Berit Peders dtr f.1772.
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Berit Peders dtr f.1772.
Har noen opplysninger om berit peders dtr f.1772 gm.Nils henriksen Hagen.I første bind av Klæbuboka kalles hun Rønningen til etternavn.Finner ikke noen berit f på Rønningen,men det finnes ei Randi peders dtr f.1772 på rønningen.Kan det være noe kobling her ?Søker etter Berit,s aner.Mvh John Kristian Storsve.
-
- Sted: LODDEFJORD
Re: Berit Peders dtr f.1772.
Hei
Finner kun en Beret Pedersdatter Rønningens dåp i Klæbu i 1779. Skrivemåten av Berit kan være forskjellig, tror ikke man skrev Berit men Beret eller Birrith i de dager.
Mvh
Gunnar
Finner kun en Beret Pedersdatter Rønningens dåp i Klæbu i 1779. Skrivemåten av Berit kan være forskjellig, tror ikke man skrev Berit men Beret eller Birrith i de dager.
Mvh
Gunnar
Hei Gunnar.Dette var interesant.Vet du noe om hennes foreldre,og kan det være hun som i 1803 blir gm.Nils Henriksen Hagen i 1803.
-
Hei igjen
På den tiden ble bare farens navn oppgitt. I kirkeboken står faren oppført som Peder Rønningen.
Men det er interesant så se på hvem som var faddre, følgende er listet opp:
Cattrina Norset, Giertrud Uglen, Gunild Forset, Esten Norset og Lars Forset
Mvh
Gunnar
På den tiden ble bare farens navn oppgitt. I kirkeboken står faren oppført som Peder Rønningen.
Men det er interesant så se på hvem som var faddre, følgende er listet opp:
Cattrina Norset, Giertrud Uglen, Gunild Forset, Esten Norset og Lars Forset
Mvh
Gunnar
Hei Gunnar.Ikke enkel den her nei.Ser på fadderne,ogfinner ut at det er nert slektskap mellom rønningen og folket på forset,n på den tida.Får prøve å grave litt i dette.Kan jo og være at berit er født utenfor ekteskap,finner ingen berit i klæbuboka i det aktuelle tidsrommet. Mvh John Kristian.
-
Hei
Tror vi kan se bort fra Beret Pedersdatter Rønningen døpt 19.søndag etter pinse 1779. Jeg fant hennes begravelse 21.søndag etter pinse 1779 (3 uker gammel).
Den Beret Pedersdatter som er nevnt i Klæbuboka er født rundt 1772. Når hennes bosted ved giftemålet er Rønningen så betyr det ikke at hun er derfra. Valg av forlovere, Ole Haugum og Jon Husby, er naturlig ift Hagens beliggenhet..
Mvh
Gunnar
Tror vi kan se bort fra Beret Pedersdatter Rønningen døpt 19.søndag etter pinse 1779. Jeg fant hennes begravelse 21.søndag etter pinse 1779 (3 uker gammel).
Den Beret Pedersdatter som er nevnt i Klæbuboka er født rundt 1772. Når hennes bosted ved giftemålet er Rønningen så betyr det ikke at hun er derfra. Valg av forlovere, Ole Haugum og Jon Husby, er naturlig ift Hagens beliggenhet..
Mvh
Gunnar
Sist redigert av Gunnar Husby Gundersen den 16. januar 2011 kl. 15.11, redigert 1 gang totalt.
- Marit Lorvik Sørli
Kan det være denne Bereth Pedersdatter du søker ?
Tjenestejente på Rønningen i 1801 , 29 år (født 1772..)
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... k=585#ovre
Det er ei Beret Pedersdatter Tiller som blir konfirmert i 1791, 18 år gammel (født 1773 ?)
men det kan jo likevel være den samme
(nr 4 -piger)
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 610086.jpg
Tjenestejente på Rønningen i 1801 , 29 år (født 1772..)
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... k=585#ovre
Det er ei Beret Pedersdatter Tiller som blir konfirmert i 1791, 18 år gammel (født 1773 ?)
men det kan jo likevel være den samme

(nr 4 -piger)
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 610086.jpg
Hei marit.Dette var meget interesant,eller som man sier her er det lys i tunnelen.Vet du hvor i tiller hun kommer fra. ? Jeg har bygdeboka for tiller,så dette får jeg til åsjekke litt rundt.Greier du å finne ut om hun ble gift i klæbu i1803 med Nils Henriksen Hagen?Mvh John Kristian.
- Marit Lorvik Sørli
Her under "Lysninger 1803" finner vi 17.april Niels Henriksen Hagen og Beret Pedersdatter Rønningen :
Nr 3 på høyre side:
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 610051.jpg
Da er det nærliggende å tro at bruden er den Beret Pederdatter som er tjenestejente i Rønningen i 1801.
Om det er den samme som står konfirmert i 1791 som Beret Pedersdatter Tiller tør jeg ikke påstå , og vet ikke hvor i Tiller hun evt måtte være født.
Det blir nok å lete etter noen som kan være aktuell...........
Nr 3 på høyre side:
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 610051.jpg
Da er det nærliggende å tro at bruden er den Beret Pederdatter som er tjenestejente i Rønningen i 1801.
Om det er den samme som står konfirmert i 1791 som Beret Pedersdatter Tiller tør jeg ikke påstå , og vet ikke hvor i Tiller hun evt måtte være født.
Det blir nok å lete etter noen som kan være aktuell...........
-
Hei
Her er giftemålet til Bereth:
Kommune Kirkeboknr/navn År
Klæbu sokneprestembete/618.A03 1803
Kirke/sted Vielsedato
Klæbo 12.06.1803 Dom 1 à Trinit.
Brudgommens
Fornavn Etternavn Stilling Fødeår/Alder
Niels Henrichs. Enkemand
Bosted Hagen
Brudens
Fornavn Etternavn Stilling
Bereth Pedersd. Pigen
Bosted Rønning
Mvh
Gunnar
Her er giftemålet til Bereth:
Kommune Kirkeboknr/navn År
Klæbu sokneprestembete/618.A03 1803
Kirke/sted Vielsedato
Klæbo 12.06.1803 Dom 1 à Trinit.
Brudgommens
Fornavn Etternavn Stilling Fødeår/Alder
Niels Henrichs. Enkemand
Bosted Hagen
Brudens
Fornavn Etternavn Stilling
Bereth Pedersd. Pigen
Bosted Rønning
Mvh
Gunnar
Hei igjen.Får gå igjennom tillerboka å se hva jeg finner .Takk så langt til dere.Hvis dere skulle komme over nye opplysninger så er jeg takknemelig for det.Mvh John Kristian.