Hvem var far til Ole Mæhle?
Har fått en henvendelse fra Nederland angående Ole Mæhle som skal ha hatt Nederlandsk opphav på morssiden. Har lett litt på nettet og funnet at Ole Mæhle skal ha vært sønn av Johannes Olsen Mæhle og Adélaïde Van Severen og at han skal være født 1904 i Namsos.
Har funnet en god posjon beviselige feil i samme slengen så jeg tar ikke opplysningene over for gitt heller.
Til opplysning om Ole Mæhle:
hentet fra http://www.skogmus.no/innhold/ut/Galler ... iet_2.html
Ole Mæhle (1904 – 1990) ble utdannet under Axel Revold i Oslo og under Per Krohg i Paris. Det modernistiske formspråket var rådende i tiden med fokusering på en figurativt forenklet og stram stil. Senimpresjonister som Thorvald Erichsen inspirerte også Ole Mæhle. Bildene hans har oppløste penselstrøk og lysets skiftende karakter spiller en viktig rolle.
Fra 1932 var Ole Mæhle bosatt på Lillehammer. Nærmiljøet ble motiv i et stort billedmateriale fra Lillehammer by og omegn. Motivene gjentas ofte, slik at det eksisterer serier med samme utsnitt. Lillehammer og Mjøsa sett fra kunstnerens vindu til ulike årstider blir skildret i en rekke varianter. Han var hovedsakelig en landskapsmaler men i flere betydingsfulle malerier ser vi en kvinne foran et vindu.
Ole Mæhle debuterte som kunstner 22 år gammel. Han deltok på en rekke utstillinger i inn og utland, bl.a. på høstutstillingen i Oslo i mange år. I perioden 1948 – 1971 var han kunstanmelder i Dagbladet. Bilder av ham er innkjøpt av Nasjonalgalleriet og tilsvarende institusjoner i Stockholm, København og Helsinki, av slottet og flere norske ambassader i utlandet. Den største offentlige samling av hans malerier befinner seg i Lillehammer Bys Malerisamling.
Ole Mæhle (f.1904 Namsos - d.1990)
Moderator: MOD_Nord-Trøndelag
Re: Ole Mæhle (f.1904 Namsos - d.1990)
Det er en Adelaide Van Severen f 1875 i Namsos, som i 1900 ser ut til å bo sammen sin mor Lulle van Severen som er født i Fosnes, og sine søstre
Adeline f 1866 og Lulle født 1878.
Moren er vel den samme Lulle som er gift med
Charles August Van Severen f 1822 i Brügge i Belgia. Men Lulle var av svensk og norsk slekt, moren fra Fosnes og faren fra Sverige.
Van Severen var vel et kjent navn i Namdalen i slutten av 1800-tallet. så kanskje bibliotek der oppe kan ha mer informason.
Anne
Adeline f 1866 og Lulle født 1878.
Moren er vel den samme Lulle som er gift med
Charles August Van Severen f 1822 i Brügge i Belgia. Men Lulle var av svensk og norsk slekt, moren fra Fosnes og faren fra Sverige.
Van Severen var vel et kjent navn i Namdalen i slutten av 1800-tallet. så kanskje bibliotek der oppe kan ha mer informason.
Anne
Takk for svaret. Jeg fant en del van Severen både her og ellers. Bl.a. er den eldste Lulle midlertidig fraværende under folketellingen og da oppført i Oslo.
Nederlenderen som kontaktet meg hadde linjene fra sin egen slekt og til van Severen-slekten så morssiden til Ole Mæhle anser jeg som "kjent".
Det er farens opphav som er det store mysteriet.
Jeg finner en Johannes Olsen Mæhle i folketellingen 1900 for Namsos. Denne skal være født 1878 i Kristiansund, men jeg har dessverre for tiden ikke anledning til å følge opp saken med kirkebokoppslag.
Einar
Nederlenderen som kontaktet meg hadde linjene fra sin egen slekt og til van Severen-slekten så morssiden til Ole Mæhle anser jeg som "kjent".
Det er farens opphav som er det store mysteriet.
Jeg finner en Johannes Olsen Mæhle i folketellingen 1900 for Namsos. Denne skal være født 1878 i Kristiansund, men jeg har dessverre for tiden ikke anledning til å følge opp saken med kirkebokoppslag.
Einar
Hei!
