Olav Endresen f. 21 Mai 1907...
Moderator: MOD_Nord-Trøndelag
Olav Endresen f. 21 Mai 1907...
Olav Endresen er f. 21. Mai 1907. Han skal være i fra Tronheims området og jeg har fått indikasjoner på at han kan være fra Rotelva i Leksvik..
Finner ikke noe i kirkebøkene for Leksvik fra 1907 i Leksvik.
Han reiser en eller annen gang til Halden ( mulig rett føre eller rett etter krigen) han gifter seg med Esther Sofie Lie, i Berg kirke utenfor Halden 13 Juli 1946.
Vet at dette ikke er så mye å gå ut ifra, men er det noen som kan hjelpe meg her så setter jeg stor pris på det.
Mvh Pål P
Finner ikke noe i kirkebøkene for Leksvik fra 1907 i Leksvik.
Han reiser en eller annen gang til Halden ( mulig rett føre eller rett etter krigen) han gifter seg med Esther Sofie Lie, i Berg kirke utenfor Halden 13 Juli 1946.
Vet at dette ikke er så mye å gå ut ifra, men er det noen som kan hjelpe meg her så setter jeg stor pris på det.
Mvh Pål P
-
- Sted: LILLEHAMMER
Re: Olav Endresen f. 21 Mai 1907...
Hei.
Er det grunn til å tro at farens navn var Endre, eller er Endresen et etternavn han kan ha ervervet seg på annet vis? Stednavnet "Rotelva" finner du neppe i Leksvik.
Her ville jeg nok ha tatt kontakt med prestekontoret ang. vigsel i 1946, og forsøkt å få rede på hans opphav, konfirmasjon og fødested. Evt. må du vente på folketellingen for 1910, som vil bli lagt ut på nettet i desember 2010.
Mvh.
Arild Sollie
Er det grunn til å tro at farens navn var Endre, eller er Endresen et etternavn han kan ha ervervet seg på annet vis? Stednavnet "Rotelva" finner du neppe i Leksvik.
Her ville jeg nok ha tatt kontakt med prestekontoret ang. vigsel i 1946, og forsøkt å få rede på hans opphav, konfirmasjon og fødested. Evt. må du vente på folketellingen for 1910, som vil bli lagt ut på nettet i desember 2010.
Mvh.
Arild Sollie
- Roar Dalen
- Sted: LEVANGER
- Kontakt:
Det er en elv i Leksvik som heter Rotaelva, kan være den det menes her. Renner ut i vestre enden av Storgrønnsjøen, første vannet på venstre hånd etter Meltingen når man kommer kjørende fra Mosvik.
Takk for svar ..
Har snakket med prestekontoret i Berg/Halden, og på vielsen deres tror de på prestekontoret at det står Rotelva...
Jeg har ikke noe mere å gå etter enn det de fortalte meg.
Hvilket prestegjeld hørte han til dersom han var fra området rundt denne elva ?
Mvh Pål P
Har snakket med prestekontoret i Berg/Halden, og på vielsen deres tror de på prestekontoret at det står Rotelva...
Jeg har ikke noe mere å gå etter enn det de fortalte meg.
Hvilket prestegjeld hørte han til dersom han var fra området rundt denne elva ?
Mvh Pål P
- Marit Hegsvold Nyhus
- Sted: BRUMUNDDAL
Hei
Vet du når han døde, bosatte han seg i Berg/Halden?
Mvh
Marit
Vet du når han døde, bosatte han seg i Berg/Halden?
Mvh
Marit
Olav Endresen bosetter seg i Halden og dør i Halden 7.Juni 1993. Han er begravet på Berg kirke med sin kone Esther Sofie Endresen . Hun er f. 23 nov 1914 i Berg og Død.4 Juni 1987.
Olav snakket aldrig om sin barndom fra Trondheims området han kom fra . Så vi vet ikke hvem foreldra er, eller hvor eksakt han kom i fra .
