Ingwald Alfred Aadahl, f. ca 1878, Kristiansund/Frosta?

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
gj02767
Sted: INDERøY

Ingwald Alfred Aadahl, f. ca 1878, Kristiansund/Frosta?

Legg inn av gj02767 » 5. mars 2006 kl. 22.41

Hei!
En venn av meg i England er på jakt etter sin bestefar som kom fra Norge. Han tror han kom fra Kristiansund, men der finner jeg ingen spor etter han. Imidlertid finner jeg spor etter flere Aadahl/Aadal på Frosta som kanskje er i slekt med Ingwald Alfred Aadahl. Er det noen som kjenner han?

Mvh Harald E. Erichsen

Brukeravatar
Britt Iren Pedersen Neergård
Sted: MOLDE
Kontakt:

Re: Ingwald Alfred Aadahl, f. ca 1878, Kristiansund/Frosta?

Legg inn av Britt Iren Pedersen Neergård » 6. mars 2006 kl. 16.42

Han finnes riktignok ikke i Kristiansund ved FT 1900, men han kan kanskje være født der eller på Frosta....
Lenken viser hva som kommet frem på debattforum.

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Tore Kristiansen » 7. mars 2006 kl. 16.31

Han er nok født i/på Frosta, men familien har flyttet til Kristiansund ganske tidlig.

Folketellinga 1885 for Kristiansund, liste 42K (K=Kirkelandet), Hollahaugene, Olstadgaarden/matrikkel nr. 439 i 1ste Etage:

Magnus Aadahl, m, 1849, Frostens Præstejel/Arbesmand
Marie Aadahl, f, 1851, Frostens Præstejel/Konen
Sørn Martin Aadahl, m, 1874, Frostens Præstejel
Yngeval Adaalf Aadahl, m, 1876, Frostens Præstejel
Alvilde Margot Aadahl, f, 1881, Kristiansund
---------------------------

ETC, om ham og samlingene hans kan du lese her http://www.kristiansund.folkebibl.no/lo ... ensenA.htm I A1 hos ETC står det følgende om denne Aadahlfamilien der x=gift med, + = død:

"Aadahl, Magnus Zakariassen, f. 1849 Frosta
Eier av m.no. 432, Storgaten 55, 23/8 1888-
x Marie Brevik, f. 1851 Frosta +13/12 1899

B1. Martin Aadahl, f. 1874 Frosta
Ålesund

B2. Ingvald Adolf Aadahl, f. 1878 Frosta
Maskinist. Bopæl Shields, England.
Drog tilsjøs i 1898 og seilte senere med engelske båter.
Deltok i verdenskrigen 1914-18 i 2 år og 7 måneder, bl.a. ved Verdun og Maas, men blev bare lettere såret. Kort tid efter krigen blev hans båt minesprengt i Nordsjøen. Han var en av de 4 som blev reddet, mens 19 mann omkom. Ved denne anledning blev han liggende i sjøen på en planke i 12 timer før noen skotske fiskere fant ham.

x Shields 19..

C1.
C2.
C3.
C4.
C5.
C6

B3. Margot Aadahl, f. 1881 Kristiansund
Eier av m.no. 432, Storgaten 55, 13/6 1895."

Siden ETC har blanke felt på barna til Yngvald Aadahl, kan det bety at ETC visste at han hadde seks barn, men at han ikke visste navnene på dem. Av fortellinga som han har skrevet, tror vi at han har funnet dette i en lokalavis. Yngvald Adolf kunne ha gjort et intervju hvis han på sine gamle dager dro på besøk til Kristiansund. Det kan også være i forbindelse med en runddag det står. Alderen på ham her stemmer ikke med det som står i FT1885. Vi vet at ETC tok utgangspunkt i FT1891 for å lage familieoversikten sin, så han kan ha fått fødselsåret derifra.
--------------------
I Romsdalsposten Lørdag den 16de December 1899 står dødsannonsen til Marie:

"Dødsfald

Min kjære hustru og vor moder Marie
Aadahl, født Brevik, afgik ved døden
idag i en alder af 48 aar, bekjendtgjøres
herved for fraværende slægt og venner.
Kristiansund den 13-12-99.
Paa børns og egne vegne.
Magnus S. Aadahl.
Begravelsen foregaar fra sørgehuset
tirsdag den 19. december kl. 12 1/2."

------------------------
Mvh
Tore Kristiansen og Tor Larsen i Kristiansund
:) Tore

gj02767

Legg inn av gj02767 » 7. mars 2006 kl. 22.41

Hei!
Takk for meget gode og utfyllende opplysninger. Det er vel sannsynlig at Ingwald Alfred er den samme som Yngevald Adaalf? I alle fall ser det for meg ut som om dette er mulig. Her kan det kanskje være at min engelske venn tar feil mht skrivemåte og mellomnavn. Jeg skal sende en mail til England med de nye opplysningene dere har kommet for å se om det kan vekke noen nye minner/tanker hos Ed. Hvorvidt Ingwald/Yngevald var krigsseiler må han i alle fall kunne svare på. Håper jeg.

