Siri Estensdatter - er hun fra Budal/Støren?

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Randi S. E.

Re: Siri Estensdatter - er hun fra Budal/Støren?

Legg inn av Randi S. E. » 27. juni 2005 kl. 2.53

Jeg leter etter foreldrene til en "tippe" Siri Esdtensdatter, og har dette under Strinda/Malvik...men kanskje hun kommer fra Budal?: Jon Olsen Vikhammerløkken f.ca1743, d.1807, gift med Siri Estensdatter f.ca 1750. Giftet seg 27.08.1775 i Malvik kirke. De hadde gården Aunet/Lillesand. Det sies at han er sønn av Ole fra Stor Malvig. Siri hadde Wighammer som bosted da hun giftet seg. Siri Eysteinsdatter blir det også skrevet. Forlovere var Ole Malwigen og Anders Nedre Wighamer. Er det noen som kjenner til opphavet for Jon og Siri, mine 3.tippoldeforeldre?
Her har jeg lagt merke til noe: Da Siri og Jon sin sønn Jon blir døpt i 1776 er det noen med opprinnelse fra Budal som er faddere: Anders Olsen (Storrø) Bjørnstad - han kjøpte Bjørnstad i Malvik, men kom fra Budal, han var gift med Marit Estensdatter f. 1732 (Budal), kanskje hun var søster til Siri Estensdatter? Slik at Siri egentlig har opprinnelse i Budal, jeg finner ikke denne Siri døpt i Malvik. Noen som kjenner til disse fra Budal/Støren? Jeg ser navnet Esten er vanlig i de traktene.
RandiE

Dagfinn Refseth
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Legg inn av Dagfinn Refseth » 28. juni 2005 kl. 1.21

Anders Olsen Storrø var gift med Marit Estensd. Rognes, men hun hadde ingen søster ved navn Siri. Og så vidt jeg kan se er det ingen andre Siri Estensd. fra Størenområdet som har flyttet til Malvik.

Dagfinn

Randi S. E.

Legg inn av Randi S. E. » 28. juni 2005 kl. 4.15

Takk for opplysningen, Dagfinn. Jeg bare øynet en sjanse, i og med at ved dåpen til Siri Estendatters barn var altså disse fra Budal til stede, blant annet ektemannen til Marit Estensdatter (som da var død), tenkte det var en forbindelse her. Og denne Siri Estensdatter dukker ikke opp i Malvik før ved sitt bryllup omtrent, derfor antok jeg hun kom "utenfra" et sted.
RandiE

gj00073
Sted: ÅLEN

Legg inn av gj00073 » 28. juni 2005 kl. 21.13

Har du sjekket denne Siri Estensdatter Sørtømme(det ble en fryktelig lang link!): <a href=http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=100182839753&lds=1®ion=12®ionfriendly=Norway&juris1=Norw9STro&juris2=STro&juris3=&juris4=®ionfriendly=&juris1friendly=Sor+Trondelag&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke</a>

Har ikke bygdebøkene for Horg for hånden, så jeg får ikke undersøkt det.

Dagfinn Refseth
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Legg inn av Dagfinn Refseth » 28. juni 2005 kl. 22.10

Denne Siri Estensd. Sørtømme f. 1747 ble gift med husmann Arnt Jensen Lund i Sæterlien på Lundamo og døde der i 1817.

Randi S. E.

Legg inn av Randi S. E. » 29. juni 2005 kl. 0.15

Takk, hva dere vet, gutter! Skal en tur på Statsarkivet i morgen av andre grunner, men det er ingen vits i å lete i kirkebøker der, hvis man ikke aner noe hvor man skal lete.
RandiE

Svar

Gå tilbake til «Midtre Gauldal»