Anders Pederson, født ca 1789 mellom Folldal og Frol.

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
Tove Solveig de Pasquale
Sted: GJØVIK

Anders Pederson, født ca 1789 mellom Folldal og Frol.

Legg inn av Tove Solveig de Pasquale » 19. november 2013 kl. 17.31

Mine tipptippoldeforeldre "vandret" fra Folldal i Nord-Østerdal til Frol i Levanger rundt 1790. De hette Peder Sivertsen (Bagge) og Gjertrud Arnesdtr. fødte ca 1755. Flere barn fødte i Folldal, men også flere døde. Min tippoldefar og en bror ble med i alle fall på "flyttelasset", Sivert Pedersen f. 1777 i Folldal (Lesja prg.), og døde i 1830 på husmannsplassen Grendeaunet i Åsen. Broren Christian (Kristian) Pedersen ble bruker etter faren på husmannsplassen Stokkbakken under Sellelia, og var født 1788 i Folldal.
En bror Anders Pedersen er ikke registrert i Folldal, og heller ikke i Frol (Levanger/Skogn) det jeg har funnet. Han skal være født 1789, og skal ha blitt boende på Vardehaug, sies det i Frol bygdeboka, bind II (Arne Westrum). Jeg har leitt lenge nå etter noe "livstegn" om han, men står nå stille....
Er det noen lokalt som kan vite noe om denne familien/ Anders? Christians etterkommere på Stokkbakken vet heller ikke noe om han. Beklager at jeg ikke har noen linker til Anders. Jeg har til de andre som nevnes her. Anders skal ha levd opp og "skal ha" etterkommere, så det er disse jeg håper kan hjelpe meg. Han kan ha "havnet" andre steder i Levanger også, er jeg redd. Anders var ikke på Stokkbakken / Sellelia i 1801, da han skulle ha vært 11 år, og jeg finner tjenestefolk i Lånke og Sparbu, som kan selvfølgelig være han.
"A shot in the dark"?

mvh
Tove Brendryen DePasquale

Jan Kåre Løveng
Sted: EKNE

Re: Anders Pederson, født ca 1789 mellom Folldal og Frol.

Legg inn av Jan Kåre Løveng » 19. november 2013 kl. 23.48

Hallo Tove.
Den Anders som er nevnt i Frolboka er feil for Arnt. Denne Arnt f.27.8.1775 d.3.2.1852 Han vart husmann under Hojem i Frol. (Vardehaug låg under Hojem). Arnt vart gift 1798 med Gjertrud Andersdtr. Støresaunet f.1770 i Skogn d.12.11.1856. Dei hadde barna 1.Gjertrud f. 16.9.1800 på Kløvjanvald. 2.Peder f. 15.10.1802 3.Andreas f.20.4.1805 4. Johannes f.17.3.1811.Johannes ble lærer på Skjerves skola i Skogn, senere ble han lærer i Finne krets.
Har ikke leita så mye til etterslekta deres. men Peder(1802) hadde 4 barn og den yngste Ingeborg f.8.10.1835 vart gift og reiste til Amerika i 1869.
Ellers har jeg mye av etterkommerne til Cristian Pedersen som fortsette på Stokkbakken. Han er en forfar av meg.

Mvh
Jan Kåre

Tove Solveig de Pasquale

Legg inn av Tove Solveig de Pasquale » 20. november 2013 kl. 15.17

Hei Jan Kåre,
Var det du som tok kontakt med meg om "Bagge-slekt" for et par år siden?
Jeg var et kort besøk på Stokkbakken i sommer, for å se hvor tipptippoldeforeldrene mine flyttet til.... Trivelig.
Jeg har nok lurt på om det er riktig at Anders Pedersen endte opp på Vardehaug, greit å få vite at det ikke er riktig. Noen har også ment at han bosatte seg i Åsen, slik som Sivert (min tippoldefar), men jeg har ikke fått noe napp på det.
Denne Arnt på Vardehaug, som du nevner, han har ikke noe med Stokkbakken å gjøre vel? Og var de navnene du nevner, barn av han?
Jeg har fått en del etterkommer-info fra Inger Munkeby, som har eid og er "kårkone" på Stokkbakken. Hvis du har noe sjøl, kan vi utveksle via e-post, ikke sant? Min er [email protected]
Flott å høre fra deg. Men da vet ikke du heller noe mer om Anders Pedersen og hans "endeligt"?

Tove

Tove Solveig de Pasquale

Legg inn av Tove Solveig de Pasquale » 25. november 2013 kl. 23.34

Tusen takk Jan Kåre Løveng.!

Da skal vi komme litt "videre"!

Svar

Gå tilbake til «Levanger»