Ragnar Tinglum f. 1888
Moderator: MOD_Nord-Trøndelag
Ragnar Tinglum f. 1888
Søker etter opplysninger om Ragnar Tinglum, f. 04.01.1888, gm. Bertha Dorthea Edvardsdatter Vannebo, f. 24.03.1894.
Ragnar's forelde er:
Mathias Langstrand Olsen, f.15.04.1866 i Namsos, gm. Sofie Rolandsdatter Skatland, f.1865.
Tror han kom fra gården KVATNINGEN i OVerhalla.
Ragnar tok Tinglum navnet etter hans besteforeldre som budde på gården Tinglum.
Ragnar kjøpte gården ROSSET på Namdalseid.
Søker dermed etter Ragnars foreldre og bakover, det samme med Sofie R. Skatland og bakover i slekten.
Hilsen
Bjørn Tore
Ragnar's forelde er:
Mathias Langstrand Olsen, f.15.04.1866 i Namsos, gm. Sofie Rolandsdatter Skatland, f.1865.
Tror han kom fra gården KVATNINGEN i OVerhalla.
Ragnar tok Tinglum navnet etter hans besteforeldre som budde på gården Tinglum.
Ragnar kjøpte gården ROSSET på Namdalseid.
Søker dermed etter Ragnars foreldre og bakover, det samme med Sofie R. Skatland og bakover i slekten.
Hilsen
Bjørn Tore
-
- Sted: OSLO
Re: Ragnar Tinglum f. 1888
Dette kan være et skudd i blinde, men jeg har en Ole Arntsen Hammer f 1813 gift i 1861 med Helena Mathiasdtr Stranden f 1832. Disse hadde sønnen Andreas Olsen Langstrand, og det er vel ikke umulig at de kan ha hatt en til i 1866. I så fall har jeg en god del bakover på Helena Mathiasdtr Stranden.
Jeg har også en god del på kona til Mathias Langestrand, og kan godt sende det til deg, men send meg da en mail til [email protected]
Anne
Jeg har også en god del på kona til Mathias Langestrand, og kan godt sende det til deg, men send meg da en mail til [email protected]
Anne
Hei hei Bjørn
Har du funnet dåpen til Ragnar ?
f.4.1.1888
og her finner du dåpen til Mathias Langestrand Olsen
Se dåp nr. 29 med foreldre: Arbeidsmann Ole Arntsen Hammer og hustru Helene Mathiasdtr. Namsos
Se også samme tema her under Overhalla
Beste hilsner fra Anne-Lise
Har du funnet dåpen til Ragnar ?
f.4.1.1888
og her finner du dåpen til Mathias Langestrand Olsen
Se dåp nr. 29 med foreldre: Arbeidsmann Ole Arntsen Hammer og hustru Helene Mathiasdtr. Namsos
Se også samme tema her under Overhalla
Beste hilsner fra Anne-Lise
-
- Sted: NAMDALSEID
I bygdaboka for Namdalseid finnes mye om anene til Sofie Rolandsdtr.. Alt trenger ikke å være riktig, men det kan sjekkes. Sturla Brørs skriver på side 458 i bygdaboka at Sofie og Mathias bodde i Vefsn. Ved folketellinga 1900 er de registrert på Namsos sammen med barna Ole og Helfried. Barna er født i Overhalla.
I følge Brørs slo Roland Olsen Skatland, Sofies far, seg ned på husmannsplassen Sandmoen under Tinglum etter at han hadde prøvd seg på flere gårder. Denne plassen kjøpte han. Roland, f. 1829 var gift med Belise Størkårsdtr. Brørs, f. 1838. Rolands foreldre var Ola Mortensen Skatland, 1791-1882, og Karen Rolandsdtr. Rosset, 1798-1888. Olas foreldre var Morten Olsen Skatland, f. 1763, og Ragnhild Andersdtr., f. 1768. Hun var datter av Anders Jonsen Skatland, ca. 1728-1801. Mortens foreldre var Ola Henriksen Bratli, ca. 1723-1768, og Didrikke Corneliusdtr.. Ola Henriksens foreldre var Henrik Bertelsen Bratli, ca. 1688-1770 og Dordi Persdtr. Henriks foreldre var Bertel Olsen Bratli og Siri Henriksdtr., død i 1738, 88 år gammel. Alt dette ifølge bygdaboka.
Karen Rolandsdtr. Rossets foreldre var Beret Estensdtr. Rosset og Roland Olsen. Berets foreldre var Esten Pedersen Rosset ca. 1710-1792, og Kari Toresdtr., ca. 1712-1794. Estens foreldre var Peder Estensen Rosset , f. ca 1675, og Gyda Danielsdtr..
