Mette Rosenvinge fra Ytterøy

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
Brukeravatar
gj00622
Sted: BRØNDERSLEV

Mette Rosenvinge fra Ytterøy

Legg inn av gj00622 » 11. juli 2006 kl. 0.53

Min 3. tippoldemor het vistnok Mette Rosenvinge. I folketellingen for 1865 bor hun på gården Øhelle (Øyhelle) i Vågan kommune. I følge usikre kilder var hun gift med en som het Nils Pedersen. I 1865 bor hun sammen med sønnen Joakim Gotfred Nilsen, 24 år.

Søker aner m.m. til Mette Rosenvinge.

Legger også ut samme etterlysning under Vågan.

mvh

Benn-Erik

Brukeravatar
Mette Værnes
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Mette Rosenvinge fra Ytterøy

Legg inn av Mette Værnes » 11. juli 2006 kl. 23.52

Hei Benn-Erik

Jeg pleier å svare på alt som har med Ytterøy å gjøre, men dette er ekstra morsomt, siden vi er fjerne slektninger :).

* Mette Rosenvinge ble født 20. september 1799 og døpt 29. september i Mosvik kirke av foreldrene Jacob Pedersen og Berit Jacobsdatter Langfjæran, på side 145 i kirkebok 3 for hele Ytterøy prestegjeld. Faddere: Nils Arntsen Sliper, Peder Jacobsen Hammer, Jocomina Jørgensdatter Sliper, Guri Mogensdatter Hammer og Elen Christensdatter Sliper.

Det er en del mangler i konfirmasjonsinnføringene i kirkeboka, og Mette er dessverre en av de som jeg ikke finner innført.

Pige og tjenestepige Mette Rosenvinge Jacobsdatter Langfjern, 26 år gammel, flyttet fra Mosvik til Frosten (også i Nord-Trøndelag), den 25. desember 1825 - på side 561 i kirkebok 6 for Ytterøy prestegjeld, Mosvik kirkesogn.

* Ungkarl Jacob Pedersen og Pige Berith Jacobsdatter Saltvighavn ble trolova 14. juni 1791 i Ytterøy kirke (på side 119 i kirkebok 3) og seinere gift 27. oktober 1791 samme sted, på side 120 i samme bok. Forlovere: Sergeant Øvre og klokker Hans Forberg. jeg finner at paret fikk 6 barn sammen:

1) Elias "uekte" født 23. april 1791 og døpt 26. april 1791 i Ytterøy kirke, på side 119 i kirkebok 3. Han ble konfirmert 31. august 1806 (bosatt sammen med foreldrene på Langfjæran) i Ytterøy kirke, på side 161 i samme bok.

2) Christiana født på Saltvigen 8. mai 1793 og døpt 12. mai 1793 i Mosvik kirke, på side 125 i bok 5. Hun ble konfirmert (boende på gården Norvig) den 27. august 1809 i Ytterøy kirke, på side 197 i bok 3.

3) Peder født på Saltvighavn 19. juni 1795 og døpt 28. juni 1795 i Ytterøy kirke, på side 131 i bok 3. Han ble konfirmert 15 år gammel (boende på Staberg) den 16. september 1810 i Ytterøy kirke, på side 169 i bok 3.

4) Else Johanna født på Sliperplads den 21. mars 1797 og konfirmert 2. april 1797 i Ytterøy kirke, på side 137 i bok 3. Jeg finner ikke henne innført som konfirmert i kirkeboka.

5) Mette i 1799.

6) Jørgina født på Langfjæran den 22. oktober 1801 og døpt 29. november 1801 i Mosvik kirke, på side 151 i bok 3. Hun ble konfirmert 16 år gammel (boende hos pleieforeldrene gårdmann Mikkel Jørgensen og Maria Monsdatter på Troset) i 1817 (dato mangler i kirkeboka) på side 465 i kirkebok 6 for Mosvik sogn.

