Ola Pedersen Holte og hans kone

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
Brukeravatar
gj15392
Sted: KOLBOTN

Ola Pedersen Holte og hans kone

Legg inn av gj15392 » 18. april 2013 kl. 15.52

I Frostabok 10, side 438 står det, sitat: "Ola Pedersen Holte, død før 1765, g.m. ei søster av Ola Tomasen Nygård".

Så nevnes barna, deriblant Gun(n)hild Olsdatter som var gift med Jacob (Jacobsen) Holte slik det står på side 349 i Frostabok 10. Navnene uten paranteser er slik de står skrevet på side 438.

Kan noen hjelpe meg med:
Foreldrene til Jacob (Jacobsen) Holte
Kona til Ola Pedersen Holte dvs. søsteren til Ola Tomasen Nygård
Foreldrene til Ola Pedersen Holte og frue , sannsynlig med pikenavnet Tomasdatter Nygård.

Har endevendt Frostabøkene fra nr 5 til nr 11 uten å komme videre.
med vennlig hilsen
Arne Vassbotn

Anne Lise Hovdal
Sted: STJØRDAL

Re: Ola Pedersen Holte og hans kone

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 19. april 2013 kl. 0.06

Jeg har jo skrevet av skiftene for Frosta, og finner i alle fall Ole Pedersen som bror ved skiftet etter Ingeborg Pedersdatter Haugen 16.03.1765. Hennes igjenlevende enkemann var Jens Olsen. Ellers arvet søsken:
-Colbanus Pedersen Rønningen som var myndig
-Ole Pedersen som var død, og etterlot seg barn:Gunild Olsdatter som var gift med Jacob Jacobsen Holthe som du skriver, og Berit Olsdatter 25 år

Skal se om jeg finner noe mer i skiftene jeg har skrevet av. Finner en Jacob Jacobsen som 22 år ved skiftet etter faren Jacob Olsen Vangberg i 1766, men når skulle Jacob Jacobsen være født? Vet jo ikke om dette er den riktige. Han er også nevnt som 9-åring ved skiftet etter moren Barbro Mogensdatter i 1754. Skulle dette være den riktige kommer vi enda litt bakover på aner

Anne Lise Hovdal

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 19. april 2013 kl. 0.15

Det var skifte etter Ole Pedersen i Holthe 26.08.1762:

: Sør-Trøndelag fylke, Hitra, Ministerialbok nr. 634A01 (1736-1775), Kronologisk liste 1764, side 252.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-256
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 700609.jpg

Men kona her var Inger Olsdatter, så han må ha vært gift før. I avskrifta har jeg bare skrevet barn på han(var vel usikker på om Inger var moren). Barna var:
- Gunhild Olsdatter 26 år, med formynder Erick Risan.
-Berit Olsdatter 20 år, med formynder Ole Nyegaarden
Skal se om jeg finner mer i skiftene jeg har skrevet av

Anne Lise Hovdal

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 19. april 2013 kl. 0.35

Beklager at det ble feil lenke her, og jeg gir opp dette med lenke foreløpig(var inne på kirkebøker for Hitra tidligere i dag). Finner videre at det var skifte etter Thomas Eriksen i Nyegarden på Frosta 27.06.1732, og igjenlevende enke var Maren Jonnsdatter(i bygdebokas bind 12 står det Maren Arntsdatter men det het også første kona Mali til etternavn, så de har vel forvekslet de som skrev Frostaboka)Barn: Ola Thomassen 25 år, Erik Thomassen 19 år, Marite Thomasdatter 20 år(i bygdeboka står det Marie-så det må med andre ord være hun som var mor til Gunhild og gift med Ole Pedersen Holthe)
Sist redigert av Anne Lise Hovdal den 19. april 2013 kl. 0.48, redigert 2 ganger totalt.

