Marit eller Marie Arntsdatter Mule død ca 1732
Moderator: MOD_Nord-Trøndelag
-
- Sted: STJØRDAL
Marit eller Marie Arntsdatter Mule død ca 1732
Søker foreldre på min formor Marit eller Marie Arntsdatter Mule, som det var skifte på i Mule 09.09.1732. Hun var gift med Knut Arntsen Bykset Mule, som det også var skifte på 09.09.1731. De hadde disse barna:
1)Arn Knutsen født ca 1700-1704(64 eller 68 år da han døde i 1768). Gravlagt 01.02.1768, og det var skifte på han i Mule 24.02.1768. Han ble gift med Mali Olsdatter, og disse er blant mine aner gjennom datteren Marithe.
2)MArit Knutsdatter født ca 1705, og 27 år ved foreldrens skifte i 1732. Hun må være død før 01.03.1766, da hun nevnes som død ved morsøster Maren Arntsdatters skifte på Levanger. Gift med en som het Lars, for hun er ført med barna Johan Larsen Vold og Knud Larsen Lynen ved morsøsters skifte i 1766.
3)Eli Knutsdatter som var født ca 1714, og død før morsøster Maren Arntsdatter skifte i Levanger 01.03.1766. Det er da oppgitt at hennes barns far var John Eriksen, og hun er da ført med barna Niels Johnsen og Erick Johnsen. Erick var enda umyndig.
Ut fra fra skiftet etter Maren Arntsdatter på Levanger 01.03.1766 får jeg følgende opplysninger: Maren hadde vært gift med Ingebrigt Olsen Staberg eller Åberg, og det nevnes noe om testamente(er usikker på detaljene når det gjelder dette testamentet, men arvingene var Ingebrigts og Marens søsken. Finner Maren som gravlagt 27.08.1765, og hun oppgies da å være 87 år(født ca 1678). Marens søsken var:
a)Marithe Arntsdatter hvor barna overfor nevnes, og Arn Knudsen kalles Arn Knudsen Mule
b)Gunnild Arntsdatter som var død og etterlot seg barna Arnt Larsen og Ole Larsen. Den siste Ole var død, og han også etterlot seg barn(sønnen Arnt holdt til på Levanger og Gunnhild var gift med Lars Stormoen). Datter av Gunnhild var Ingeborg Larsdatter gift med Tor Heyeraas
c)Karen Arntsdatter som var død, og etterlot seg datteren Elen Thorsdatter gift med Anders Andersen Levanger
d)Valborg Arntsdatter som var død, og etterlot seg barn: Elen Stephensdatter, som var gift med Jens Gran(??), men gift med Jens Einersen ved skiftet etter Valborg 07.12.1762. Finner Valborg som gravlagt 20.04.1762, og hun var da 74 år(født ca 1688). Finner også ved skiftet etter Valborg i 1762 at hun hadde vært gift med Stephen Olsen, som levde enda ved hennes skifte i 1762.
Hvem kan være denne søsterflokkens foreldre? Marens ektemann Ingebrigt Olsen hadde flere søsken i Ytterøy og noen i Verran, kan også Marit og hennes søsken være fra Ytterøy eller Verran? Hvilken Lars var Gunhild Arntsdatter gift med? Hvilken Thor var Karen Arntsdatter gift med?
1)Arn Knutsen født ca 1700-1704(64 eller 68 år da han døde i 1768). Gravlagt 01.02.1768, og det var skifte på han i Mule 24.02.1768. Han ble gift med Mali Olsdatter, og disse er blant mine aner gjennom datteren Marithe.
2)MArit Knutsdatter født ca 1705, og 27 år ved foreldrens skifte i 1732. Hun må være død før 01.03.1766, da hun nevnes som død ved morsøster Maren Arntsdatters skifte på Levanger. Gift med en som het Lars, for hun er ført med barna Johan Larsen Vold og Knud Larsen Lynen ved morsøsters skifte i 1766.
3)Eli Knutsdatter som var født ca 1714, og død før morsøster Maren Arntsdatter skifte i Levanger 01.03.1766. Det er da oppgitt at hennes barns far var John Eriksen, og hun er da ført med barna Niels Johnsen og Erick Johnsen. Erick var enda umyndig.
