Hans eller ikke.
Når Hans dør i 1854 står han både i klokkerboka og ministerialboka som 98 år (nr 34 i begge bøkene). Det betyr at fødselsåret 1756 er mest nærliggende.
Har du funnet dåpene til alle barna? Det hender at presten der skriver hvor gamle foreldrene er....
Ellers er det vel giftermålet mellom Hans og Helene som kan gi mest svar om dette er riktig Hans eller ikke.
Hilde Wedde
- Hilde Elisabeth Wedde
Kan det være Helene som står som begravet her? nr. 51 - Helene Pedersdtr 93 år
Har du funnet henne i 1865-tellingen? Hun burde jo finnes der i og med at hun ikke dør før 1872....

Har du funnet henne i 1865-tellingen? Hun burde jo finnes der i og med at hun ikke dør før 1872....
Hilde Wedde
- Hilde Elisabeth Wedde
Funnet i 1865-tellingen:
Elen Marie med familie
Gunnhild med familie (står som Christiane)
Peter Olai fant jeg konfirmert 17 år gammel i 1831 Han står som født i Sunds Prestegjeld. (nr. 11)
Og da er nok dette dåpen hans 27 des 1813 (nederst høyre side)
Elen Marie med familie
Gunnhild med familie (står som Christiane)
Peter Olai fant jeg konfirmert 17 år gammel i 1831 Han står som født i Sunds Prestegjeld. (nr. 11)
Og da er nok dette dåpen hans 27 des 1813 (nederst høyre side)
Hilde Wedde
- Hilde Elisabeth Wedde
Helene bor hos datteren Knudiane i i Fedjedal, Skåre i 1865. Hun står der som født i Trondheim.
Det kan bety at hun også gifter seg der kanskje......
Det kan bety at hun også gifter seg der kanskje......
Hilde Wedde
- Hilde Elisabeth Wedde
Jeg fant, jeg fant....
Dette er vel giftermålet mellom Hans og Helene i Kolvereid 2 Nov 1806 Han står som enkemann Hans Christian Pedersen Aarset og hun er Pigen Helena Nicolina Olsdr Gravig. (midt på hø side). Forlovere er Petter Simble og Johan Henrichsen Aarset.
Men dessverre står det ikke noen alder på ektefellene....
Men at han er enkemann kan jo forklare noe av aldersforskjellen på de to.

Dette er vel giftermålet mellom Hans og Helene i Kolvereid 2 Nov 1806 Han står som enkemann Hans Christian Pedersen Aarset og hun er Pigen Helena Nicolina Olsdr Gravig. (midt på hø side). Forlovere er Petter Simble og Johan Henrichsen Aarset.
Men dessverre står det ikke noen alder på ektefellene....

