Hei igjen Odd Gunnar..
Det blei dessverre ikke så mye tid idag heller til å sjekke folka dine, men jeg fant ihvertfall litt da jeg kikka raskt gjennom kirkebøkene for Ytterøy.
Hans Peter ble som du sikker veit født "uekte", 1/8-1867 og døpt 15/9-1867 i Ytterøy kirke av foreldrene ungkarl og bergarbeider Magnus Nilsen og pige Beret Maria Hansdatter Erstad, på side 90 i kirkeboka for Ytterøy sogn for åra 1843-1868. Jeg fant dessverre ikke noe mer om Magnus, men jeg fant at Beret Maria Hansdatter født 28/12-1842 flytta fra Ytterøy til Meråker i øvre Stjørdal 29/5-1873 - og hun reiste aleine uten Hans Peter, på side 181 i kirkeboka for Ytterøy for åra 1868-1880.
Ellers så finner jeg jo en svenske med navn Magnus Nielsen i 1900 tellinga for Oslo/Kristiania som stemmer perfekt aldersmessig med han som var på Ytterøy i 1865:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 99848#ovre Dette er helt klart verdt å undersøke videre. I Oslo Byarkiv har de arkivmateriale fra Fattigvesenet i Oslo, som på den tida var en kombinasjon av dagens trygdekontor og sosialkontor. I det materialet finnes det protokoller over noe som kaltes "Hjemstavnsforhør", som man måtte gjennom når man foreksempel ble innlagt på sykehus. En gullgruve med informasjon!!. Hvis Magnus finnes der, og det er vår mann, vil det helt sikkert stå i forhøret at han var på Ytterøy i det og det tidsrommet.
Hei så lenge fra
Mette