Her er familien i 1801 tellinga som husmannsfolk under Sliper: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=740#ovre

* Jeg finner ikke at Berith Jacobsdatter ble født i Ytterøy prestegjeld, jeg finner henne heller ikke i konfirmasjonslistene.

* Jeg må finne fram notatene mine angående når Jacob ble født og anene videre bakover derfra - jeg har ennå ikke oppdatert den informasjonen i slektsprogrammet mitt. Men jeg kan si at han ble født og døpt i Støren i Sør-Trøndelag av foreldrene Peder Olsen og Else Eliasdatter. Jacob er da bror av min 4 ganger tipp-oldefar Johannes Pedersen Granøyen født i Støren januar 1751. Familien kom til Ytterøy prestegjeld og Mosvik sogn rundt 1769 og overtok gården Hammer, eller også Hamran som den ble kalt. Her er familien i 1776 tellinga: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1008#ovre

Else Eliasdatter døde på Hammer 60 år gammel i 1789 og ble jordfesta 22. november 1789 i Mosvik, på side 115 i kirkebok 3. Mannen hennes, Peder Olsen, døde samme sted 3 år seinere, innført som 65 år gammel, og ble jordfesta 16. desember 1792, på side 124 i bok 3. I 1791 tellinga er gården overtatt av Johannes og Jacobs bror, Elias som døde allerede i 1793 - kun 44 år gammel. Den ene tjeneren i denne tellinga, Else, er datter av min ane Johannes Pedersen og da søster av min 3 ganger tippoldefar Elias Johannessen: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... rk=55#ovre

Mer kommer seinere...

Hei så lenge fra Mette

Brukeravatar
Mette Værnes
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Mette Rosenvinge fra Ytterøy

Legg inn av Mette Værnes » 2. august 2006 kl. 0.01

Hei igjen Benn-Erik

Jeg har visst lagt notatene mine på et lurt sted som jeg foreløpig ikke finner igjen, men det skal vel bli en råd allikevel :)...

Som jeg nevnte sist, ble Jacob Pedersen født/døpt i Støren kirkesogn i samme prestegjeld i Sør- Trøndelag av foreldrene Peder Olsen Granøyen og Else Eliasdatter. Etter gårds- og slektsboka for Støren skal visst Jacob ha giftet seg og slått seg ned i Støren og seinere også dødd der, men det er jeg uenig i fordi det er for mange ting som tyder på noe annet - kommer tilbake til det lenger ned. Det står dessverre en god del feil om familien Peder, Else og barna i denne boka - blant annet det at Peder og Else bosatte seg sammen med sønnen Ole på Tamburplassen i Støren, men det veit vi jo er helt feil.

Det riktige er at størsteparten av familien flyttet til gården Hammer/Hamran (bygselsbrev fra 1769) i Mosvik kirkesogn, Ytterøy prestegjeld. Fra kirkeboka for Støren har jeg funnet ihvertfall 8 barn født/døpt av paret Peder og Else. I 1776 tellinga er fem barn med, ihverfall 4 av dem var barn av paret - jeg er litt usikker på Marit 5 år gammel, mulig hun var et fosterbarn: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1008#ovre

To av døtrene, Golloug og Siri, døde i Mosvik i blodgangsepedemien som herja i 1773 og de ble henholdsvis 10 og 6 år gamle. Min 4 ganger tipp-oldefar Johannes bodde ikke på farsgården i 1776 (han giftet seg på Ytterøy med Elen Poulsdatter nedre Vandsvig i 1777, og døde seinere på Inderøy), heller ikke den eldste dattera Karie er på Hamran i 1776 (hun giftet seg på Ytterøy i 1777 med klokker Jacob Nielsen og døde 2 år seinere, 1779). Den eldste sønnen, Ole, ble igjen på Støren hvor han døde i 1803.

