Ingeborg Rebekka Johansd. og Iver Simonsen på Ytterøy

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
Grete Glasø-Olsen

Re: Ingeborg Rebekka Johansd. og Iver Simonsen på Ytterøy

Legg inn av Grete Glasø-Olsen » 2. januar 2007 kl. 1.23

Kan noen hjelpe meg med å komme videre med slekta på Ytterøy?

Min oldemor Anna Magdalene Iversdatter f. 1863 var gift med Peter (Hansen) Sliper (1864) og bodde i 1900 på Forbergsmarken.

Foreldre til Anna Magdalene var Iver Simonsen fra Inderøy og Ingeborg Rebekka Johansdatter fra Ytterøya. I 1865 er de begge 37 år og bor på gården Sanden.

Jeg ser av de innscannede kirkebøkene som ligger på nettet at faddere til flere av barna er Forbergs. Finner imidlertid ikke noe giftemål, så jeg kommer ikke videre.

Vi ble som barn fortalt at slektsnavnene Muus og Brun lå bak i slekta.

Takknemlig hvis noen som vet mer kan hjelpe.

Grete Glasø-Olsen

Brukeravatar
Mette Værnes
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Mette Værnes » 2. januar 2007 kl. 5.44

Hei Grete

Vielsen mellom Iver Anton Simonsen fra Inderøy og Ingeborg Rebekka Johansdatter finner du her, øverst på side 159 i kirkeboka for Ytterøy prestegjeld og sogn 1843-1868: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-160

Ingeborg Rebekka ble født 28/12-1829 og døpt 14/2-1830 i Verran kirke av foreldrene inderst Johan Johansen Brun (den eneste gangen jeg finner Brun navnet innført som slektsnavn på Johan Johnsen i kirkebøkene for Ytterøy prestegjeld) og Helena Andersdatter, inderster på Selseth, på side 89 i kirkeboka for Ytterøy prestegjeld, Verran kirkesogn 1843-1866. Faddere: Ingeborg Selseth, Ane Wennes, Anders Thoresen Selseth, Carl Willer og Rasmus Wennes.

Ungkarl Johan Johnsen Selset 28 år gammel og pige Helena Andersdatter 24 år gammel, ble via i Ytterøy kirke den 18/11-1829 på side 395 i samme kirkebok som nevnt over. Forlovere: Klokker Øvre og gårdmann Alt Selseth. Jeg finner 3 barn av paret Johan og Helena:

1) Tørritz Andreas "uektefødt" 11/1-1827 og døpt 21/1-1827 i Verran kirke. Foreldrene innført som tjenestedreng og ungkarl Johan Johannessen Selset og pige Helena Andersdatter Selsethodden, på side 72 i samme bok som over. Faddere: Husmann Anders Tørritsen Selsethodden, inderst Carl Motzfeldt Willer, tjenestedreng Hans Pedersen Qværnvig, husmannskone Maria Pedersdatter Venneshavn, inderst Andrea Andersdatter Willer og tjenestepige Anne Pedersdatter Qværnvig.

2) Ingeborg Rebekka i 1829.

3) Hanna Jørgine født 6/12-1838 og døpt 6/1-1839 i Verran kirke, på side 131 i samme bok som over. Foreldrene inderster på Selsethplads. Faddere: Carl Willer, Nils selseth, Johanne Selseth, Andrea Andersdatter Willer og Anne Marie Selseth.

Som du ser av folketellinga 1865, er Johan Johnsen født i Trondheim og Helene Andersdatter født i Ytterøy prestegjeld. http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2887#ovre

* Johan Johnsen ble født i Trondheim, men konfirmert i Ytterøy kirke den 21/9-1823 på side 498 i kirkeboka for Verran sogn 1817-1866. Han står innført som tjenestegutt hos Alt Selseth. I følge attest fra Stiftprovst Angell ble han født 7/11-1802 og døpt 21/11-1802 i Trondheim av foreldrene grenader Jon Andersen og kona Ragnild Danielsdatter.

Johans kone, Helene Andersdatter ble født 29/9-1805 og døpt 6/10-1805 i Verran kirke av foreldrene Anders Tørritsen Qvernvig og kona Ingeborg Andersdatter, på side 189 i kirkebok 3 for hele Ytterøy prestegjeld 1756-1816. Faddere: Niels Altsen Selset, Peder Tørritsen Skavdal, Kirsten Nielsdatter Selset, Gunild hansdatter Qvernvig og Martha Pedersdatter Wennes.

Fortsettelse følger...

Hei så lenge fra Mette

Grete Glasø-Olsen

Legg inn av Grete Glasø-Olsen » 2. januar 2007 kl. 17.02

Tusen takk. Dette var bare fantastisk! Nå skal jeg kose meg!

