Malena Larsdatter og Abraham Olsson

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
Brukeravatar
dn21538
Sted: HELL

Malena Larsdatter og Abraham Olsson

Legg inn av dn21538 » 15. desember 2008 kl. 13.51

Malena Larsdatter fikk 30.juni 1793 sitt tredje uekte barn, en sønn ved navn Ole Abrahamsen. Lenke til dåpen 13de Juli 1793 (høyresiden litt nedover)
Barnefaren er oppgitt å være Abraham Olsen.

Er det noen som vet noe om Malena Larsdatter - hvilken gård hun kom fra for eksempel eller hvem denne Abraham Olssen var?

7870
Sted: SANDSTAD

Re: Malena Larsdatter og Abraham Olsson

Legg inn av 7870 » 1. mai 2009 kl. 0.31

Hei, Line.
Du har kanskje forlengst funnet mer om Malena sjøl. I forbindelse med et arbeid om Sørsætra på Fjellværøya (Hitra), tok jeg en kjapp titt i fangeprotokollen for Trondheim tukthus, for vi veit jo at hun havna der. Der fant jeg henne. Sønnen Ole var nok det fjerde barnet hennes, for hun hadde allerede fått tre "uekte" barn da hun havna på tukthuset i oktober 1790. Da kom hun fra Senja fogderi, altså området rundt Harstad, Finnsnes eller der omkring. Hun var født i Nordfjord et sted, og var iflg fangeprotokollen 38 år rundt 1790.
Det finnes sansynligvis flere opplysninger i forbindelse med saken i Nordlands lagting, der det ble feldt dom 23.april 1789. Kanskje en henvendelse til Satsarkivet i Tromsø kan være deg til hjelp. Der er de fantastiske til å gi gode og raske svar.
I farten fant jeg ingen Abrahan Olsen i fangeprotokollen, men om det er korrekt navn, så er han sikkert å finne et sted.
Om du finner ut noe, vil jeg gjerne vite mer, jeg også.
Med hilsen
Svein Bertil

Brukeravatar
dn21538

Legg inn av dn21538 » 1. mai 2009 kl. 18.28

Hei,
For det første, tusen takk for oversettelsen som du gjorde for meg.
Kanskje er det andre som kan ha glede av denne så her er den:

Kirkebok for Alstadhaug i Skogn 1783-1809, s.54:
1793:
Lørdag den 13de Julii i Levanger NB uægte Barn
Døbt uægte Barn Ole, født 30te Junii – Moderen Pige Malena LarsDatter /: som efter Laugtings Dom af 23de April 1785, for 3 Gange begaaet Leiermaal, var indsat i Trondhiems Tugt-Huus til Arbeide i 6 Aar, men i Anledning af Hendes Kongl. Høiheds Kronprindsessens lykkelige Nedkomst løsladt mod Sluttning af sidtsledne Aar 1792, som medbragte Attest fra Constitueret Inspecteur G C Klingenberg foreviiset :/ Har udlagt til Barnefader en ved Navn Abraham Olsøn, som under Besvangrelsen skal have været ligeledes til Arbeide i Tugthuset, men derefter død. Hun kom nu tilbage fra Sparboen, og i sin Barselfærdige Tilstand blev taget til Huuse af Jon Olss. Qvittingsbroen, hvor hun nu opholder sig.
Fadd.: Nille Ingebrigtsdtr Levanger, Ane Larsdtr Røstad, Jon Olss. Qvittingsbroen, Jørgen Jonss. Røstad, Lars Johansen Stabel-Volden.
Saal. anmeldet af Ingebricht Pederss. Levanger, før paa Tandsaunet.

Brukeravatar
dn21538

Legg inn av dn21538 » 1. mai 2009 kl. 19.08

På statsarkivet i Trondheim fant jeg også Malena Larsdatter i protokollen Trondheim tukthus, 64.1 Folio 48H: Jeg mener det står dette:

Malene Larsdatter af Senjens fogderi indkom den 4.oktober 1790, efter Nordlands laugtings dom, af 23 April 1789, for 3 ganger begaaet leiermaal og annet uanstendig forfald, |: efter xxx ordre af 7 september 1790 : | på 6 aar. Hun er født i Norfiord og 38 aar gml.
Den 19 marts fødde hun datter, anlat:Senjens fogderi med Knud Nielsen, xx xx 28 oktober xx vide folio 49.
1796 den 5 januar løsladt i anledning af xx kongelige høyhed kronprinsesse Maria Sophia Friederica xx xx xx mod kongelig script af 23 November 1792.

