Hei Morten.
Takk for ditt svar.
Det stemmer at det er Lars som er nevnt i folketellingen 1865 på gården Stokkemo. Han er da 8 år, benevnt som fosterbarn og har etternavnet Haagensen. Øvrige er Lars Eriksen og Kristianne Estensdatter(riktig skal være Pedersdatter) - Lars besteforeldre. Magnus Larsen er onkel. Elen Marta Larsdatter er tante. Kristian Hansen er søskenbarn.
- Men hvor er Gjertrud, Lars mor? Jeg har aldri klart å finne henne i noen folketelling! Hun ble døpt i Stjørdalen 9.mai 1830. Sannsynlig reiste hun rundt og hadde arbeid/"tjeneste" rundt på gårder, - kanskje andre steder i landet.
Som nevnt i første innlegg, kom hun til Lødingen i 1873, og meldte da innflytting fra Tranø pr.gjeld. Hun meldte i 1874 flytting fra Lødingen til Vaagen.
Du kan tro jeg har søkt og lett i kirkebøker og folketellinger! - i mer enn 25 år........
Som nevnt ble Lars konfirmert i Lødingen i 1874. Jeg ser for meg at han noe før dette kom nordover sammen med sin mor. ( i 1875 var han dreng på en gård på Rambø i Tjeldsund)
Men hvor ble det av Gjertrud? Hvor levde og arbeidet hun? Hvor døde hun og hvor ligger hun begravet? Var Lars hennes eneste barn?
Petter Haagensen, Lars far, vet jeg ingenting om..... Jeg mener å ha hørt at han emigrerte til Amerika, men det har jeg aldri klart å få bekreftet.
Huset på Stokmo, hvor Gjertrud ble født, og vokste opp i, ble kalt "Buret" Mener å ha lest at det var p.g.a. at det var så lite. Sikkert var det lite, men kanskje hadde det vært et stabbur...?
Klart er det i alle fall at Gjertrud kom fra fattige og vanskelige kår, og med et "uekte" barn ble nok ingenting lettere.
I tillegg til de som er nevnt på gården Stokmo i folketellingen 1865, hadde Gjertrud også en bror som het Peter Larsen, f. 8.12.1826/døpt 18.3.1827.
Mulig var der en søster til....
Hennes bror Magnus Larsen omkom forøvrig i et forlis på Trondheimsfjorden på 1870-tallet.
........... kan det være mulig

å finne ut noe mer om Lars foreldre og slekt og familie forøvrig............?