Trones Verdal - Gjelvold Sparbu

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
Arild Sollie
Sted: LILLEHAMMER

Re: Trones Verdal - Gjelvold Sparbu

Legg inn av Arild Sollie » 18. august 2004 kl. 2.10

En av mine aner skal være Sersjant Iver Jonsen, død på Karlsve, Frosta 1820. På Frosta ble han gift med Berit Kristensdatter Alstad. Deres førstefødte er Johannes f. 1814 på Frosta.
Klarer ikke å finne Iver helt sikkert ved f.t. 1801.

Hans far skal være Jon Eriksen f. ca 1740-1747, død Gjeilvold Sparbu.

Jon er sønn av Erik Simonsønn f. Hustad Inderøy og Marta Larsdatter Mære. Denne Erik kjøper/selger/bebor mange gårder på Innherred. Først Mære Sparbu, 1744 Trones nedre Verdal, 1760 Berg Verdal, 1763 Bartnes søndre Inderøy, 1769 Gjelvold Sparbu.

Jeg har problemer med å finne noe mer om både Jon og Iver, dvs at jeg trenger info om fødselsdatoer, giftedatoer og dødsdatoer, samt hvem som var Iver sin mor. Er også usikker på om den Jon Eriksen jeg finner på Solberg i Verdal ved f.t. 1801 er samme. Har også antydninger om at Jon Eriksen ble gift Verdal 1772 men usikker.

Jeg er klar over at det er skrevet slektsbok om Jon Eriksønn sin bror Ole og hans etterkommere, men denne avklarer ikke så mye av mine spørsmål.

Håper på svar.

Mvh.
Arild Sollie

gj01599
Sted: ÅSEN

Legg inn av gj01599 » 18. august 2004 kl. 13.05

I boka "Underoffiserer ved artilleriet i Trøndelag" (evt. "Biografialbum A.R.3 1767-1931) - utgitt 1960 av Feltartilleriregimet nr. 3&#;s befalslag - finnes bl.a. følgende i omtale om Johannes Iversen Throness (s. 132):

Johannes var født 1815 på Alstad i Verdal. Hans foreldre var Iver Johnsen Thronæs (1790-1820) og hustru Beret Christiansdatter.

Rett nok ikke så mye å gå etter, men kanskje noe?

Mvh
Arne

Arnstein H. Rønning

Legg inn av Arnstein H. Rønning » 19. august 2004 kl. 12.31

Hei Arild!

Jeg vet ikke om du mangler giftedato for Iver, men i FamilySearch IGI (med de feilopplysninger som eventuelt ligger der), er han i hvertfall oppført som gift med Berit Kristiansdtr den 7.3.1816 på Frosten. Berit er oppført som født 15.02.1796.

Mh Arnstein

Brukeravatar
Arild Køhl
Sted: STEINKJER

Legg inn av Arild Køhl » 19. august 2004 kl. 23.53

Hei Arild

Jon Eriksen får skifterettens skjøte på gården Gjelvold i 1773 for 600 rdl.
Han er ved folketellingen i 1775 bosatt på gården, ugift, men har en husholderske med navn Beret Nilsdtr.

I kirkeboka fant jeg følgende:
Johannes født utenfor ekteskap, døpt 1 Juledag i 1780, far Jon Erichs: Gielvold mor Berit N: Gielvold

Den 19 Juli 1782 i Skei blir ekteviet "ungekarl Jon Erichs: Thrones med qvinden Beret Nielsdater"

Tvillingene Erich og Martha døpt 1 pinsedag 1783
far Jon Erichsen Trones.

Jon selger gården i 1784 og flytter til Østeråsvald i Sparbu, der får de dattere Ingeborg døpt 2 søndag etter Trinitas i 1785 og en sønn Nils i 1787 som døde 6 dager gammel.

Har ikke funnet noe mere om dem i Sparbu prestegjeld.

I "Adressa" den 19 juli 1811 etterlyser sorenskriver Hammer etterkommere av Jon sin søster Brynhild Lein, som døde barnløs etter to ekteskap. Det opplyses at Jon er død, men har disse etterlatte barn: Johannes, på Bakklandet i Tr.heim, Erik, på Vangberg Frosta, Marta, på Viken Frosta, Ingeborg på Vangberg Frosta, og Iver, som er på Dalen i Ekne.

mvh
Arild Køhl

Arild Sollie

Legg inn av Arild Sollie » 22. august 2004 kl. 15.23

Tusen takk for god hjelp – både Arild og Arne!

