Petter Reinholdt Petterson

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
Knut Ellefsen
Sted: LEVANGER
Kontakt:

Petter Reinholdt Petterson

Legg inn av Knut Ellefsen » 22. november 2005 kl. 19.16

Jeg søker etter Petter Reinholdt Petterson og Oline Olsdatter. De fikk datteren Lene Josepha Pettersdatter (uekte) 27 nov 1846. Datteren er min tipp oldemor. Jeg har full kontroll på henne, men vet ikke hvor Petter og Oline kom fra og hvor de ble av. Jeg kan ikke finne dem i folketellingen 1865. Datteren brukte en stund gårdsnavnet Hammerøy som etternavn. Mulig at noen av foreldrene kom fra Hammersøy, Vemundvik.

dn17109
Sted: ALGARHEIM

Re: Petter Reinholdt Petterson

Legg inn av dn17109 » 22. februar 2006 kl. 11.47

Hei
Det er jo en stund siden du la inn dette og jeg vet ikke om du har funnet noe mer i mellomtiden.
På Family search finner jeg Lene Josepha døpt 31. jan 1847, overhalla

Foreldre er oppgitt som Petter Reinholdt Pettersen Hammersøen og Oline Olsdatter. Da er det vel trolig faren som kommer fra gården Hammersøen?

Kanskje gårds- og slektshistorie fra Overhalla kan hjelpe deg videre med faren?
http://www.disnorge.no/genress/index.ph ... kid=103271

Mvh
Kristina

Knut Ellefsen
Kontakt:

Legg inn av Knut Ellefsen » 17. mars 2006 kl. 12.14

Takk for svartet, men det du fant under Family search er mine egne opplysninger. Jeg vet at det er gårder på Hammersøen, men har ikke funnet han der i folketellingen 1865. Kan hende var han bare der en kort tid som gårdsarbeider e.l. Det var jo ganske vanlig at man tok navn fra gårder de jobbet bå den gangen.
Takk for boktipset, skal sjekke det.
Ellers tyder jo navnet på at han kan være svensk. Kanskje må jeg lete videre der.
Mvh. dn07505

Knut Ellefsen
Kontakt:

Legg inn av Knut Ellefsen » 21. juli 2010 kl. 17.52

Har tatt opp dette mysteriet på nytt etter noen års pause. Siden sist har jeg registrert at Petter Reinholdt og Oline også fikk en sønn Peter Oluf 23 des. 1844. Han ble gift med Karen Sofie Caspersdatter. Kan heller ikke finne ut hvor de ble av. Vet du eller noen andre hvilken av bygdebøkene fra Overhalla som omhandler Hammersøy?
Mvh. dn07505

Anne Berit Hildrum
Sted: OSLO

Legg inn av Anne Berit Hildrum » 21. juli 2010 kl. 18.12

Hammersøen ligger i Vemundvik som i de dager lå under Fosnes , og det dekkes ikke av Overhalla bygdebøker. Kirkemessig hørte Vemundvik en stund under Overhalla. Når det begynte og sluttet er jeg ikke helt sikker på. Det kan de se under kirkeoversiktene.

Det var vel også en gård med et lignende navn i Vikna, men siden barnet ble døpt i Overhalla er nok Vemundvik der mest nærliggende. Fosnes har dessverre ikke bygdebøker. Det er en i området som har samlet stoff om gårdene i Fosnes, og han ga alt materialet sitt til Fosnes kommune, som da de fikk det sa de var ikke sikker på om de skulle lage gårdshistorie eller la folk få tilgang til det på gårdsbasis. Det må være nærmere 10 år siden, og ligger vel på ett eller annet kommunekontor. Synd ikke kommunene ihvertfall kunne gjøre det tilgjengelig.

Anne

Knut Ellefsen
Kontakt:

Legg inn av Knut Ellefsen » 21. juli 2010 kl. 19.08

Takk for svaret. Dette var jo allikevell interesante opplysningert. Vet du når dette området sluttet å ligge under Fosnes. Jeg har jo funnet mine opplysninger om barna i kirkebøker fra Overhalla. Mulig jeg bør konsentrere meg om Fosnes for å finne foreldrene.
Mvh. dn07505

Anne Berit Hildrum
Sted: OSLO

Legg inn av Anne Berit Hildrum » 21. juli 2010 kl. 20.58

Jeg husker ikke når de gikk fra Fosnes til Overhalla, men lurer på om det var rundt 1820. Hvor lenge de lå under Overhalla er jeg heller ikke helt sikker på, ei heller når de gikk under Namsos. Jeg vet jeg så det ett sted, men kan ikke huske helt hvor.