Også andre greiner kan føres tilbake til 1600-tallet i bygdaboka. Ta gjerne direkte kontakt hvis du vil har mer hjelp.
Vennlig hilsen Solrun
I følge Brørs slo Roland Olsen Skatland, Sofies far, seg ned på husmannsplassen Sandmoen under Tinglum etter at han hadde prøvd seg på flere gårder. Denne plassen kjøpte han. Roland, f. 1829 var gift med Belise Størkårsdtr. Brørs, f. 1838. Rolands foreldre var Ola Mortensen Skatland, 1791-1882, og Karen Rolandsdtr. Rosset, 1798-1888. Olas foreldre var Morten Olsen Skatland, f. 1763, og Ragnhild Andersdtr., f. 1768. Hun var datter av Anders Jonsen Skatland, ca. 1728-1801. Mortens foreldre var Ola Henriksen Bratli, ca. 1723-1768, og Didrikke Corneliusdtr.. Ola Henriksens foreldre var Henrik Bertelsen Bratli, ca. 1688-1770 og Dordi Persdtr. Henriks foreldre var Bertel Olsen Bratli og Siri Henriksdtr., død i 1738, 88 år gammel. Alt dette ifølge bygdaboka.
Karen Rolandsdtr. Rossets foreldre var Beret Estensdtr. Rosset og Roland Olsen. Berets foreldre var Esten Pedersen Rosset ca. 1710-1792, og Kari Toresdtr., ca. 1712-1794. Estens foreldre var Peder Estensen Rosset , f. ca 1675, og Gyda Danielsdtr..
Også andre greiner kan føres tilbake til 1600-tallet i bygdaboka. Ta gjerne direkte kontakt hvis du vil har mer hjelp.
Vennlig hilsen Solrun
Hei igjen Bjørn
Se her har jeg funnet vielsen til Ole Arntsen og Helene Mathiasdatter 15.6.1861.
Vielse nr. 8 Fedre: Arnt Olsen og Mathias Danielsen.
Anne-Lise
Se her har jeg funnet vielsen til Ole Arntsen og Helene Mathiasdatter 15.6.1861.
Vielse nr. 8 Fedre: Arnt Olsen og Mathias Danielsen.
Anne-Lise
Fant disse eldre innleggene. Min familie kommer fra den samme familien: Rebekka Olsdatter Skatland født 1822, og datter av Karen Roaldsdatter Rosset og Ole Mortensen Skatland. Har funnet hennes bror Ole Olsen Skatland, skjønner av dette at Roland Olsen Skatland var bror til Rebekka. Vet du om hun hadde flere søsken?
Geir Ove Ystmark
Geir Ove Ystmark
-
- Sted: OSLO
Rebekka hadde vel søskene
Ole Mekal f 1825
Roland 1829
Katrine 1833
Olianna 1833
Anne
Ole Mekal f 1825
Roland 1829
Katrine 1833
Olianna 1833
Anne
Tusen takk 

-
- Sted: TRONDHEIM
Hei
Jeg stammer også fra disse folkene og er interesert i opplysninger fra disse og frem til idag, trur du det kunne vært mulig å dele opplysninger her på slekta vår.
Selv så jobber jeg litt med en slektsbok som jeg håper å komme i mål med etter hvert også.
Har selv flere aneslekter til deg som du kan få også fra Bertha Dortea E. Vannebo?
Mvh
Tor Ole Grønvik
Jeg stammer også fra disse folkene og er interesert i opplysninger fra disse og frem til idag, trur du det kunne vært mulig å dele opplysninger her på slekta vår.
Selv så jobber jeg litt med en slektsbok som jeg håper å komme i mål med etter hvert også.
Har selv flere aneslekter til deg som du kan få også fra Bertha Dortea E. Vannebo?
Mvh
Tor Ole Grønvik
Er ikke sikker på hvor bredt ut du søker. Jeg har en god del liggende fra Rebekka Olsdatter Skatland og nedover. Sender over til deg på e-post når jeg er hjemme fra en jobbreise.
Geir Ove Ystmark
Geir Ove Ystmark
-
- Sted: TRONDHEIM
Hei alle sammen
Har svart deg Geir Ove på epost, men til dere andre så har jeg ingen av etterkommerne til Belise og Roland, samt ingen av etterkommerne fra hennes søsken heller.
Er det noen som har så er jeg veldig interessert i dette også.
Tor Ole
Har svart deg Geir Ove på epost, men til dere andre så har jeg ingen av etterkommerne til Belise og Roland, samt ingen av etterkommerne fra hennes søsken heller.
Er det noen som har så er jeg veldig interessert i dette også.
Tor Ole