Langbakken, Børsa
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Re: Langbakken, Børsa
Jeg leter etter opplysninger om forfedrene til:
Ole Arntsen Langbakken f. 05.10.1837 i Børsa,
og hans kone
Maren Pedersdatter Langbakken, f. 01.03.1838.
I 1865 tellingen var de bosatt i Børsa, "strandsiddersted"
Ole Arntsen Langbakken f. 05.10.1837 i Børsa,
og hans kone
Maren Pedersdatter Langbakken, f. 01.03.1838.
I 1865 tellingen var de bosatt i Børsa, "strandsiddersted"
-
- Sted: NAMSOS
Så i Børsaboka bind 2 side 76 på gården Langbakken 2 på Børsøra og fant Ole Arnsson fra Øya på Børsøra av foreldre Arn Olsson f. ca. 1814 og Idde Olsdatter f. 1810 fra Grinda på børsøra. Maren Sofia Pedersdatter Ness var født på Gullhaugen på Ofstad. Foreldre: Per Andersson Næss ( fra Saltnestrøa i Buvika ) født på Hestvollen i Børsa i 1812 og Ellen Ivarsdatter Ås F. 1809 på Tanum i Bærum.
Lykke til vidre
Per
Lykke til vidre
Per
Takk for svar Per, dette er nok foreldrene til Ole og Maren ja.
Jeg finner dem ikke i noen folketellinger, så det spørs om jeg burde ha anskaffet meg en slik "Børsabok" den høres bra ut.
Hvis noen vet noe mere om Ole Arntsen og Maren Sophie Pedersdatter sine besteforeldre,eller olderforeldre osv så blir jeg glad for svar
mvh
Ina
Jeg finner dem ikke i noen folketellinger, så det spørs om jeg burde ha anskaffet meg en slik "Børsabok" den høres bra ut.
Hvis noen vet noe mere om Ole Arntsen og Maren Sophie Pedersdatter sine besteforeldre,eller olderforeldre osv så blir jeg glad for svar
mvh
Ina
Hei. Børsaboka består av to bind, skrevet av Per O. Rød. Da det ser ut til at du har mye slekt i distriktet er de nesten "uunværlige" Du får ta en telefon til Skaun Kommune, så hjelper de deg der. Mvh. Lars.
Hei! Jeg har en del aner til Maren Sophie Pedersdtr. Næss i min database, så hvis du sender meg din e-postadresse, så kan du få en del navn av meg.
Mvh Karen
[email protected]
Mvh Karen
[email protected]
Lars,
Takk for tipset det skal jeg gjøre.
Karen,
Det høres fint ut, skal sende deg en mail.
Tusen takk begge to.
Mvh Ina
Takk for tipset det skal jeg gjøre.
Karen,
Det høres fint ut, skal sende deg en mail.
Tusen takk begge to.
Mvh Ina
Nå har jeg gått til anskaffelse av "Børsaboka 1 og 2", som forresten var to flotte bøker.
Men jeg er litt usikker på en ting som gjelder geografien i Børsa.
I følge kartet som følger med bøkene ligger gården "Langbakken" langt inne i landet. Men jeg har bestandig hørt i fra min farmor at Langbakken lå ganske nærme sjøen i Børsa. Jeg vet det fantes/finne flere gårder med dette navnet, lå noen ved sjøen og noen ikke?
Kan noen hjelpe meg med dette?
mvh
Ina
Men jeg er litt usikker på en ting som gjelder geografien i Børsa.
I følge kartet som følger med bøkene ligger gården "Langbakken" langt inne i landet. Men jeg har bestandig hørt i fra min farmor at Langbakken lå ganske nærme sjøen i Børsa. Jeg vet det fantes/finne flere gårder med dette navnet, lå noen ved sjøen og noen ikke?
Kan noen hjelpe meg med dette?
mvh
Ina
-
- Sted: TRONDHEIM
Jeg er født ute i Børsa og jeg husker det var et sted nede på Børsøra som het Langbakken,Les derfor under Børsøra og muligens Æle. Skal sjekke sjøl og når jeg kommer hjem fra jobb.
Lykke til med "forskinga"
Hilsen Målfrid
Lykke til med "forskinga"
Hilsen Målfrid
Hei. Du finner Ola Arnsson på side 76, bind 2 i Børsaboka. Han hadde Langbakken II på Børsøra fra 1875 til 1902. Lars
Jeg er interessert i hvem du er etterkommer etter da jeg er firmenning til Oles oldebarn.(tror jeg det var)
Til Målfrid (Hvis det var meg du mente:-) Det var et vanskelig spørsmål, men jeg har mange "forfedre og mødre" i Børsa/Skaun-området. Ei grein er etter Løden Bjørnson f.1616 budde på gården Mo. Slekta var også fra Uvås, Husby, Klefstad, Kråkseth og Lefstad. Kan vel sansynligvis ramse opp alle gårdene i dette området. For å ta det nermeste så hete far: Georg Bestefar Gabriel, Oldefar Ivar Kjerrem han budde på Tyskhaugen under Husby og var gift med Johanna Gudbrandsdatter. Det får greie seg for denne gang, hvis du vil vite mere kan du ta en telefon, du finner meg under Meldal. Hei så lenge. Lars
Hei!
Lars,
Jeg har funnet Ole Arnsson og mange av hans aner i børsaboka så den saken er grei. Det var bare dette med geografien i Børsa jeg lurte litt på, men nå ser det ut til at det fantes flere gårder med navnet Langbakken, så da løste det spørsmålet seg.
Målfrid,
Ole Arnsson er min tippoldefar.(Hvis det var meg du mente. Ellers så ser det ut til at jeg har aner på mange av gårdene i Børsa og Skaun.
Lars,
Jeg har funnet Ole Arnsson og mange av hans aner i børsaboka så den saken er grei. Det var bare dette med geografien i Børsa jeg lurte litt på, men nå ser det ut til at det fantes flere gårder med navnet Langbakken, så da løste det spørsmålet seg.
Målfrid,
Ole Arnsson er min tippoldefar.(Hvis det var meg du mente. Ellers så ser det ut til at jeg har aner på mange av gårdene i Børsa og Skaun.
-
- Sted: TRONDHEIM
Til Lars og Ina
Jeg kommer inn som slektnig i familien Langbach fra Emma Berntsdtr. Kvitskjær.
Alf Edvin Langbach var min seksmenning og samme mann og hans søsken er firmenning av min forhenværende samboer,
Dette også gjennom slekta fra Kvitskjæret.
Jeg kommer inn som slektnig i familien Langbach fra Emma Berntsdtr. Kvitskjær.
Alf Edvin Langbach var min seksmenning og samme mann og hans søsken er firmenning av min forhenværende samboer,
Dette også gjennom slekta fra Kvitskjæret.
Vandrehistorie eller sant? På 1980-tallet hørte jeg et rykte om at den kjente sanger Olav Werner skulle være sønn av fylkeskemner Søren Langbach. Greitt å få det avsannet i alle fall?