Malachias Olsen Alstad og Elisabeth Dybdahl Mølmann

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
Odd Ekroll Sørdal
Sted: OSLO

Malachias Olsen Alstad og Elisabeth Dybdahl Mølmann

Legg inn av Odd Ekroll Sørdal » 9. november 2010 kl. 14.10

Jekteskipperen Malachias Alstad fra Levanger (Skogn) giftet seg med datteren til direktøren på Røros Kobberverk, Elisabeth Dybdahl Mølmann, ca. rundt 1814. De bosatte seg i Levanger og fikk to barn sammen, hvorav Antonius Marcus (født 1818) er min stamfar. Både A. M. og søsteren emigrerte etter hvert til USA med sine familier, mens Malachias og Elisabeth ble boende i Levanger inntil de døde, Malachias i 1855 og Elisabeth i 1867.

Mens begges fortid og slektsregister bakover er forholdsvis godt kjent, vet vi ingenting om deres liv i Levanger, bortsett fra at huset deres gikk med i bybrannen og at de ble tildelt ny tomt. Er det noen på nettet som tilfeldigvis har vært borti disse personene, så er jeg meget interessert i å høre om det.

Mvh,
Odd Sørdal

Bjørn Flor
Sted: TRONDHEIM

Re: Malachias Olsen Alstad og Elisabeth Dybdahl Mølmann

Legg inn av Bjørn Flor » 10. november 2010 kl. 9.11

Er det den Elisabeth Dybdal Mølman (1780 - 1862) som 27.12.1803 ble gift på Røros med Theodorus Bergmann Holst (1878 - 1807)? Hun døde i Levanger.
mvh
Bjørn F

Odd Ekroll Sørdal

Legg inn av Odd Ekroll Sørdal » 10. november 2010 kl. 9.31

Ja, Theodorus og Elisabeth giftet seg i 1803 og fikk sønnen Johan Christian Holst i 1804. Theodorus var militær og døde i Våler i Solør allerede i 1807, men da var Elisabeth igjen gravid og fikk sønnen Theodorus Bergmann Holst i 1808.

Malachias giftet seg i 1801 med Helene Hansdatter i Nidarosdommen, og de fikk en datter, Gunild Marie, i 1805. Vi vet ikke hva som skjedde med Helene.

Bryllupet med Elisabeth må ha funnet sted omkring 1814, og de fikk datteren Martha Oline i 1815 og sønnen Antonius Marcus i 1818.

Det var derfor fem barn i den nye familien. Av disse utvandret både Antonius Marcus og visstnok også Martha Oline og Theodor til USA.

Mvh,
Odd Sørdal

gj14257
Sted: Trondheim

Legg inn av gj14257 » 3. juli 2011 kl. 0.33

Hei Odd!

Malachias og Helene er mine tipp-tipp-tipp-oldeforeldre. Lurer på om du kan sende meg opplysnigene deres?

Mvh Tone

Brukeravatar
Marit Lorvik Sørli

Legg inn av Marit Lorvik Sørli » 3. juli 2011 kl. 10.00

Lysning til vielse i Domkirken , Trondheim 14. juli 1814 , Malachias og Elisabeth (høyre side)
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A10 (1802-1830), Lysninger 1814, side 152-153.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-76
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 640174.jpg

Odd Ekroll Sørdal

Legg inn av Odd Ekroll Sørdal » 3. juli 2011 kl. 10.02

Hei Tone,

Jeg har ikke mye informasjon om Helene eller datteren, Gunild Marie, som jeg antar at du stammer fra, for jeg har ikke forsket på dem. Men jeg mener å ha sett at Helene døde tidlig (i barsel?) og at Gunild Marie vokste opp i Levanger. Det er lenge siden jeg har vært inne på denne delen av slekten. Ekteskapet i Nidarosdommen og Gunild Maries dåp i Levanger finner du i kirkebøkene.

Se for øvrig Bjørg Smiths tråd her i forumet for lang tid tilbake: https://slektsforum.slektogdata.no/view ... highlight=

Selv stammer jeg fra Malachias's andre ekteskap med Elisabeth Dybdahl Møllmann. Hennes stamtavle går tilbake til Vikingetiden.

