Amund Erichsen og Lene Cathrina Wentzel gift 1743 på Inderøy
Moderator: MOD_Nord-Trøndelag
Amund Erichsen og Lene Cathrina Wentzel gift 1743 på Inderøy
Amund Erichsen og Lene Cathrina Wentzel ble gift 19.3.1743 i Inderøy kirke:
Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Inderøy, Ministerialbok nr. 730A01 (1733-1764), Trolovede 1743, side 3.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-3
Er det noen som kjenner til deres opphav? Er Wentzel et navn fra Inderøy?
Mvh Svein Iversen
Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Inderøy, Ministerialbok nr. 730A01 (1733-1764), Trolovede 1743, side 3.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-3
Er det noen som kjenner til deres opphav? Er Wentzel et navn fra Inderøy?
Mvh Svein Iversen
Re: Amund Erichsen og Lene Cathrina Wentzel gift 1743 på Ind
Kan dette være din Lene Cathrina Wentzel født i Prussia?Etter søk i alle baser står det at hun var født 1713.Men finner henne ikke født i Norge.
Name: Catarina Wentzel
Christening date: 26 Aug 1713
Christening place: EVANGELISCH, RAWITSCH, POSEN, PRUSSIA
Residence: Rawitsch, Posen, Preussen
Birth date:
Birthplace:
Death date:
Name note:
Race or color (expanded):
Father's name: Johan Wentzel
Father's birthplace:
Father's age:
Mother's name: Catarina
Mother's birthplace:
Mother's age:
Paternal grandfather's name:
Paternal grandmother's name:
Maternal grandfather's name:
Maternal grandmother's name:
Batch number: C92764-1
Date range: 1707 - 1726
Film number: 752779
Collection: Germany Baptisms
Name: Catarina Wentzel
Christening date: 26 Aug 1713
Christening place: EVANGELISCH, RAWITSCH, POSEN, PRUSSIA
Residence: Rawitsch, Posen, Preussen
Birth date:
Birthplace:
Death date:
Name note:
Race or color (expanded):
Father's name: Johan Wentzel
Father's birthplace:
Father's age:
Mother's name: Catarina
Mother's birthplace:
Mother's age:
Paternal grandfather's name:
Paternal grandmother's name:
Maternal grandfather's name:
Maternal grandmother's name:
Batch number: C92764-1
Date range: 1707 - 1726
Film number: 752779
Collection: Germany Baptisms
Hei Lisbeth. Ja, kanskje.
Jeg fant følgende på nettet (http://nermo.org/slekt/d0038/g0000095.html#I47619):
Wentzel Wentzelson AUSSIG
ABT 1680 - 29 Apr 1745
RESIDENCE: 1713, Overtok sin fars 'Inner- og Ytterøy kompani', NT
OCCUPATION: Oberstløytnant (fra 1736). (Sersjant i 1698) (Kaptein i 1707 ?)
BIRTH: ABT 1680, (?) (d.y.) (Ausig)
DEATH: 29 Apr 1745, Bragstad, Inderøy, NT
Father: Wentzel AUSSIG
Mother: Anne Maria LANGEMARCH
Family 1 : Anna Rasmusdatter HAGEN
MARRIAGE: 1698
Anne Marie AUSSIG
+Joachim Friderich AUSSIG
Family 2 : Sophie Amalia LANGEMARCH
ENGAGEMENT: 10 Oct 1706, 'hans kongl Majdes allernaadz trovfetilladelse'
MARRIAGE: 20 Feb 1707, (i huset) Domkirken, Trondheim
NN Wentzelssatter AUSSIG
+Wentzel AUSSIG
Kanskje dette kan være en ledetråd? Her er det i alle fall en famile Wentzel som har tilknytning til Inderøy. Kanskje NN Wentzels(d)atter Aussig i "family 2" er Lene Cathrina?
Jeg fant følgende på nettet (http://nermo.org/slekt/d0038/g0000095.html#I47619):
Wentzel Wentzelson AUSSIG
ABT 1680 - 29 Apr 1745
RESIDENCE: 1713, Overtok sin fars 'Inner- og Ytterøy kompani', NT
OCCUPATION: Oberstløytnant (fra 1736). (Sersjant i 1698) (Kaptein i 1707 ?)
