DragonNils Olsen Berg,f. 17xx, Åsen, kven var han?

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
21701
Sted: RONGLAN

DragonNils Olsen Berg,f. 17xx, Åsen, kven var han?

Legg inn av 21701 » 9. januar 2009 kl. 13.41

I året 1781 vart det f. ein gut med navn Ole Nilsen.
Da han vart døpt samme år stod det i k.boka: "efter prediken døpt et uegte guttebarn, av fadrene nevnt som barnefar :dragon Niels Olsen Berg".

Mor til guten var Malena Pedersdtr Brakstad (1757-1844). Malena og hennes slekt har eg bra peiling på. Når det gjeld barnefaren er eg litt meir usikker.
Går det an å vite sikkert kven Nils Olsen Berg var??

Har funne 2 stk i dette området i Åsen med navnet Nils Olsen.
Den eine av dei har ikkje Berg brukt som etternavn, og han vart også g. i 1770.

Ut fra det eg ser i Åsenbøkene er det kun ein reell kandidat:(Bok 3 s.403).

Nils Olsen,f. ca 1754 av foreldre Ole Arntsen solberg f. 1711 i Sokndal-d 1772 i Åsen og
Berit Jonsdtr Buset,f 1711 i Singsås-d.1772 i Åsen.
Ole Arntsen og kona Berit budde påBrannpl. under gnr 217 Grenne.

Dette ekteparet hadde 6 barn, der Nils Olsen f. 1754 var nr 3 i søskenflokken.

Nils Olsen Grinne (Grenneplass) konfirmert 18 år i 1773.(s.133 i k.boka).

Nils Olsen ble altså i 1781 far til Ole Nilsen (Kastviken).han voks opp saman med mor Malena.

Fra 1770 eller 1780 tallet er Nils Olsen dreng på Berg gård.
Han har jo tittelen Nils Ols BERG da han vert utpekt som barnefar til Malena Pedersdtr sitt barn i 1781.

K bok for Åsen 1789, nederst på s. 105: Trolovelse:Ungkarl Nils Olsen BERG med pige Guru Andersdtr.
Forlovere:Peter Berg/ Einer Vatn.

K bok Åsen s. 107-(1778-1811):Vielse: Ungkarl Nils Olsen Berg og Guru Andersdtr.

Rundt 1790 talet var familien i Tekket /Seiberget under Berg,g.nr 233.
Her vart første barn an Nils Ols og Guru f.,Berit Nilsdtr, døpt 12 p trin 1790

Anna Nilsdtr f.1793, døpt 7 p trin 1793.Fam. budde i ein Augdalspl.

Anders Nilsen f. 1795, døpt 17 p trin , fam. budde i Augdalspl.

I 1801 losjerte fam. igen på Berg- i 1810 var dei i Hopelen før dei drog til ein plass under Undlien.

Nils Olsen døde døde på Undlienpl. i en alder av 62 1/2 år, gravlagt 22-8-1813.(s.38 i kirkeboka for 1812-1816 for Frosta/Åsen).

Når det gjeld barna f. fra 1790 til 1795 kan eg ikkje sjå at det er nokon av slekta til Nils Ols
som er faddere. Fleire av fadrene er kalt Berg, det er nok folka fra Berg der Nils Olsen var dreng.(Som faddere med Berg til etternavn stod:Peder, Anna, Ole, Mette,Beret ).

Er det nokon som meiner at denne Nils Olsen omtala her er den same Nils Olsen Berg som vart utpekt til barnefar i 1781?

dn22204
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: DragonNils Olsen Berg,f. 17xx, Åsen, kven var han?

Legg inn av dn22204 » 9. januar 2009 kl. 14.16

Hvis han er dragon, så burde han finnes i Nordenfjeldske Dragonregiments Skognske kompani. De ble kalt Trondhjemske Dragon Regiment fra 1784.

Dette er såpass gammelt at det sikkert finnes på Riksarkivet. Jeg har selv funnet en del der fra 1804 for samme kompeni. De fleste dragoner tjente i noen år, så det burde være håp om å finne kandidater og få mer informasjon om de.

Forsvaret, Infanteriregiment nr. 13/Nordenfjeldske dragonregiment (katalogisert ned til arkiv)
Treff i arkiv: RA/RAFA-4335
Treff i arkivskaper: Infanteriregiment nr. 13/Nordenfjeldske dragonregiment

Som eksempel på hva som står, så står det i 1804 om min dragon, Sivert Ingebrigtsen:
Qvarterets navn: Walstad
Navn: Sivert Ingebrigtsen
Fødselsår: 1775
Når innrullert: Juni 1799
Antall år : 5
Gift og barn : Gift
Gaard eller plats: Plats (De som bodde på gård hadde spesielle permisjon / dimmiteringsregler)
Rider selv eller fremmed: Fremmed
Hestens colour, alder og høyde : Masse mer info om hesten. Bl.a når den er kastrert... :shock:
År indsat (som dragon): 1804

Med litt flaks så kan man finne frem til innrulleringsmaterialet, og der vil trolig far og føde/oppholdsted stå.