Her har jeg jo masse å lete videre på, og alder er fastslått på Iver til kun 30 år. Iver er nok født i Verdal.

Må låne Frostabøkene igjen ser jeg, og fylle på med info om søsken til Iver og deres etterkommere.

Dersom det er ”min” Jon Eriksen som bor på Solberg i Verdal ved f.t. 1801, er sannsynligvis hans første kone Berit Nilsdatter død mellom 1787-1797 i Sparbu/Verdal.

Jon Eriksen på Solberg og andre kone Berit Johansdatter har uansett to barn ved f.t. 1801; Erik 1797 og Malene 1800.

Er det noen som har mer så er jeg svært takknemelig for det.

Mvh.
Arild

Brukeravatar
Arild Køhl
Sted: STEINKJER

Legg inn av Arild Køhl » 22. august 2004 kl. 22.40

Fant også dette i Bygdebok for Sparbu og Ogndal:

"Jon må være død som husmann i Romsdalen, for i et proklama fra sorenskriveren der i Adressa i 1823 etterlyser han arvinger etter Beret Nilsdtr., husmannsenke under gården Høsting i Visdalen, Neset.

"Iblandt disse er anmeldt en fraværende søn Erik Johnsen Oppigaard, som skal være gift og boende i Sparboe præstegjeld, i Skei sogn i Aangdalen, paa en plads kaldet Gjelvold. Denne mand eller om han skulle være død, hans arvinger indkaldes derfor herved at møde eller møde lade, for at iagttage sin tarv under skiftebehandlingen"

Erik er samme år meldt utflyttet fra Gjelvold til Neset i Romsdal, sammen med kona Marta Amundsdtr. f 1782. Trolig reiste de for å overta plassen etter Jon. Erik og Marta er ikke gift i sparbu, men han har altså søkt tilbake til gamle tomter for en tid.

mvh
Arild Køhl

gj01599

Legg inn av gj01599 » 23. august 2004 kl. 11.33

Frostaboka bind 7, s. 544 (under nedre Vangberg, 44-1) finner jeg:

Karen Olsdatter*, f. 1795, konf. 1810, gift 1816 med Erik Jonsen Tronæs. Deres barn:
- Christian Eriksn, f. 1817, foreldra var innerster i Vangberg.
- Benjamin, f. 1820, foreldra var innerster i Manneset**.

*) Karen var datter i gården; foreldre Ola Ottesen og Kirsten Torsteinsdatter.
**) Plass under Moksnes.

Så litt tillegg fra andre kilder:
I 1876 ble det holdt skifte etter Kirsten Torsteinsdatters halvsøster Johanna Olsdatter (Risan) på Frosta. Kirsten etterlot seg bl.a. dattera Karen Olsdatter, som var død sju år før. Hun etterlot seg i sin tur fire barn:

Kristian Eriksen, 58 år, bosatt på Frosta.
Ole Eriksen, 50, Frosta.
Kaneles Eriksen, 45, Åsen.
Magdalena Eriksdatter, 47, g. Ole Ellevsen Hyndøyvågen, Frosta.

Den nevnte Kaneles gjenfinnes i Bygdebok for Åsen, bind 5 (s. 240) som Kornelius Edvard Eriksen Vangberg. Det står der at han ble født 1827 på Frosta. Folketellinga 1865 viser at han ble født i Frosta prestegjeld. Uansett ble han ikke døpt i Frosta:

Vital Records Index på familysearch.com viser at Cornelius Eduard ble født 16.9.1828, dp. 26.10.1828 i Bakklandet kirke, foreldre Erik Johnsen Tronis og Karen Olsdr.
Ole , f. 5.4.1822, dp. 26.5.1822 i Bakklandet kirke, samme foreldre.
Magdalena , f. 3.12.1824, dp. 6.2.1825 i Bakklandet, samme foreldre.

Erik og Karen må altså ha flyttet til Trondheim like etter 1820.

Mvh
Arne Langås

Arild Sollie

Legg inn av Arild Sollie » 4. september 2004 kl. 20.46

Hei igjen - og takk for nye opplysninger.

Men - Her er det nok litt uklart for meg. Erik Jonsen Trones blir gift i 1816 med Karen Olsdatter Vangberg, og hun lever til 1869. Men i 1823 flytter han til Nesset kommune fra Sparbu - med kona Martha Amundsdatter.