BIRTH: ABT 1680, (?) (d.y.) (Ausig)
DEATH: 29 Apr 1745, Bragstad, Inderøy, NT
Mother: Anne Maria LANGEMARCH
Family 1 : Anna Rasmusdatter HAGEN
MARRIAGE: 1698
Anne Marie AUSSIG
+Joachim Friderich AUSSIG
Family 2 : Sophie Amalia LANGEMARCH
ENGAGEMENT: 10 Oct 1706, 'hans kongl Majdes allernaadz trovfetilladelse'
MARRIAGE: 20 Feb 1707, (i huset) Domkirken, Trondheim
NN Wentzelssatter AUSSIG
+Wentzel AUSSIG
Kanskje dette kan være en ledetråd? Her er det i alle fall en famile Wentzel som har tilknytning til Inderøy. Kanskje NN Wentzels(d)atter Aussig i "family 2" er Lene Cathrina?
Kan noen sjekke om familien Wentzel er nevnt i Inderøyboka?
-
OnlineMarit Lorvik Sørli
Står kun et par linjer om oberstløytnant Wenzel Aussig under gården Bragstad.
Eier fra 10. juli 1716.
Død på Bragstad 29. mai ( datoen er muligens feil ) 1745 , 65 år gammel.
Enken ikke navngitt. Står ingen ting om barn.
Eier fra 10. juli 1716.
Død på Bragstad 29. mai ( datoen er muligens feil ) 1745 , 65 år gammel.
Enken ikke navngitt. Står ingen ting om barn.
Takk skal du ha Marit.
Amund og Lene Cathrina fikk sønnen Jørgen Wentzel 28 juni 1743.
Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Inderøy, Ministerialbok nr. 730A01 (1733-1764), Fødte og døpte 1743, side 69.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-68
Jeg har nå funnet følgende om Anne Margrethe Aussig, som jeg tror er datter til Lene Cathrinas bror:
Anne Margrete AUSSIG
1 Aug 1748 - 16 Dec 1799
BIRTH: 1 Aug 1748, Sandvollan, Inderøy, NT
DEATH: 16 Dec 1799, Hustad, Inderøy, NT
Mother: Gidsken Sophia Pedersdatter PRISTROPH
Family 1 : Lorentz Nicolai BRUN
MARRIAGE: 16 Dec 1779
Pauline BRUN
http://www.nermo.org/slekt/d0006/g0000089.html
Her er hennes dåp i kirkeboken:
Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Inderøy, Ministerialbok nr. 730A01 (1733-1764), Fødte og døpte 1748, side 86.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-84
Her ser vi at Anne Margrethe og Jørgen har en felles fadder, nemlig Peder Pristroph.
Denne Peder er nok far til Anne Margrethes mor.
Dette får meg til å tro at min antagelse er riktig; nemlig at Lene Cathrina er datter av Wentzel Aussig og Sophie Amalia Langemarch. Noen synspunkter på det?
Hvis det er riktig gjenstår nå det å finne ut hvem Amund Erichsen var.
Amund og Lene Cathrina fikk sønnen Jørgen Wentzel 28 juni 1743.
Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Inderøy, Ministerialbok nr. 730A01 (1733-1764), Fødte og døpte 1743, side 69.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-68
Jeg har nå funnet følgende om Anne Margrethe Aussig, som jeg tror er datter til Lene Cathrinas bror:
Anne Margrete AUSSIG
1 Aug 1748 - 16 Dec 1799
BIRTH: 1 Aug 1748, Sandvollan, Inderøy, NT
DEATH: 16 Dec 1799, Hustad, Inderøy, NT
Mother: Gidsken Sophia Pedersdatter PRISTROPH
Family 1 : Lorentz Nicolai BRUN
MARRIAGE: 16 Dec 1779
Pauline BRUN
http://www.nermo.org/slekt/d0006/g0000089.html
Her er hennes dåp i kirkeboken:
Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Inderøy, Ministerialbok nr. 730A01 (1733-1764), Fødte og døpte 1748, side 86.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-84
Her ser vi at Anne Margrethe og Jørgen har en felles fadder, nemlig Peder Pristroph.
