Martin Julius Ottesen f. i Leksvik
Moderator: MOD_Nord-Trøndelag
Re: Martin Julius Ottesen f. i Leksvik
Hvem er hans aner? Han var født 31.01.1905, døde 24.06.94, begr. på Moholt kirkegård, Trondheim. Han var gm. Jenny Haldis Hansen f. i Trondheim 19.09.1916. Er takknemlig for alle opplysninger om disse!
Hei,
Jeg kan ikke finne at det er født noen Martin Julius i Leksvik eller Stranden i 1905. Det helt korrekte er vel å si at jeg ikke finner en dåp, han kan selvfølgelig være født der for det.
mvh Leif
Jeg kan ikke finne at det er født noen Martin Julius i Leksvik eller Stranden i 1905. Det helt korrekte er vel å si at jeg ikke finner en dåp, han kan selvfølgelig være født der for det.
mvh Leif
Tusen takk. Nå har jeg nettopp fått opplysninger om at han er født i USA, av Marius og Tulie. Kanskje de bosatte seg i Leksvik når de kom fra USA. eller at denne Marius var fra Leksvik.
Mvh Anne Elise
Mvh Anne Elise
-
- Sted: LILLEHAMMER
Hei!
Bernt Marius Ottesen er etter det jeg vet født 1863 i Skogn. Døde 22.11.1946 på gården Lyng i Leksvik. Bodde en tid i USA sammen med sin første kone Julie Annette, og disse fikk tre barn i perioden 1905-1909; alle i født i USA. Tre barn også med sin andre kone; Laura Kristine. Martin Julius er eldst i søskenflokken.
Håper dette var til litt hjelp.
Mvh.
Arild Sollie
Bernt Marius Ottesen er etter det jeg vet født 1863 i Skogn. Døde 22.11.1946 på gården Lyng i Leksvik. Bodde en tid i USA sammen med sin første kone Julie Annette, og disse fikk tre barn i perioden 1905-1909; alle i født i USA. Tre barn også med sin andre kone; Laura Kristine. Martin Julius er eldst i søskenflokken.
Håper dette var til litt hjelp.
Mvh.
Arild Sollie
Takk enda en gang!
I FT 1865 for Skogn finner jeg Berent Marius Otters.3 år, som fostersønn på garden Indlægget i Ekne hos Hans Kristensen og Karen Jørgensdtr.
Og i FT 1900 i Leksviken finner jeg en Julie Anette Johannesdtr. f. 1880, som tjenestepike på garden Talmo mellem. Jeg finner på Digitalarkivet at Julie Anette Sand emigrerer fra Trondheim til Spring Grove Minnesota 23.04.1902.(BMO finner jeg derimot ikke som emigrert.) Disse er vel identiske med ovenstående? Kan noen som har tilgang til kirkebøkene (el. bygdebøker) gjøre oppslag for meg for å finne foreldrene?
Mvh Anne Elise
I FT 1865 for Skogn finner jeg Berent Marius Otters.3 år, som fostersønn på garden Indlægget i Ekne hos Hans Kristensen og Karen Jørgensdtr.
Og i FT 1900 i Leksviken finner jeg en Julie Anette Johannesdtr. f. 1880, som tjenestepike på garden Talmo mellem. Jeg finner på Digitalarkivet at Julie Anette Sand emigrerer fra Trondheim til Spring Grove Minnesota 23.04.1902.(BMO finner jeg derimot ikke som emigrert.) Disse er vel identiske med ovenstående? Kan noen som har tilgang til kirkebøkene (el. bygdebøker) gjøre oppslag for meg for å finne foreldrene?
Mvh Anne Elise
Jeg har bygdeboka som dekker Ekne, men han er ikke nevnt under Indlægget (har kanskje bodd der kort tid?).
Mh
Arnstein
Mh
Arnstein
-
- Sted: EKNE
Døpt i Gevik kirke (Ekne) 29 mars 1863.
Bernt Marius født 21.1.1863.
Mor: "Pige Martha Einarsdatter Haugan, opgiven fader Ungkarl Otter Madsen Vestrum"
Jan Kåre
Bernt Marius født 21.1.1863.
Mor: "Pige Martha Einarsdatter Haugan, opgiven fader Ungkarl Otter Madsen Vestrum"
Jan Kåre
-
- Sted: EKNE
Otte Madsen var født på Markhus nordre på Ekne 5.7.1842. Hans foreldre var Mads Willumsen Markhus f.1806 på Skatval og Marta Marie Andersdtr. f.1808 i Trondheim. I 1835 kom dei ifra Spilset i Åsen og kjøpte Markhus nordre. I 1847 vart gården solgt på auksjon. Mads reiste da fra kone og 8 barn og slo seg ned i Nordland.I 1865 er han boende i Vågan "Fraskilt ved bord og seng". Marta Marie slo seg i lag med ein husmannssønn Johannes Eriksen Byvald, Dei fekk ei datter Andrea i 1850. (Andrea vart gift og har etterkommere bla. i Åsen)Da Andrea blir døpt er det nevnt om Marta Marie :"Hvis mand Mads har forladt hende". I folketellinga i 1865 står det at"manden opholder sig i Nordland". Og i 1875 er hennes sivilstand enke.
Otte Madsen flytta til Øksnes i 1864.I 1865 bodde han i lag med faren i Vågan( navnet er feilskrevet i tellinga "Olle Madsen " står det der.
En finner meire om familien til Mads Willumsen i bygdebok for Åsen bind V s.56-57.
Marta Einarsdtr. er ei vanskeligere nøtt. Men ca. 1859 kom det ei Anne Marta Einarsdtr. Nygårdstrøen fra Leksvik til Ekne for "å tjene".
I utflytterlistene for 1874 er Anne Marta Einarsdtr. nevnt igjen "34 aar , for fleire aar siden til Trondhjem, nu til Amerika". (Attest 22.4.1874)
Jan Kåre
Otte Madsen flytta til Øksnes i 1864.I 1865 bodde han i lag med faren i Vågan( navnet er feilskrevet i tellinga "Olle Madsen " står det der.
En finner meire om familien til Mads Willumsen i bygdebok for Åsen bind V s.56-57.
Marta Einarsdtr. er ei vanskeligere nøtt. Men ca. 1859 kom det ei Anne Marta Einarsdtr. Nygårdstrøen fra Leksvik til Ekne for "å tjene".
I utflytterlistene for 1874 er Anne Marta Einarsdtr. nevnt igjen "34 aar , for fleire aar siden til Trondhjem, nu til Amerika". (Attest 22.4.1874)
Jan Kåre