Ut fra fra skiftet etter Maren Arntsdatter på Levanger 01.03.1766 får jeg følgende opplysninger: Maren hadde vært gift med Ingebrigt Olsen Staberg eller Åberg, og det nevnes noe om testamente(er usikker på detaljene når det gjelder dette testamentet, men arvingene var Ingebrigts og Marens søsken. Finner Maren som gravlagt 27.08.1765, og hun oppgies da å være 87 år(født ca 1678). Marens søsken var:
a)Marithe Arntsdatter hvor barna overfor nevnes, og Arn Knudsen kalles Arn Knudsen Mule
b)Gunnild Arntsdatter som var død og etterlot seg barna Arnt Larsen og Ole Larsen. Den siste Ole var død, og han også etterlot seg barn(sønnen Arnt holdt til på Levanger og Gunnhild var gift med Lars Stormoen). Datter av Gunnhild var Ingeborg Larsdatter gift med Tor Heyeraas
c)Karen Arntsdatter som var død, og etterlot seg datteren Elen Thorsdatter gift med Anders Andersen Levanger
d)Valborg Arntsdatter som var død, og etterlot seg barn: Elen Stephensdatter, som var gift med Jens Gran(??), men gift med Jens Einersen ved skiftet etter Valborg 07.12.1762. Finner Valborg som gravlagt 20.04.1762, og hun var da 74 år(født ca 1688). Finner også ved skiftet etter Valborg i 1762 at hun hadde vært gift med Stephen Olsen, som levde enda ved hennes skifte i 1762.
Hvem kan være denne søsterflokkens foreldre? Marens ektemann Ingebrigt Olsen hadde flere søsken i Ytterøy og noen i Verran, kan også Marit og hennes søsken være fra Ytterøy eller Verran? Hvilken Lars var Gunhild Arntsdatter gift med? Hvilken Thor var Karen Arntsdatter gift med?
-
Re: Marit eller Marie Arntsdatter Mule død ca 1732
Legger for ordens skyld ut lenke til skiftet etter Maren Arntsdatter i Staberg eller Aaberg i Levanger 01.03.1766, og jeg er heller ikke sikker på om jeg har tydet alle arvinger riktig. Søsken av ektemannen Ingebrigt Olsen er ført først, og søsken av Maren er ført ca midt på neste side(ca linje 38 ovenfra). Jeg hadde visse tydeproblemer, og om noe skulle mene det står noe annet i skiftet enn det jeg mener det står i mitt forrige innlegg tar ejg gjerne imot korrektsjoner:
http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/2 ... ull&mode=0
http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/2 ... ull&mode=0
-
Det kunne jo også være interessant hvis noen vet noe mer om de navnene som nevnes i skiftet. Jeg har funnet noe mer på Gunhild Arntsdatters barn: Ole Larsen Levanger var 51 år da han ble gravlagt 04.06.1761, og det var skifte på han 19.06.1761. Hans igjenlevende enke var da Mette Joensdatter. Datteren Gunnhild var da 25 år(altså født ca 1736). Hun skulle jo være gift med Lars Stormoen, og jeg finner en Gunnhild Olsdatter gift 12.10.1763 med Lars Joensen Skjerve. Var det denne Lars som senere dro til Stormoen?
Sønnen Arnt Olsen var 21 år i 1761, og kan være den Arnt Olsen som ble gift med enken Ragnhild Stephensdatter Salthammer 11.06.1767(søster av en forfar på en annen gren Jacob Stephensen Segtnan). Denne Arnt Olsen var 60 år i 1801. Også flere opplysninger om barna til Valborg Arntsdatter og Karen Arntsdatter er av interesse.
Sønnen Arnt Olsen var 21 år i 1761, og kan være den Arnt Olsen som ble gift med enken Ragnhild Stephensdatter Salthammer 11.06.1767(søster av en forfar på en annen gren Jacob Stephensen Segtnan). Denne Arnt Olsen var 60 år i 1801. Også flere opplysninger om barna til Valborg Arntsdatter og Karen Arntsdatter er av interesse.
-
Har også funnet giftermål mellom Maren Arntsdatter og Ingebrigt Olsen 25.p.trinit(26.11)1719 i Ytterøy.
-
- Sted: EKNE
Den Lars som var gift med Gunhild Olsdtr. var ikke bruker på Stormo. I skifte etter Maren Arntsdtr. står det "Lars Skomager" Han var skomaker på Levanger. Har funnet 2 barn etter Gunhild og Lars neml. Sigrid f.1765 og Marie f.1776. Sigrid har etterslekt i Levanger området.
Den Lars og Tor du nevner lenger opp er også for meg ukjent.
Jan Kåre
Den Lars og Tor du nevner lenger opp er også for meg ukjent.
Jan Kåre
-
Tusen takk for svaret og korrigeringer Jan Kåre. Jeg har vel kommet så langt tilbake i tid på disse her, at det sikkert ikke er så mye mer å finne av aner til Marit og hennes søsken. Jeg har nå skrevet av skiftene for Skogn, Levanger og Ekne til og med 1785, men må korrekturlese og skrive noe mer før jeg er helt ferdig. Noe mer etterslekt har enkelte av dem som nevnes i skiftet etter Maren Arntsdatter i 1766 fått, men det ser ikke ut til å hjelpe for å komme noe videre bakover her.
