Johan Peter Brotein, Tynset, til Qvernneset, Grong

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
dn14221
Sted: TYLLDALEN

Johan Peter Brotein, Tynset, til Qvernneset, Grong

Legg inn av dn14221 » 26. juni 2006 kl. 18.25

Johan Peter Brotein var født på Tynset og blei husmann på Qvernneset i Grong kommune.

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 82&lnr=000

Er det noen som har flere opplysninger om ham? Hvor hadde han namnet Brotein frå?

Tore Øverby

Harald Teodor Grøtting
Sted: LUND

Re: Johan Peter Brotein, Tynset, til Qvernneset, Grong

Legg inn av Harald Teodor Grøtting » 3. oktober 2006 kl. 12.26

I FT1801 finner du Johan Peter som fosterbarn på Bråten i Tylldal. Han har nok navnet derfra. Johan Peter er eldste sønn til min tipp-tipp-oldemor Johanna Loman og Brynild Ingebrigtsen (Embretsen) fra Hokstad i Tylldal. Johan Peter er døpt i Ljusdal i Sverige i des. 1797. Faren, Brynild, befinner seg i fengsel i "Slaveriet" i FT1801, da oppført med navnet Brønør. Har flere opplysninger om denne familien, dersom det er interesse for det.

Mvh
Harald Grøtting

dn14221

Legg inn av dn14221 » 3. oktober 2006 kl. 16.52

Jeg la inn denne etterlysninga etter debatten med Laila N. Christiansen m. flere i dette forumet (start 22 Jun 2006, Tittel: Oppslag i kirkebok, , Johan Peter Brynjulsen). Lenke:

https://slektsforum.slektogdata.no/view ... ight=laila

Jeg har gått med denne Johan Peter Brotein i "ermet" frå den gang, men ventet i det lengst for om mulig å få "frampå" noen som visste noe mer. Og der kom du-.

Jeg tenkte at namnet kunne være resultat av feiltolkning/skriving av gardsnamnet Broten, slik Bråten-gardene i Tylldalen vart skrevet i FT1865, eller at ordet hadde fått en "svensk vri"

Mvh Tore

dn14221

Legg inn av dn14221 » 7. oktober 2006 kl. 7.07

Jeg tar gjerne i mot opplysninger om etterslekt etter utflytta TYLLDØLER!

Mvh Tore

Sverre Gartland
Sted: GRONG

Legg inn av Sverre Gartland » 8. november 2006 kl. 10.53

Til Tore J. Øverby.
Jeg har opplysninger om denne Johan Brotein. Har samlet opplysninger om husmannsplasser i Grong noen år. Plassende bodde på ligger på Sagmoen i Harran, og er lagt inn på GPS- kart. Sender et vedlegg om det jeg har. Dette er foreløpig mer som et notat.
Med hilsen Sverre Gartland

Harald Teodor Grøtting
Sted: LUND

Legg inn av Harald Teodor Grøtting » 14. oktober 2010 kl. 16.14

Hei, jeg fant følgende i Årbok for Namdalen:

Avskrift fra Årbok for Namdalen 2007, fra artikkelen ”Fraa Naumdal”, s. 27:

”I Harrasbygdi tett med Fiskumfossen bur det ein Mann, heiter Braaten, som likevel heve vore gild til at krota; Bikarar, Knivskaft, Bogtre gjorde so fine med Lauvverk og Dyrehovud paa, at det var ei Visn. Sidste Arbeidet hans var Døypefunten i Harraskyrkja. Han er paa Skap som ein Bikar, utkrotat med Lauvverk og Blomar.

Denne Braaten er ættad fraa Øystredalen, men foor i Ungdomen ikring burte i Sverike og rømde derifraa fyre ei Pretta med at skriva falske Namn. So vart han teken paa Levanger og sett fast; det var Aaret fyrr Kong Karl Johan foor yver Jemteland til Trondheim. Sidan fekk han sleppa laus atter og fekk Løyve til at bu uppe i ein av Avdalom i Naumdal elder Vefsn.

Det er 35 Aar siden han kom til Harras og no er han ikring 80 aar gamall. Det er forvitnelegt at høyra honom fortelja um alle dei Spik og Knip han heve gjort i Ungdomen. Han kann faa det so morosamt til; men det er inkje gledelegt at høyra den gamle Mannen, so no hallar Hovudet aat Gravi, finna Moro av at minnast, kor han narrade Folk.”

Artikkelen ”Fraa Naumdal” er henta frå Vestmannalagets Månadsskrift ”Fraa By og Bygd” nr. 6, Bergen den 1ste juni 1878. Det er truleg at artikkelforfattaren er Marius Kristofer Hægstad, seinare redaktør av Namsosavisa Nordtrønderen.

Tilleggsnotater:

Indflytningsattest fra Sverige af 28. april 1832.

Braaten er innskrevet som innflytter i Grong i mars 1834 (”han har allerede opholdt sig her i et par aar, uden dog at drive nogen egentlig Metier”).

Kong Karl Johan besøkte Trondheim høsten 1835 (5. september besøkte han Døveskolen), dvs. at Bråten var på Levanger i 1834.

Mvh
Harald Grøtting

Svar

Gå tilbake til «Grong»