Mvh Pål P
Olav snakket aldrig om sin barndom fra Trondheims området han kom fra . Så vi vet ikke hvem foreldra er, eller hvor eksakt han kom i fra .
Mvh Pål P
Hei Pål.
Merkelig at Lysningen ikke er med i kirkebok for Berg/Berg i 1946 eller litt før - den ligger nemlig ute på DA. Den "burde" vært med der ettersom du skriver at de giftet seg i Berg Kirke.
Legger inn link til dåp for Ester Sofie.
Kildeinformasjon: Østfold fylke, Berg i Berg, Ministerialbok nr. I 8 (1902-1920), Fødte og døpte 1915, side 46.
Dåp nr. 9 Ester Sofie født 23. november 1914
Dessverre har ikke konfirmasjonen for dette året blitt lagt ut enda for Berg/Berg. Om lysningen hadde vært innskrevet annet sted ville det muligens vært et "notat" på den.
Når prestekontoret "svarer" at de tror det står Rotelva på Olav Endresen så gjør det sikkert det, men skulle gjerne sett det sjøl
Hvilken av kirkebøkene rundt Trondhjem har du sett i? Leksvik er i Nord - Trøndelag og kirkebøkene der er delt inn i Leksvik og Stranda. Jeg har sett etter, men finner han ikke der. Skal se litt til for noen ganger er det Konfirmasjonsstedet som er oppgitt i en vielse - trodde imidlertid ikke at det skjedde i "så nytt stoff som 1946".
Merkelig at Lysningen ikke er med i kirkebok for Berg/Berg i 1946 eller litt før - den ligger nemlig ute på DA. Den "burde" vært med der ettersom du skriver at de giftet seg i Berg Kirke.
Legger inn link til dåp for Ester Sofie.
Kildeinformasjon: Østfold fylke, Berg i Berg, Ministerialbok nr. I 8 (1902-1920), Fødte og døpte 1915, side 46.
Dåp nr. 9 Ester Sofie født 23. november 1914
Dessverre har ikke konfirmasjonen for dette året blitt lagt ut enda for Berg/Berg. Om lysningen hadde vært innskrevet annet sted ville det muligens vært et "notat" på den.
Når prestekontoret "svarer" at de tror det står Rotelva på Olav Endresen så gjør det sikkert det, men skulle gjerne sett det sjøl

Hvilken av kirkebøkene rundt Trondhjem har du sett i? Leksvik er i Nord - Trøndelag og kirkebøkene der er delt inn i Leksvik og Stranda. Jeg har sett etter, men finner han ikke der. Skal se litt til for noen ganger er det Konfirmasjonsstedet som er oppgitt i en vielse - trodde imidlertid ikke at det skjedde i "så nytt stoff som 1946".
Lillian Kristiansen
- Marit Hegsvold Nyhus
Har du sjekket med Olavs dødsfallsmelding om det er oppført noe fødested på ham der?
Prøv å kontakte Halden Tingrett [email protected] og be om kopi.
Mvh
Marit
Prøv å kontakte Halden Tingrett [email protected] og be om kopi.
Mvh
Marit
Tror jeg har lett i alle bøkene for både Nord og Sør-Trøndelag.. Finner ingen Olav f.1907 noe sted.
Mange takk for tips og slikt som jeg ikke har tenkt på . Er ikke så dreven i dette her eller så det er fint at dere kommer med hjelpen dere gjør..
Mvh Pål...
Mange takk for tips og slikt som jeg ikke har tenkt på . Er ikke så dreven i dette her eller så det er fint at dere kommer med hjelpen dere gjør..

Mvh Pål...
Hei Pål.
Det er bare å spørre i vei her...............eller på PM om du vil. Det er ALLTID noen her på forumet som gjør sitt ytterste for å hjelpe.
Tror kanskje forslaget til Marit er neste vei i utgangspunktet, men om det fører frem er noe annet. Verd et forsøk i alle fall.
Kan Leksvik være en forveksling med Lenvik eller Lensvik? Eller er det slik at han SKAL ha vokst opp rundt Trondhjem et sted?
