Hellan / Hjelde / Fornstedt

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
Jon Rune Vist

Re: Hellan / Hjelde / Fornstedt

Legg inn av Jon Rune Vist » 13. januar 2007 kl. 3.57

Jeg leter etter etterkommere av Lina (Line) Berntine Johansdtr Hjelde, Født Norum i Inderøy i 1865. Hun var datter av Johan Nilsen og Elen Margrethe Pedersdtr Norum. Hun fikk først et barn utenfor ekteskap; Beret Jacobsdtr Hjelde født 1886 i Verran (far: Jakob Ørsedal). Hun ble med sin mor til Hellan på Sandvollan da Line giftet seg med Berntinus Hjelde på Hellan. Senere er det registrert at hun i 1922 giftet seg med Johan Johansen Fornstedt fra Kopparberg Len i Sverige. Han var da blikkenslagersvenn på Steinkjer. Etter dette kan jeg ikke finne mere om henne.

Line&#;s barn numer 2 var Ole Andreas Berntinusen Hellan, født 1896. Han ble senere gift med Anne ? fra Hjelbotn i Melhus (begge gravlagde i Hjelbotn) De hadde ingen barn sammen men Ole Andreas hadde en sønn, Bjarne, fra før. Vet ikke om han har samme etternavn som faren.

Bernt Hellan, 1998-1965, var sønn nr 3. Han vet jeg ganske mye om; Flyttet til en plass som tidligere hadde vert under Agle på Kirknesvågen. Barn; Borghild Hellan (gift med Arne G Vist) og Lars Hellan som druknet som 17-åring.

Barn nr 4 var Jøren (Jorun) Emilie Hellan, f. 1901. Hun skal ha blitt gift i Sverige og ha 1 barn ???

Line&#;s ungste barn, Oline Cesilie Hellan, ble født i 1907. Hun skal også ha giftet seg med en Svenske med etternavn Fornstedt. Dette er samme etternavn som Beret&#;s man og kan ha vært en bror. De bodde, og fikk 2 barn i Sverige.

Om noen har opplysninger om dette vil både jeg og Borghild Hellan Vist være glad for å få tilgang til dette. Jeg vil gjerne ha tips om hvordan jeg best kan søke slektsopplysninger i Sverige også.

Svar

Gå tilbake til «Steinkjer»