Julie Margrethe Haraldsen f. Skatval 1905 - farsskap?
Moderator: MOD_Nord-Trøndelag
Julie Margrethe Haraldsen f. Skatval 1905 - farsskap?
Julie Margrethe Haraldsen ble født 12. september i Skatval 1905 som uekte barn av Lorine Hågensdatter. Av familien har jeg fått vite at faren hennes var en Harald Hokstad, men i følge kirkeboken ble han feilaktig oppgitt som barnefar, mens den egentlige faren var Wilhelm Sørensen Farseggen f. 1878, en gift mann.
Kan dette stemme? Hvordan kan det da ha seg at hun har hatt etternavnet Haraldsen (iflg. FT 1910, da hun bor hos mormoren og morfaren på Åvikaunet), og at familien har trodd at Harald Hokstad (som jeg ikke finner i FT 1910) var faren?
Jeg klarer ikke å tyde alt som står i kommentarfeltet. (Permanent sidelenke: www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050330050685.jpg
Takknemlig for svar!
Kan dette stemme? Hvordan kan det da ha seg at hun har hatt etternavnet Haraldsen (iflg. FT 1910, da hun bor hos mormoren og morfaren på Åvikaunet), og at familien har trodd at Harald Hokstad (som jeg ikke finner i FT 1910) var faren?
Jeg klarer ikke å tyde alt som står i kommentarfeltet. (Permanent sidelenke: www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050330050685.jpg
Takknemlig for svar!
-
- Sted: HAUGESUND
Re: Julie Margrethe Haraldsen f. Skatval 1905 - farsskap?
Hei
Kan du legge til permanent sidelenke i stedet. Den du har lagt ved er permanent bildelenke. Den er litt vanskelig å lese pga begrensede muligheter til å forstørre og bla, slik man kan med permanent sidelenke.
Mvh
Vigdis
Kan du legge til permanent sidelenke i stedet. Den du har lagt ved er permanent bildelenke. Den er litt vanskelig å lese pga begrensede muligheter til å forstørre og bla, slik man kan med permanent sidelenke.
Mvh
Vigdis
Takk for tipset, Vigdis!
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2798&idx_id=2798&uid=ny&idx_side=-31
Julie Margrethe er helt nederst på siden.
Er det også noen som klarer å lese navnet på den siste av fadderne?
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2798&idx_id=2798&uid=ny&idx_side=-31
Julie Margrethe er helt nederst på siden.
Er det også noen som klarer å lese navnet på den siste av fadderne?
- Marit Hegsvold Nyhus
- Sted: BRUMUNDDAL
Hei
Har du sjekket Julies konfirmasjon og evt. vielse for å se hvem som er oppført som far der?
Mvh
Marit
Har du sjekket Julies konfirmasjon og evt. vielse for å se hvem som er oppført som far der?
Mvh
Marit
Marit Nyhus skrev:Hei
Mvh
Marit
Hei, Marit!
Jeg fant henne ikke som konfirmert i Skatval. Etter det jeg har fått opplyst, emigrerte hun til Amerika i 1922 og giftet seg aldri.
Wilhelm Sørensen, som i følge kirkeboken var den egentlige faren, var født 3/3 1878, og bodde i følge FT 1910 på Fareggen i Skedsmo med kone Birgitte og barn f. 1899, 1900, 1901, 1903 of 1908. Kanskje han har vært på Lorines kanter rundt 1905?
Jeg lurer på om det er mulig at Lorine kan ha innrømmet for presten at Wilhelm var den egentlige faren, og at presten skrev det i kirkeboken, men at det aldri "kom ut"?
Noen teorier?
Jeg tror det ville være til hjelp å vite akkurat hva som står i kirkeboken. Legger inn spørsmål under "Hjelp til tyding".
- Marit Hegsvold Nyhus
- Sted: BRUMUNDDAL
Moren Lorine flytter fra Skatvald allerede i november 1905
Finner henne i Jøssund i 1910..
Julie har jeg ikke funnet i 1910 enda, har du?
Marit
Marit
Marit Nyhus skrev:Moren Lorine flytter fra Skatvald allerede i november 1905
Marit
Takk, Marit! Jeg tenkte ikke på å se på utflyttinger. Dette betyr jo at hun flyttet like etter at hun hadde innrømmet å ha løyet om barnefaren. Men hvor var det hun flyttet hen?
