Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med opphavet til min oldefar Ole Martin Antonsen født 28.04.1859 i Ogndal(Sparbu)?
Ole Martin flyttet til Nordland og stiftet familie der. Han tok da etternavnet Brandtzæg, visstnok etter sin mor sin familie
Jeg har kirkebøker for Sparbu 1849 - 1862 på microfish, og der står han oppført som uekte barn av Gurine Margrete Sivertsdatter Steinkjer(Steinkjer - navn eller bosted?) og Anton Christiansen Rennemoplass.
I de samme kirkebøker fant jeg i 1852 Gurine Margrete Sivertsdatter Steinkjer sin konfirmasjon. Alder 16 år. Bosted Sceipladz.
Hennes foreldre sto oppført som Marit Rasmusdatter og Sivert Andersen.
I kirkebøker for Bodø der Ole Martin giftet seg, står hans far oppført som Anton Kristiansen Rennemo.
Det jeg ønsker å vite litt om er forbindelsen til Brandtzæg. Hans mor er i vår famile blitt omtalt som Gurine Brandtzæg, men jeg kan ikke finne forbindelsen i folketellingene eller de kirkebøker jeg har tilgang til.
Det som kan finnes om Gurine sin familie er av stor interesse.
Jeg skulle også gjerne ha visst litt mere om hans far og farsfamilie. I kirkebøkene står det Anton Christiansen Rennemo(plass), men fra en muntlig kilde i vår famile har jeg navnet Anton Kolberg.
Vennlig hilsen
Gerd Amble
Ole Martin Antonsen - Ogndal
Moderator: MOD_Nord-Trøndelag
Re: Ole Martin Antonsen - Ogndal
Dette står det om Gurine og foreldrene under Skei i Bind IX s 49 og 50 av bygdebøkene for Sparbu og Ogndal:
Sivert Andersen var fra en Vådalsplass f 1801(B IV s 495). Var gift med Marit Rasmusdtr Gaulstadplass f 1793, og de hadde en husmannsplass under Østre Skei gnr 178. Barn:
Anne Elisabeth f 1833 g m Andreas Lorntsen Langliplass(b IV 419)
Sivert Olaus f 1836 død Steinkjer 1866, ugift.
Gurina Margrete f 1836, tvilling med Sivert, ellers ukjent.
Sivert skulle være en storvokst kar, og gikk da også alltid under navnet Stor-Sivert. Og teignavnet "Siverthaugen" her er det han som har gitt navnet til.
I 1840 søker Sivert om fattigunderstøttelse, "i min huusvilde og brandlidte tilstand". Hva skaden dreide seg om opplyser han ikke, men fattigkommisjonen kan i alle fall ikke ha vurdert den som særlig stor, for slik lyder dens vedtak: "Da Supplicanten byder 1/2 spd av Fattigkassen maanedlig anser Fattigkommisjonen sig ikke beføyet til at bevilge noet" Nei, 2 kroner i måneden var vel så rikelig at de anså seg ikke "beføyet" til en ekstraslant om ulykken hadde vært ute.
Sivert ble ansett som bygdevekter fra 1. januar 1843, foreløpig for ett år, men engasjementet ble forlenget. I 1865 finner en Marit og Sivert boende i Steinkjer, i Kirkegt 25. Sivert er da titulert som fattiglem. Sønnen Sivert driver fiske, Gurine dagarbeid. De hadde nok bodd der noen år. Gurine kaller seg iallefall Steinkjer, allerede i 1859 da hun får sønnen Ole Martin med Anton Kristiansen Rennemoplass fra Malm. Ole Martin vokste opp hos Rebekka og Ole Toresen i en plass under ner-Skei, men kom etter konfirmasjonen til en Brandsegg-gård, og tok dette som etternavn. I 1885 er han meldt utflyttet til Bodø. Akkurat 100 år senere fikk jeg(forfatteren) besøk av hans sønnedatter Solveig Snefjellå fra Ontario, Canada, utvandret dit sammen sin mann i 1962, og på tur til Norge for å lete etter sine røtter.
Anne
Sivert Andersen var fra en Vådalsplass f 1801(B IV s 495). Var gift med Marit Rasmusdtr Gaulstadplass f 1793, og de hadde en husmannsplass under Østre Skei gnr 178. Barn:
Anne Elisabeth f 1833 g m Andreas Lorntsen Langliplass(b IV 419)
Sivert Olaus f 1836 død Steinkjer 1866, ugift.
Gurina Margrete f 1836, tvilling med Sivert, ellers ukjent.
Sivert skulle være en storvokst kar, og gikk da også alltid under navnet Stor-Sivert. Og teignavnet "Siverthaugen" her er det han som har gitt navnet til.
I 1840 søker Sivert om fattigunderstøttelse, "i min huusvilde og brandlidte tilstand". Hva skaden dreide seg om opplyser han ikke, men fattigkommisjonen kan i alle fall ikke ha vurdert den som særlig stor, for slik lyder dens vedtak: "Da Supplicanten byder 1/2 spd av Fattigkassen maanedlig anser Fattigkommisjonen sig ikke beføyet til at bevilge noet" Nei, 2 kroner i måneden var vel så rikelig at de anså seg ikke "beføyet" til en ekstraslant om ulykken hadde vært ute.
Sivert ble ansett som bygdevekter fra 1. januar 1843, foreløpig for ett år, men engasjementet ble forlenget. I 1865 finner en Marit og Sivert boende i Steinkjer, i Kirkegt 25. Sivert er da titulert som fattiglem. Sønnen Sivert driver fiske, Gurine dagarbeid. De hadde nok bodd der noen år. Gurine kaller seg iallefall Steinkjer, allerede i 1859 da hun får sønnen Ole Martin med Anton Kristiansen Rennemoplass fra Malm. Ole Martin vokste opp hos Rebekka og Ole Toresen i en plass under ner-Skei, men kom etter konfirmasjonen til en Brandsegg-gård, og tok dette som etternavn. I 1885 er han meldt utflyttet til Bodø. Akkurat 100 år senere fikk jeg(forfatteren) besøk av hans sønnedatter Solveig Snefjellå fra Ontario, Canada, utvandret dit sammen sin mann i 1962, og på tur til Norge for å lete etter sine røtter.
Anne
Tusen hjertelig takk!! Her var det mye interessant slektshistorie.
Vet du om Ole Martin var av Brandtzæg-slekt, eller tok han bare navnet etter de han bodde hos?
Det er nok den samme Solveig jeg hadde besøk av i 2005. Hun var da på Norgesreise sammen med sitt barnebarn. De reiste til Bergen sammen med min tante, og det var hun som satte meg på sporet etter slekt i Ogndalen.
Vennlig hilsen
Gerd Amble
Vet du om Ole Martin var av Brandtzæg-slekt, eller tok han bare navnet etter de han bodde hos?
Det er nok den samme Solveig jeg hadde besøk av i 2005. Hun var da på Norgesreise sammen med sitt barnebarn. De reiste til Bergen sammen med min tante, og det var hun som satte meg på sporet etter slekt i Ogndalen.
Vennlig hilsen
Gerd Amble
Så vidt jeg kan se, og bygdeboka bekrefter vel dette, tok han navnet etter der han jobbet. Jeg har ikke så veldig mye på hans ander, men det lille som er gir ingen knytning mot Brandsegg-gården.
Anne
Anne
Tusen takk for hjelpen!
Ha et riktig godt nytt år!
Gerd Amble
Ha et riktig godt nytt år!
Gerd Amble