I 1776 tellinga finnes det en 27 årig Icahæ - en sønn jeg ikke finner igjen i kirkebøkene for Støren. Det er mulig dette er feilskrevet av teller'n, for alderen stemmer bra med Elias den eldre. I gårds- og slektsboka for Støren står det at Elias født i 1749 døde ung, men jeg finner han ikke død i kirkebøkene fra 1749 og opp til 1770. Jeg finner han derimot konfirmert på Støren i 1765, og jeg har en mistanke om at han fulgte med på flyttelasset til Mosvik og at det er han som innført som "Icahæ" i 1776, men jeg finner dessverre ingenting mer om hverken en Icahæ eller eventuelt Elias den eldre i kirkebøkene for Ytterøy.

Når det gjelder din Jacob Pedersen er jeg rimelig sikker på at han er sønn av Peder Olsen og Else Eliasdatter:
1) Han er med på flyttelasset fra Støren og er innført som 13 år i folketelling 1776 - en alder som stemmer veldig bra i forhold til 1801 tellinga: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=740#ovre og det er jo heller ikke så gæli i forhold til 1791 tellinga http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=740#ovre

2) Navneoppkalling: Jacob og Berit kaller en sønn Elias og ei datter Else Johanna. Else var et veldig uvanlig navn på Ytterøy, og i løpet av en 100 år periode ble det døpt kun tre jentebarn med navnet Else i seg. Den ene i 1763, nummer 2 i 1783 (søster av min 3 ganger tipp-oldefar, oppkalt etter farmor Else Eliasdatter) og nummer 3, Else Johanna i 1797 - datter av Jacob Pedersen og Berith Jacobsdatter. Elias er litt mer vanlig, men ikke mye - kun 11 guttebarn i perioden 1756-1816 ble døpt Elias - en stor del av dem med tilknytning til Hammer folka, blant annet min 3 ganger tipp-oldefar.

3) Fadderne til flere av barna til Jacob og Berit kommer fra Hammer, blant annet enka etter Jacobs bror Elias og hennes nye mann, Peder Jacobsen.

Det finnes dessverre ikke skifter etter hverken Peder Olsen eller Else Eliasdatter, derfor har jeg ennå ikke funnet det endelige beviset på at din Jacob er sønn av paret - men sannsynligheten er jo meget stor.

Peder og Else fikk ihvertfall disse barna, nesten alle født på Granøyen på Støren:
* Ole født i 1747, død på Støren i 1803.
* Elias født i 1749, - død ??.
* Johannes født i 1751, død på Inderøy i 1805.
* Karie født i 1753, død 26 år gammel og jordfesta i Mosvik 26/9-1779, på side 92 i kirkebok 3 for hele Ytterøy prestegjeld.
* Ingrie født i 1755, død på Hammer innført som 25 år gammel, og jordfesta i Mosvik 16/2-1783, på side 99 i bok 3.
* Elias født i 1758, død på Hammer innført som 44 år gammel, og jordfesta 17/3-1793 i Mosvik, på side 124 i bok 3.
* Jacob Pedersen født 1763 (tvilling).
* Golloug født 1763 (tvilling), og død på Hammer av blodgang 10 år gammel og jordfesta 13/3-1773 i Mosvik, på side er 75 i bok 3.
* Siri født ca 1767 og død på Hammer av blodgang 6 år gammel, jordfesta samme dag som søsteren Golloug. Jeg finner ikke denne jenta født i Støren, kanskje hun ble født på veien mellom Støren og Mosvik et sted??

* Peder Olsen ble født i 1725 på Støren av foreldrene Oluf Granøyen og Karie Olsdatter.
* Else Eliasdatter ble født i 1724 av foreldrene Elias Olsen og Golloug Olsdatter.

Jeg har flere opplysninger i notatene mine (hentet fra den filma versjonen av kirkebøkene for Støren), som jeg for øyeblikket ikke finner. Men, som jeg skrev tidligere finnes det råd allikevel. Disse kirkebøkene er registrert og lagt ut på nett, og der kan du bla deg fram og tilbake som du ønsker og vil :D http://folk.ntnu.no/dagfinnr/slekt/kirkebok/index.html

Hei fra Mette

Svar

Gå tilbake til «Levanger»