Opphavet til Jens Halvorsen Lykke

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
Brukeravatar
gj09636
Sted: TRONDHEIM

Opphavet til Jens Halvorsen Lykke

Legg inn av gj09636 » 16. september 2010 kl. 19.42

Jeg søker etter opphavet til min forfar innenlandshandler og gårdmann Jens Halvorsen Lykke (Lycke, Løkke) som døde 20.11.1832 på gården Lundfjord/Nunfjord i Stokksund (nå i Åfjord kommune) - da oppgitt å være 71 1/2 år gammel. Hans hustru var Magdalena Villumsdatter Vangberg fra Frosta. De ble gift 17 sep 1801 i Vår frue kirke i Trondheim.

Ved folketellingen i 1801 gjenfinner jeg disse i samme husholdning, men da er de ennå ikke gift. Ved skiftet etter Jens Lykke 30.12.1834 fremkommer det at broren Christian Postel på Frosta har en fordring i boet. Ved folketellingen 1801 for Frosta finner vi skoleholderen Christian Olsen (50 år) på gården Viken øvre, og sammen med ham losjerer halvbroren Jens Halvorsen som innerst og snekker.

Jeg har en mistanke om at Jens Halvorsen er dobbeltregistrert både i Trondheim og på Frosta ved folketellingen 1801. Dette fordi jeg kom over skiftet etter Nils Olsen Moksnes 09.02.1779, der flere av hans fjernere slektninger nevnes som arvinger. Jeg må innrømme at jeg sliter litt med å tolke deler av dette skiftet, men jeg har kommet frem til følgende:

1) Niels Olsen Moksnes var født utenfor ekteskap i Skogn (på gården Mjøsund?) ca 1730 (han er oppgitt å være 68 år ved begravelsen 10.04.1798 )

2) Hans arvinger er bl.a. skolemester Christian Postel og dennes halvbror Jens Halvorsen (sistnevnte nevnes både i tilknytning til Trondheim og Frosta); de er beslektet med avdøde Nils Moksnes ved at deres mor, Martha Henriksdatter, var søskenbarn til avdøde på hans morsside. Christian Postel var uekte sønn av Martha, mens Jens Halvorsen var ektefødt; moren var selv født utenfor ekteskap i følge samme skifte.

3) Også en Bereth Olsdatter melder seg som arving og hevder at hun er ektefødt datter av avdødes mor. Dette bestrides av enken og de øvrige arvinger.

4) I tillegg melder en Nils Mogensen, kipper (det ser ut som det står Kroppe i skiftet) seg som arving, gjennom å være søskenbarn til avdøde, også ham gjennom sistnevntes mor. Et sted i skiftet kan det se ut til at han også omtales som bøkker i Trondheim.

5) Til slutt dukker en Lisbeth Andersdatter opp, som "fæstet"(?) eller gift med ovennevnte Nils Mogensen, og hevder seg å være den avdødes fars ektefødte datter (dette stemmer jo ikke med patronymene, så her kan jeg ha tolket skiftet feil).

Mitt spørsmål er; kjenner noen til Jens Lykkes opphav; hvor kom Martha Henriksdatter fra, og hvem var hennes mann som nødvendigvis må ha hett Halvor?

P.S. ved folketellingen 1801 for Trondheim finnes Nils Monsen (64 år) med yrke kipper (er dette egentlig feiltolkning av etternavnet Kroppe?) og hans hustru Lisbeth Andersdatter (75 år). Jeg formoder dette er de samme som omtales i skiftet etter Nils Olsen Moksnes i 1799.

Vigdis Jøsang
Sted: HAUGESUND

Re: Opphavet til Jens Halvorsen Lykke

Legg inn av Vigdis Jøsang » 17. september 2010 kl. 1.04

Kan dette være en slektning?

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... =1711#ovre

Vigdis

Brukeravatar
gj09636

Legg inn av gj09636 » 17. september 2010 kl. 12.07

Hei, og takk for tilbakemelding.

Jo, han kan absolutt være en slektning, men jeg har ikke funnet noen forbindelse. Han er født før "min" Jens Lykke giftet seg, og kan vel ikke være en uekte sønn av ham, siden han ikke nevnes i skiftet. (Men hadde uekte barn arverett i 1832?)