Det er bare å spørre i vei her...............eller på PM om du vil. Det er ALLTID noen her på forumet som gjør sitt ytterste for å hjelpe.
Tror kanskje forslaget til Marit er neste vei i utgangspunktet, men om det fører frem er noe annet. Verd et forsøk i alle fall.
Kan Leksvik være en forveksling med Lenvik eller Lensvik? Eller er det slik at han SKAL ha vokst opp rundt Trondhjem et sted?
Lillian Kristiansen
Hei igjen..
Halden Tingrett ville ikke sende meg kopi av dødsattesten på mail, men de sender det i posten. Har det nok hos meg om et par dager.
Vi har ikke noe å gå på enn at Olav er født et eller annet sted omkring eller i Trondhjem. Han skal ha hatt en ganske så tøff oppvekst som han har fortalt men noe mere enn det ville han aldrig si.
Han traff sin kone gjennom en kontaktannonse i en eller annen avis eller blad. Han flytter så ifra Trondhjem og til Halden ca 1945-1946.
Håper det står noe i dødsattesten som kan gi noen svar...
Mvh Pål P..
Halden Tingrett ville ikke sende meg kopi av dødsattesten på mail, men de sender det i posten. Har det nok hos meg om et par dager.
Vi har ikke noe å gå på enn at Olav er født et eller annet sted omkring eller i Trondhjem. Han skal ha hatt en ganske så tøff oppvekst som han har fortalt men noe mere enn det ville han aldrig si.
Han traff sin kone gjennom en kontaktannonse i en eller annen avis eller blad. Han flytter så ifra Trondhjem og til Halden ca 1945-1946.
Håper det står noe i dødsattesten som kan gi noen svar...
Mvh Pål P..
Hjalp ingen ting med den attesten (skifteattest) jeg fikk i posten. 

- Marit Hegsvold Nyhus
Hei
Da hjalp ikke det stort nei
Men du sier at du har hatt kontakt med prestekontoret i Berg/Halden hvor Olav ble gift.
Du kan jo ta kontakt med dem igjen og høre om det er oppgitt noe farsnavn på Olav der.
Og om det eventuelt finnes noen lysning på dem.
Mvh
Marit
Da hjalp ikke det stort nei

Men du sier at du har hatt kontakt med prestekontoret i Berg/Halden hvor Olav ble gift.
Du kan jo ta kontakt med dem igjen og høre om det er oppgitt noe farsnavn på Olav der.
Og om det eventuelt finnes noen lysning på dem.
Mvh
Marit
-
- Sted: RASTA
Hei
En mulighet er å prøve Folkeregisteret i Halden,det ble opprettet i 1919.
Siden han døde i 1993 så skal det finnes et hovedregisterkort på ham der.
(Disse blir oversendt Statsarkivet 25 år etter personens død)
Hilsen Solveig
En mulighet er å prøve Folkeregisteret i Halden,det ble opprettet i 1919.
Siden han døde i 1993 så skal det finnes et hovedregisterkort på ham der.
(Disse blir oversendt Statsarkivet 25 år etter personens død)
Hilsen Solveig
-
- Sted: LILLEHAMMER
Hei igjen.
Ingen boplasser langs denne Rotaelva på 1900-tallet etter det jeg vet. Aktuelle steder vil allikevel kunne være Rotasveet, Prestlia og Stubbsveet, evt. gården Rota. Men uten registrering ved dåp, konfirmasjon eller giftermål blir det vanskelig å gjette. Kan jo også ha vært omreisende folk av ymse slag som var foreldre.
Hva er det som helt konkret har ledet deg til å lete i Leksvika, og i Trøndelag for den saks skyld?
Ved å google på nett finner du Rotelva i Saltdal kommune, nevnt i sammenheng med en fangeleir for polakker fra krigens dager, ca 800 mann som blant annet deltok i byggingen av Nordlandsbanen. ”Blodveien” er et stikkord for området. Siden Olav Endresen dukket opp i Halden like etter krigen; kan det være verdt å undersøke litt mer her?
