Karen Knudsdatter Sellien 1667 - 1742
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Karen Knudsdatter Sellien 1667 - 1742
I Byneset Bygdebøker II s. 314 står det at Karen Knudsdatter Sellien 1667 - 1742 er gift med Anders Andersen Flak 1652 - 1719. De bor på By da Anders først var gift med Randi Kristoffersdatter By - d. 1693.
Karen Knudsdatter er datter av Knud Sellien og Ingeborg Ingebrigtsdatter fra Børsa.
Ingeborg kom til By i 1726 med 60 rd. etter at hun hadde solgt gården Sellien i Børsa. Hun døde i 1733.
I Børsabøkene finner jeg ingen gård som heter Sellien. Er det noen som kan hjelpe meg med å oppdatere Ingeborg, Knud og gården Sellien?
Med vennlig hilsen
Tor
Karen Knudsdatter er datter av Knud Sellien og Ingeborg Ingebrigtsdatter fra Børsa.
Ingeborg kom til By i 1726 med 60 rd. etter at hun hadde solgt gården Sellien i Børsa. Hun døde i 1733.
I Børsabøkene finner jeg ingen gård som heter Sellien. Er det noen som kan hjelpe meg med å oppdatere Ingeborg, Knud og gården Sellien?
Med vennlig hilsen
Tor
Re: Karen Knudsdatter Sellien 1667 - 1742
Gårder med navnet Selli i seg finner du i 1900-tellingen flere steder i Nord-Trøndelag: Nedre Stjørdalen, Leksvik, Skogn, Mosvik/Værran, Egge og Leka
Hei
Jeg skal se om jeg kan hjelpe deg litt med dette
Navnet Sellien er ett meget gammelt navn for det vi i dag kaller Seljan, å det ligger innom Skjetnegårdene/grenda på det som i dag heter Viggja i Skaun Kommune. Seljan ligger ganske langt oppe for Viggja, så det gikk under Børsa så langt tilbake i tid, men det spørs om du bør lete på viggja (viggjen, wiggjen) om du skal finne det i dag. Mest sannsynlig er det der det er snakk om, så da må du evt lete deg gjennom skjetne-gårdene (sjetne) på Seljan som også har blitt kalt seljen, så kan du være heldig å finne det du leter etter
Seljan blir i dag betegnet som en plass, eller ett stedsnavn i bygda som er ganske kjent da det står en skihytte der inne som blir brukt en god del, å navnet stammer fra en gård som lå ganske langt inne, som da kan ha tilknyttning til denne gården du snnakker om. Larsplads eller Larsplass tror jeg er navnet på selve tunet eller gården som denne kvinnen du forteller om er fra. Det skal være noen historier om akkurat hvorfor det heter seljan, men jeg har det ikke i hodet. Navnene du kommer med er ukjent for meg. Jeg har ikke bygdebok forran meg her desverre, men har ingen problemer med å skaffe det ganske fort om du trenger mer hjelp
Jeg er oppvokst i Børsa å har bodd her mesteparten av livet, å kan nok få tak i en del info om evt. Stedsnavn om så.
Lykke til!
MVH
Aina

Lykke til!
MVH
Aina

Seek, and you will find...
Hei Torill - jeg søker gårder i Sør-Trøndelag - helst i Børsa.
Hei Aina Elida !
Tusen takk for ditt engasjement. Jeg har søkt i bygdeboka på Seljan og Viggja, men kommer ikke videre.
Jeg ville være dypt takknemmelig hvis du kan hjelpe. Jeg har bare vært på gjennomreise i Børsa - det var en flott bygd. Min far vokste opp på Eli gård - men var fra Byneset.
Med vennlig hilsen
Tor
Hei Aina Elida !
Tusen takk for ditt engasjement. Jeg har søkt i bygdeboka på Seljan og Viggja, men kommer ikke videre.
Jeg ville være dypt takknemmelig hvis du kan hjelpe. Jeg har bare vært på gjennomreise i Børsa - det var en flott bygd. Min far vokste opp på Eli gård - men var fra Byneset.
Med vennlig hilsen
Tor
Oki, da skal jeg se om jeg får hjulpet deg litt
Det skal være snakk om Børsa, å ikke Børseskogen vel? Jeg skal ta meg en "runde" å se hva jeg kan få til
Skal notere meg navn og gårdsnavnet, så kommer jeg tilbake til deg så fort jeg får det til
Bare hyggelig å hjelpe
MVH
Aina Elida

MVH
Aina Elida

Fant dette på nettet, er det noe du kjenner til?
http://www.larsensplass.com/slekt/getpe ... &tree=1001
http://www.larsensplass.com/slekt/getpe ... &tree=1001
Hei Aina Alida
Jo dette var fantastisk - akkurat det jeg søkte - men det kom ikke videre - men tusen takk
Med vennlig hilsen
Tor
Jo dette var fantastisk - akkurat det jeg søkte - men det kom ikke videre - men tusen takk
Med vennlig hilsen
Tor
Nå har jeg da undersøkt litt om denne gården som du søker, men jeg finner ingenting ved det navnet. Vi har derimot en Sellie/Selli slekt i bygda, å om den stammer fra denne plassen er jeg litt usikker på.
Jeg fikk tatt en runde i bygdebøker her i dag, å som du ser der så går Viggja å Børsa under samme prestgjeld, mye pga at kirka sto på viggja i lange tider.
Jeg kom over en liten ting her på nettet i går kveld som jeg klikket bort litt for fort, men der var det info om noen som kjøpte Sellien i Børsa på begynnelsen av 1700 tallet, de var fra Orkdal. Skal se nærmere på den saken. Mye tyder på at gården har skiftet navn tror jeg
Jeg fikk tatt en runde i bygdebøker her i dag, å som du ser der så går Viggja å Børsa under samme prestgjeld, mye pga at kirka sto på viggja i lange tider.
Jeg kom over en liten ting her på nettet i går kveld som jeg klikket bort litt for fort, men der var det info om noen som kjøpte Sellien i Børsa på begynnelsen av 1700 tallet, de var fra Orkdal. Skal se nærmere på den saken. Mye tyder på at gården har skiftet navn tror jeg

To bruk, Nord-Seljan og Sør-Seljan låg på Viggja ved grensa mot Skaun, mellom Baklia og Viggja Idrettslags skihytte. Disse er omtalt i Per O. Røds Børsaboka bind 2 på side 335, men omtalen har ingen referanser til de søkte personer, desverre.
Slekta i Skaun som har familienavnet Selli er innflyttet fra Nord-Trøndelag (Mosvik?) og har ingen tilknytning til Seljan.
Om det er interesant kan jeg gjerne kopiere siden om Seljan fra Børsaboka og oversende.
Slekta i Skaun som har familienavnet Selli er innflyttet fra Nord-Trøndelag (Mosvik?) og har ingen tilknytning til Seljan.
Om det er interesant kan jeg gjerne kopiere siden om Seljan fra Børsaboka og oversende.