Anne Lise Hovdal

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 19. april 2013 kl. 0.39

Prøver med lenke til skiftet etter Thomas Eriksen i Nyegaarden i 1732(side 426 i protokollen for Stjør-og Verdal 1731-1737 om det ikke lykkes med lenke):

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24751 ... ull&mode=0

Tar med noe fra Frostaboka bind 12 side 181. Ved forarbeidet til matrikkelen 1723 hadde han brukt gården Nyegaarden i noen år, sammen med sin hustru. Han skulle betale 7 riksdaler i bygsel, men fikk ettergitt 3 riksdaler på grunn av "gaarden brøstferdighed".

Kan også nevne at det var skifte etter Jacob Jacobsen Holthe 20.01.1785, og igjenlevende enke var da Gunhild Olsdatter. Deres barn:

-Ole Jacobsen 18 år, med formynder Thomas Ericksen Riisom
-Jacob Jacobsen 11 år, med samme formynder som Ole
-Malena Jacobsdatter 20 år
-Inger Jacobsdatter 16 år
-Karen Jacobsdatter 8 år
De 3 jentenes formynder var Ole Nyegaarden

Nå har du fått noe å jobbe med videre iallefall

Brukeravatar
gj15392
Sted: KOLBOTN

Legg inn av gj15392 » 19. april 2013 kl. 16.40

Takk så lenge Anne Lise, du har lagt ned en god del tid forstår jeg. Dette var spennende.
Jeg trodde jeg hadde alle Frosta-bøkene, men nå jeg må låne nr 12 og 13.

Jacob Jacobsen Holte 1740-1785 sine foreldre er uløst foreløpig, de andre opplysningene var meget bra.
Forsøkte også å tyde linken til skifteprotokollen vedr. Thomas Eriksen, men her måtte jeg melde pass. Jeg forsto ingen ting av de tettpakkede sidene, dessverre.

Ellers synes jeg fomynderne Thomas Ericksen Riisom og Ole Nygaarden var en interessant opplysning.
mvh
Arne Vassbotn

PS: er Riisom også en gård eller husmannsplass

Anne Lise Hovdal

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 20. april 2013 kl. 0.23

Bare moro å kunne hjelpe, og jeg har jo avskriften av skiftene slik at det bare er å slå opp i det jeg selv har skrevet av. Ja det er kommet ut 13 Frostabøker, men den siste er det bare litt slektsinformasjon i. Er et meget viktig gårdsregister der da, så en lettere finner frem i hvilken bok en skal lete i bygdebøkene i. Jeg har så mye Frostaslekt, at jeg har kjøpt alle bortsett fra bind 1 og 2 som jo er de gamle Frostabøkene. De var ikke å få tak i da jeg begynte med slektsforskning, men så kom jo de nye.

Formynderen Ole Nyegaarden regner jeg med er den Ola Thomasen Nygård som du skriver om i første innlegg. Det med å lese skifter kan trenes opp, men jeg klarer ikke å lese alt jeg heller. Noen er enklere enn andre da.

Anne Lise Hovdal

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 20. april 2013 kl. 0.34

Ja kan ta det som står av viktige opplysninger fra Thomas Ericksens skifte i 1732: Den 27.06.1732 ble "skifte foretaget", og holdt på gården Nyegaarden etter "afgagne" Thomas Erichsen Nyegaarden. Hans hustru var Maren Jonnsdatter(men i Frostaboka mener de det var Maren Arntsdatter). Jeg mener at hun flere ganger i skiftet står som Maren Jonnsdatter. Deres barn var:
1)Ola Thomassen 25 år(født ca 1707)
2)Erik Thomassen 19 år
3)Marite Thomasdatter 20 år

Kanskje er det andre som leser dette som kan si noe om hvem som var de umyndiges formyndere her og laugverge for enka?

Anne Lise Hovdal

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 20. april 2013 kl. 2.25

Kan også være Ole Thomassens sønn Ole Olsen Nyegaarden født ca 1745 som var formynder i 1785, og det er kanskje mer sannsynlig siden faren Ole var født ca 1707 og ca 78 år i 1785 hvis han levde da.

Svar

Gå tilbake til «Frosta»