Overgårdsplass på Beitstad
Moderator: MOD_Nord-Trøndelag
Overgårdsplass på Beitstad
Noen som er lokalkjent på Beitstad (Nord-Trøndelag)? Ifølge kirkeboka for 1828 skal min 3x tippoldefar ha oppholdt seg på Overgaardsplass, men finner ikke stedet verken i bygdeboka eller noen annen plass.
Re: Overgårdsplass på Beitstad
Du finner ikke plassen under gården Overgaard?: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... unnenr=336

Kjell-Erik Andal
Langhus, Ski
Langhus, Ski
Hehe, jeg søkte bare i 1801-tellinga
Da vet jeg ihvertfall at det var en gård som het Overgård, men det var merkelig at den ikke sto i bygdeboka.

Det er en stund siden du la inn spørsmålet, så du har kanskje funnet ut av det i mellomtida?
I bygdeboka for Namdalseid kalles gården Overgård for Årgård. Gården hadde svært mange husmannsplasser, og ved barnedåper står det oftest i kirkeboka at barnet var født på en Overgaardsplads. Og da er det over 30 husmannsplasser å velge mellom! Men kan du opplyse navnet på dine ane, så kanskje går det an å finne ut.
Mvh. Eldbjørg Lyngstad
I bygdeboka for Namdalseid kalles gården Overgård for Årgård. Gården hadde svært mange husmannsplasser, og ved barnedåper står det oftest i kirkeboka at barnet var født på en Overgaardsplads. Og da er det over 30 husmannsplasser å velge mellom! Men kan du opplyse navnet på dine ane, så kanskje går det an å finne ut.
Mvh. Eldbjørg Lyngstad
Hei!
Takker for svar. Fant gården i oversikt over gårdsnavn i Norge, der stod det også at den kalles Årgård/Aargård og flere andre varianter (Øvergård også tror jeg).
Personen det gjelder er Bersvend Olsen, f. ca 1802-1804 på Beitstad, og jeg gikk automatisk ut fra at Overgård måtte være på Beitstad, men det behøver jo selvsagt ikke være tilfelle... Fant ingenting i bygdeboka for Beitstad om Overgårdsplass i hvertfall
Takker for svar. Fant gården i oversikt over gårdsnavn i Norge, der stod det også at den kalles Årgård/Aargård og flere andre varianter (Øvergård også tror jeg).
Personen det gjelder er Bersvend Olsen, f. ca 1802-1804 på Beitstad, og jeg gikk automatisk ut fra at Overgård måtte være på Beitstad, men det behøver jo selvsagt ikke være tilfelle... Fant ingenting i bygdeboka for Beitstad om Overgårdsplass i hvertfall
Først dette med Beitstad: Det som en gang var Beitstaden kommune, ble seinere delt i tre kommuner: Beitstad, Malm og Namdalseid. Ved kommunesammeslåing først på 1960 ble det flere endringer. Beitstad ble da lagt til Steinkjer kommune, Malm kom inn i Verran kommune, mens Namdalseid fortsatte å være egen kommune, med tillegg av en del fra tidligere Otterøy kommune. Det er ikke enkelt for den som ikke er lokalkjent å ha oversikt over dette.
Når det gjelder prestegjeld, tilhører Namdalseid fortsatt Beitstad prestegjeld.
Overgård/Årgård ligger i Namdalseid kommune, og Namdalseid har egen bygdebok.
Bersvend Olsen var husmann på plassen Hyttmoen under Overgård. Han var faktisk bror til min tipptippoldemor, så jeg har en del informasjon om hans forfedre, og søsken, men ikke så mye om hans etterkommere. Det kan jeg kanskje få av deg nå
Her er sitat fra bygdeboka:
"1865: Bersvein Olsen f. 1802, N.eid, g.m. Ingeborg Tølløvsdtr., f. 1797, Beitstad. Ungkar Ole Sophidias Bersveinsen, 22 år g. drukna 20/6 1852 under bading i Årgårdselva. Same året vart Elen Teline Bersveinsdtr. g.m. Lars Olson i Verdal. Ho levde i 1865 som enkje på Hyttmoen, 38 år g., og hadde 3 små born. .... Plassen har gått attende til Årgård."
Det finnes fortsatt noen husmannskontrakter på Årgård. Trygve Silset har laget et hefte med avskrifter og kopier av kontraktene. Der er bl.a. husmannskontrakten til Bersvein Olsen.
Fortell meg hva slags informasjon du er interessert i! [/i]
Når det gjelder prestegjeld, tilhører Namdalseid fortsatt Beitstad prestegjeld.
Overgård/Årgård ligger i Namdalseid kommune, og Namdalseid har egen bygdebok.
Bersvend Olsen var husmann på plassen Hyttmoen under Overgård. Han var faktisk bror til min tipptippoldemor, så jeg har en del informasjon om hans forfedre, og søsken, men ikke så mye om hans etterkommere. Det kan jeg kanskje få av deg nå

