Johanna Røvigen

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
20757
Sted: LEVANGER

Johanna Røvigen

Legg inn av 20757 » 23. januar 2008 kl. 22.02

Eg held på med leiting etter slekt på Inderøy.

Ei oldemor, Marie Jørgine Isaksen født 12. desember 1834 på Strinda, er utgangspunktet. Ho er døpt i Bakke kirke den 1. febr. 1835, og som foreldre er innført Isach Olsen Sjøsveet frå Inderøy som far, og mor er Johanna Røvigen.
Iflg. kirkebok for Inderøy er Johanna født i Røvigen den 16.juli 1816 av foeldre matros Gabriel Hansen og mor Anne Elisabet Hansdtr. frå Trondheim som gjorde barsel i Røvigen (det er begges 1. leiermål)

Faddere: Martha Isaksdtr. Røvig, Sara Isaksdtr. Røvig, Jokomina Isaksdtr. Jølstad, Anders Jensen Røvig, Peder Jacob Jølstad (søn), Ole Olsen Røvig. (Alle er bondefolk fra Inderøen),

Problemet mitt er:
Eg kan ikkje finne fleire opplysninger om Johanna, det mangler konfirmasjon, eventuelt giftemål eller død.
Men det er nok Røvigslekt i henne ettersom foreldrene kom frå Trondheim for å føde og bli døpt her.

For Jørgines del finn eg heller ikkje noko svar på kvifor Johanna og Isach var på Strinda når ho vart født. Hennes faddere var:Faddere:
Kone, Elen Cathrine Olsen, Leergjerdet - Pige, Kirsten Eriksdtr., Sveve - Ole Olsen Leergjerdet, Gjøstad - Ole Andreas Leerfossen

Ola Indgaard
Flatåsen
Levanger

E-post: [email protected]

gj05703
Sted: INDERØY

Re: Johanna Røvigen

Legg inn av gj05703 » 26. januar 2008 kl. 13.04

I flg. Inderøyboka, Gårdshistoria, kjøpte Isak Olson Voll Røvika i 1787. Han hadde mange barn, og noen av disse finner du som faddere til Johanna:

- Martha (f. 1778. I flg. Ystads "Ættetavlor fraa Innherad" var hun født i Leksvik) g.m. Anders Jensen. Isak delte gården i to, og disse fikk kjøpe den ene halvparten. Hvis dette betyr at Isak Olsen Voll kom fra Leksvik, så kan kanskje Anna Elisabeth også ha sin opprinnelse der.

-Olava (Lava), 17 år i 1801) - (Det er nok hun som, sammen med sin mann, er fadder til Johanna - ikke Sara). Hun ble gift med Ole Olsen Røvig. De fikk en sønn, Isak, i 1813. Du finner Isak og mora på plassen Rundtom i 1865. Kan det være denne Isak Olsen Røvig som ble far i 1834?
Sjøsveet er en plass under Røvika.

Når det gjelder Anna Elisabeth, mor til Johanna, står det Hansdtr. i Klokkerboka (1816-1849) og Johansdtr, i Ministralboka (1816 -1822). Kan du komme videre hvis faren hennes het Johan?

Ikke så mye direkte hjelp i dette, men kanskje noen opplysninger for å lete videre.

Svar

Gå tilbake til «Inderøy»