Hei Roar.
Jeg har lett litt blandt konfirmerte i Melhus og fant en mulig kandidat, men han er født i 1804. Legger den inn så lenge i tilfellet det kan være riktig.
Her er imidlertid ikke foreldrenes navn oppgitt da denne ikke bor hjemme. TA forbehold om at "jeg" ikke er noe særlig lokalkjent
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Leinstrand i Melhus, Ministerialbok nr. 691A03 /3 (1816-1826), Konfirmerte 1818-1819, side 258.
Konfirmant nr. 7 Ole Iversen Flataas. Jeg mener ihvertfall at det står Iversen. Om man sammenligner med konfirmant nr. 9 så kan det ihvertfall ikke bli Johnsen ut av det.
Det står at Forældene i Singsaas( tror jeg) Huusb.(onde) Lars Flataas - det er vel da den personen Ole bor og arbeider for ved konfirmasjonen.
Om han er født eller døpt d.(en) 3. S.(øndag) i F.(aste) 1804 er jeg usikker på, men om du bruker denne
Kalenderen og skriver inn 1804 så ser du ihvertfall hvilken dag den dagen er det året.
Du kan kanskje selv se om du finner en Ole Iversen født i Melhus rundt de tider med far Iver Iversen. Jeg ahr mange ganger opplevd at fødested oppgitt i vielse er konfirmasjonsoppholdssted også - så det er muligens lurt å ha det litt i "bakhodet" om du ikke finner dåpen i Melhus.