Michel Petersen, f.ca. 1756, Stod Prestegjeld
Moderator: MOD_Nord-Trøndelag
Re: Michel Petersen, f.ca. 1756, Stod Prestegjeld
Folketelling 1801: Michel Petersen, 46 år, huusmand med jord, g.m.
Birgit Andersdtr., 51 år, barn Kirsten 25 år ugift, Anders 14 år,
Paul 10 år, alle bosatt Stranden gaard, For Sogn, Stoed pr.gjeld.
I 1827 bodde muligens Paul på en husmannsplass som het Fivesplassen.
Etterlyser aner til disse, og om Paul fikk flere barn enn sønnen Bendik.
Birgit Andersdtr., 51 år, barn Kirsten 25 år ugift, Anders 14 år,
Paul 10 år, alle bosatt Stranden gaard, For Sogn, Stoed pr.gjeld.
I 1827 bodde muligens Paul på en husmannsplass som het Fivesplassen.
Etterlyser aner til disse, og om Paul fikk flere barn enn sønnen Bendik.
Michel Tvestad (under Strand) får barna Halvor 1776, Kirsten 1778, Peder 1780, Anders 1786, Paul 1791. Du finner informasjon om faddere her: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... s=emnenr=0
Jeg finner ikke Michel og Birgit gift i Stod, men det er innføring hvor fornavnet var veldig utydelig og jeg har skrevet av Paul?? Paulsen gift med Birgitte Andersdatter. Forloverne kan tyde på at dette er Michel og Birgit. Blant døde finner jeg Michel Paulsen Tvestad i 1812, 52 år gammel, men ingen Michel Pedersen.
Det ser heller ikke ut som om verken Michel eller Birgit er født i Stod - Sparbu er kanskje sannsynlig?
Sønnen Paul bodde på Fivesplass. Bryllupet hans finner jeg ikke men han og konen Ingeborg Olsdatter fikk et dødfødt barn i 1818, Michel i 1820, Ole i 1824, Bendicha i 1827. I tillegg fikk Paul sønnen Michael Andreas utenfor ekteskapet med piken Malena Andreasdatter i 1835. Hvor har du funnet sønnen Bendik?
Jeg finner ikke Michel og Birgit gift i Stod, men det er innføring hvor fornavnet var veldig utydelig og jeg har skrevet av Paul?? Paulsen gift med Birgitte Andersdatter. Forloverne kan tyde på at dette er Michel og Birgit. Blant døde finner jeg Michel Paulsen Tvestad i 1812, 52 år gammel, men ingen Michel Pedersen.
Det ser heller ikke ut som om verken Michel eller Birgit er født i Stod - Sparbu er kanskje sannsynlig?
Sønnen Paul bodde på Fivesplass. Bryllupet hans finner jeg ikke men han og konen Ingeborg Olsdatter fikk et dødfødt barn i 1818, Michel i 1820, Ole i 1824, Bendicha i 1827. I tillegg fikk Paul sønnen Michael Andreas utenfor ekteskapet med piken Malena Andreasdatter i 1835. Hvor har du funnet sønnen Bendik?
Det siste først: Bendik Paulsen var min oldefar, født 27.okt.1827 og iflg. FT 1875 i Stod Prestegjeld. Har heller ikke funnet dåpen hans, men han er konfirmert i Overhalla 14.mai 1843, 15 1/2 år gammel, fødested Fivesplassen, foreldre Ind. Paul Michilsen og Ingeborg Olsd. Øvrige opplysninger har jeg kun fra FT 1801, som jo passer bra når det gjelder Anders og Paul. De andre barna er vel fløyet
fra redet. Når det gjelder Paulsen/Pedersen har det da hendt at FT har vært feil. At de har barn som heter både Peder og Paul vanskeliggjør det litt.
fra redet. Når det gjelder Paulsen/Pedersen har det da hendt at FT har vært feil. At de har barn som heter både Peder og Paul vanskeliggjør det litt.
Jeg ser tydeligvis ikke skogen for bare trær. Det er jo en selvfølge at det du har lest som Bendicha er min oldefar Bendik, kanskje skrevet som Bendichs.
Ved konfirmasjonen er navnet skrevet Bendich.
Har du ellers noen opplysninger om moren Ingerborg Olsdatter?
Du nevner Sparbu. Jeg tror jeg vil titte litt mer på
Overhalla også. Men det får vente til etter ferien.
Har fått bra uttelling allerede.
Ved konfirmasjonen er navnet skrevet Bendich.
Har du ellers noen opplysninger om moren Ingerborg Olsdatter?
Du nevner Sparbu. Jeg tror jeg vil titte litt mer på
Overhalla også. Men det får vente til etter ferien.
Har fått bra uttelling allerede.
Jeg fant dette på VRI
Paul MIKKELSEN Age At Marriage: 28
Sex:
Event(s):
Birth:
Marriage:
Spouse: Ingeborg OLSDR Age At Marriage: 34
Marriage: 18 Oct 1818 Place: Stod, Nord-Trondelag, Norway
Source Information:
Batch Number: M427031
Source Dates: 1816 - 1827
Film or Fiche Number: 125439
Collection Details: Kvam; Den Norske Kirke
Anne
Paul MIKKELSEN Age At Marriage: 28
Sex:
Event(s):
Birth:
Marriage:
Spouse: Ingeborg OLSDR Age At Marriage: 34
Marriage: 18 Oct 1818 Place: Stod, Nord-Trondelag, Norway
Source Information:
Batch Number: M427031
Source Dates: 1816 - 1827
Film or Fiche Number: 125439
Collection Details: Kvam; Den Norske Kirke
Anne
Kan Ingeborg olsdatter være datter av Ole dy Olsen Hatling og Karen Joensdtr Gustad mon tro. han har en datter Ingeborg f 15 Jan 1784 døpt 18 Jan 1784. Hva som hendte med henne vet jeg ikke, men alderen passer, men Ingeborg Olsdtr er ikke noe uvanlig navn desverre.