For øvrig kan jeg legge til at en Ole Halvorsen Lykke gjorde seg bemerket (les: beryktet) i Bjørnør på slutten av 1700-tallet. Bjørnør omfattet da Osen, Roan og Stokksund. 12.02.1786 får søstrene Lisbet og Dina Hansdøtre på Joskjør i Roan døpt hver sin datter (nederst på venstre side). De oppgir begge Ole Halvorsen Lykke, gift mann i Trondheim, som barnefar. Han har altså omtrent samtidig besvangret disse to søstrene, og jeg kan legge til at den yngste, Dina, ble døpt 04.08.1771. Hun var dermed antagelig rundt 14 år gammel da hun sommeren 1785 ble gravid.

Dersom Ole Halvorsen Lykke er en bror av Jens Halvorsen Lykke, må han enten være død før Nils Olsen Moksnes' skifte i 1799, eller han må være en halvbror med felles far. Dette fordi Ole ikke nevnes som arving gjennom moren til Jens, Martha Henriksdatter, i nevnte skifte. Det finnes en fisker Ole Lykke i Orkdal ved folketellingen 1801, som kanskje kan være aktuell, men jeg er usikker om dette fører frem. Det finnes også noen Ole Halvorsen (bl.a. i Strinda) ved samme folketellinge som er mulige.

Anne Lise Hovdal
Sted: STJØRDAL

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 19. september 2010 kl. 1.08

Jeg har mye av det samme som deg når det gjelder skiftet i 1799, men som mor til Jens Pedersen har jeg Martha Knutsdatter som igjen var datter av NN Olsdatter(kan godt være den Martha Olsdatter du nevner). Jeg har også barna Kristian Olsen Pestell og Jens Pedersen på henne

Ifølge Frostaboka skal Jens Halvorsen være døpt i Lade kirke 08.04.1762, og Martha ble gift med hans far Halvor Eriksen i Lade kirke i 1756.

Ellers har jeg tolket kona til Nils Olsen Moxnes til å være Marithe Pedersdatter. Ellers ser det ut som om det jeg har stemmer noehttp://www.arkivverket.no/URN:sk_rea ... de=0nlunde med det du har. Disse er jeg ikke i slekt meg, men jeg har jo forsøkt meg på avskrift av skiftene. Legger ut lenke til skiftet i 1799 for ordens skyld:

http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/2 ... ull&mode=0

Anne Lise Hovdal
Sted: STJØRDAL

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 19. september 2010 kl. 1.12

Her er Jens sin dåp i Strinda øverst til høyre:

Trøndelag fylke, Lade i Strinda, Klokkerbok nr. 606C01 (1757-1819), Fødte og døpte 1762, side 7.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-9
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 680152.jpg

Brukeravatar
gj09636

Legg inn av gj09636 » 23. september 2010 kl. 20.15

Tusen takk for tilbakemelding. Beklager at jeg glemte å lenke til skiftet i 1799. Det er mulig jeg har tolket skiftet feil; jeg syntes det var litt vanskelig. Jeg skal definitivt følge opp dette sporet videre! :)

For øvrig har jeg etter at åpningsinnlegget ble skrevet fulgt en annen ledetråd:

26.08.1823 blir Endre Løkke og Marith Pedersdatter viet i Vår Frue kirke. Brudgommnen oppgis da å være født på Frosta, og farens navn oppgis til Jens Løkke.

Dom. 3 p Epiph. 1792 blir Endre Løkke døpt i Frosta (Logtun) kirke. Foreldrene er ugift, moren er Berith Eriksdatter og faren er Jens Halvorsen. De bor da på gården Vinge.
Sist redigert av gj09636 den 23. september 2010 kl. 20.56, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
gj09636

Legg inn av gj09636 » 23. september 2010 kl. 20.26

Her er forresten Endre Jensen som pleierbarn på Juberg østre ved folketellingen 1801.

Arne Langås
Sted: ÅSEN

Legg inn av Arne Langås » 23. september 2010 kl. 22.40

I vedleggene (skiftedokumentene) ved skiftet etter Nils Olsen Moksnes ligger noe mer informasjon disse personene.