Jeg vet at mange av min mormors slektninger bodde på gårdene på Ytterøya og i Mosvika, Leksvika, Rissa og Skogn, så nå blir det mye lettere å lete.

Brukeravatar
Mette Værnes
Kontakt:

Legg inn av Mette Værnes » 2. januar 2007 kl. 18.56

Hei igjen Grete

Nå har du ikke bare slektninger i kirkesogna Ytterøy og Mosvik fra Ytterøy prestegjeld, men også fra sognet Verran :))... Det er jo mest moro å finne fram i anetreet sitt sjøl, men skulle det stoppe opp litt for deg når det gjelder Ytterøy prestegjeld er det bare å si ifra. Det er en lett ting for meg å bare søke fram opplysninger fra mine registreringer, som foreløpig er komplette (alle handlinger og alle sogn - Verran fra 1766, som før den tid tilhørte Inderøy prestegjeld) med en database for åra 1692-1842, videre oppover i tid har jeg kopier av kirkebøkene. I tillegg har jeg også annet materiell gjeldende hele prestegjeldet.

En god del av arbeidet mitt ligger søkbart ute på Digitalarkivet/Digitalpensjonatet, blant annet de to første kirkebøkene som dekker åra 1692-1755 og diverse manntall/folketellinger, matrikler og militærruller. I nærmeste framtid kommer det også en del kirkeboksfiler gjeldende sogna Ytterøy og Verran for åra 1817-1842 ut på nett - i den ene fila fant jeg dessverre en feil (vielsen mellom Johan og Helene) som også har sneket seg gjennom hos korrekturleser&#;n, men feilen er allerede rettet i basen og fila vil bli sendt inn på nytt så fort som mulig . Åra i mellom 1755 og 1817, bok tre, er dessverre fortsatt ute til korrektur.

Hei så lenge og Godt Nytt slektforskerår fra Mette :))....

Grete Glasø-Olsen

Legg inn av Grete Glasø-Olsen » 2. januar 2007 kl. 20.49

Tusen takk! Jeg sier nok i fra om en liten stund.

Jeg forsøker nå å finne ut hvorfor Johan Johansen hadde slektsnavnet Brun ved dåpen til Ingeborg Rebekka i 1829. Jeg finner foreløpig ingen Jon Andersen eller Ragnild Danielsdatter ved folketellingen i 1801 som kan være foreldrene til Johan, men fortsetter å lete. Forøvrig må jo fars navn være Johan og ikke Jon?

Ellers er det vel interessant at Carl Motzfeldt Willer er fadder?

Godt nyttår til deg også!

Grete

Brukeravatar
Mette Værnes
Kontakt:

Legg inn av Mette Værnes » 2. januar 2007 kl. 22.17

Hei igjen

Johan er innført i kirkeboka med både Jonsen, Johnsen, Johansen og Johannessen som farsnavn, men siden det er Jonsen/Johnsen som går mest igjen er det kanskje det som det mest riktige. Det kan jo hende at det ved konfirmasjonen er blitt skrevet inn feil navn på en eller begge Johans foreldre, men siden du nå har en fødselsdato og dåpsdato å går etter burde det være greit å finne han i kirkebøkene for Trondheim, siden det på den tida var kun to kirker i byen, Domkirka og Vår Frue.

Når det gjelder Carl Motzfeldt Willer så var han gift med Helenas eldste søster, Andrea "uektefødt" 24/11-1800 og døpt 14/12-1800 i Verran kirke, på side 148 i kirkebok for hele Ytterøy prestegjeld. Foreldrene, Anders Tørritsen Qværnvig og Ingeborg Andersdatter Gipling, ble gift først 21/1-1802. Her er Gipling i 1801 tellinga med Ingeborg Andersdatter og datteren (som datterdatter av konen) Andrea Andersdatter: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1502#ovre og Anders på Selseth i samme telling: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1385#ovre

Jeg finner ikke at Carl Motzfeldt Willer (innført i kirkeboka blant annet som jægtfører/sjøfarende og inderst) og Andrea Andersdatter ble gift i Ytterøy prestegjeld, men de fikk ihvertfall disse barna født/døpt i Verran: Tønder Gunerus i 1825, Ingeborg Anna i 1828, Jacobine i 1832, Caroline Margrethe i 1835, Andreas i 1838, Carl Martin i 1842 og Adolph i 1845 (med blant annet Tønder og Ingeborg Willer som faddere).

Hei igjen fra Mette

Jorolf Nyborg

Legg inn av Jorolf Nyborg » 17. august 2007 kl. 23.02

Jeg har noen opplysninger om din oldefar Johan Peter Sliper, f. 1864 på Ekne.
Ta kontakt om du vil ha det jeg har om ham.
[email protected]

Svar

Gå tilbake til «Levanger»