Denne Peder er nok far til Anne Margrethes mor.
Dette får meg til å tro at min antagelse er riktig; nemlig at Lene Cathrina er datter av Wentzel Aussig og Sophie Amalia Langemarch. Noen synspunkter på det?
Hvis det er riktig gjenstår nå det å finne ut hvem Amund Erichsen var.
-
OnlineMarit Lorvik Sørli
Søkte i "Alle baser "Digitalarkivet på Wentzel, og får der opp dette :
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... &merk=3515
Dåpen til Amund og Lenes sønn Andreas 1752
Der bruker de navnet Jørvs-enget.
Altså en heim under gården Gjørv- nabogården til Bragstad.
Da tyder det på at Lene giftet seg med nabogutten..........
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... &merk=3515
Dåpen til Amund og Lenes sønn Andreas 1752
Der bruker de navnet Jørvs-enget.
Altså en heim under gården Gjørv- nabogården til Bragstad.
Da tyder det på at Lene giftet seg med nabogutten..........
Flott Marit!
Står det noe om Gjørv eller Jørvsenget i Inderøyboka?
Hvilken side i Inderøyboka står det forresten om Wentzel?
Står det noe om Gjørv eller Jørvsenget i Inderøyboka?
Hvilken side i Inderøyboka står det forresten om Wentzel?
I databasen "Døypte i Inderøy prestegjeld 1733-1762" finner jeg Lene Cathrina oppført som mor fire ganger:
1743, Jørgen, født 28.6
1752, Andreas, født 28.4
1754, Hans Peter, født 20.5 og
1756, Lene Cathrina, født 17.2
Ved Hans Peters dåp er Lene Cathrinas etternavn Jørgensdatter Wentzel:
Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Inderøy, Ministerialbok nr. 730A01 (1733-1764), Fødte og døpte 1754, side 112.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-113
Da ryker kanskje min teori om at hun er datter av Wentzel Aussig?
1743, Jørgen, født 28.6
1752, Andreas, født 28.4
1754, Hans Peter, født 20.5 og
1756, Lene Cathrina, født 17.2
Ved Hans Peters dåp er Lene Cathrinas etternavn Jørgensdatter Wentzel:
Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Inderøy, Ministerialbok nr. 730A01 (1733-1764), Fødte og døpte 1754, side 112.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-113
Da ryker kanskje min teori om at hun er datter av Wentzel Aussig?
Når jeg søker på Amund i den samme databasen finner jeg Amund Eriksen Jørv som far til Sivert Jørv, født 4.4.1750. Her er mor angitt til Anne Cathrina Jørgensdatter. Her har antagelig presten skrevet feil:
Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Inderøy, Ministerialbok nr. 730A01 (1733-1764), Fødte og døpte 1750, side 94.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-93
Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Inderøy, Ministerialbok nr. 730A01 (1733-1764), Fødte og døpte 1750, side 94.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-93
-
OnlineMarit Lorvik Sørli
Det står jo masse i boka om Gjørv (sidene 619 - 625 ) , men har ikke funnet noe om verken Amund - eller hans far som da må ha hett Erich.
Gjørvs-enget må ha vært et "underbruk" eller en husmannsplass.
Wentzel på Bragstad gård står omtalt på side 674 i Inderøyboka som ble utgitt i 1937.
Gjørvs-enget må ha vært et "underbruk" eller en husmannsplass.
Wentzel på Bragstad gård står omtalt på side 674 i Inderøyboka som ble utgitt i 1937.
Takk igjen Marit.
Antagelig er Gjørvs-enget,som du sier, en husmannsplass. Og i de fleste bygdebøker står det jo lite om menneskene som har bodd der.
Antagelig er Gjørvs-enget,som du sier, en husmannsplass. Og i de fleste bygdebøker står det jo lite om menneskene som har bodd der.
I Inderøyboka - Husmannssoga - står det at det er to husmenn under Gjørv i 1755: "Amund, 44 år, og Lenne, 40 år, var plassfolk i den eine plassa. Dei hadde 4 born: Maria 10 år, Kristian 8, Sivert 5 og Anders 3 år gl."