Tror kanskje at denne familien kan ha noe med saken å gjøre:
1865-telling for 1503 Christianssund
Vaagen Christianssund (Kr. Interessentskab)
220 1 1 Ole Mæhle Huusfader Skibsbygmæster g 37 m Christiansund
221 2 Ragnhild Mæhle* f Rachstang hans Kone g 32 k Christiansund
222 3 Elise Mæhle Deres Datter ug 5 k Christiansund
223 4 Johanna Mæhle Deres Datter ug 4 k Christiansund
224 5 Thora Mæhle Deres Datter ug 2 k Christiansund
225 6 Karen Rachstang hans Svigermoder e 54 k Throndhjem
226 7 Sønnøv Jensd. Tjænestepige ug 24 k Øxendahls Prgj.
Mvh
Stig
Tror kanskje at denne familien kan ha noe med saken å gjøre:
1865-telling for 1503 Christianssund
Vaagen Christianssund (Kr. Interessentskab)
220 1 1 Ole Mæhle Huusfader Skibsbygmæster g 37 m Christiansund
221 2 Ragnhild Mæhle* f Rachstang hans Kone g 32 k Christiansund
222 3 Elise Mæhle Deres Datter ug 5 k Christiansund
223 4 Johanna Mæhle Deres Datter ug 4 k Christiansund
224 5 Thora Mæhle Deres Datter ug 2 k Christiansund
225 6 Karen Rachstang hans Svigermoder e 54 k Throndhjem
226 7 Sønnøv Jensd. Tjænestepige ug 24 k Øxendahls Prgj.
Mvh
Stig
-
- Sted: OSLO
Hei
Familien fra Kristiansund i forrige innlegg er nok sansynligvis den rette. I boka "Ole Mæhle - årstidens lyriker" av Ole Rønningen Johannesen ( om maleren) sies det at farfaren til Ole Mæhle også het Ole Mæhle, og var skipskonstruktør og verftseier i Kristiansund.
Charles August van Severen og Lulle er mine tippoldeforeldre; datteren Therese (søster av Adélaïde Van Severen)g.m.postmester Fjeldstad i Namsos er mine oldeforeldre. Inntil i fjor vinter var koplingen mellom Charles van Severen og van Severen familien i Belgia ukjent. Jeg fikk da gjennom nettet kontakt med en belgisk genealog og historiker ( ikke i fam med van Severen) som har hjulpet meg med å nøste opp familien bakover til Brügge, og den sammenhengen er nå helt klar. Han fikk endel info av meg som nå tydeligvis er lagt ut på nettet. Info om Mæhle har han ikke fra meg, og det er tydeligvis noe feil der. Einar Aasprong: fint om jeg kan få epostadressen til nederlenderen som kontaktet deg.
mvh Marianne
Familien fra Kristiansund i forrige innlegg er nok sansynligvis den rette. I boka "Ole Mæhle - årstidens lyriker" av Ole Rønningen Johannesen ( om maleren) sies det at farfaren til Ole Mæhle også het Ole Mæhle, og var skipskonstruktør og verftseier i Kristiansund.
Charles August van Severen og Lulle er mine tippoldeforeldre; datteren Therese (søster av Adélaïde Van Severen)g.m.postmester Fjeldstad i Namsos er mine oldeforeldre. Inntil i fjor vinter var koplingen mellom Charles van Severen og van Severen familien i Belgia ukjent. Jeg fikk da gjennom nettet kontakt med en belgisk genealog og historiker ( ikke i fam med van Severen) som har hjulpet meg med å nøste opp familien bakover til Brügge, og den sammenhengen er nå helt klar. Han fikk endel info av meg som nå tydeligvis er lagt ut på nettet. Info om Mæhle har han ikke fra meg, og det er tydeligvis noe feil der. Einar Aasprong: fint om jeg kan få epostadressen til nederlenderen som kontaktet deg.
mvh Marianne
Hei Marianne,
En stund siden jeg sjekket sidene her nå. (Sommeren har inntatt Trøndelag
Skal selvfølgelig sende deg epost-adressen, men jeg finner ikke din epost-adresse her.
Sender du en epost til [email protected]
Mvh Einar
En stund siden jeg sjekket sidene her nå. (Sommeren har inntatt Trøndelag

Skal selvfølgelig sende deg epost-adressen, men jeg finner ikke din epost-adresse her.
Sender du en epost til [email protected]
Mvh Einar