Nærøy

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
dn20088
Sted: BRØSTADBOTN
Kontakt:

Re: Nærøy

Legg inn av dn20088 » 26. januar 2007 kl. 18.52

Jeg søker opplysninger om Alette Johanne Katrine Andreasdatter. Hun skal være født i Nærøy i 1836. Hun hadde et barn med en Torsten Pedersen. Datterens navn var Gudrun Anna Torstensdatter som var min oldemor. Hun var født 23. nov 1868 i Bardu. Hun giftet i 1889 i Dyrøy, med Lars Olai Johnsen som var født i Gumpedalen i Sørreisa i 1862. Gudrun Anna døde i Bjørkebakken, Dyrøy i 1961. Jeg er også interessert i oppysninger om Torsten Pedersen sin slekt.

Med vennlig hilsen

John Bruvoll

Brukeravatar
Hilde Elisabeth Wedde
Sted: KONGSBERG

Legg inn av Hilde Elisabeth Wedde » 19. november 2007 kl. 16.21

Hei!
Det er lenge siden du la inn dette spørsmålet, har du funnet ut noe mer om henne?

Dette er vel sannsynligvis Alette i 1865-tellingen.

Her er Alette med mann og 2 barn i 1875-tellingen

Dette ser ut til å være Alette i 1900-tellingen
Og her er Gudrun med familie i 1900

Hilde

Brukeravatar
dn17856
Sted: HOLMESTRAND
Kontakt:

Legg inn av dn17856 » 19. november 2007 kl. 17.45

Hei
Jeg legger inn en link til Alettes dåp. Hun ble født 17.jan. 1836 Foreldre var Andreas Tørrissen Hasfjord og Gjertrud Paulsdtr.
mvh Anne-Lise Skillinghaug

dn20088
Kontakt:

Legg inn av dn20088 » 2. februar 2009 kl. 22.28

Hei og tusen takk for svarene. Det er jo lenge siden dere har svart, og jeg må bare be om unnskyldning for at jeg ikke har vært inne å takket dere for det. Jeg har ikke funnet mer ut om Alette enn det dere forteller meg i deres innlegg. Jeg ser at hun var tjenestejente på Nesna i 1865, og etter at hun kom til Bardu/Sørreisa, vet jeg vel det meste. Jeg har funnet ut en hel del om Gudrun Anna's far Tosten Pedersen. Men jeg finner altså fremdeles ikke mer ut om Alette's foreldre, så om noen kan klare å finne noen ledetråer for meg, vil jeg bli svært glad for det. Dette er vel en av de få greinene i mine aner som jeg ikke har klart å "nøste" opp enda.

JohnB

Nils Olav Vennevik
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Nils Olav Vennevik » 8. februar 2009 kl. 12.10

Her må ein ha i mente at Nærøy prestegjeld i 1836 omfatta eit langt større område enn både dagens prestegjeld og dagens kommune med same namn. Nøkkelen til vidare framgang ligg da i gardsnamnet Hasfjord. Ved hjelp av DIS sine Slektshistoriske kilder i Norge via Nord-Trøndelag, Nærøy og Matrikler kjem Gårdsmatrikkelen for 1886 opp. Den fører til http://www.rhd.uit.no/matrikkel/matrikkel.aspx. Eit søk på Hasfjord i Nord-Trøndelag avslører da at garden var gnr. 63 i Vikten sogn og Vikna herred.

Lokaliteten til garden lar seg finne via http://ngis2.statkart.no/norgesglasset/default.html. Eit søk her viser at Hasford ligg langt nord på den ytre av dei tre store viknaøyane, altså Ytter-Vikna.

Når vi da vender tilbake til Slektshistoriske kilder i Norge og går inn på Vikna kommune, får vi opp bygdebøkene Viknaboka. Og der er Aletta Johanna Cathrine å finne i bd. III s. 181. Viknabøkene vil sikkert avsløre fleire generasjonar bakover. Aletta mor Gjertrud Paulsdtr. var dotter til "patriarken" Gamal-Pål - Paul Ingebrigtsen Borgan - som har ei kjempestor etterslekt. Heile tre av mine tipptippforeldre er å finne i søskenflokken til Gjertrud, så vi kan utveksle fleire opplysningar direkte utanom slektsforumet.

Helsing Nils Olav Vennevik

dn20088
Kontakt:

Legg inn av dn20088 » 8. februar 2009 kl. 23.02

Hei, og takk for et meget etterlengtet svar.
Jeg har funnet ut at Alette's mor var Gjertrud Paulsdatter, og hennes far het Andreas Tørrisen. Mer har jeg desverre ikke funnet ut. Men nå ser det ut til at jeg kanskje kan få en hel del opplysninger om min oldemor, Gudrun Anna's aner. Dersom du ville sende meg noen opplysninger ville jeg bli kjempeglad. Først "lette" jeg i lange tider etter "Gammel Gudrun's" far, Tosten Pedersen som jeg nå har funnet en hel del ut om. Og nå har jeg mulighet til å få løst mysteriet til min oldemor's familie på hennes morside. Det høres nesten for godt ut til å være sant.
Det høres spennende ut dette med "Patriarken", så om du ville sende meg en e-post med noen opplysninger ville det være kjempefint. Jeg skal prøve å få lånt meg Viknaboka gjennom biblioteket.

Med hilsen John Bruvoll

[email protected]

Svar

Gå tilbake til «Nærøy»