Malachias var sønn av husmann Ole Erichsen (1745-) og Martha Johansdatter (1748-). De giftet seg i 1774. Ole var husmann under Alstadhoug Præstegaard og bodde troligvis først på Eidesvald og siden på Hongstua (”Hongstugu”). I hvert fall er Malachias født der i 1782, men Ole benevnes også i 1779 for ”Langskipet”, som er en tredje husmannsplass under prestegården. De to etter hvert navnet Alstad.

Ole Erichsen var sønn av Erik Torsteinsen Rennstein (1714-1765) og Malene Olsdatter. De bygslet i 1745 Hojem i Frol, hvor Ole troligvis må være født. I 1755 var de husmenn på Langskipet og i 1756-59 på Moldbakken (også under prestegården). Deretter flyttet de til Rennstein, en plass like i nærheten, hvor familien er ført. Martha var mest sannsynlig datter til Johan Andersen Lynumvald (1726-1780), som var fadder i 1774.

Denne informasjonen finner du i bygdeboken for Skogn. Lenger bakover har jeg ikke kommet på Malachias. Du finner ham i alle folketellingene i Skogn eller Levanger frem til hans død. Etterkommerne fra hans andre ekteskap har jeg mye mer informasjon om, og jeg kan sende den om du er interessert.

Hilsen Odd

Odd Ekroll Sørdal

Legg inn av Odd Ekroll Sørdal » 3. juli 2011 kl. 10.05

Hei Marit,

Takk for linken! Jeg hadde regnet ut at de giftet seg i 1814, og det var godt å få det stadfestet!

Hilsen Odd

Odd Ekroll Sørdal

Legg inn av Odd Ekroll Sørdal » 3. juli 2011 kl. 10.18

Hei igjen, Marit og andre,

Er det noen som kan påta seg å oversette til Arial eller annen lesbar font? Jeg klarer bare ett og annet ord, men nok til å se at dette er riktig link!

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... id=16334&u id=ny&idx_side=-76
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 640174.jpg

Hilsen Odd

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 3. juli 2011 kl. 11.08

Den 7de Julii forlangede dimitteret Artellerie Sergiant Malachias Alstad, at der maae lyses til Egteskab for ham og Enken Elisabeth Dybdahl Holst. For Egteskabets Lovlighed, som og at Fæsteparet har haft Børnekopperne, samt at inden Copulationen gaaer an, tilvejebringes Bevis for, at der efter Enkens afd. Mand var hollit Boe indestaae C. F. Crell Bataillons Chirurg ved det Thiemske Artellerie. - Hendrch Bakken.

I margen: Copuleret den 14de Julii 1814.

Mvh
Else B.

Anne Lise Hovdal
Sted: STJØRDAL

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 3. juli 2011 kl. 13.18

Jeg har jo skrevet av arvinger fra skfitene i Skogn for 1727-1785(pluss 1693-1701), og jeg har at det var skifte etter Erick Tostensen Beensteen(mulig det skal være Rensten), og hans igjenlevende enke var Malena Olsdatter. Deres barn:

1)Ole Ericksen 19 og 1/2 år, og hans curator var "farbroder" Tosten Nilsen Bjerken(det må kanskje være farens halvbror siden han burde ha hatt Tostensen som etternavn)
2)Tosten Ericksen 6 år, og hans formynder var Peder Pedersen Sandberg
3)Ingeborg Eriksdatter 16 år, med samme formynder som Tosten
4)Inger Ericksdatter 14 år, med samme formynder som Ingeborg og Tosten

Det var skifte etter Mallena Olsdatter i 1780, og det ble holdt registrering 03.01.1780. Så hun døde sikkert i 1779, siden registreringen var så tidlig på året. Her var skiftet også i Bendsteenen under Eide. Barna var nå:
-Ole Ericksen som var fullmyndig, og bodde på plass under Alstadhaug
-Thorsten Ericksen 22 år, og "hjemme paa pladsen". Hans curator var kaptein Pristrup
-Ingeborg Ericksdatter, som nå var gift med Jon Zachariassen. De bodde på plassen Nyebacken i Eckne annex