Men som sagt; folketellingen for 1910 bør kunne hjelpe deg i desember.
Mvh.
Arild Sollie
Ingen boplasser langs denne Rotaelva på 1900-tallet etter det jeg vet. Aktuelle steder vil allikevel kunne være Rotasveet, Prestlia og Stubbsveet, evt. gården Rota. Men uten registrering ved dåp, konfirmasjon eller giftermål blir det vanskelig å gjette. Kan jo også ha vært omreisende folk av ymse slag som var foreldre.
Hva er det som helt konkret har ledet deg til å lete i Leksvika, og i Trøndelag for den saks skyld?
Ved å google på nett finner du Rotelva i Saltdal kommune, nevnt i sammenheng med en fangeleir for polakker fra krigens dager, ca 800 mann som blant annet deltok i byggingen av Nordlandsbanen. ”Blodveien” er et stikkord for området. Siden Olav Endresen dukket opp i Halden like etter krigen; kan det være verdt å undersøke litt mer her?
Men som sagt; folketellingen for 1910 bør kunne hjelpe deg i desember.
Mvh.
Arild Sollie
Desember kommer ikke fort nok skjønner jeg
Det var fra Prestekontoret i Halden som satte meg på sporet av Rotelva for de mente det står at Olav kan være derfra. De hendviser til vielsen i Berg Kirke.
Søkte da bare på google for Rotelva og da kom Leksvik opp. Vet at han skal være fra Trondheim eller i området rundt Trondheim.
Ser vel at det kan være vanskelig å finne han utifra de opplysninger jeg har til nå, men det kan jo løsne litt i desember håper jeg.

Søkte da bare på google for Rotelva og da kom Leksvik opp. Vet at han skal være fra Trondheim eller i området rundt Trondheim.
Ser vel at det kan være vanskelig å finne han utifra de opplysninger jeg har til nå, men det kan jo løsne litt i desember håper jeg.
Har kommet over denne gamle tråden her på forumet..!!
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=34497
Her står det faktiskt ganske mye om faren til Olaf , men jeg har ikke funnet ut hvor Olaf er født..
Er det noen som kan hjelpe meg ???
Mvh Pål P
Her står det faktiskt ganske mye om faren til Olaf , men jeg har ikke funnet ut hvor Olaf er født..
Mvh Pål P
Vet ikke om jeg har fått med meg hele saken her, men er det Anders Endresen du mener er faren til Olav Endresen? Ser det er oppgitt link til ft1900 i den andre debatten der han bor i Østersundsgt i Trondheim. I bl.a. 1907 og 1908 er han bosatt Baahusgate 14A i Trondheim, men nå vet ikke jeg hvilken kirke den gaten tilhører, så jeg har ikke lett etter noen dåp på Olav.
Adressebøkene er her:
http://www.tfb.no/db/adresseboktrondheim/
Mvh
Linda W
Adressebøkene er her:
http://www.tfb.no/db/adresseboktrondheim/
Mvh
Linda W
det skal være faren til olav.
det skal være faren til olav.
Pål Pedersen skrev:Har kommet over denne gamle tråden her på forumet..!!
Mvh Pål P
I lenken du henviser til står det jo: "Anders fikk også en uekte sønn, Olaf Endresen på Tustna." Kirkebøkene derfra bør kanskje kunne være et utgangspunkt? (Sognehistorikken her ser ut for meg, som utenforstående, å være noe uoversiktlig, men dersom ikke den aktuelle kirkeboken er å finne på nettet, er det kanskje mulig å ta kontakt med det aktuelle prestekontoret?
Har lett i kirkebøker for Aure/Aukra som jeg tror har en sammenheng med Tustna, da Tustna slo seg sammen med Aure kommune i 2006 tror jeg.
Finner han ikke i di bøkene i hvertfall. Er det andre steder jeg bør lete ??
Pål P
Finner han ikke i di bøkene i hvertfall. Er det andre steder jeg bør lete ??
Pål P