Gunille Pedersdtr f 1720 Verran, hvem er hennes far?

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
Brukeravatar
dn22258
Sted: RØYKEN

Gunille Pedersdtr f 1720 Verran, hvem er hennes far?

Legg inn av dn22258 » 9. januar 2007 kl. 20.32

Hei!

Hvem er Gunille Pederdatter (hun var g.m. Ole Henriksen Sand) sin far?

I 1701-manntallet for Verran har jeg funnet 2 kandidater:

1. Peder Mortensen Wennis f. ca 1689

2. Peder Larsen Grande f. ca 1688

Er det noen som kan hjelpe meg her?

M v h
Dagfinn

dn20561
Sted: HOVET

Re: Gunille Pedersdtr f 1720 Verran, hvem er hennes far?

Legg inn av dn20561 » 5. februar 2007 kl. 14.47

Dagfinn Hopen skrev:Hei!

Hvem er Gunille Pederdatter (hun var g.m. Ole Henriksen Sand) sin far?

I 1701-manntallet for Verran har jeg funnet 2 kandidater:

1. Peder Mortensen Wennis f. ca 1689

2. Peder Larsen Grande f. ca 1688

Er det noen som kan hjelpe meg her?

M v h
Dagfinn

Hei Dagfinn,

hva er status på dette du søker her på siden, fått noe svar på denne nøtten :?:

Mvh.

Helge R. :wink:

dn20660
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av dn20660 » 19. februar 2007 kl. 18.45

Hei Dagfinn
Du etterspør Gunnild Pedersdtr.s opphav. Dette var en nøtt som selv Per Kvam ikke klarte å knekke.
Gunnild var først gift med Jon Rasmussen fra Stavrem. De bodde i Viken i Sør-sida som nygift og Per K. antok at Gunnild var fra denne gården. Noen dokumentasjon fant han aldri.
Hennes første ektemann døde ung, men Gunnild ble ikke opprådd for det. Hun ble senere gift på begge Sandsgårdene og nedkom totalt med sju barn. Hun ble stam-mor for en stor del av Verrans befolkning.

Mvh. Erik V

Brukeravatar
dn22258

Legg inn av dn22258 » 19. februar 2007 kl. 22.46

Hei Erik!

Det er nok en nøtt å finne ut av dette, men eventuelle skifter etter foreldre kan kanskje gi svar. Mette Wærnes, som er en ekspert på Ytterøy, Mosvik og Verran, har lovt meg å undersøke om det finnes skifter etter de kandidatene jeg har foreslått til å være Gunille’s far.

Jeg har notert meg bare denne ene ektemannen, Ole Henriksen Sand, som er far til Guri Olsdtr Sand som er i min anerekke (jeg er forøvrig sønn av Alfhild Gerharda Sand fra Litj Sand).

Ligger Viken langt unna Vennes, eller Vestvik kirke (jeg er ikke lokalkjent på Fram-Verran)?

Hvis du har opplysningene om Gunille (Gunild) sine ektemenn og barn, vil jeg gjerne dele dette med deg.

M v h Dagfinn

Brukeravatar
Mette Værnes
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Mette Værnes » 20. februar 2007 kl. 3.39

Hei igjen Dagfinn

Etter det jeg foreløpig kan se, er det dessverre ikke skifter etter Peder Mortensen Wennis eller Peder Larsen Grande. Jeg har også gått gjennom alle skiftene og familieopplysningene for både Ytterøy, Mosvik og Verran fra 1720 og oppover til juli 1762 (jeg har ikke kommet lenger) på leit etter eventuelle foreldre til Gunnil Pedersdatter/Persdatter på den måten, men finner kun ei Gunnil Pedersen som arving og hun er alt for ung til å være din dame (12 år i 1747). Jeg finner heller ingen av de førstnevnte Peder'ne i skifteregisterne opp til 1795.

Det finnes derimot et skifte etter Gunnils ektemann nummer 2, Peder Kieldsen Sand, datert 25/4-1754 hvor det står at han etterlot seg kona Gundel Pedersdatter og 5 barn fra første ekteskap: Joen Pedersen gift og myndig, Kield Pedersen myndig men hvervet til soldat Syden Fields (Christiania), Haagen Pedersen 24 år, Rasmus Pedersen 23 år og Ragnhild Pedersdatter gift med Lars Larsen Gipling. I tillegg etterlot han seg et barn med Gunnil, Joen Pedersen 1 1/4 år gammel. Formynder ble Ole Kieldsen Mælvold i Mosvik.