Hvis jeg finner flere i skiftene jeg har skrevet av, legger jeg det inn her senere

Anne Lise Hovdal

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 3. juli 2011 kl. 13.30

Siden jeg var litt i tvil om det står Beensteen eller Reensteen, og var litt tvil om formynder til Ole Ericksen(farbror?? Tosten Nilsen Bierken), legger jeg ut skiftet her slik at andre kan vurdere hva som riktig:

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24755 ... ull&mode=0

Både jeg og den som skrev registeret bak protokollen mener det står Beensten(jeg skrev en endelse for mye i forrige innlegg, når jeg skrev Beensteen). Torsten Nilsen Bierken kan vel uansett bli en viktig "brikke" videre her.

Anne Lise Hovdal

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 3. juli 2011 kl. 13.31

Så ble det en e for mye her i Beensten ja, i begynnelsen av innlegget.

Odd Ekroll Sørdal

Legg inn av Odd Ekroll Sørdal » 3. juli 2011 kl. 15.17

Hei Else,

Jeg er full av beundring! Tusen takk for hjelpen!

Hilsen Odd

Odd Ekroll Sørdal

Legg inn av Odd Ekroll Sørdal » 3. juli 2011 kl. 15.27

Hei Anne Lise,

Tusen takk for all hjelp! Jeg forstår at skiftet etter Erik T R fant sted 14. oktober 1965. Da må vel det bekrefte at han døde samme år?

Jeg ville tro at Ivar Berre i Skogn Historielag, som har skrevet bygdeboken, vet at husmannsplassen heter Rennstein (eller hvordan man nå staver det), selv om jeg må si meg enig i at skifteprotokollførerens R ligner mer på en B.

Du har ikke tilfeldigvis skiftet etter Ole Erichsen også?

Hilsen Odd

Anne Lise Hovdal

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 3. juli 2011 kl. 17.23

Nei jeg har ikke skiftet etter Ole Eriksen, men nå har jeg bare kommet frem til tidlig i 1797 i avskriften. Kan heller ikke se at det er noen Ole Eriksen som passer i registeret for skiftene 1796-1802, og den eneste Ole Eriksen der holdt til på Levanger. Ole Eriksen kan kanskje være død etter 1802?

Her er lenke til skiftet etter Malena Olsdatter 3.januar 1780:

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24759 ... ull&mode=0

Det står ReDen som skrev bygdeboka har ikke kunnet sett skiftet etter henne, siden dødsåret ikke er ført. Finner henne heller ikke gravlagt i 1779 og litt uti 1780(hun kan ha vært gravlagt en god stund før skiftet, men det kunne også godt ha vært ført en stund etter ut fra mine tidligere erfaringer).

Odd Ekroll Sørdal

Legg inn av Odd Ekroll Sørdal » 3. juli 2011 kl. 17.28

Takk skal du ha! Jeg skjønner ikke at du klarer å få mening ut av disse skifteforretningene!

Hilsen Odd

Anne Lise Hovdal

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 3. juli 2011 kl. 17.29

En tanke slår meg: Kan Tosten Nilsen Bierchen være farfaren til Ole Ericksen i 1765? Hvis faren Erick Torstensen var født ca 1714 som tidligere nevnt her, så kan jo hans far være født så sent som i begynnelsen 1690-årene. Jeg har dessverre i bygdebøkene for Skogn før 1801 her, slik at jeg får sjekket dette nå.

Anne Lise Hovdal

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 3. juli 2011 kl. 17.31

Det går bedre hvis du forstørrer opp til 150 %, men det har du kanskje gjort. Noen av skiftene går det bra å lese, men jeg må også ha hjelp til enkelte av skiftene jeg forsøker meg på.

Odd Ekroll Sørdal

Legg inn av Odd Ekroll Sørdal » 3. juli 2011 kl. 18.11

Jeg tenkte det samme om Tosten Nilsen Bierken første gang jeg så navnet hans. Jeg må sjekke ham opp i bygdebøkene, men jeg får ikke tilgang til dem de nærmeste par ukene!

Hilsen Odd

Svar

Gå tilbake til «Levanger»