HEJ på Er alla som tänker och hjälpa mig!
Har uppgifter i födelseboken från Fors i Gävlebors län 1864 som är lite svårt att få riktigt grepp om. Kvinnan Maria Gustafa (oäkta) född 28 sept 1864 och döpt den 1 oct samma år och här kommer första frågan: Kan inte tyda vad det står ..A-----ll--y? i övr kan ja läsa vad som står i den rubriken.
Nästa rubrik under föräldrar och deras hemvist står det: Pigan Magdalena Johansdotter från Norige, Verdalens församl och Skugen. Fadern, som själf uppgifit sig är Hofslagaren Lars Ericsson Löfgren, från samma ställe, båda vistande vid barnets födelse i Öfvernäs by under deras färd genom socken
Hoppas det går att kika på filerna som jag bifogat. Annars är jag glad ändå om ngn kan berätta vad som står - åtminstone under rubr döpt
tacksam för svar
Elsy Stenberg
Enköping Sverige
Efterlysning hjälp
Moderator: MOD_Nord-Trøndelag
Tillägg till efterlysning hjälp
Jag pröver att lägga till filerna en gån till -det blev fel tidigare
Tack
Tack
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Sted: TRONDHEIM
- Kontakt:
Re: Efterlysning hjälp
Det første under dåpsdatoen "Au..ill.." er vanskeleg å få noko fornuftig ut av. Det kan vere namn på prest eller kyrkje.
Deretter:"betyg derom lemnade till Löfgren, den 3ie October."
Det ser ut til at du har tolka neste rubrikk (foreldre) rett - dersom det var det som var spørsmålet.
Deretter:"betyg derom lemnade till Löfgren, den 3ie October."
Det ser ut til at du har tolka neste rubrikk (foreldre) rett - dersom det var det som var spørsmålet.
Re: Tillägg till efterlysning hjälp
JAG PROVAR ATT SVARA MIG SJÄLV
Tack Ivar att du svarade så snabbt.
Det var nog lite vanskligt att förstå vad jag ville veta.
Nu har jag sänt filerna igen och det finns under rubriken "Informasjon om Slektsforum" som Tillägg till efterlysning. Om du bara ville titta in där.
Jag undrar om familjen var på tillfällig visit i Norge och där födde sin flicka Maria Gustava i Öfvernäs by eller om de var inflyttade till Norge. Jag vet ju att hovslagaryrket var att resa omkring i gårdarna. Kanske bodde de Mo socken, Verdalen. Kan jag se detta i någon kyrkbok?
Hälsningar från ett soligt Enköping(som ligger 6 mil fr Stockholm) Vi har 0 grader och det droppqr från taken.
Elsy Stenberg
Det var nog lite vanskligt att förstå vad jag ville veta.
Nu har jag sänt filerna igen och det finns under rubriken "Informasjon om Slektsforum" som Tillägg till efterlysning. Om du bara ville titta in där.
Jag undrar om familjen var på tillfällig visit i Norge och där födde sin flicka Maria Gustava i Öfvernäs by eller om de var inflyttade till Norge. Jag vet ju att hovslagaryrket var att resa omkring i gårdarna. Kanske bodde de Mo socken, Verdalen. Kan jag se detta i någon kyrkbok?
Hälsningar från ett soligt Enköping(som ligger 6 mil fr Stockholm) Vi har 0 grader och det droppqr från taken.
Elsy Stenberg
- Marit Hegsvold Nyhus
- Sted: BRUMUNDDAL
Hei Elsy
Jeg klarer heller ikke finne ut hva som står,men har du sjekket flere steder i dåpsboken om det er noe som ligner eller bokstaver som ligner.
Kan jo være navn på stedet de oppholdt seg da hun ble født som kan være et ukjent lokalt navn.
Jeg har funnet Maria Gustava i Sveriges befolkning 1900, gift og med 8 barn, men dette er kanskje noe du har funnet??
Har også funnet hennes dødsfall, kan legge ut dette senere hvis det er noe du ikke har fra før.
Mvh
Marit
Jeg klarer heller ikke finne ut hva som står,men har du sjekket flere steder i dåpsboken om det er noe som ligner eller bokstaver som ligner.
Kan jo være navn på stedet de oppholdt seg da hun ble født som kan være et ukjent lokalt navn.
Jeg har funnet Maria Gustava i Sveriges befolkning 1900, gift og med 8 barn, men dette er kanskje noe du har funnet??
Har også funnet hennes dødsfall, kan legge ut dette senere hvis det er noe du ikke har fra før.
Mvh
Marit
-
- Sted: TRONDHEIM
- Kontakt:
Elsy Stenberg skrev:Det var nog lite vanskligt att förstå vad jag ville veta.
Ja, det var litt vanskeleg å forstå kva du ville vite. Eg såg på filene dine før eg svara, og det står ikkje meir enn det du hadde tolka sjølv. (I tillegg stod det namn på faddrar og kven som var tilstades ved fødselen i Öfvernäs.)
Eg reknar med at "Skugen" (eller "Skugnen"; i "från Norige, Verdalens församl och Skugen.") skal vere Skogn, sjølv om det ikkje ligg i "Verdalens församling".
Skogn prestegjeld (med Altstahaug, Ekne og Levanger sokn) var om lag det som er Levanger kommune i dag. Det er grannegjeld til Verdal prestegjeld (Verdal, Stiklestad og Vuku sokn). Noko Mo sokn trur eg ikkje finst/fanst i Verdal.
Ifl. Fødselsboka skulle Magdalene vere 35 år i 1864, altså fødd ca. 1829. Men det er ikkje fødd noko Magdalene i Verdal eller Skogn prestegjeld i 1829/30.
Det ville kanskje vere betre om dette temaet vart lagt under Nord-Trøndelag/Stjørdal-Verdal-ukjent kommune. Kanskje moderator kan flytte det (og slå saman med temaet der filene frå fødselsboka ligg)?.