Skal sognet benevnes Stjørdal eller Værnes?
Moderator: MOD_Nord-Trøndelag
Skal sognet benevnes Stjørdal eller Værnes?
Jeg er blitt fortalt at Stjørdal, ved henspilling på sognet – som, sammen med Lånke, Meråker og Skatval, utgjører Stjørdal kommune – egentlig skal benevnes Værnes. Jeg har også notert at Stjørdal er benevnt slik i både kirkebøkene og matriklene.
Er det noen som vet hva navnet på sognet – ikke kommunen eller prestegjeldet – skal være?
Er det noen som vet hva navnet på sognet – ikke kommunen eller prestegjeldet – skal være?
Re: Skal sognet benevnes Stjørdal eller Værnes?
Under Stjørdal så er følgende skrevet:
(...) Nedre Stjørdal prestegjeld kom til å bestå av Værnes (Stjørdal) hovedsokn (...)
Det bekrefter riktignok det som jeg allerede viste, men dog ikke hvilket av de to navnene som helst skal brukes...
(...) Nedre Stjørdal prestegjeld kom til å bestå av Værnes (Stjørdal) hovedsokn (...)
Det bekrefter riktignok det som jeg allerede viste, men dog ikke hvilket av de to navnene som helst skal brukes...
- Paul Johan Hals
Johan skrev:Under Stjørdal så er følgende skrevet:
Det er vel helst Værnes, da kirka kalles Værnes kirke. Det er jo denne kirkes sogn det er tale om såvidt jeg skjønner.
Mvh Paul
Må først få korrigere deg Johan.
Meråker har aldri tilhørt Stjørdal kommune i moderne tid.
I 1962 ble kommunene Stjørdal, Skatval, Lånke og Hegra slått sammen til Stjørdal kommune.
Hovedsognet frem til da i dalføret var Værnes.
Også Meråker hørte til under Værnes.
Meråker har aldri tilhørt Stjørdal kommune i moderne tid.
I 1962 ble kommunene Stjørdal, Skatval, Lånke og Hegra slått sammen til Stjørdal kommune.
Hovedsognet frem til da i dalføret var Værnes.
Også Meråker hørte til under Værnes.
-
- Sted: LØKKEN VERK
Jeg skulle vel ha skrevet Stjørdal prestegjeld da jeg nevnte kommunen, men ellers så takker jeg for alle svar og konkluderer så med at Værnes sogn er å foretrekke.
Så var det kun et spørsmål igjen: er en person som ble født på Stjørdalshalsen likevel født i sognet Værnes?
Så var det kun et spørsmål igjen: er en person som ble født på Stjørdalshalsen likevel født i sognet Værnes?
- Paul Johan Hals
Johan skrev: er en person som ble født på Stjørdalshalsen likevel født i sognet Værnes?
Ja.
Mvh Paul
Paul skrev:Ja.
Takk, Paul!