To forskjellig personer ??

Mvh.
Arild

gj01599

Legg inn av gj01599 » 8. september 2004 kl. 22.21

Kan her gjengi i grove trekk hva som står i den nevnte proklama i Adresseavisen 23. juli 1811 (s. 3):

Kårkone Brynille Eriksdatter på Lien i Sparboens tinglag er død for ei tid tilbake, enkemann Nicolai Larsen Lein. Den avdødes arvinger er:

a. broren Simon Erichsen Hallem i Wærdalen, død og etterlater seg datter Brynille, g. Ingebrigt Erichsen Nedre-Falstad i Schogn.

b. broren Hr. Ole Tronæs, prost og sokneprest i Foesnes prestegjeld i Nummedahlen, død og etterlater seg fire barn. Formodes å være hos mora, fru majorinne Dietrich, på gården Moe (?) i Nummedalen.

c. broren John Eriksen, død og etterlater seg barna: Johannes Johnsen, myndig, på Baklandet ved Trondhjem. Erik Johnsen, losjerer på Wangberg på Frosten. Iver Jonsen, losjerer på Dahlen i Schogn. Martha Jonsdatter, ugift, tjener på Wigen på Frosten. Ingeborg Johnsdatter, ugift, tjener på Wangberg sammesteds.

d. søster Ragnil Erichsdatter, enke, bor på Husan i Wærdahlen.

e. søster Giertrue Erichsdatter Dahl, likeledes enke, er lem på Hospitalet i Trondhjem.

Innkalling er datert Inderøen 19. juli 1811, og undetegnet av Hammer.

Når det gjelder Erik Jonsen Trones på Vangberg og hans kone(r), må jeg si jeg blir usikker. At den Erik som nevnes i proklamaen fra 1811 er identisk med Karen Olsdatter Vangbergs mann kan det vel ikke være tvil om. Karen Olsdatters dødsår kan selvsagt være feil, men hun må være i live enda i 1824, da yngstedattera ble født (døpt i Trondheim 1825). Ca. 2 år før skal (en annen?) Erik Jonsen ha flyttet til Nesset sammen med hustru Marta Amundsdatter. Jeg vil tro det er snakk om to forskjellige - - - noen som vet mer?

A-

Arild Sollie

Legg inn av Arild Sollie » 2. januar 2005 kl. 20.31

Takk for alle svar.

Fortsatt litt forvirret av dette proklama i Adressa i 1823; finnes det andre indikasjoner her på at det faktisk er samme Berit Nilsdatter og Jon Eriksen vi har med å gjøre.

Jon Eriksen selger jo Gjelvold allerede i 1784 og det er derfor meget mulig at det er en helt annen familiebakgrunn på den Erik Jonsen som oppholder seg der i 1823 som gift med Martha Amundsdatter..?

Mvh.
Arild Sollie

Arild Sollie

Legg inn av Arild Sollie » 6. januar 2005 kl. 22.15

Litt mere bakgrunn for mitt siste innlegg.

Jeg har altså spurt på DIS-Møre (WebDebatt) link:

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... ll=spraak=

Svar tyder på at det er en misforståelse, men det er ikke lett å bli klok på evt. navneforvekslinger her...

Mvh.
Arild

Brukeravatar
Ingvild Alme
Sted: ULSTEINVIK

Legg inn av Ingvild Alme » 18. mai 2006 kl. 16.26

Jeg har studert mye på disse sidene, spesielt har Gjertrud Eriksdatter Dahl
gitt meg mye hodebry. Jeg har funnet ut at den som blir etterlyst i 1811 er henne.
Tror Gjertrud Eriksen Trones er halvsøsteren og må være død

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... unnenr=216

Brukeravatar
Ingvild Alme

Legg inn av Ingvild Alme » 18. mai 2006 kl. 18.54

Den Gjertrud Dahl f ca 1730 jeg har funnet i Jomfruveien i Trondheim er gift med Lars Stabel i hans 4 ekteskap. De var gift i 1790 Hun døde i 1813 og var enke i 1811.Den andre datteren som heter Gjertrud Eriksen er født ca 1748 gift med en som heter Iver Larsen i 1780, men er oppført som død i 1784.Jeg kan ikke finne noen arvinger etter henne.

Arild Sollie

Legg inn av Arild Sollie » 19. mai 2006 kl. 22.13

Tusen takk for mer svar Ingvild.

