Forlis på Trheimsfjorden
Moderator: MOD_Nord-Trøndelag
-
- Sted: SANDNES
Forlis på Trheimsfjorden
Søker opplysninger om skonnerten Louises forlis 23 april 1862.
- Astrid Mollan
- Sted: KRISTIANSUND N
Re: Forlis på Trheimsfjorden
Har du sjekket avisa? Prøv andre skrivemåter. https://www.nb.no/search?q=Louise&media ... =Trøndelag
Astrid M
-
Hei Astrid! Takk for rask respons! Jeg sjekket i Adresseavisen men der var ikke forliset omtalt som jeg kunne se. Din lenke viser til en hendelse langt i nord, der storm herjet mellom Hammerfest og Vadsø. Skonnerten Louise gikk nok ned på Trondheimsfjorden. Seks personer ble gravlagt på Mosvik kirkegård 26. april, tre dager etter forliset, deriblant min farfars søster. Jeg anser det som en rimelig sikker hendelse, men er fortsatt åpne for nye innspill/opplysninger om fartøy, de ombordværende, antall osv.
Vennlig hilsen
Dagfinn Winje
Vennlig hilsen
Dagfinn Winje
- Astrid Mollan
- Sted: KRISTIANSUND N
Har du undersøkt om det finnes en sjøforklaring? Det ble også holdt på den tiden. Henvend deg til Sjøfartsmuseet i Bergen.
Astrid M
-
Hei igjen
Det var et godt forslag! Tusen takk.
mvh
Dagfinn Winje
Det var et godt forslag! Tusen takk.
mvh
Dagfinn Winje
-
Re: Forlis på Trheimsfjorden korrigert årstall
I boken "Trondhjem i svundne tider: En tusenårs vandring gjennem byen. 3 : Seilskibs-fartens tid 1790-1850" side 258 står omtalt Trondhjemsskibet skonnert "Louises" forlis i 1863. Styrmann Ulrik Fjæren omkom, og muligens min farfars søster Nicoline Marie Nyenget fra Mosvik med flere..I Ministerialbok for Mosvik 1843-1870 står det at Piige Nicoline Iversdtr? Nyenget? ble begravet 26 april 1863 i Mosvik. Samme dag som to andre fra Mosvik som også døde 23 april. Dette kan jo være tilfeldig, men verdt å utforske. Nicoline var min farfars (Johan Edvard Nyenget Winje) eneste søster og jeg prøver spore hans slekt og liv..
Kan noen hjelpe meg å tolke hva som står i Ministerialboken?(Har undersøkt ved Bergens Sjøfartsmuseum som kanskje kunne ha sjøforklaringen, men når det gjelder forlis i 1860-årene henvises til lokal sorenskrivers arkiv, Fiskerioppsynet eller Amtmannens arkiv (alt er Statsarkiver) som skal besøkes i ferien).
mvh
Dagfinn Winje
Kan noen hjelpe meg å tolke hva som står i Ministerialboken?(Har undersøkt ved Bergens Sjøfartsmuseum som kanskje kunne ha sjøforklaringen, men når det gjelder forlis i 1860-årene henvises til lokal sorenskrivers arkiv, Fiskerioppsynet eller Amtmannens arkiv (alt er Statsarkiver) som skal besøkes i ferien).
mvh
Dagfinn Winje
-
I Domkirkesoknets opptegnelser omtales en «kullseiling» mellom Ladehammeren og Nidelvens munning 23 april 1863. Det kan bety at det var hendelse med et mindre fartøy, og ikke skonnerten Louises forlis som tidligere antydet av meg, som ledet til Nicoline Marie Iversdtr Sundsæts tidlige død denne dagen.Kirkeboken fra Mosvik er nesten uleselig: Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050509011012, beskriver 6 begravelser 26 april. Takket være god hjelp fant vi ulykken, med i alle fall tre omkomne, også omtalt i Domkirkesoknets opptegnelser: Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050613010442 hhv s 63 og s 62.Der står det også at Nicoline ble funnet 26 mai s.å., men i kirkebok for Mosvik står det at hun ble begravet i Mosvik 26 april, tre dager etter ulykken.Men det står mange andre kommentarer der som er umulig å tyde for en amatør, og det er tydeligvis en ulykke som rammet mange så det hadde vært bruk for innspill fra mer kyndige i faget.