Mo i Melhus
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Re: Mo i Melhus
Mine tipptippoldeforeldre flyttet ca 1835 fra Melhus til Rødøy i Nordland. Deres navn var Maria Rasmusdatter født ca 1810 (noen steder står det 1810, andre 1811 og atter andre 1818 ). Hennes far het trolig Rasmus Olsen. 23.juli 1832 giftet hun seg med Gulbrand Olsen født 1801. Ved enkelte tilfeller har stedsnavnet Mo vært nevnt for begge. De fikk to barn før de flyttet fra Melhus, Oluf og Serina. Etter at de kom til Rødøy fikk de min tippoldefar Lars Ribe Gulbrandsen.
Jeg har lett i folketellinger og i gårdshistoria for Melhus uten å finne dem. I gårdshistoria er det nevnt en Gulbrand Olsen født i 1801, men ifølge gårdshistoria døde denne Gulbrand i 1829.
Med hilsen
Jorunn Johansen
Jeg har lett i folketellinger og i gårdshistoria for Melhus uten å finne dem. I gårdshistoria er det nevnt en Gulbrand Olsen født i 1801, men ifølge gårdshistoria døde denne Gulbrand i 1829.
Med hilsen
Jorunn Johansen
Hei Jorunn
Gulbrand Olsen døde 07.04.1840 på Gjerøy Nordre i Rødøy 34 år gammel.
Han ble gravlagt 23.04.1840.
Maria Rasmusdtr. f.1811, døde 03.04.1878 på Valvær. Hun ble gravlagt 15.05.1878.
Serine Gulbrandsdtr f.1833 på Gjerøy Nordre, døde 16.01.1895 på Kiholm
Oluf Gulbrandsen f. 1834 i Melhus, døde 14.11.1878 på Svinvær.
Jeg kunne ikke i farten finne Lars Ribe Gulbrandsen.
Dette er opplysninger fra Nettstedet på regionale sider for Rødøy.
L.Kobberød
Gulbrand Olsen døde 07.04.1840 på Gjerøy Nordre i Rødøy 34 år gammel.
Han ble gravlagt 23.04.1840.
Maria Rasmusdtr. f.1811, døde 03.04.1878 på Valvær. Hun ble gravlagt 15.05.1878.
Serine Gulbrandsdtr f.1833 på Gjerøy Nordre, døde 16.01.1895 på Kiholm
Oluf Gulbrandsen f. 1834 i Melhus, døde 14.11.1878 på Svinvær.
Jeg kunne ikke i farten finne Lars Ribe Gulbrandsen.
Dette er opplysninger fra Nettstedet på regionale sider for Rødøy.
L.Kobberød
Takk for opplysningene.
Serine hadde visstnok to eller 3 barn, alle med forskjellige fedre. Disse barna ble satt bort. Noen som vet hvor de ble av? Det er interessant å se at hun døde på Kilholmen. Faren til et av barna hennes bodde som enkemann på Kilholmen i 1900. Når det gjelder Lars vet jeg en del, og også om Marias barn i annet ekteskap. Derimot vet jeg ingenting om hvor Gulbrand og Maria kom fra, det er bare oppgitt Melhus og en gang Mo. Ved Marias annet ekteskap er hennes fars navn ført opp som Rasmus Olsen i kirkeboka. Er det noen som vet noe om hvor i Melhus Gulbrand og Maria kom fra?
Med hilsen Jorunn
Serine hadde visstnok to eller 3 barn, alle med forskjellige fedre. Disse barna ble satt bort. Noen som vet hvor de ble av? Det er interessant å se at hun døde på Kilholmen. Faren til et av barna hennes bodde som enkemann på Kilholmen i 1900. Når det gjelder Lars vet jeg en del, og også om Marias barn i annet ekteskap. Derimot vet jeg ingenting om hvor Gulbrand og Maria kom fra, det er bare oppgitt Melhus og en gang Mo. Ved Marias annet ekteskap er hennes fars navn ført opp som Rasmus Olsen i kirkeboka. Er det noen som vet noe om hvor i Melhus Gulbrand og Maria kom fra?
Med hilsen Jorunn
-
- Sted: LER
Har sett litt i kirkeboka for Melhus, og finner Serine og Ole (Oluf) døpt i Leinstrand sogn.
Serine er født 9.april, og døpt 27.mai 1833. Hun er oppført med etternavnet Sæter først, men det er strøket over og retta til Skjefstad.
Foreldre: Gulbrand Olsen og Marie Rasmusdtr. Skjeftad. Blant fadderne er det en Rasmus Moe.