Heldigvis fant jeg Julie Margrete hos morforeldrene Hågen og Anna Røkke på Åvikaunet i 1910, forsørget av "meierske i Aafjorden", dvs. Lorine. Etter å ha funnet flere "bortsatte" barn med lignende navn, var jeg bekymret for å finne ut at Julie var bortsatt fattiglem!
Jeg fant henne igjen i Emigranter fra Trondheim 1867-1930: Reisedato 08.12.1924: Julie Margrete Hans. ugift, yrke hushjelp, f. 1905, bopæl Trondhjem, reisemål U.S.A, formål arbeid.
Navnet jeg har fått av familien, som hun brukte i USA, var Julie Margrethe eller Margareth Hanson, så det stemmer fint.
Kan det kanskje hende at hun bodde som hushjelp i Trondheim allerede da hun ble konfirmert, og er konfirmert der?
Det er forresten feil at hun ikke giftet seg, hun giftet seg med en Jack J. Krise i USA, men fikk ingen barn.
-
Hei
Alltid greit med linker vet du
Julie i FT1901 som Magrete Haraldsen: http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036860001883/
Og her er emigrasjonen du nevner: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 84555#ovre
Men jeg lurer på hvorfor hun nå plutselig heter Hansen og ikke Haraldsen?
Og til slutt: Hva er det du nå egentlig er på jakt etter? Svar på hvorfor Julie het Haraldsen?
Min teori er at moren (og kanskje også presten??) ønsket å dysse ned denne skandalen, hun flyttet ut (eller ble "kjeppjaget" ut av bygda??) og lot barnet være igjen hos sine besteforeldre. Kanskje har ikke besteforeldrene visst sannheten og hele tiden trodd at det var Harald som var faren? Harald har kanskje også "rømt" bygda mot betaling fra den gifte mannen? Eller fra presten?
Det var nok mye "snusk" rundt dette med farskap før i tiden, spesielt i bygdene. Det er mange som har betalt seg ut av et farskap, og latt noen ta på seg farskapet mot betaling. Men i dette tilfellet har altså barnefaren tydeligvis protestert. Kan det finnes noe rettsprotokoller på denne farskapssaken?
Mvh
Vigdis
Alltid greit med linker vet du

Julie i FT1901 som Magrete Haraldsen: http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036860001883/
Og her er emigrasjonen du nevner: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 84555#ovre
Og til slutt: Hva er det du nå egentlig er på jakt etter? Svar på hvorfor Julie het Haraldsen?
Min teori er at moren (og kanskje også presten??) ønsket å dysse ned denne skandalen, hun flyttet ut (eller ble "kjeppjaget" ut av bygda??) og lot barnet være igjen hos sine besteforeldre. Kanskje har ikke besteforeldrene visst sannheten og hele tiden trodd at det var Harald som var faren? Harald har kanskje også "rømt" bygda mot betaling fra den gifte mannen? Eller fra presten?
Det var nok mye "snusk" rundt dette med farskap før i tiden, spesielt i bygdene. Det er mange som har betalt seg ut av et farskap, og latt noen ta på seg farskapet mot betaling. Men i dette tilfellet har altså barnefaren tydeligvis protestert. Kan det finnes noe rettsprotokoller på denne farskapssaken?
Mvh
Vigdis
-
Julie Margrethe bodde altså hos sine besteforeldre i Aavikatunet. Det hører til under Frosta prestegjeld og Åsen sogn. Kirkebøkene der går ikke lenger enn til 1918. Så da er kanskje hennes konfirmasjon i den boken som ennå ikke er lagt ut.
Men du kan kanskje ta kontakt med kirkekontoret for det prestesognet og spørre om de kan ta en titt etter hennes konfirmasjon. Og da kanskje se etter om hun er registrert som utflyttet?
Mvh
Vigdis
Men du kan kanskje ta kontakt med kirkekontoret for det prestesognet og spørre om de kan ta en titt etter hennes konfirmasjon. Og da kanskje se etter om hun er registrert som utflyttet?
Mvh
Vigdis
-
Har du fått all informasjon om Margrethe Hanson i USA? Her er iallefall vielsen mellom henne og Jack Krise i 1938:
Missouri Marriage Records, 1805-2002
about Jack Krise
Name: Jack Krise
Marriage Date: 7 Sep 1938
Marriage Location: Maryville, Nodaway, Missouri
Marriage County: Nodaway
Spouse Name: Margaret Hanson
Marriage Licence er også lagt ved.
about Jack Krise
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
Her er Jack J. Krises dødsfall:
Social Security Death Index
about Jack J. Krise
Name: Jack J. Krise
SSN: 485-12-2296
Last Residence: 51632 Clarinda, Page, Iowa, United States of America
Born: 6 Sep 1916
Died: 22 Feb 1990
State (Year) SSN issued: Iowa (Before 1951)
Mvh
Vigdis
about Jack J. Krise
Mvh
Vigdis
Vigdis Jøsang skrev:Hei
Alltid greit med linker vet du![]()
Mvh
Vigdis
Hei, Vigdis! Lenker, ja! Jeg skal prøve å lære meg det.