Under døpte i Inderøy finner jeg barna Jørgen i 1743, Andreas i 1752 og Hans Petter i 1754.
Når Jørgen blir døpt i 1843 heter faren Amund Kaarset.
Videre står det i Husmannssoga:" I 1790 årom var Jon Amundss. og Martha Olsdtr. plassfolk der. Denne Jon er nok son til Amund og Lenne som var plassfolk der i 1755. Både Jon og Martha døydde i 1798 (?), og det var skifte etter dem i januar 1799."
Under døpte i Inderøy finner jeg barna Jørgen i 1743, Andreas i 1752 og Hans Petter i 1754.
Når Jørgen blir døpt i 1843 heter faren Amund Kaarset.
Videre står det i Husmannssoga:" I 1790 årom var Jon Amundss. og Martha Olsdtr. plassfolk der. Denne Jon er nok son til Amund og Lenne som var plassfolk der i 1755. Både Jon og Martha døydde i 1798 (?), og det var skifte etter dem i januar 1799."
Dette var nyttige opplysninger Åshild.
Jeg har også sett at Amunds etternavn er Kaarset ved Jørgens dåp. Jeg antar Kaarset er gården der han bodde på det tidspunket. Er Kaarset en gård på Inderøy?
Det må i alle fall være Amund Eriksen som er faren, så vidt jeg kan skjønne. Amund og Lene Cathrina ble viet bare noen få måneder før Jørgens fødsel, og Jørgen er i følge kirkeboken et "ægte" barn.
Jeg har også sett at Amunds etternavn er Kaarset ved Jørgens dåp. Jeg antar Kaarset er gården der han bodde på det tidspunket. Er Kaarset en gård på Inderøy?
Det må i alle fall være Amund Eriksen som er faren, så vidt jeg kan skjønne. Amund og Lene Cathrina ble viet bare noen få måneder før Jørgens fødsel, og Jørgen er i følge kirkeboken et "ægte" barn.
Gården Korsen (eller opprinnelig Litl-Bjørka) ligger like ved Gjørv. I Inderøyboka (Gårdshistoria) står det i forbindelse med et skifte etter Kirsten Tørrisdtr. som døde i 1707 at det er to husmannsplasser, men at de ligger øde og: " - 1 stuehuus kaldis Kaarset som Laurs Pedersen (Holte) ejer og lader holde Kroehuus og øltap udi -"
Kanskje Amund var "øltapper" på Kaarset, før han giftet seg og flyttet til Gjørvsjøen - like i nærheten ?
Kanskje Amund var "øltapper" på Kaarset, før han giftet seg og flyttet til Gjørvsjøen - like i nærheten ?
Jeg har bladd litt i Inderøybøkene:
Peder Danielson Pristorph var prest i Inderøy fra 1732 til sin død i 1764.
Han hadde 4 barn.
Den yngste av dem var Gidsken Pistroph (f. ca 1730?), g.m. major Wentzel Aussig. Han kjøpte Hustad vestre i 1765. Senere kjøpte han også Bjørka og flyttet dit.
Major Wentzel Aussig var sønn av oberstløytnant Wentzel Aussig som bodde på Bragstad, og som døde der i 1745.
Etter at majoren var død solgte enka, Gidsken, Hustad vestre, til løytnant (senere kaptein) Lorntz Nikolai Brun i 1777. Samme året kjøpte Brun også Hustad østre, av Daniel Pristorph (bror av Gidsken).
Gidsken døde ca 1786.
Dette betyr nok at hvis Lene Cathrina av disse Wentzelene, så var hun mest sannsynlig datter av oberstløytanten på Bragstad og søster til majoren på Hustad og Bjørka.
Jeg blar videre, og kommer tilbake hvis jeg finner mere "spennende".
Peder Danielson Pristorph var prest i Inderøy fra 1732 til sin død i 1764.
Han hadde 4 barn.
Den yngste av dem var Gidsken Pistroph (f. ca 1730?), g.m. major Wentzel Aussig. Han kjøpte Hustad vestre i 1765. Senere kjøpte han også Bjørka og flyttet dit.