Da var altså Erik Simonsønn Hustad (1696-1773) gift minst en gang før han giftet seg med Marta Larsdatter (1705-1773). Tok på denne bakgrunn et enkelt søk i ”FamilySearch” på internett, og det antydes der at Erik og Marta først ble gift i 1736. Har dermed (minst) tre barn i første ekteskap med ca fødselsår slik: Simon 1729, den nye Gjertrud 1731 og Brynnhild 1734. Antar at Ragnhild 1736 er Martha Larsdatter sin datter, oppkalt etter hennes mor Ragnhild Olsdatter.

Tror vel ellers det er mest sannsynlig god grunn til å begrave Romsdals-sporet nå. Har fått god hjelp fra Møre-kanten, og det hevdes med klarhet at den Erik Jonsen som bodde på Gjelvold i 1823 og som flytta til Nesset med kone Martha Amundsdatter, var fra Nesset kommune opprinnelig - og således ikke hadde noe med den Erik Jonsen som ble gift på Vangberg å gjøre. Det betyr videre at Jon Eriksen Trones sannsynligvis heller ikke bodde i Nesset kommune eller var husmann der.

Mvh.
Arild

dn14299
Sted: LEVANGER

Legg inn av dn14299 » 19. oktober 2006 kl. 16.16

Jeg har med stor interesse lest det som her er skrevet om slekten til Iver Jonsen Trones. Iver er en av mine mange tipptippoldefedre, og jeg har derfor "forsket" litt i Tronesslekten.
I Bygdebok for Sparbu og Ogndal bind III side 413 står bl. a. følgende om Ivers far, Jon Eriksen Trones:"Eier av Østerås (og Grindberg) fra 1784, blir Jon Eriksen Trones, f. 1742, og sønn av Erik Simonsen Trones, se øvre Mære. Jon var eier av Gjelvold da han kjøpte Østerås, men solgte der og flyttet til Østerås. Han hadde i 1782 blitt gift med ei Beret Nilsdtr. Gulstad, f. 1746. Hun hadde kommet til Gjelvold som taus, men er ellers av ukjent opphav. Men Jon og Beret blir ikke på Østerås så lenge. I 1788 selger de gården til Jakob Tørrisen Lø og flytter til Stjørdalshalsen."
Denne flyttingen har jeg ikke klart å finne ut noe mer om, så derfor spør jeg: Er det noen som vet noe mer om flyttingen til Stjørdalshalsen?

Mvh
Harald Falstad

dn14299
Sted: LEVANGER

Legg inn av dn14299 » 19. oktober 2006 kl. 21.14

I Verdalsboka bind III er Tronesslekten omtalt.
På side 64 står det at Gjertrud Eriksdatter Trones er født i 1746 og døde i "Hospitalet". Noe dødsår er ikke oppgitt. Hun ble gift med Iver Larssen Dahl den 3. nov. 1780 i Frues kirke. Ektemannen døde i 1784 i Stjørdal.

I følge folketellingen i 1801 er det en Gjertrud Dahl, f. ca. 1731, som er gift med en Lars Stabel i Trondheim. Dette var i følge folketellingen hennes første ekteskap. Dersom denne Gjertrud skulle være den Gjertrud Eriksdater Trones som var gift med Iver Larssen Dahl, så kan det ikke være hennes første ekteskap som folketellingen viser.

Jeg har ikke funnet noe dokumentasjon på at Erik Simonsen Trones var gift to ganger, og at han hadde to døtre med fornavnet Gjertrud, den ene født ca. 1731 og en andre i 1746.

Jeg mener derfor at Gjertrud Dahl gift med Lars Stabel ikke er datter av Erik Simonsen Trones!

Når det gjelder det proklama i Adresseavisen 23. juli 1811 der enken Gjertrud Eriksdatter Dahl, lem på Hospitalet i Trondheim, etterlyses som arving, så mener jeg at dette er den Gjertrud f. 1746 som er omtalt i Verdalsboka og som senere døde på Hospitalet.

Mvh
Harald Falstad

Brukeravatar
Ingvild Alme

Legg inn av Ingvild Alme » 23. oktober 2006 kl. 19.03

Harald Falstad,
Jeg har funnet ut at jeg har tatt feil og at Gertrud Dahl som var gift med Lars Stabel ikke er datter av Erik Simonsen Trones. Så jeg er enig med deg. Har med interesse lest det du har skrevet
Mvh Ingvild Alme

Svar

Gå tilbake til «Verdal»