Det jeg i utgangspunktet er på jakt etter, er vel hvem som egentlig var faren til Lorine. Jeg synes teorien din høres sannsynlig ut, men lurer på om det er mulig at ingen har sett i kirkeboken før. Hvilken interesse tror du presten kan ha hatt av å dysse ned "skandalen"?
Kan hun kanskje ha skiftet navn til Hanson fordi utreisen i 1924 ikke var den første gangen hun reiste til Amerika? Hun skal jo ha emigrert allerede i 1922 i følge familien - dette har jeg ikke sett noen dokumentasjon på. "Hanson" kan vel være den amerikanske versjonen av "Haraldsen".
Vigdis Jøsang skrev:Julie Margrethe bodde altså hos sine besteforeldre i Aavikatunet. Det hører til under Frosta prestegjeld og Åsen sogn. Kirkebøkene der går ikke lenger enn til 1918. Så da er kanskje hennes konfirmasjon i den boken som ennå ikke er lagt ut.
Takk! Jeg tenkte ikke på at det kanskje finnes kirkebøker som ikke er lagt ut.
Vigdis Jøsang skrev:Har du fått all informasjon om Margrethe Hanson i USA? Her er iallefall vielsen mellom henne og Jack Krise i 1938:
about Jack Krise
Den eneste informasjonen jeg har om Margrethe Hanson i USA, er at hun giftet seg med en Jack J. Krise, at de ikke hadde barn, og at den siste adressen familien hadde, var c/o Harry Robinson, 1114 Walnut Street, Yankton, S. Dakota (1929).
Så dette som du har lagt ut, er nytt for meg - tusen takk!
Vigdis Jøsang skrev:Her er Jack J. Krises dødsfall:
about Jack J. Krise
Mvh
Vigdis
Takk igjen.
-
Hilde Norrgrén skrev:
Det jeg i utgangspunktet er på jakt etter, er vel hvem som egentlig var faren til Lorine. Jeg synes teorien din høres sannsynlig ut, men lurer på om det er mulig at ingen har sett i kirkeboken før. Hvilken interesse tror du presten kan ha hatt av å dysse ned "skandalen"?.
Tror nok ikke at det var vanlig for folk å kikke i prestens kirkebok til støtt og stadig da på den tiden. Og ikke hadde de vel innsyn i boka heller? Det er noe vi har fått først nå i senere tid etter at klausulene er passert.
Mulig presten rett og slett hadde taushetsplikt også den gang som nå? Det var vel slutt på det å sette folk i "gapestokken" og kreve offentlig skriftemål for slike "synder" på den tiden? Men hvis den gifte Wilhelm var en godt ansett mann i bygda og kanskje var på godfot med presten så er det ikke utenkelig at det er noe slikt som ligger bak også

MEN, nå er det jo slik at slektsforskning skal bygge på fakta og dokumentasjon, så det er i grunnen litt farlig å spekulere for mye. Du må rett og slett forholde deg til kirkeboka og det som står der. Og der er det fastslått hvem som er den riktige faren. Og så går det jo an å finne ut noe mer om Wilhelm for å få mer innsikt i hvem han egentlig var osv.
Mvh
Vigdis
Sist redigert av Vigdis Jøsang den 14. januar 2011 kl. 19.24, redigert 1 gang totalt.
-
Hilde Norrgrén skrev:Kan hun kanskje ha skiftet navn til Hanson fordi utreisen i 1924 ikke var den første gangen hun reiste til Amerika? Hun skal jo ha emigrert allerede i 1922 i følge familien - dette har jeg ikke sett noen dokumentasjon på. "Hanson" kan vel være den amerikanske versjonen av "Haraldsen".
Jeg fant hennes ankomst til USA med Bergensfjord, avgang 12. desember 1924 fra fra Christiania.