Major Wentzel Aussig var sønn av oberstløytnant Wentzel Aussig som bodde på Bragstad, og som døde der i 1745.
Etter at majoren var død solgte enka, Gidsken, Hustad vestre, til løytnant (senere kaptein) Lorntz Nikolai Brun i 1777. Samme året kjøpte Brun også Hustad østre, av Daniel Pristorph (bror av Gidsken).
Gidsken døde ca 1786.
Dette betyr nok at hvis Lene Cathrina av disse Wentzelene, så var hun mest sannsynlig datter av oberstløytanten på Bragstad og søster til majoren på Hustad og Bjørka.
Jeg blar videre, og kommer tilbake hvis jeg finner mere "spennende".
Takk skal du ha Åshild, her var det mye spennende.
Jeg har stor tro på at Lene Cathrina kommer fra denne Wentzel-familien. Men jeg har problemer med at hun heter Jørgensdatter ved et par av barnedåpene. Videre har jeg tenkt at når Peder Pristorph er fadder både ved Jørgens dåp og dåpen til en fra denne Wentzelfamilien, så viser det at det er sannsynlig at de er i slekt. Men siden han er prest, er det kanskje ikke nødvendigvis slik.
Jeg klarer ikke å finne dåpen til Maria og Jon, men de er kanskje døpt i en annen kirke.
Åshild: Kunne du gi meg sidehenvisninger i Inderøyboka til det du så langt har funnet?
Jeg har stor tro på at Lene Cathrina kommer fra denne Wentzel-familien. Men jeg har problemer med at hun heter Jørgensdatter ved et par av barnedåpene. Videre har jeg tenkt at når Peder Pristorph er fadder både ved Jørgens dåp og dåpen til en fra denne Wentzelfamilien, så viser det at det er sannsynlig at de er i slekt. Men siden han er prest, er det kanskje ikke nødvendigvis slik.
Jeg klarer ikke å finne dåpen til Maria og Jon, men de er kanskje døpt i en annen kirke.
Åshild: Kunne du gi meg sidehenvisninger i Inderøyboka til det du så langt har funnet?
Henvisninger til Inderøybøkene:
Om presten Peder Danielsen Pristroph:Bind I, del I: Den ålmenne delen, side 401
Om major Wentzel Aussig på Hustad og på Bjørka: Bind II, Gårdshistoria (opptrykt i 2006) hhv. side 602 og 613.
Om Kaarset under Litl-Bjrka (korsen): Bind II, Gårdshistoria (opptrykt 2006) side 617.
Om husmenn under Gjørv i 1755 og 1790 år: Bind III: Husmannsoga, side 215 og 216.
Når det gjelder barnedåpene hos Amund og Lena som du ikke har funnet hittil, er det ikke utenkelig at disse kan ha foregått i Mære kirke.
Om presten Peder Danielsen Pristroph:Bind I, del I: Den ålmenne delen, side 401
Om major Wentzel Aussig på Hustad og på Bjørka: Bind II, Gårdshistoria (opptrykt i 2006) hhv. side 602 og 613.
Om Kaarset under Litl-Bjrka (korsen): Bind II, Gårdshistoria (opptrykt 2006) side 617.
Om husmenn under Gjørv i 1755 og 1790 år: Bind III: Husmannsoga, side 215 og 216.
Når det gjelder barnedåpene hos Amund og Lena som du ikke har funnet hittil, er det ikke utenkelig at disse kan ha foregått i Mære kirke.
Hvis du gå til Digitalarkivet, og søker på tema nr. 34817 under debattforum - brukarforum, finner du utrolig mye interessant.
Jeg greier ikke å få oversikten og har heller ikke funnet noe om Lene Cathrina, men det er ingen tvil om at "alt henger sammen med alt".
Jeg greier ikke å få oversikten og har heller ikke funnet noe om Lene Cathrina, men det er ingen tvil om at "alt henger sammen med alt".
Takk for tipset, her var det mye interessant. Men heller ikke dette ga noe svar på hvem som var foreldrene til Lene Cathrina.