Ole Nicolai Michaelsen

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
Øystein Johansen
Sted: LILLESTRØM

Ole Nicolai Michaelsen

Legg inn av Øystein Johansen » 26. februar 2005 kl. 22.19

Jeg etterlyser anene til min kones oldefar Ole Nicolai Michaelsen som ble født i Beistaden i 1846. Hvem er foreldrene hans, og hadde han søsken?
Vi står på bar bakke, så hvis noen kunne hjelpe med et kirkebokoppslag eller to, ville vi være svært takknemlige.

:) mvh Øystein Johansen

Øystein Johansen

Re: Ole Nicolai Michaelsen

Legg inn av Øystein Johansen » 27. februar 2005 kl. 19.20

Dette med kirkebokoppslag må ikke misforstås dit hen at vi motsetter oss at noen tar en titt i bygdebøker eller liknende.

Øystein :)

Brukeravatar
Liv Ofsdal
Sted: HOLMESTRAND
Kontakt:

Legg inn av Liv Ofsdal » 28. februar 2005 kl. 7.47

Hei Øystein

Som en start - så er det vel din Ole Nicolai her:

FT 1900

Du har vel sikkert sett den linken før - men det er alltid greit å ta med i etterlysninga :)

Jeg søkte litt i Familysearch uten å få treff - desverre.
Så - her må det nok fris til en titt i bygdebøker eller kirkebøker.
Med vennlig hilsen
Liv Ofsdal
Slektsside: http://lofsdal.net/
Les dette før du poster din melding

Øystein Johansen

Legg inn av Øystein Johansen » 28. februar 2005 kl. 23.33

Du har helt rett igjen.
Dette er min kones oldefar.
Så langt har jeg også kommet, men der stanser alle spor bakover.

Øystein :)

Solrun Holien
Sted: NAMDALSEID

Legg inn av Solrun Holien » 2. april 2005 kl. 12.35

Hei Øystein,

Jeg har sett på mikrofilm av kirkeboka og gjort to funn.
- Døpt i Solberg kirke (Beitstad) 15.03. 1846, født på Bardal 10.01.1846, Ole Nicolai. Foreldre ungkar Michael Thomassen Elnen og pige Martha Olsdatter Bardal.
Faddere: Arnt Einarsen Bardal og k. Margrete Olsdtr., Andreas Olsen Homnesplass og k. Oline Olsdtr., Gurine Olsdtr. og Margrethe Arntsdtr. Bardal.

Disse er vanskelig å finne igjen i bygdabøkene. Gårdbruker og selveier Arnt Einarsen Bardal og dattera Margrethe finnes. Arnts kone er kalt Martha Olsdtr. i bygdaboka. Her kan være feilskrift i bygdaboka eller i kirkeboka..
Teoretisk kan Ole Nicolais mor være taus på Bardal og Andreas Olsen Homnesplass kan være broren, eller kona hans, Oline Olsdtr., kan være søstera.
Ved søk i folketellinga 1865 på nettet finner jeg kun en Michael Thomassen, nemlig maler M. T., 41 år gml., ugift, som losjerer på Strømnes. Kona på Strømnes var fra Viset. Yngste broren hennes var Mikal, f. 31.05.1824, iflg. bygdaboka. I folketellinga 1875 bor fremdeles Mikal på Strømnes, er maler og ugift. Iflg. bygdaboka giftet han seg i 1877 med Lorentse Karlsdtr., f. i Malmplass 1843. De fikk to barn: Tomas f. 1877 og Karl Bertin f. 1879. Mikal og Lorentse bodde i Hopenget under Rones. Mikal døde 13.05.1901. Denne Mikal er ikke nødvendigvis den samme som Ole Nicolais far.

- Konfirmert i Solberg kirke 1862 Ole Nicolai Michaelsen. f.10.01.1862, døpt 15.03. 1862, fødested Bardal. Foreldre og fødested likt oppgitt som ved dåpen. Oppholdssted Kolberg.

Oppholdsstedet ved konfirmasjon stemmer med folketellinga 1875. I ft. 1875 er han ikke lenger på Kolberg.

Hilsen Solrun Holien, Mosjøen

Øystein Johansen

Legg inn av Øystein Johansen » 2. april 2005 kl. 15.54

Dette var jo helt fantastisk. Etter så lang tid hadde vi faktisk ikke ventet å få noen svar.
Stor takk til Solrun Holien som har gjort en kjempejobb.
Når hun skriver at kona på Strømsnes, som muligens er Michael Thomassens søster, kommer fra Viset, bestyrker dette bare mistanken om at dette er den rette personen.
Ole Nicolai Michaelsen fikk i sitt ekteskap med Marine Petrine Henriksdatter sju barn og disse tok i følge min avdøde svigerfar Bjarne Malmo som er barnebarn til Ole Nicolai Michaelsen, etter hvert Malmo som etternavn, men som han sa: "Egentlig skulle vi ha hett Viset." Dette er neppe noe han har tatt ut av løse lufta, men hva han bygde på, vet jeg ikke. Sannsynligvis en muntlig familietradisjon.
Dette er i alle fall et godt utgangspunkt for videre arbeid, og skulle noen finne noe mer som kan kaste lys over dette, tar vi med takk imot det som måtte komme.

mvh Øystein Johansen :D

Solrun Holien
Sted: NAMDALSEID

Legg inn av Solrun Holien » 2. april 2005 kl. 17.43

Hei igjen,

Fint å høre at det gikk bra med Ole Nicolai (i alle fall stor familie).

Det var kanskje ikke tilfeldig at han kom til Kolberg. Der var tante til Michael Thomassen, Olava Olsdtr. Viset, føderådskone i 1865. Og Michaels fetter Sivert Mortensen hadde tatt over gården i 1855. Han var ungkar og hadde kanskje bruk for en gjetergutt? Eller det var en måte for farens familie å ta seg av gutten på.

Olava var født på Viset, og var søster til Michaels far. Michaels far var gårdbruker på Viset og underoffiser. Han kalte seg Tomas Olsen Dahl. Olava gifta seg med Morten Sivertsen fra Malmo og de kjøpte Kolberg. Er det fra Morten Sivertsen at Ole Nicolai tok navnet Malmo?

I Beitstadboka, bind 3, kan du finne mer om slekta til Michael. Men Martha Olsdtr. Bardal er fortsatt ei gåte. Her bør en kanskje se igjennom dødsfall 1846 - 1865.

Mvh. Solrun

Øystein Johansen

Legg inn av Øystein Johansen » 2. april 2005 kl. 21.06

Hei igjen.

Mange takk skal du ha. Det ser ut til at vi bør ta en tur på biblioteket og få bestilt bind 3 av Beitstadboka. Men som et resultat av de innspillene du har kommet med har vi fått fylt ut "slekttreet" til kona mi med atskillige navn i tillegg til dem vi hadde fra før. Jeg har brukt Digitalarkivet og foretatt diverse hurtigsøk på Familysearch, og de bekrefter bare det du har skrevet. Vi er nå tilbake til Ole Thomassen født ca 1753 og kona hans, Elene Olsdatter, født ca 1752, altså foreldrene til Thomas Olsen Dahl, Olava Olsdatter og tre døtre til.
Dette var spennende og morsomt. :D
Skal hilse og si takk fra kona mi.

Med vennlig hilsen Øystein.

Svar

Gå tilbake til «Verran»