Anne
Anne
Her drypper det pent inn med informasjoner, nå sist bryllup og alder på Ingeborg. Litt flaut kanskje, men hva er VRI ??? Er fersk i faget, til tross for at håret er grått.
FT 1801: Finner to Ole Olsen på gården Hatling, hhv.27 og 87 år gamle. Den unge gift med Ragnhild Arentsdatter. Finner en Karen Joensdatter i Stod, men gift med Anders Olsen. På gården Gustad er det en Karen Johnsdatter 1 år gammel. Er de mulige foreldre til Ingeborg døde før 1801 ??
FT 1801: Finner to Ole Olsen på gården Hatling, hhv.27 og 87 år gamle. Den unge gift med Ragnhild Arentsdatter. Finner en Karen Joensdatter i Stod, men gift med Anders Olsen. På gården Gustad er det en Karen Johnsdatter 1 år gammel. Er de mulige foreldre til Ingeborg døde før 1801 ??
Det siste først.
Den Ole dy Olsen Hatling jeg nevnte er f 1734 i Stod og gift i 1764 med Karen Joensdtr Gustad f 1742. Ole døde i 1788, når Ingeborg døde vet jeg ikke. Ole gifter seg omatt i 1785 så det er vel ikke usannsynlig at karen Joensdtr dør i barnefødselen til Ingeborg Olsdtr. Men som sagt hvorvidt dette er den Ingeborg Olsdtr gift med Paul vet jeg ikke. Det er mulig at kirkeboken sier noe om hvem foreldrene er ved ekteskapet.
VRI er LDS cd plate med avskrifter av norske kirkebøker, LDS er mormonerne.
Anne
Den Ole dy Olsen Hatling jeg nevnte er f 1734 i Stod og gift i 1764 med Karen Joensdtr Gustad f 1742. Ole døde i 1788, når Ingeborg døde vet jeg ikke. Ole gifter seg omatt i 1785 så det er vel ikke usannsynlig at karen Joensdtr dør i barnefødselen til Ingeborg Olsdtr. Men som sagt hvorvidt dette er den Ingeborg Olsdtr gift med Paul vet jeg ikke. Det er mulig at kirkeboken sier noe om hvem foreldrene er ved ekteskapet.
VRI er LDS cd plate med avskrifter av norske kirkebøker, LDS er mormonerne.
Anne
Takk skal du ha for klargjøringen. Skal nok få sjekket kirkebøkene, men det kan nok bli vanskelig å
bevise at det er riktig Ingeborg. Den tiden skrev de ikke alltid hvem som var far til brud og brudgom. Men vi skal nå se. Har vært på mormonerkirka her i Trondheim, men hadde ikke hørt om VRI. Den skal jeg nok få fatt. Tar imidlertid ferie nå. Takk igjen for
hjelpen.
bevise at det er riktig Ingeborg. Den tiden skrev de ikke alltid hvem som var far til brud og brudgom. Men vi skal nå se. Har vært på mormonerkirka her i Trondheim, men hadde ikke hørt om VRI. Den skal jeg nok få fatt. Tar imidlertid ferie nå. Takk igjen for
hjelpen.
Når det gjelder Bendicha i kirkeboken, er hun innført blant jentene. Det er jo en mulighet for at presten har gjort en feil her, men det kan også tenkes at de i tillegg har et barn ved navn Bendik som enten er døpt et annet sted, eller glemt innført.
Fedrene står ikke oppført ved ekteskapet. Forlovere er Ole Five og Rasmus Pedersen Five. Fadderne viser imidlertid helt klart hvem som er foreldrene til Ingeborg - nemlig Ole Anfindsen Haug (Grindberg) og kona Marit Olsdatter Grøttan. Ingeborg er født 14.10.1782. Slekten til Ingeborg kan føres tilbake til 1500-tallet. Det blir litt for omfattende å liste den opp her, men hvis du sender en mail til [email protected] skal jeg sende deg en oversikt.
Kirkebøkene fram til 1815 ligger forøvrig på nettet, mens kirkebøkene 1816 - 1846 er oversendt Digitalarkivet og blir sannsynligvis lagt ut om ikke så alt for lenge.
Fedrene står ikke oppført ved ekteskapet. Forlovere er Ole Five og Rasmus Pedersen Five. Fadderne viser imidlertid helt klart hvem som er foreldrene til Ingeborg - nemlig Ole Anfindsen Haug (Grindberg) og kona Marit Olsdatter Grøttan. Ingeborg er født 14.10.1782. Slekten til Ingeborg kan føres tilbake til 1500-tallet. Det blir litt for omfattende å liste den opp her, men hvis du sender en mail til [email protected] skal jeg sende deg en oversikt.
Kirkebøkene fram til 1815 ligger forøvrig på nettet, mens kirkebøkene 1816 - 1846 er oversendt Digitalarkivet og blir sannsynligvis lagt ut om ikke så alt for lenge.
Anne hadde nok helt rett når det gjelder foreldrene til Ingeborg - det er Ole Olsen Hatling og Karen Jonsdatter Gustad. Karen dør i forbindelse med Ingeborgs fødsel. Som Anne sier, stemmer jo denne Ingeborg også i alder. Jeg har ingen formening om hvorfor familien til Ingeborg Haug stiller som faddere, bortsett fra at de er naboer og litt fjern slekt. Sender deg en oversikt over anene bakover.