Her er sitat fra bygdeboka:
"1865: Bersvein Olsen f. 1802, N.eid, g.m. Ingeborg Tølløvsdtr., f. 1797, Beitstad. Ungkar Ole Sophidias Bersveinsen, 22 år g. drukna 20/6 1852 under bading i Årgårdselva. Same året vart Elen Teline Bersveinsdtr. g.m. Lars Olson i Verdal. Ho levde i 1865 som enkje på Hyttmoen, 38 år g., og hadde 3 små born. .... Plassen har gått attende til Årgård."
Det finnes fortsatt noen husmannskontrakter på Årgård. Trygve Silset har laget et hefte med avskrifter og kopier av kontraktene. Der er bl.a. husmannskontrakten til Bersvein Olsen.
Fortell meg hva slags informasjon du er interessert i! [/i]
-
- Sted: OSLO
Hvem var foreldrene til Bersven Olsen og Kona Ingeborg Tølløvsdtr?
Anne
Anne
Far til Bersvend Olsen var Ole Olsen Bøgsetsve (f. ca 1762), sønn på gården Holien. Han ble husmann på en en plass under gården Bøgset. Mor var Inger Bersvendsdtr. f. 1763 i Soknedal i Sør-Trøndelag. Ingers far, Bersvend Bjørnsen, kjøpte Årgård i 1766, og i 1779 kjøpte han gården Holt, i Beitstad.
Det er en del feil, og flere mangler og unøyaktigheter, om denne familien i bygdeboka for Namdalseid.
Noe som underbygger at Bersvend var fra Bøgsetsve, er innledninga i husmannskontrakten: Ærede Mand Bersvein Olsen Bøgseth.
Det er en del feil, og flere mangler og unøyaktigheter, om denne familien i bygdeboka for Namdalseid.
Noe som underbygger at Bersvend var fra Bøgsetsve, er innledninga i husmannskontrakten: Ærede Mand Bersvein Olsen Bøgseth.
Glemte å si at jeg ikke har undersøkt noe om Ingeborg Tølløvsdtr.
Jøss, takk for grundig informasjon, Eldbjørg.
Det var i grunnen foreldrene til Bersvend Olsen jeg var ute etter, så de har jeg nå. Foreldre og søsken er jo selvsagt også interessant.
Ifølge kirkeboka er Ingeborg Anna Tolleifsdatters foreldre Tolleif (eller Tellef, det finnes mange varianter) Ingebrigtsen, f. ca 1765 og Sigrid Endresdatter, f. ca 1769. Lenger har jeg ikke kommet foreløpig.
Elen Telline og Lars Olsen ble forøvrig gift på Beitstad 15 aug 1852.
De hadde barna Johanne Bergitte f 1855, Lars f. 1858, og Ane Marie f. 29 jun 1857, alle i Bjørnør.
Ane Marie er min tippoldemor, vil du ha enda flere etterkommere skal du selvsagt få det på e-post.
Det var i grunnen foreldrene til Bersvend Olsen jeg var ute etter, så de har jeg nå. Foreldre og søsken er jo selvsagt også interessant.
Ifølge kirkeboka er Ingeborg Anna Tolleifsdatters foreldre Tolleif (eller Tellef, det finnes mange varianter) Ingebrigtsen, f. ca 1765 og Sigrid Endresdatter, f. ca 1769. Lenger har jeg ikke kommet foreløpig.
Elen Telline og Lars Olsen ble forøvrig gift på Beitstad 15 aug 1852.
De hadde barna Johanne Bergitte f 1855, Lars f. 1858, og Ane Marie f. 29 jun 1857, alle i Bjørnør.
Ane Marie er min tippoldemor, vil du ha enda flere etterkommere skal du selvsagt få det på e-post.
Hei,
Ole Olsen Bøgsetsve var også gift med Barbro Andersdatter, er det noen av dere som har informasjon om foreldre og søsken til de to?
Ole Olsen Bøgsetsve var også gift med Barbro Andersdatter, er det noen av dere som har informasjon om foreldre og søsken til de to?
Jeg har notert at foreldre til Ole Olsen var Ola Toresen Holien (kom fra Nord-Setter) og Ragnhild Nilsdatter. I flg. bygdeboka for Namdalseid s. 245 var Ola Toresen født omkring 1726 og døde i 1806.
Hans far er oppgitt til å være Tore Larsen Nord-Setter. (Bygdeboka s. 137 - 138) Døde i 1764, 89 år gammel. Kona til Tore het Abelone, død i 1760, 77 år gammel.
Disse opplysningene bør sjekkes med kirkebøkene.
Hans far er oppgitt til å være Tore Larsen Nord-Setter. (Bygdeboka s. 137 - 138) Døde i 1764, 89 år gammel. Kona til Tore het Abelone, død i 1760, 77 år gammel.
Disse opplysningene bør sjekkes med kirkebøkene.