Takk for god hjelp!

Mvh Harald E. Erichsen

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Tore Kristiansen » 7. mars 2006 kl. 23.27

Ja, vi tror også at det er samme person. Men det står ikke at han var krigsseiler. Når han deltok i bl.a. slaget ved Verdun kunne han ikke være i Marinen under verdenskrigen. Men stedsnavnet Shields bør han vel kunne kjenne igjen?!

Har din engelske venn en fødselsdato på Ingwald Alfred og evt. en dødsdato? I så fall kan vi sjekke lokalavisene om det står noe ved runddagene hans, 60 år og framover og tillegg om han nevnes ved sin død. Kristiansund folkebibliotek har også et meget godt klipparkiv, og det har vi glemt å sjekke. Skal se om vi får tid til det i de nærmeste dagene.

Vi er litt interessert i å oppdatere ETCs samlinger over familier, så vi er interesserte i å få rettelser til disse samlingene. Det kan hjelpe andre ved en senere anledning. Derfor hadde det vært interessant å få vite hva etterkommerne etter Ingwald het og hvem han ble gift med. Hvis du ikke kan legge det ut her, kan det sendes en epost til Kristiansund folkebibliotek.

Så får vi bare håpe at noen fra Frosta kan finne ut hvor denne familien kom i fra, og når de dro fra Frosta. Mvh Tore og Tor i Kristiansund
:) Tore

gj02767

Legg inn av gj02767 » 9. mars 2006 kl. 23.29

Hei!
Da har jeg fått svar fra England, og det er ikke noen tvil om at vi har funnet riktig mann. Takk til alle for god hjelp! Jeg har gitt Ed opplysningene som har kommet fram, og han bekrefter at dette må være hans bestefar. Han kom til Shields, og Ed er også født der. Når det gjelder etterkommere etter Ingvald Adolf Aadal (eller hvordan vi nå skal skrive det) så er jeg bra sikker på at Ed kan hjelpe til med opplysninger om dette. Jeg har gitt han din/deres e-mailadresse, og jeg forventer at han skriver til deg/dere. Om det ikke skulle skje ber jeg om at dere tar kontakt med meg igjen.
Da håper jeg noen på Frosta ser hvordan saken har utviklet seg, og kanskje noen der kan hjelpe oss videre med hvor på Frosta familien kom fra? Eventuelle etterkommere på Frosta i dag?

Mvh Harald E. Erichsen

gj00199
Sted: GRIMSTAD

Legg inn av gj00199 » 21. mars 2006 kl. 1.06

Her er Magnus Aadahl i FT-1865

Magnus Sakelras.!! Tjenestekarl ug 17, Ørbæken Frosta

Foreldrene må være Zacharias Marcussen & Anne Margrethe Andersdatter. De bor på Smaaland i FT-1865

Zacharias Marcussen & Anne Margrethe Andersdatter, Marriage: 30 JUL 1849, Frosta, Nord Trondelag, Norway Giftemål 1849

Sønnen Bernt er født på Aadal! :-)

Bernt Sakariasen Aadal
Birth: 1861 Frosta, Nord Trondelag, Norway
Death: 30 DEC 1916
Father: Sakarias Markussen
Mother: Ane Margrethe Andersen
Link

Avstanden mellom gårdene Småland og Ådal er 2km.

Og når drog Magnus & Marie Aadahl fra Frosta?

Sønnen Ingvald Adolf er f. 1878 Frosta
Dattera Margot er f. 1881 Kristiansund

Så da må de vel ha dratt i perioden 1878-1881... :-)

Anton Zakariassen (broren til Magnus Zakariassen Aadahl) bor på Aadalen i Frosta i FT-1900

Fra Matrikkelutkastet av 1950, Nord-Trøndelag, Frosta herad, Gnr 83 Hogstad øvre:
Bnr 2 Aadal, eier: Reidar A. Aadal
Bnr 6 Aadal øvre, eiere Harald Aadal og hustru Malena Aadal

Reidar må være samme person som er oppført som sønn av Anton Zakariassen & Hanna Olsdatr, født 29-okt-1899.

Det bortsatt endel Aadal/Aadahl i Frosta, også på gården Ådal... :-)

Jan Peter

gj02767

Legg inn av gj02767 » 24. mars 2006 kl. 19.26

Hei Jan Peter!

Takk for god hjelp! Jeg har undersøkt litt selv også, og sist helg var jeg på Frosta for å lete etter stoff. Mine svigerforeldre har Frostaboka, og i bind II fant jeg mye interessant som stemmer overens med de opplysningene du har kommet med.

Om jeg undersøker litt mer tror jeg nok det skal la seg gjøre å finne slektninger av Ed på Frosta i dag.

Jeg må si det er overveldende å få en slik hjelp og respons på et lite spørsmål fra en uerfaren slektsforsker :D

Mvh Harald E.

Svar

Gå tilbake til «Frosta»