Jeg finner også et skifte etter Gunnil Pedersdatter Sand i registeret for åra 1800-1803.

Hei så lenge fra Mette

dn20660
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av dn20660 » 20. februar 2007 kl. 10.02

Hei Dagfinn
Har i min base ca. 6400 etterkommere + 2800 ektefeller, etter Gunhild P. Dette utgjør 206 A4 sider som utskrift og blir alt for stort å ta inn her.
Ta kontakt og jeg kan om ønskelig sende hele pakka som e-post.
Viken ligger på sør sida av Verrasundet ca. 7 km vest for Vestvik, forøvrig rett over sundet fra min heimplass Vølset.
Du finner en del opplysninger om Gunhild P. i den boka jeg har laget : "Sand i Verran, gård og slekt" Boka omhandler Sandsgårdene og husmannsplassene under gårdene.
En del av dine slektningerb har kjøpt boka og jeg har ennå bøker på lager hvis du er interessert.

Mvh Erik V

Brukeravatar
dn22258

Legg inn av dn22258 » 20. februar 2007 kl. 14.54

Hei igjen Mette / Erik!

Jeg hadde Gunille og Gundel, som 2 forskjellige personer i mitt register, men vi kan vel slå fast at Gunille / Gundel og Gunhild Pedersdatter som vi snakker om her er en og samme person? :?:

Ettersom Gunhild hadde de 5 første barna med Jon (Joen) Rasmussen, er det litt rart at barna fra første ekteskap oppgis som ”Pedersen/dtr”, og ikke ”Jonsen/dtr” i skiftet etter Peder Kieldsen Sand? :?:

Mette: Kjempetakknemlig for at du hjelper meg. Tusen takk! :D :D

Erik: Når jeg får slått sammen de 2 (Gunille/Gundel) jeg har, sitter jeg igjen med 3 ektefeller og 7 barn, som du sa.
Vedr. bøker se ”Kjøp og salg”, jeg kan evt. legge inn en PM til deg.

M v h Dagfinn

Brukeravatar
Mette Værnes
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Mette Værnes » 20. februar 2007 kl. 22.53

Hei igjen Dagfinn

Jeg finner ikke skifte etter Gunnils første mann, Joen Rasmussen.

De fem første barna som er ramsa opp i skiftet etter Peder Kieldsen Sand er den avdødes barn med første kone og IKKE med Gunnil. Peder Kieldsen og Gunnil Pedersdatter fikk kun et barn sammen, sønnen Joen Pedersen som er 1 1/4 år gammel i skiftet etter faren.

I skiftet etter kårmannskone Gunnil Pedersdatter Sand med start på folio 385b i skifteprotokollen for 1800-1803, står dama oppført med tilsammen 7 barn:
1) Sønnen Peder Johnsen, død, og etterlot seg 3 barn:
* John Pedersen, myndig.
* Peder Pedersen, 12 år.
* Karen Pedersdatter 9 1/2 år.

2) Sønnen Ole Johnsen Sand, myndig.

3) Sønnen John Pedersen, myndig.

4) Sønnen Peder Olsen, død, og etterlot seg 3 barn:
* Ole Pedersen 10 år.
* Berethe Pedersdatter 8 år.
* Gunille Pedersdatter 6 år.

5) Datteren Ingeborg Olsdatter, gift med gårdmann Anders Tørritsen Westvik.

6) Datteren Gurue Olsdatter, gift med lensmann Peder Woldseth.

7) Datteren Marithe Olsdatter, gift med Peder Tørritsen Grand.

Etter det jeg kan se fikk hun 2 Jonssønner i første ekteskap med Jon Rasmussen, 1 Pedersøn i andre ekteskap med Peder Kieldsen og 4 Olsbarn med siste mann, Ole Henriksen.

Hei så lenge fra Mette

Brukeravatar
dn22258

Legg inn av dn22258 » 20. februar 2007 kl. 23.29

Mette Værnes skrev:
De fem første barna som er ramsa opp i skiftet etter Peder Kieldsen Sand er den avdødes barn med første kone og IKKE med Gunnil. Peder Kieldsen og Gunnil Pedersdatter fikk kun et barn sammen, sønnen Joen Pedersen som er 1 1/4 år gammel i skiftet etter faren.

Selvfølgelig, jeg tenkte ikke klart. :oops:

Takk for dette skiftet, da kan jeg ta fatt på litt opprydding i registeret mitt. :)

M v h Dagfinn

Svar

Gå tilbake til «Verran»