Fant dette under Overhalla(Det finnes på skannede kirkebøker under hovedvalgene om noe om sognehistorikk, går du inn der kan du velge fylke og du får opp listen over alle sognene i det fylket.

764 Overhalla (Ranem)
Overhalla prestegjeld hadde i 1589 5 kirker og to prester. Den ene presten skulle betjene hovedkirken på Ranem og Skage kirke,
mens en kapellan skulle betjene Grong, Høylandet og "Glaszøø" (Gløshaug i Harran) kirker. Ved kgl.res. 28.10.1820 ble Grong,
Harran og Høylandet utskilt som et eget Grong prestegjeld. Samtidig ble det residerende kapellaniet nedlagt og Sævik sokn overført
fra Fosnes til Overhalla prestegjeld. Sævik sokn var siden 1818 midlertidig betjent av res.kap. i Overhalla. Ved kgl. res. 21.3.1860
ble Sævik sokn delt, slik at området nord for Bjørumselva og Namsenfjorden skulle utgjøre et nytt sokn under navnet Vemundvik.
Ved kgl.res. 24.1.1863 ble det tillatt anlagt en ny begravelsesplass for Sævik sokn på Klinga samtidig som det ble bygd ny kirke der.
Når den nye kirke var tatt i bruk, kunne kirken på Sævik rives og kirkegården der nedlegges. Overhalla prestegjeld ble på nytt delt
ved kgl.res 13.5.1865. Prestegjeldet skulle nå bestå av Ranem hovedsokn og Skage anneks, mens Vemundvik og Sævik sokn ble
utskilt for sammen med ladestedet Namsos å utgjøre Namsos prestegjeld. Høylandet sokn ble overført fra Grong til Overhalla
prestegjeld i 1958. Ved kgl.res. 16.2.1963 ble Kongsmo krets i Foldereid sokn i Kolvereid prestegjeld, med unntak av Grytbogen,
gnr 13 bnr 1, overført til Høylandet sokn. Ved kgl.res. 9.8.1963 ble Galguften, gnr 91 bnr 1, og Hauknes, gnr 91 bnr 2, fra 1.1.1964
overført fra Høylandet til Ranem sokn.

Anne

Knut Ellefsen
Kontakt:

Legg inn av Knut Ellefsen » 22. juli 2010 kl. 16.44

Tusen takk og unnskyld brydderiet, dette burde jeg ha funnet selv. Jeg ser at dette området har tilhørt flere sokn. Jeg får fortsette å lete. Disse to er nok født før 1820, så det er vel best jeg begynner med Fosnes.
Mvh. dn07505

Knut Ellefsen
Kontakt:

Legg inn av Knut Ellefsen » 8. august 2010 kl. 10.44

Da fant jeg sønnen Peter Oluf med famile. De hadde flytet til Vefsn. Petter Reinhold og Oline er fortsatt et mysterium.
Mvh. dn07505

Brukeravatar
gj09636
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av gj09636 » 20. august 2010 kl. 13.07

Her er ungkar Peter Peterss. Reinholdt registrert som utflytter fra Fosnes til Sævik sogn 26.4.1846. Alderen oppgis da til 30 år. I dette tilfellet ser det ut til at Reinholdt benyttes som etternavn. Det opplyses at han flytter til gården Hoddum(?) - men jeg greier ikke helt å tyde det som står.

Knut Ellefsen
Kontakt:

Legg inn av Knut Ellefsen » 20. august 2010 kl. 13.31

Takk skal du ha. Det var svært interressant. Navnet er så pass uvanlig at det må være han. Alderen er også fornuftig. Da kan jeg begrense søket til tiden rundt 1816 for å finne hans fødsel. Jeg har også problemer med å lese gårdsnavnet. Noen som er flink til dette?
Mvh. dn07505

Svar

Gå tilbake til «Overhalla»