-
Må ellers tilføye at jeg har lest litt i bygdebok for Skogn(de gamle), og der skrives det at Maren Arntsdatter som det ble holdt skifte etter 01.03.1766 hadde sin slekt i Levangerområdet(dermed også min formor Marit), mens ektemannen jo var fra Mosvik og hadde sin slekt der. Hvor har de opplysningene om at Maren hadde sin slekt i Levangerområdet fra? Jeg klarer ikke å få det ut av skiftet i 1766, men deler av det var veldig vanskelig å lese syns jeg. Når det gjelder Lars og Thor, så mente jeg vel at Karen Arntsdatter må ha vært gift med en som het Thor siden hun hadde datteren Elen Thorsdatter, og Gunhild må ha vært gift med en Lars siden hun hadde barna Ole Larsen og Ingeborg Larsdatter.
Når det gjelder Elen Thorsdatter så var hun født ca 1703, og er oppgitt å være 73 år da hun ble gravlagt 17.04.1776. Det var skifte på henne 29.04.1776. Hun hadde da barna Ingeborg, Karen, Ellen(45 år i 1776 og født ca 1731) og Kirsten. Ellens ektemann Anders Andersen var 78 år som gravlagt 15.12.1767. Datter Ingeborg var gift med Joen Steen, og noen av hennes barn har jeg funnet døpt i Trondheim domkirke. Jeg har en annen Steenfamilie i min slekt på samme tid i dette området, så derfor var det litt interessant å følge opp disse for å se om de kom inn i samme familie som jeg hadde fra før. Det ser ikke ut som de gjør det.
Når det gjelder Elen Thorsdatter så var hun født ca 1703, og er oppgitt å være 73 år da hun ble gravlagt 17.04.1776. Det var skifte på henne 29.04.1776. Hun hadde da barna Ingeborg, Karen, Ellen(45 år i 1776 og født ca 1731) og Kirsten. Ellens ektemann Anders Andersen var 78 år som gravlagt 15.12.1767. Datter Ingeborg var gift med Joen Steen, og noen av hennes barn har jeg funnet døpt i Trondheim domkirke. Jeg har en annen Steenfamilie i min slekt på samme tid i dette området, så derfor var det litt interessant å følge opp disse for å se om de kom inn i samme familie som jeg hadde fra før. Det ser ikke ut som de gjør det.
-
Det er muligheter for at jeg har funnet foreldrene til denne søskenflokken her på skifte 20.06.1693 på Levanger eller Elen Baardsdatter:
http://arkivverket.no/URN:sk_read/24749 ... ull&mode=0
Ektemannen til Elen Baardsdatter ser ut til å være Arent Estensen, og jeg tyder noen av navnene på døtrene iallefall: Marit, Gunild,Karen(??), Elli, Maren og begynnelsen av siste navnet ser ut som Vald(?, men jeg får det ikke til å stå Valborg. Noe annet som støtter denne teorien er at Maria eller Marit som var søster av Maren ved skiftet i 1766 har en datter Eli, og både søsteren Valborg og Karen har hver sin datter Elen. Eli og Elen ble jo skrevet om hverandre om samme navn på den tiden. Har vi foreldrene til søskenflokken fra skiftet etter Maren Arntsdatter ved hennes skifte 01.03.1766 her ved dette skiftet etter Elen Baardsdatter i Levanger 20.04.1693?
http://arkivverket.no/URN:sk_read/24749 ... ull&mode=0
Ektemannen til Elen Baardsdatter ser ut til å være Arent Estensen, og jeg tyder noen av navnene på døtrene iallefall: Marit, Gunild,Karen(??), Elli, Maren og begynnelsen av siste navnet ser ut som Vald(?, men jeg får det ikke til å stå Valborg. Noe annet som støtter denne teorien er at Maria eller Marit som var søster av Maren ved skiftet i 1766 har en datter Eli, og både søsteren Valborg og Karen har hver sin datter Elen. Eli og Elen ble jo skrevet om hverandre om samme navn på den tiden. Har vi foreldrene til søskenflokken fra skiftet etter Maren Arntsdatter ved hennes skifte 01.03.1766 her ved dette skiftet etter Elen Baardsdatter i Levanger 20.04.1693?
-
Jeg velger å satse på at de fra skiftet jeg la inn her i går var foreldre til min Marit eller Maria, og jeg er jo selvfølgelig interessert i å vite både mer om dem og eventuelt deres foreldre osv. Ved manntallet 1663-66 finner jeg 2 Arent Estensen i Levanger. Den ene var husmann på 18 år, og den andre husmann på 32 år:
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... =5383#ovre
Regner med at en av disse to er min Arent Estensen. Noen som vet noe mer?
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... =5383#ovre
Regner med at en av disse to er min Arent Estensen. Noen som vet noe mer?