New York Passenger Lists, 1820-1957
about Julie Hansen
Name: Julie Hansen
Arrival Date: 23 Dec 1924
Birth Year: abt 1905
Birth Location: Nrw
Birth Location Other: skatval
Ethnicity/Race/Nationality: Scandinavian
Port of Departure: Christiania,Nrw
Port of Arrival: New York, New York
Ship Name: Bergensfjord
Og der står det at hun er "Domestic", noe som beviser at hun har vært i utlandet før. Hun har faktisk oppgitt August Karlsen som far, med adresse Tudherredveien 62, Trondhjem. Hun skulle til Gayville i South Dakota. Ringer det noen bjelle ang. August Karlsen?
Det rare er at hun har svart "No" på om hun har vært i USA før. Men hun har oppgitt fødested Skatval, og det stemmer jo! Hun har oppgitt at hun skal til tante Mrs. C. Langfeldt (Ida), Gayville, S. Dakota.
Hun er 5 fot og 5 inches høy, har "fair" kroppbygning, er blond og har blå øyne. Hun er singel, så hun kan ikke ha fått Hansen-navnet pga av giftemål.
Hilde Norrgrén skrev:Den eneste informasjonen jeg har om Margrethe Hanson i USA, er at hun giftet seg med en Jack J. Krise, at de ikke hadde barn, og at den siste adressen familien hadde, var c/o Harry Robinson, 1114 Walnut Street, Yankton, S. Dakota (1929).
Det er ganske mange Harry Robinson'er i S. Dakota, så ikke godt å si hvem som er den riktige her. Og ikke finner jeg noen Margrethe Hanson sammen noen av dem i S. Dakota i 1930.
Du kan jo legge ut en etterlysning i USA/Canada-forumet om du ønsker å finne ut mer om hennes liv i Amerika.
Mvh
Vigdis
Vigdis Jøsang skrev:
Tror nok ikke at det var vanlig for folk å kikke i prestens kirkebok til støtt og stadig da på den tiden. Og ikke hadde de vel innsyn i boka heller? Det er noe vi har fått først nå i senere tid etter at klausulene er passert.
Mulig presten rett og slett hadde taushetsplikt også den gang som nå? Det var vel slutt på det å sette folk i "gapestokken" og kreve offentlig skriftemål for slike "synder" på den tiden?
Ja, dette virker jo rimelig.

Vigdis Jøsang skrev:MEN, nå er det jo slik at slektsforskning skal bygge på fakta og dokumentasjon, så det er i grunnen litt farlig å spekulere for mye. Du må rett og slett forholde deg til kirkeboka og det som står der. Og der er det fastslått hvem som er den riktige faren.
Ja, takk for det. Det er jo dette jeg lurer på, egentlig: Er det sånn at det som står i kirkeboka, er det som er definert som sant? Men det ser jo ut til at det ikke skulle være noen grunn til ikke å tro på den i dette tilfellet.
Vigdis Jøsang skrev:Hun har faktisk oppgitt August Karlsen som far, med adresse Tudherredveien 62, Trondhjem. Hun skulle til Gayville i South Dakota. Ringer det noen bjelle ang. August Karlsen?
Det rare er at hun har svart "No" på om hun har vært i USA før. Men hun har oppgitt fødested Skatval, og det stemmer jo! Hun har oppgitt at hun skal til tante Mrs. C. Langfeldt (Ida), Gayville, S. Dakota.
Du kan jo legge ut en etterlysning i USA/Canada-forumet om du ønsker å finne ut mer om hennes liv i Amerika.
Ja, August Karlsen, født 19 Sep 1885 i Jøssund, Åfjord var stefaren til Julie. Lorine giftet seg og fikk to barn med ham en gang etter 1910 (barna ble født 1911 og 1915).
Ida Margrete Langfeldt var Lorines yngre søster (f. 1888), som emigrerte i 1904 etter hva jeg har hørt. Hun var gift med en Clarence Harrison Langfeldt, f. april 1888, fra S. Dakota. De fikk syv barn som alle giftet seg, noen av dem vet jeg fødsels- og dødsdatoer til, og navn på noen av barna.
Ja, rart at hun har svart nei på spørsmålet om hun hadde vært i USA før.
Jeg visste ikke hvor August Karlsen bodde, eller at Julie dro til tanten. Takk for informasjonen. Dette var veldig spennende - hadde vært gøy å finne ut mer om familien i USA.

-
Hilde Norrgrén skrev:Marit Nyhus skrev:Moren Lorine flytter fra Skatvald allerede i november 1905
Marit
Takk, Marit! Jeg tenkte ikke på å se på utflyttinger. Dette betyr jo at hun flyttet like etter at hun hadde innrømmet å ha løyet om barnefaren. Men hvor var det hun flyttet hen?
