Johan og Andreas Gunerius Ovesen fra Stod

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
Johan I. Borgos

Re: Johan og Andreas Gunerius Ovesen fra Stod

Legg inn av Johan I. Borgos » 31. mars 2006 kl. 17.19

Johan Ovesen (f. ca. 1847) og Andreas Gunerius Ovesen (f. ca. 1859) bosatte seg begge i Eidsfjorden (Vesterålen) og har stor etterslekt der. I forbindelse med skrivinga av ei bygdebok trenger jeg sikre opplysninger om foreldrene til de to. Ifølge FT1865 kan Johan være sønn av Ove Ingebrigtsen/Marta Tomasdtr, mens foreldrene til Andreas (han blei til vanlig kalt Gunerius) ser ut til å være Ove Andreas Johannessen/Anna Hågensdtr. Ei slektsbok som blei utgitt for mange år siden, oppgir imidlertid at Johan og Andreas Gunerius var brødre, og at foreldrene deres var Ole Sivertsen Finstad/Anne Evensdtr Bolås. Kan noen fortelle meg hva som er riktig?

Einar M. Finstad

Legg inn av Einar M. Finstad » 31. mars 2006 kl. 18.06

Ja, Johan O. og Andreas Gunnerius O. var brødre, og de var sønner av Ove Andreas Johannesen Finstad (f. 1822, d. 1897) og Ane Evensdtr. Bolås (f. 1822, d. 1861. Ove drev forresten heimgården Finstad nordre i Stod fra 1866 til 1890. Dette er også min heimgård og Ove Andreas J. F. og Ane er mine tippoldeforeldre.
Hvis det er mer du vil vite, er det bare og spørre.

gj05122
Sted: OSLO

Legg inn av gj05122 » 31. mars 2006 kl. 19.05

Ve du hvem var foreldrene til Johannes Olsen og Elen Andersdtr(foreldrene til Ove Andreas)?

Anne

Johan I. Borgos

Legg inn av Johan I. Borgos » 31. mars 2006 kl. 21.43

Takk til Einar Finstad, det oppklarte mye. Det kan godt hende jeg trenger mer hjelp seinere. Du er forresten firmenning eller noe slikt til bilderedaktøren min!

Einar M. Finstad

Legg inn av Einar M. Finstad » 3. april 2006 kl. 0.56

Foreldre til Elen Andersdtr. var Anders Andersen (f. 1743) og Anne Anfindsdtr. Anders A. var fra gården Hatlingsåsen i Stod og fikk i 1802 bygsle 1/2-part av Finstad-gården, som etterhvert ble Finstad nordre. Fra Anders og Anne er det nå sammenhengende slekt fram til de som driver begge Finstad-gårdene i dag.
Johannes var av gruveslekt, og hans bestefar kom fra Lesja til Gaulstad gruver i Ogndal da disse kom i drift rundt 1760. Mora til Johannes het Dorthea og var ikke gift, faren skal være Ole Strand fra Stod.

gj05122
Sted: OSLO

Legg inn av gj05122 » 3. april 2006 kl. 19.26

Er moren til Johannes Dorthea Simonsdtr f 1769 og datter av Simon Knudsen?

Olav Finstad

Legg inn av Olav Finstad » 5. april 2006 kl. 0.51

Ja, Dorthea Simonsdatter (1769-1830) er datter av Simon Knudsen (1731-1803) og mora hette også Dorthea (f.1737). Så får du Johan hilse bilderedaktøren, det er vel Asmund det,da. Og firmenningen til meg og Einar, ja.

Svar

Gå tilbake til «Steinkjer»