Mvh
Petter Stene

21701

Legg inn av 21701 » 13. januar 2009 kl. 22.34

Hei,
Da har eg gjort som P Stene foreslo, sendte ein forespørsel til riksarkivet som eg fekk svar på i dag.Kan jo difor spørre om andre synes at svaret styrker eller svekker teorien om at Nils Olsen Berg som vart far i 1781 er den same som vart f. i Sokndal i 1754...

Svaret fra arivet er her:
Dragon Nils Olsen Berg i Åsen / Nord-Trøndelag 1781

Vi har sett etter i ei kompanirulle frå 1780 for Stjørdalske kompani under Nordafjelske dragonregiment. Her finn vi berre ein dragon med namnet Nils Olsen. Han tenestegjorde i legda Lelo i Skogn sokn. Nils Olsen var 24 år og fødd i Åsen. Det er ikkje nokon merknad i kolonna for giftarmål.

I legda Berg i Åsen finn ein dragonen Jon Olsen, 31 år, fødd i Åsen og utan merknad om giftarmål.

Med helsing

Tor Weidling e.f.
fyrstearkivar

Det viser jo seg at denne Nils Olsen IKKJE er gift, og det stemmer jo.
Alder oppgitt her i høve til alder på Nils Ols f. i Sokndal (1754) er vel heller ikkje avskrekkende?
Iflg. Åsenboka kom familien til Nils Olsen flyttande til Åsen i 1767.Da var jo Nils Olsen 12-13 år gammel. Veit ikkje om det var naturlig at det skulle ha stått f. i Soknedal under arkivmaterialet på dragon Nils Olsen?
Andre som har meininger her?Er takknemlig for synspunkter fordi eg mangler erfaringer til ein slik heilhetsvurdering..
Hilsen B E Veie

21701

Legg inn av 21701 » 19. januar 2009 kl. 22.49

Har fått nye opplysninger fra Arne Langås, Åsen. Det tyder på at det nok er ein kandidat til som kunne ha vore den Nils Ols Berg eg var ute etter.
A Langås viser til skifte fra Stjørdal:

"Den Ole Sylfestersen som drev Fætten i Åsen en periode (se bygdeboka bind 5) hadde en sønn Nils. Ole Sylfestersens barneflokk nevnes i et skifte fra Skatval i 1780 (etter Ole Jonsen Auran, registrering 16. nov. 1780), men disse opplysningene var ikke kjent enda da bygdeboka ble skrevet. Ole Sylfestersens etterlatte barn var:

i.Sønnen Sylvester Olsen, fullmyndig og bor på gården Bragstad i Aasen.

ii.Sønnen Niels Olsen, fullmyndig, står som artillerist i Hans Maj.s tjeneste på Kongsvinger? festning men for nærværende tid -kommen som frimand og har sit tilhold her i Størdalen.

iii.Sønnen Sivert Olsen, fullmyndig og fullmyndig på Bragstad i Aasen.

iv.Sønnen Ole Olsen, 24, tjener på Berg i Åsen.

v.Sønnen Henrik Olsen, 21, tjener på Aavig i Aasen.

vi.Datter Lydia Olsdatter, død og etterlater seg en søn, nemlig Niels Larsen, 7 aar gammel.

vii.Datter Marithe Olsdatter, enke og tjener på gården Hoplen i Aasen.

viii.Datter Gurrue Olsdatter, gift og bor på en plass kaldet Torp under gården Husby i Størdalen.

Sønnen Niels Olsen hadde altså vært artillerist (ikke dragon). Han oppholdt seg i Stjørdalen enda i november 1780. Det er likevel verdt å merke seg at hans bror Ole tjente på Berg, mens brødrene Sylfester og Sivert bodde i Brakstad (den ene som gårdbruker, den andre trolig som dreng). Kanskje kan også Nils ha vært i tjeneste der?

I og med at Ole Nilssen ble født utenfor ekteskap, kan det være noe å finne i tingboka for 1780-81. Foreldrene ble ganske sikkert stevnet inn for retten for "leyermaal".

dn22204
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av dn22204 » 19. januar 2009 kl. 23.30

Jeg er ikke så sikker på om artillerist er forenelig med at han var nevnt som dragon. Sto det ikke hvor lenge han har tjent ? Nå var dette materialet 20 år tidligere enn det jeg så på, så "skjemaet" kunne se annerledes ut. Spørsmålet er om han er nevnt i flere ruller enn bare den ene, slik at man kan få et bilde over hvordan dette så ut over tid.

Militære hadde jo et "frikort" når det gjaldt leiermaal. En "kongens manns ord" veide tungt i mot en pikes og hennes familie. Likefullt, på 1780 så burde det kanskje være noe i rettsapparatets arkiver. I 1791 bortfalt bøtene dersom ekteskap ble inngått, og i 1812 ble de helt avskaffet.

Farskapsbidrag for barn utenfor ekteskap ble innført i 1763, så det er håp i hvertfall. Og absolutt verdt å sjekke nærmere.

Mvh
Petter Stene

21701

Legg inn av 21701 » 20. januar 2009 kl. 0.48

Takker for innspel fra Petter!
Skal prøve å sjekke om det finst meir om han Nils Ols.
Ser forøvrig at det heller ikkje no er søsken av Nils Ols fra Fætten-om det skulle vore han-
så er det ingen av søskena som er faddere ved dåp av bara til Nils Ols fra 1790-1795.

Svar

Gå tilbake til «Levanger»