Jeg prøvde å tyde stedet hun flyttet til, men det er litt knotete, men prøver meg på Lybesu?? eller Sybesu?? Men finner ingen steder som klaffer med det navnet.
Er det andre som kan hjelpe her?
Vigdis
-
Har da Julie flyttet til sin mor og stefar etter at de ble gift, og at hun dermed er konfirmert i Jøssund? Eller at hele familien med tid og stunder flyttet til Trondheim? Vet du når moren døde?
Mvh
Vigdis
Mvh
Vigdis
Harald Hokstad het i følge kirkeboken (der Julies fødsel er registrert) Harald Hansen Hokstad. Det kan selvfølgelig være derfor Julie heter Hansen (selv om hun het Haraldsen først).
-
Jeg lurte også på om det var Hansen det stod. Det er ikke så veldig tydelig pga overstrykningen. Men det er ikke Kokstad / Kogstad han het da?
Vigdis
Vigdis
Vigdis Jøsang skrev:
Jeg prøvde å tyde stedet hun flyttet til, men det er litt knotete, men prøver meg på Lybesu?? eller Sybesu?? Men finner ingen steder som klaffer med det navnet.
Hva med Lysebu? Er det et sted som heter det i Åfjord, kanskje?
Vigdis Jøsang skrev:Har da Julie flyttet til sin mor og stefar etter at de ble gift, og at hun dermed er konfirmert i Jøssund? Eller at hele familien med tid og stunder flyttet til Trondheim? Vet du når moren døde?
Ja det var sannelig en mulighet, Vigdis, at hun kan være konfirmert i Jøssund. Jeg har sjekket alle de kirkebøkene fra Nord-Trøndelag som ligger ute fra 1919-1920 uten å finne henne - men Jøssund er jo i Sør-Trøndelag!
Lorine døde ung, allerede 21. oktober 1921, i Trondheim. Så har Julie kanskje reist snart etter, i 1922. Det virker som hun har hatt det tøft.
Vigdis Jøsang skrev:Jeg lurte også på om det var Hansen det stod. Det er ikke så veldig tydelig pga overstrykningen. Men det er ikke Kokstad / Kogstad han het da?
Vigdis
Ja, det ser jo ut som Kokstad, men i følge familien var det Hokstad, og det er også en gård som heter det, så jeg tror presten bare har litt K-lignende H-er.
Hansen Hokstad står også blant informasjonen fra familien.
-
Hvis Lorine døde i Trondheim allerede i 1921, og stefaren bodde i Trondheim i 1924, så er det vel stor sannsynlighet for at hele familien flyttet dit før 1921. Har du funne halvsøskenes konfirmasjoner da? Sjekke adressebøker for Trondheim?
Men nå har du iallefall flere mulige steder å lete, Jøssund og i Trondheim. Julie bør være konfirmert rundt 1919 - 1921.
Mvh
Vigdis
Men nå har du iallefall flere mulige steder å lete, Jøssund og i Trondheim. Julie bør være konfirmert rundt 1919 - 1921.
Mvh
Vigdis
-
Hilde Norrgrén skrev:Hva med Lysebu? Er det et sted som heter det i Åfjord, kanskje?
Får ikke det helt til å stemme heller, men hva med Lysesund?
Mvh
Vigdis
-
Her er iallefall vielsen mellom Lorine og Gustav Karlsen, for de som er interessert (par nr. 2, viet 22.01.1911):
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Jøssund i Åfjord, Klokkerbok nr. 654C02 (1901-1925), Ekteviede 1911, side 129.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-131
Mvh
Vigdis
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Jøssund i Åfjord, Klokkerbok nr. 654C02 (1901-1925), Ekteviede 1911, side 129.
Mvh
Vigdis
Vigdis Jøsang skrev:Hvis Lorine døde i Trondheim allerede i 1921, og stefaren bodde i Trondheim i 1924, så er det vel stor sannsynlighet for at hele familien flyttet dit før 1921. Har du funne halvsøskenes konfirmasjoner da? Sjekke adressebøker for Trondheim?
Ja, tusen takk for hjelp, Vigdis, dette var gøy.
Jeg fant ikke Julie konfirmert i Jøssund, og halvsøsknene er født i Trondheim, så det er nok der jeg må lete.
Vigdis Jøsang skrev:hva med Lysesund?
Ja, det er nok Lysesund. Takk igjen!
Vigdis Jøsang skrev:Her er iallefall vielsen mellom Lorine og Gustav Karlsen, for de som er interessert (par nr. 2, viet 22.01.1911):
Flott, tusen takk!