Arvinger som meldte seg var:
Niels Mogensen Kroppe (eller Kroppen), bødker i Trondheim, var søskenbarn med avdøde på morsida. Avdøde oppgis å være "frillesønn" (altså født utenfor ekteskap).

Christian Olsen Pestel sa seg å være frillesønn av den avdødes søskenbarn Martha Henrichs(?)datter (NB: Det står andre steder i skiftet Knudsdatter). Også Martha var et frillebarn.

Jens Halvorsen, ekte sønn av nevnte Martha.

Videre er det vedlagt noen presteattester:
Attest datert Ringve 20. feb. 1799. Ektefolket Halvor Erichsen Reppe og Martha Knudsdatter lot 8. april 1762 døpe sin sønn Jens i Lade kirke, Strinda.

Attest datert Trondhjem 7. mars 1799. Mogens Nielsen og Marit Olsdatter hadde sitt ekte barn til dåpen i Throndhiem 12. sept. 1739, navn Niels. Han er ennå i live, og bor i Frue Kirkes sogn.

Attest datert Tronhiem 21. feb. 1799. Et uekte barn Christian ble døpt i Domkirken 22. feb. 1751. Mor Martha Knudsdatter, far Ole Olsen Hindøen, gift mand på Frosten.

Det er også vedlagt et brev fra avdødes søster Berte OlsDatter, dat. Tronhiem 19. april 1798 (eller. 1799?). I følge skifteprotokollen var hun "avlet i ekteskap" av avdødes far. I og med at Nils Olsen var født utenfor ekteskap, og hans foreldre ikke ble gift med hverandre, hadde ikke slekt på farsida arverett.

(Kilde: SAT, Sorenskriveren i Stjør- og Verdal: Skiftedokumenter 1795-1801 (3Fa04), skifte etter Nils Olsen Moksnes).

Kirkeboka for Strinda (1727-1780, 606.A01) gir noen flere opplysninger om Halvor og Marta:
s. 342: Trolovet 12. aug. 1756, dragon Halvor Ericsøn og Martha Knuds-datter.
s. 343: 4. okt. 1756, gift dragon Halvor Ericsøn Reppe og besovet pige Martha Knuds-datter.
s. 343: 20. søndag e.trin. 1756, døpt deres tvillingbarn Eric og Niels.
s. 364: Døpt Jens (jf. attest over).

Det kan også nevnes fra Strinda klokkerbok Malvik 1754-97 (616.C01). 10. søndag e.trin. 1759 (nr. 15), døpt Ole, sønn av Halvor Erics. Stampen og Marta Knudsd. Kan dette være det samme paret?

Nils Olsen var født i Skogn, men neppe på Mjøsundet. Teksten i skifteprotokollen sier at han var født i Skogn, og hadde der bodd på Mjøsundet. I følge Skogn Historie fikk han bygselbrev på gården 24. oktober 1757. Han var gift med Siri Mikkelsdatter, som døde 8. sept. 1778, 60 år gammel. Som arvinger etterlot hun seg tre barn fra et tidligere ekteskap. Det antas at hennes første mann var den forrige brukeren av gården.

11. mai 1836 ble det holdt skifte etter avdøde ungkar og tidligere skolemester Christian Olsen Pestel. Han døde 18. april s.å., og etterlot seg ingen livarvinger. Det opplyses her at hans halvbror Jens Lykke, som hadde bodd på Lindfjæren? (skal nok være Lundfjorden) i Bjørnør var død flere år tidligere, og skulle ha etterlatt seg en sønn og to døtre. (Kilde: SAT, Sorenskriveren i Stjør- og Verdal, skifteregistreringsprotokoll 1823-37 (3Ca01), fol. 675b-676b. Jeg har ikke notert meg noe om hva som ble registrert og om man fant ut nærmere hvem arvingene var.

Brukeravatar
gj09636

Legg inn av gj09636 » 25. september 2010 kl. 16.38

Tusen takk! Her var det mye å følge opp, men det ser ut til at jeg endelig kan bygge noe videre bakover på min ane Jens Halvorsen Lykke.

Svar

Gå tilbake til «Frosta»