For meg ser det ut som om det står at hun fødte en datter i tukthuset, men kan det være at hun fødte en datter i Senjens fogderi 19 mars 1789 i forkant av dommen? Faren til det tredje barnet må ha vært Knud Nielsen.

Jeg forstår ikke hvordan datoene stemmer. Hvis hun ble skrevet inn på tukthuset 4.10.1790 og løslatt 5.januar 1796 så stemmer det at hun da ble løslatt før det hadde gått 6 år (som var dommen). Men hvordan har det seg da at Ole blir født på Alstadhaug i Skogn i 1793. Var der slik at når hun ble gravid så slapp hun ut en stund før hun måtte tilbake til tukthuset?

Jeg har lett i arbeidsboka for Trondheim Tukthus og der fant jeg henne også. De skrev opp hvem som arbeidet med hva omtrent en gang i uken. Hennes navn kommer derfor opp mange ganger - jeg greier ikke lese hva hun arbeidet med. Jeg finner bare en Abraham som arbeider sammen med henne i denne tiden. Han heter Abraham Schnildal. Han nevnes ikke med sitt farsnavn her. I "innskrivningsprotokollen" står han oppført som Abraham Arentsen Schnildahl. Jeg tror det var ham som var faren til Ole men at hun kanskje ikke visste hans farsnavn ettersom de kalte ham Schnildal - eller kanskje ville hun ikke oppgi det riktige navnet for å unngå at han fikk problemer? Jeg kan ikke se noen mulighet for å finne den uomtvistelige sannheten så jeg er litt usikker på dette.

Om Abraham Arentsen Schnildal står det at han innkom 27 januar 1789. Greier ikke lese hva han er dømt for men det er ikke leiermaal. Han er 40 år og ukonfirmert. Det ser ut som om han er født i Ørchedahlen. Han ble løsladt 14.maj 1793 i anledning av hans kongelige majestets fødselsdag. Det står mere her som jeg ikke kunne tyde.

Jeg fant dommen til Malena Larsdatter i Nordlands Lagtingsprotokoll 1784 - 1797, fol 54 og 55 på statsarkivet i Trondheim. Men igjen er det en for stor utfordring å lese skriften.
Jeg forstår at det var ekstra laugting 23 april 1789 på grunn av en tidligere kansellering.
For meg ser det ut som om det står Malena Larsdatter Same for tredje gang begået leiermål. Det er mye tekst og hennes navn er nevnt flere ganger men jeg greide ikke tyde dette selv så jeg kom ikke noe lengre enn at jeg lurer på om dette faktisk betyr at hun hadde samiske foreldre?

Jeg ble stående litt fast her og jeg har ikke fått til å gå på statsarkivet igjen for å prøve å tyde teksten. Jeg tekte å legge inn en etterlysning etter henne i Nordland. Kanskje noen der vet hvor Nordfiord er i Senjens fogderi.
Jeg har ikke funnet ut hvor hun ble av om hun lever ved FT i 1801 eller om denne Abraham døde før Ole ble født.