Men at han er enkemann kan jo forklare noe av aldersforskjellen på de to.
Hilde Wedde
Hei, Hilde
Her har du gjort en kjempe jobb. Takk skal du ha.
Jeg tror nok at det er rett Hans Pedersen du har funnet, siden det meste stemmer, bortsett fra fødselsåret, det kan vel se ut som om det rette skal være 1756, og at 1774 er en mulig feiltolknig av kirkeboka.
Har du noen teori om hvorfor Hans har Døpt den ene datteren Wessel, og den andre Brun?
Hans Petter Eike
Her har du gjort en kjempe jobb. Takk skal du ha.
Jeg tror nok at det er rett Hans Pedersen du har funnet, siden det meste stemmer, bortsett fra fødselsåret, det kan vel se ut som om det rette skal være 1756, og at 1774 er en mulig feiltolknig av kirkeboka.
Har du noen teori om hvorfor Hans har Døpt den ene datteren Wessel, og den andre Brun?
Hans Petter Eike
- Remi Trygve Pedersen
Dette kan kanskje Hilde bekrefte som kjenner Nærøy bedre enn meg, men trolig så er de oppkalt etter to personer med etternavnet Wessel og Brun. Sansynligvis blant de høyere herrer i samfunnet. Dette var ikke uvanlig i nordre deler av Nord-Trøndelag og videre nordover i Nordland og Troms.
Men om Wessel og Brun var blant de bedrestilte i Nærøy eller Avaldsnes, det tør jeg ikke svare på. De kan jo godt være oppkalt etter personer i Nærøy selv om de er døpt i Avaldsnes.
Jeg ser i hvertfall at der ei Bruun som er fadder til Gunnild, det kan jo tyde på at Brun-navnet er en oppkalling fra en person i Avaldsnes.
Hilsen Remi
Men om Wessel og Brun var blant de bedrestilte i Nærøy eller Avaldsnes, det tør jeg ikke svare på. De kan jo godt være oppkalt etter personer i Nærøy selv om de er døpt i Avaldsnes.
Jeg ser i hvertfall at der ei Bruun som er fadder til Gunnild, det kan jo tyde på at Brun-navnet er en oppkalling fra en person i Avaldsnes.
Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."
Hei, Hilde
i hvilke av bygdebøkene fra Nærøy, har du funnet informasjonen du har gitt her?
Mvh
Hans Petter Eike
i hvilke av bygdebøkene fra Nærøy, har du funnet informasjonen du har gitt her?
Mvh
Hans Petter Eike
- Hilde Elisabeth Wedde
All informasjonen er fra bind VI av Nærøy bygdebok. Info fra gården Fjellaunet står på side 601, og info vedr gården Tenfjord står på side 400-401
Hilde Wedde
-
- Sted: BÆRUMS VERK
Har senere studier vist at det er en sammenheng mellom Wessel-navnet og Tordenskiold?
-
I Bergen er det en
Hans Ulrik Wessel Hansen (som skal være født i Bergen).
som får datteren
Marthe Marie Hansen
Hun kaller sine barn Wessel og senere familie mener at de stammer fra sjøhelten.
Her er lenke til hennes dåp og det angir også foreldrenes navn: https://digitalarkivet.arkivverket.no/g ... 0007383319
Når Hans Ulrik gifter seg blir følgende oppgitt til å være foreldre (kilde Ancestry):
Name: Hans Ulrich Wesfol Hansen
Birth Date: Ca.1811
Marriage Date: 5 aug 1838
Marriage Place: Bergen, Hordaland, Norway
Spouse: Marthe Marie Axelsdr
Spouse's Age: 24 years
Spouse's Gender: Female
Spouse's Birth Date: Ca.1814
Father: Hans Christian Pedersen
Spouse's Father: Axel Jacobsen
Hans Ulrik Wessel Hansen (som skal være født i Bergen).
som får datteren
Marthe Marie Hansen
Hun kaller sine barn Wessel og senere familie mener at de stammer fra sjøhelten.
Her er lenke til hennes dåp og det angir også foreldrenes navn: https://digitalarkivet.arkivverket.no/g ... 0007383319
Når Hans Ulrik gifter seg blir følgende oppgitt til å være foreldre (kilde Ancestry):
Name: Hans Ulrich Wesfol Hansen
Birth Date: Ca.1811
Marriage Date: 5 aug 1838
Marriage Place: Bergen, Hordaland, Norway
Spouse: Marthe Marie Axelsdr
Spouse's Age: 24 years
Spouse's Gender: Female
Spouse's Birth Date: Ca.1814
Father: Hans Christian Pedersen
Spouse's Father: Axel Jacobsen
Hei
Det er noen år siden jeg har sett på dette, og frem til jeg tok en pause for noen år siden har jeg ikke funnet noen sammenheng, Hans Christian har vært et mysterium. Jeg hellet til det som står skrevet lenger oppe i tråden at Hans Christian har kallt opp barna etter bedre stillte familier
Det er noen år siden jeg har sett på dette, og frem til jeg tok en pause for noen år siden har jeg ikke funnet noen sammenheng, Hans Christian har vært et mysterium. Jeg hellet til det som står skrevet lenger oppe i tråden at Hans Christian har kallt opp barna etter bedre stillte familier
Sist redigert av gj09198 den 4. april 2017 kl. 12.27, redigert 1 gang totalt.
-
Takk for svar. Teorien kan nok stemme. Har hørt om denne type oppkalling også andre steder.
Det er et innlegg på Arkivverket med delvis samme tema, men heller ikke der konkluderes det om dette er en Wessel-familie med tilknytning til Petter Wessel.
https://forum.arkivverket.no/topic/1617 ... er/?page=3
Det er et innlegg på Arkivverket med delvis samme tema, men heller ikke der konkluderes det om dette er en Wessel-familie med tilknytning til Petter Wessel.
https://forum.arkivverket.no/topic/1617 ... er/?page=3
Knutiane Brun er min tip oldermor
Hei
har du noe mer info om foreldrene hennes, evt tilknyttning til Wesselslekten?
mvh
Hans Petter Eike
har du noe mer info om foreldrene hennes, evt tilknyttning til Wesselslekten?
mvh
Hans Petter Eike
Nei har ikke funnet noen forbindelse.