Oluf var født 20. des. 1834, og døpt 16. april -35: Ole Gulbrandsen Sæter, foreldre: Gulbrand Olsen og Marie Andersdtr. Sæter. (Det står faktisk Andersdtr., men det er nok skrivefeil).
Serine er født 9.april, og døpt 27.mai 1833. Hun er oppført med etternavnet Sæter først, men det er strøket over og retta til Skjefstad.
Foreldre: Gulbrand Olsen og Marie Rasmusdtr. Skjeftad. Blant fadderne er det en Rasmus Moe.
Oluf var født 20. des. 1834, og døpt 16. april -35: Ole Gulbrandsen Sæter, foreldre: Gulbrand Olsen og Marie Andersdtr. Sæter. (Det står faktisk Andersdtr., men det er nok skrivefeil).
På Familysearch fant jeg en Gulbrand Olsen født i Melhus i 1804. Foreldre Ole Eriksen Dahl født 1781 og Siri Gulbrandsdatter født 1783. Ole og Siri var ikke gift. Kan dette være den Gulbrand jeg leter etter? "Min" Gulbrand hadde 3 barn: Oluf (Ole), Serine og Lars. Ole Eriksen Dahls far het iflg Familysearch Erik Gravraak.
Gårds- eller stedsnavn ellers står dessverre ikke nevnt. Noen som kjenner til familien og vet hvor i Melhus de bodde?
Hilsen Jorunn
Gårds- eller stedsnavn ellers står dessverre ikke nevnt. Noen som kjenner til familien og vet hvor i Melhus de bodde?
Hilsen Jorunn
Lars Ribe Gulbrandsen, f. 19.06.1836 på Gjerøy i Rødøy og er min oldefar ( slekts nr. 10 - far til farmor ). Lars giftet seg 06.05.1862 i Øksnes med Sandrine Martinusdatter ( Dyrø ), f. 1834 i Øksnes. Sandrine dør 09.09.1800 i Rødøy, men sammens har de barnene:
Emelie J. Larsdatter, f. 1860
Gurine M.O.Larsdatter, f. 1862
Pauline Petrine Larsdatter, f. 23.03.1865 ( min farmor )
Eliot Larsen Ribe, f. 13.09.1875
Lars gifter seg for andre gang 29.09.1881 i Rødøy med Elen Barbara Nilsdatter, f. 1827 i Rana. De fikk ikke barn etter det jeg vet.
Jeg er svært takknemmelig for opplysninger om anene til Lars Ribe Gulbrandsen. Jeg er rimelig sikker på at foreldrene var Gulbrand Olsen og Maria Rasmusdatter men der stopper det og at paret kom fra Melhus var nytt for meg.
Mvh
Einar Johan Larsen
[email protected]
NB! Jeg er ikke pålogget DIS nå, men fant innlegget fra Jorunn da jeg søkte på navnet Lars Ribe Gulbrandsen på "Google"
Emelie J. Larsdatter, f. 1860
Gurine M.O.Larsdatter, f. 1862
Pauline Petrine Larsdatter, f. 23.03.1865 ( min farmor )
Eliot Larsen Ribe, f. 13.09.1875
Lars gifter seg for andre gang 29.09.1881 i Rødøy med Elen Barbara Nilsdatter, f. 1827 i Rana. De fikk ikke barn etter det jeg vet.
Jeg er svært takknemmelig for opplysninger om anene til Lars Ribe Gulbrandsen. Jeg er rimelig sikker på at foreldrene var Gulbrand Olsen og Maria Rasmusdatter men der stopper det og at paret kom fra Melhus var nytt for meg.
Mvh
Einar Johan Larsen
[email protected]
NB! Jeg er ikke pålogget DIS nå, men fant innlegget fra Jorunn da jeg søkte på navnet Lars Ribe Gulbrandsen på "Google"
Korreksjon til innlegget ovenfor:
"Sandrine dør 09.09.1880"
"Sandrine dør 09.09.1880"
-
- Sted: LER
Gulbrand Olsen ble døpt i Melhus kirke i februar 1804. Foreldre: Ole Eriksen Gravrok og Siri Guldbrandsdtr. Kvålshaugen.
I følge Melhusboka, så døde denne Guldbrand i 1827.
I følge Melhusboka, så døde denne Guldbrand i 1827.
Til Einar Johan:
Jeg ser at du ikke har fått med alle barna til Lars og Sandrina, blant annet mangler du min farfars far Johan Larsen, født i Øksnes i 1865, bodde på Gjessøya i Rødøy kommune.
Da Gulbrand døde ble Maria gift på nytt med Arnt Eliassen. De bodde på Valvær i Rødøy kommune og hadde flere barn.
