Arn Olsson sin far

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Ina Langbach

Re: Arn Olsson sin far

Legg inn av Ina Langbach » 29. desember 2003 kl. 21.01

Jeg leter etter Arn Olsson sin far.

Arn ble født 1814 i Børsa, og døde før 1858. Han var bosatt på Øya på Børsøra.

Mora sitt navn var Marit Eriksdatter, Blekkabakken.

Kjenner noen til hvem som var far til Arn Olsson? Håper noen kan hjelpe meg.

Inger Johanne Bjørnaas
Sted: RENNEBU

Legg inn av Inger Johanne Bjørnaas » 29. desember 2003 kl. 22.39

Jeg antar at du er helt sikker på hvem som er mor til Arn Olsen. Fant ingen med mor Marit Eriksdatter, men jeg fant denne:

Døpt 1. søndag i faste 1813:

ungkarl Ole Engelsen Sletvold og pigen Berethe Arentsdt. Nordofstads søn Arent
Vidner Ole Olsen Almlie og Renney Almlie.

Jeg sjekket microkortene av kirkeoka bor Byneset - Børsa, 1813 ut 1815.

Beste hilsen Inger

Ina Langbach

Legg inn av Ina Langbach » 30. desember 2003 kl. 13.43

Helt sikker er jeg ikke,:)

Men jeg har på en måte fått det bekreftet i Børsaboka bind 2 side. 56, der det også står at "Marit Eriksdatter Blekkabakken f. 1791 d. 1837 som var gift med Anders Jonsson i fra Høghstu, hadde sønnen Arn Olsson i fra tidligere".

Dette stemmer med de opplysningene jeg har på Arn sin mor, men som du ser skriver de desverre ingen ting om faren hans.

mvh
Ina

Karen Husdal Brevik

Legg inn av Karen Husdal Brevik » 30. desember 2003 kl. 13.44

Hei Ina!

Den Arn som Inger nevner, er trolig ikke den rette Arn, for han døde nemlig ikke før 1858. Her er hans familie:

Arn Olsson Sletvold født 1813, Nord-Åstan, Geitastrand, døpt: 1. sønd i faste, 1813, (sønn av Ola Engelsson Sletvold og Berit Arntsdtr. Ofstad) gift 5 jul 1843, Gjertru Eriksdtr. Klomstein, født 1815, Klomstein, Geitastrand, (datter av Erik Ellingsson Klomstein og Marit Eriksdtr. Aunet) bosted: Husdalen, Geitastrand, senere Viggja. Arn bosted: Vollen, senere Husdalen i Geitastrand, så Viggja. Arn ble oppfostra på kåret hos farmora. Han og familien hadde 'Arnsstu' i Husdalen fra 1842 til 1851. Familien flytta så til Viggja. Under folketellinga i 1865 bodde Arn og familien på Oppstuen Viggen, Viggja.

Barn:
i Ole Arnsson Husdal Viggen født 15 nov 1843, Husdalen, Geitastrand, døpt: 25 des 1843.

ii Marit Arnsdtr. Husdal Viggen født 13 jun 1846, Husdalen, Geitastrand, døpt: 13 jul 1846.

iii Berit Arnsdtr. Husdal Viggen født 19 jun 1850, Husdalen, Geitastrand, døpt: 28 jul 1850.

iv Erik Arnsen Viggen født ca. 1858, Oppstu Viggen, Viggja.

HVIS det allikevel skulle vise seg å være den rette, så har jeg en del aner både til han og hans kone inne på min database.

Mvh
Karen

Inger Johanne Bjørnaas

Legg inn av Inger Johanne Bjørnaas » 30. desember 2003 kl. 16.44

Det var jo kjempflott, Karen, at du kunne sjekke han ut av saken.

Ina, har du sjekket om det står oppgitt navnet på faren når Arn Olsen gifter seg i 1834 ?

Det er jo heller ikke sikkert at Arn er døpt i Børsa. Marit kunne jo ha vært bosatt et annet sted akkurat da.

Beste hilsen Inger

Inger Johanne Bjørnaas

Legg inn av Inger Johanne Bjørnaas » 30. desember 2003 kl. 17.04

Sjekket kirkeboka for Orkdal og fant følgende:

Født 25.8. 1814, døpt 2.10:

Arnt Olsen (uekte)

foreldre: Arnt Olsen Meaas og Marit Eriksdt. Meaas.

Vet ikke om dette har noe med "din" Arnt å gjøre, men syntes jeg ville si i fra likevel. Ser at far til Marit, Erik Bentsen, var innflytter. Kanskje han var fra Orkdal ?

Fant ham ikke konfirmert i Orkdal, men jeg har ikke sjekket døde.

Beste hilsen Inger

Ina Langbach

Legg inn av Ina Langbach » 4. januar 2004 kl. 16.28

Så flott at dere hjelper meg å lete, for dette var en liten vanskelig far å finne. Takk så mye for det.

Jeg er ikke overbevist om denne Arnt Olsen Meaas er den rette, men jeg utelukker det ikke helt, men velger nok å holde døre åpen for evt. andre. jeg har så lite holdepunkter å gå etter desverre.

Får lete videre...

Svar

Gå tilbake til «Skaun»