7870
Sted: SANDSTAD

Legg inn av 7870 » 2. mai 2009 kl. 13.30

Hei, Line
Her har du jammen jobba godt. Fint at den aktuelle lagtingsdommen finnes på statsarkivet i Trondheim. Det gjør det jo noe enklere for oss som bor i distriktet; jeg skal en tur på statsarkivet i et annet ærend i kommende uke, og da kan jeg jo ta en titt i protokollen, for å se om jeg kan tyde noe der. Takk for referansen.
Du har jo det aller meste fra Trondheim tukthus sin fangeprotokoll godt og riktig transkribert, men et par-tre punkter er det god grunn til å merke seg:
1) Du har helt rett avskrift av dato og årstall for langtingsdommen i fangeprotokollen, nemlig 23.april 1789. I kirkeboka står det jo helt tydelig årstallet 1785, altså feilskrevet i kirkeboka for Alstadhaug. Da gir jo amnestiet meining.
2) Avsnittet om at hun fødte en datter, er som følger: "Den 19 Martji (tilføyd: 1791) fødde hun en Datter, avlet i Senjens Fogderie med Knud Nielsen, samme dødde den 28 October nestefter. vide folio 49". Om det var dattera eller barnefaren som døde 28.oktober, er litt uklart for meg. Jeg har også sett på fangeprotokollens side 49, uten å feste meg ved noe der. Kan kirkebøkene for Trondheim gi noe svar her?
3) Siste avsnitt går slik: "1793 (overskrevet, men likevel ganske tydelig) den 5 Januar løsladt i Anledning af Hindes Kongelige Høyhed Kronprindsesse Maria Sophia Fridericas lykkelige Nedkomst, ved Kongleig Rescript af 23 November 1792". Du hadde oppfatta årstallet som 1796, men det trur jeg ganske sikkert er feil, og dermed stemmer jo tidspunktene langt bedre: Hun slapp ut fra tukthuset 5. januar 1793, dro av en eller annen grunn til Sparbu, kom til Levanger og fødte Ole den 30.juni.
Når det gjelder Malena Larsdatters fødested, så har du tenkt langt mer kreativt enn jeg. Jeg tenkte umiddelbart på Nordfjord i Sogn og Fjordane, etter som en i fangerpotokollen gir stedsangivelsene på fogdrinivå. Men du kan jo naturligvis ha helt rett i at det henvises til steder i Senjaområdet med navnet Nordfjord. Jeg tror faktisk det er et sted på yttersida av Senja med det navnet. Kanskje gir lagtings- eller bygdatingsprotokollene nærmere opplysninger om dette også?
Det kan jo være at du har funnet riktig Abraham, og at kirkeboka for Skogn igjen har feil. Jeg ser et håp i å finne mer om dette, dersom stakkars Malena får en ny tiltale og dom i forbindelse med Oles fødsel. Hvor og når må i så fall undersøkes: Enten Trondheim eller Stjør- og Verdal, vil jeg tru.
Dette er ei virkelig interessant jakt på slektsopplysninger, og du avslører deg som en god jeger.
Mvh
Svein Bertil

Brukeravatar
dn21538

Legg inn av dn21538 » 3. mai 2009 kl. 0.42

Hei Svein Bertil, takk igjen - jeg trengte en liten dytt på denne. Å tyde de gamle tekstene og gå utenfor de enklest tilgjengelige kildene på internett er en stor terskel. Men det blir nok flere fridager på statsarkivet.
1.Dersom hun får en datter i mars 1791 så betyr det gjerne at Ole var hennes femte barn. Dommen i april 1789 var for tre leiermål, datteren nummer fire. Men kanskje ikke usannsynlig at denne datteren hadde samme far som barn nummer tre. Det gikk vel gjerne en tid fra dommen til hun ble sendt til tukthuset, var kanskje sammen med Knud Nielsen og ble gravid innen hun kom til tukthuset. Denne Knud Nielsen er gjerne også en tråd å nøste i. Han fikk gjerne en dom også? Fantes det tukthus i nordland/troms der Knud kunne blitt sendt mon tro? Datteren burde være mulig å finne i kirkebøkene. Må lete videre der.

2. Gode hjelpere i Nordland har hjulpet til å finne Nordfjord i Berg kommune i Troms:
www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=80011
Gode hjelpere i Troms har sjekket bygdebok og folketelling men ikke funnet Malena. Neste ledetråd er en gård ved navn Same i Trondenes (Harstad).
www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?p=339439#339439

3. Ja en sjekk etter dom for Mallena etter at Ole ble født er nok en vei å gå. Man må uansett lure på hvor det ble av henne etter at Ole ble født.

Hvorfor dro hun til Skogn for å føde Ole. var hun på vei Nordover igjen? Jeg har en tanke om at hun hadde vært der tidligere uten at jeg kan begrunne det.

Mange løse tråder enda men det er vel for tidlig å gi seg med denne enda :)

Svar

Gå tilbake til «Levanger»