Det var forresten til Valvær Lars og Sandrina dro da de flyttet fra Øksnes. Lars bodde de siste årene av sitt liv på Gjessøya hos sønnen Johan og hans kone Kristense.
Mvh
Jorunn Johansen
Jeg ser at du ikke har fått med alle barna til Lars og Sandrina, blant annet mangler du min farfars far Johan Larsen, født i Øksnes i 1865, bodde på Gjessøya i Rødøy kommune.
Da Gulbrand døde ble Maria gift på nytt med Arnt Eliassen. De bodde på Valvær i Rødøy kommune og hadde flere barn.
Det var forresten til Valvær Lars og Sandrina dro da de flyttet fra Øksnes. Lars bodde de siste årene av sitt liv på Gjessøya hos sønnen Johan og hans kone Kristense.
Mvh
Jorunn Johansen
Rettelse: Johan Larsen var født i 1867.
Mvh
Jorunn Johansen
Mvh
Jorunn Johansen
-
- Sted: LANGHUS
Lars Ribe Gulbrandsen var også min oldefar og jeg tror jeg har funnet litt mer om slekta i Melhus.
Maria Rasmusdatter ble født 8. nov på Moe i Melhus. Hennes foreldre er Rasmus Rasmussen og Siri Johannesdatter. (Presten må ha skrevet feil senere, når hennes far ble opgitt å hete Olsen til etternavn). Denne familien har jeg funnet på Moe i Melhus både i folketellingen i 1815 og 1825. Morens navn passer også i forhold til Marias datter Serine, som må være oppkadt etter mormoren. Utfra alder i folketellingene, så må Rasmus være født ca 1782/83 og Siri ca 1784. Jeg har ikke funnet ut noe mer om disse utover 5 barn.
Gulbrand tror jeg er født på Gellein i 1804 (Leinstrand) av foreldre Ole Ellevsen og Kirsti Gulbrandsdatter, de bor samme sted i 1801 med datteren Marit. Dette er foreløpig noe usikkert, men han er den eneste jeg synes passer i alder, hvis han skal være født i Melhusområdet.
Mvh Gyrid
Maria Rasmusdatter ble født 8. nov på Moe i Melhus. Hennes foreldre er Rasmus Rasmussen og Siri Johannesdatter. (Presten må ha skrevet feil senere, når hennes far ble opgitt å hete Olsen til etternavn). Denne familien har jeg funnet på Moe i Melhus både i folketellingen i 1815 og 1825. Morens navn passer også i forhold til Marias datter Serine, som må være oppkadt etter mormoren. Utfra alder i folketellingene, så må Rasmus være født ca 1782/83 og Siri ca 1784. Jeg har ikke funnet ut noe mer om disse utover 5 barn.
Gulbrand tror jeg er født på Gellein i 1804 (Leinstrand) av foreldre Ole Ellevsen og Kirsti Gulbrandsdatter, de bor samme sted i 1801 med datteren Marit. Dette er foreløpig noe usikkert, men han er den eneste jeg synes passer i alder, hvis han skal være født i Melhusområdet.
Mvh Gyrid
Grunnen til at jeg har kalt Marias far Rasmus Olsen, er at dette er oppgitt som hennes fars navn da hun giftet seg med Arnt Eliassen den 17.10.1841.
Mvh Jorunn
Mvh Jorunn
-
Det hadde jeg også sett og jeg hadde det som utgangspunkt da jeg skulle finne Marias dåp i Melhus, men jeg tror presten skrev feil da hun ble gift annen gang.
Rasmus Rasmussen på Moe i Melhus het hvertfall ikke Olsen og han og kona passer veldig godt ellers.
Mvh Gyrid
Rasmus Rasmussen på Moe i Melhus het hvertfall ikke Olsen og han og kona passer veldig godt ellers.
Mvh Gyrid
-
Til Jorun og Einar Johan;
Siden dere i likhet med meg selv er etterkommere av Lars Ribe Gulbrandsen, kunne det vel være interesant å utveksle det vi måtte ha om denne familien til hverandre.
Jeg er også interesert i om dere kjenner til evt bilder av Maria Rasmusdatter, Sandrine eller Lars Ribe. (Jeg har et bilde av Lars selv, men dette er tatt ganske sent i livet).
Mvh Gyrid
mail:gyridjor@hotmail,com
Siden dere i likhet med meg selv er etterkommere av Lars Ribe Gulbrandsen, kunne det vel være interesant å utveksle det vi måtte ha om denne familien til hverandre.
Jeg er også interesert i om dere kjenner til evt bilder av Maria Rasmusdatter, Sandrine eller Lars Ribe. (Jeg har et bilde av Lars selv, men dette er tatt ganske sent i livet).
Mvh Gyrid
mail:gyridjor@hotmail,com