Gjertrud Sivertsdatter Granmoe fra Meldal

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Brukeravatar
dn19389
Sted: DEGERNES

Gjertrud Sivertsdatter Granmoe fra Meldal

Legg inn av dn19389 » 9. juni 2007 kl. 18.49

Gjertrud er en nøtt. (obs! Alf og Gjertrud mangler i alle tellinger, ingen vits å søke)

Hun får tre barn med Skinnfellmaker Alf Andersen Svean fra Surnadal før hun i 1851 gifter seg med ham i Øye kirke i Surnadal.

Barn:
Johanna døbt 26.08.1845 (interessant, her ser det ut som det er begges 2. leiermål, tro om de har fler barn)
Johannes Alfsen Kanestrøm, døbt 1849, Frei under Kristiansund. Bøkene er brannskadet. Skinnfellmaker, Ibestad.
Johanna døbt 14. Sept. 1851 Surnadal, Møre og Romsdal, skjebne ennå ukjent.
Martinus Rød døpt 6. Apr. 1855 Halsa, Møre og Romsdal
Stinus døpt 31. Mars 1861 Halsa

Gjertrud og Alf flytter etterhvert til Svartvorpa på den lille halvøye ved Staumsnesset i Tingvoll, Møre og Romsdal. Hun dør 11. Nov. 1900 og begraves ved Straumsnes. Her oppgis fødselsår 1813, det er nok feil.

I følge oppgitt alder ved vielsen er Gjertrud Sivertsdatter Granmoe fra Meldal mest sannsynlig født ca 1824.
Og hennes far heter Sivert Andersen.

Ifølge tellinger i Meldal finnes det ingen Gjertrud på Granmoe i 1825, så hun er neppe født der.
I tellingen for 1835 er hun der, 11 år gammel, og moren heter Marit Larsdatter 40 år. Far nevnes ikke.

Jeg finner ingen dåp for Gjertrud i Meldal, men mener og ha funnet hennes konfirmasjon 25. Aug. !859, s. 117 nr 11. Foreldre er Sivert og Marit og fødested oppgis å være Buvigen. Alder 18. Juli 1824 (fødselsdato el. dåpsdato)

I følge søk ved Hammerun-herred(FamilySearch) skal det være døpt ei Gjertrud i Buvika 18. Juli 1824. Far Sivert Andersen og Mor Marit Larsdatter. ( liker å søke her, for da trenger jeg bare å fylle inn et fornavn når jeg søker i riktig bok, link øverst høyere når navnelista er oppe).

Sukk, denne kirkeboka er ikke scannet ennå. Tro om noen har tilgang på den, da blir jeg kjempeglad for et oppslag.

Elles har jeg funnet to mulige fedre i tellingen for 1801.
Det er en Sivert Andersen 7 år på Steene og en 4 år på Hove, begge gårdene i Bynes som jeg tror skal være riktig sokn. Hva disse gårdene kan hete i bygdeboka, hmm det vet jeg ikke ennå.

Tro om noen kan hjelpe meg vidre?

Inger Johanne Bjørnaas
Sted: RENNEBU

Re: Gjertrud Sivertsdatter Granmoe fra Meldal

Legg inn av Inger Johanne Bjørnaas » 23. juni 2007 kl. 21.01

Dette kan være Marit Larsdt. i 1801:

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=765#ovre

Kanskje kan det finnes noen opplysninger i bygdeboka for Byneset ?

Beste hilsen Inger

Svar

Gå tilbake til «Skaun»