Ingebrigt Erichsen, f. 1743 - etternavn Bakken?

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Nina Mari Sigbjørnsen
Sted: AVERØY

Ingebrigt Erichsen, f. 1743 - etternavn Bakken?

Legg inn av Nina Mari Sigbjørnsen » 11. juli 2009 kl. 16.58

Jeg har i kirkebok for Røros funnet en Ingebrigt, født i 1743. Ingebrigt Erichsen (se nr. 65)

Farens navn er oppgitt å være Erich Ingebrigtsen. Det jeg lurer på er dette kan gjelde slekten Bakken (Bachen/Backen). Navnene på fadderne skulle vel nesten tyde på at barnet har tilknytning til Schanke-slekten, og Erich Ingebrigtsen Bakken var gift med Lisbeth (Elisabeth) Fastesdatter Kielsberg - som var barnebarn av Anne Fastesdatter Schanke.

Jeg har ikke klart å finne noen konfirmasjon på Ingebrigt (og heller ikke noe dødsfall), men det bodde en Ingebrigt Erichsen Bakken i Trondheim på slutten av 1700-tallet. Han var min tipp-tipp-tipp-tipp-oldefar, og jeg sliter med å finne ut hvor han kom fra. Han var gift med en Anne Olsdatter (Steen?), og jeg har ikke funnet hvor hun kom fra heller. Nå er jo forøvrig Anne (Ane) Olsdatter et veldig vanlig navn, så det er vel kanskje ikke så rart.

Er det noen som har informasjon om slekten Bakken fra Røros og som da har noen formening om min Ingebrigt kan stamme fra denne slekten? Eventuelt om noen kanskje har noen gode tips for å finne ut av dette. Ved min tipp-tipp-tipp-oldefars dåp i 1786 var forøvrig bl.a. Ane Dorthea Sundt og Ingebrigt Johansen Schanke faddere. Henrik Christian Bakken (se nr. 6) Ingebrigt J. Schanke var Erich Bakkens barnebarn.

Mvh Nina Sigbjørnsen

Astrid Ryen
Sted: TRONDHEIM

Re: Ingebrigt Erichsen, f. 1743 - etternavn Bakken?

Legg inn av Astrid Ryen » 12. juli 2009 kl. 8.13

Jeg har ingen formening om hvor det ble av Ingebrigt Eriksen Bakken født 1743. Familien står behandlet under Bakken gnr 25 bnr 1 i Rørosboka bind 5 side 219. Faren står ved barnas dåp i kirkeboka anført dels som Erich Ingebrigtsen, dels som Erich Bachen. Mora Lisbet Fastesdatter tilhører Skankeslekten som du antyder.

Det er temmelig magert hva som står om familien i Rørosboka, dødsår mangler både på Erich Ingebrigtsen og Lisbet Fastesdatter, og bare fire barn er nevnt, alle gift på Røros. Men de hadde mange barn det ikke står noe om, deriblant Ingebrigt. Kanskje en del av dem flyttet ut?

Familien du etterlyser opphavet til, bodde i Vestergade i Trondheim i 1801:

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=342#ovre

Det tok meg ikke lang tid å finne i kirkeboka at Erich Ingebrigtsen Bakken ble begravet i Røros 9 mai 1779 78 år gammel. kona Lisbet Fastesdatter lar seg sikkert også finne! Dermed er det nærliggende å skrive til Statsarkivet i Trondheim og spørre om et eventuelt skifte etter foreldrene (Gauldal fogderi, siden de bodde på gården Bakken).

Har du funnet vielsen mellom Ingebrigt Eriksen og Anne Olsdatter i Trondheim? Ifølge FS skulle de være viet 23/9-1773, men jeg kan ikke finne denne vielsen.

Nina Mari Sigbjørnsen

Legg inn av Nina Mari Sigbjørnsen » 12. juli 2009 kl. 13.06

Hei, og takk for svar! :)

Jeg har ikke klart å finne vielsen mellom Ingebrigt Erichsen og Ane Olsdatter. Barna deres var alle døpt i domkirken i Trondheim, men jeg har ikke funnet vielsen. Jeg har også lett i de andre kirkebøkene i Trondheim og omegn, uten hell. Men dersom datoen er 23.09.1773 har jeg litt mer å gå ut fra. Hva står forresten forkortelsen "FS" for?

Siden jeg ikke har funnet noen konfirmasjon på Ingebrigt på Røros har han trolig flyttet ut før han nådde konfirmasjonsalder. Så da spørs det hvor han dro og hvor han senere ble gift med Ane Olsdatter. Datteren Elen Maria ble født i Trondheim i 1777, så de må ha kommet dit før den tid.

Jeg har funnet dødsfallet til Ingebrigt, tror jeg: Ingebrigt død (nr. 10). Sønnen Henrik ble forøvrig gift inn i Skankeslekten da hans kone var Elisabeth Sophia, datter av Christen Fastesen Skanke. Henrik og Elisabeth (se nederst på siden)

Jeg takker også for tipset ditt om å skrive til Statsarkivet i Trondheim og spørre etter skifte etter Ingebrigts foreldre. Det er helt klart verdt et forsøk. :)

Mvh Nina

Astrid Ryen
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Astrid Ryen » 12. juli 2009 kl. 17.46

Jeg tror du har funnet den riktige Tømmermand Ingebrigt Eriksen, død i 1806 63 år gammel. Hans alder her passer jo veldig bra med fødselsår 1743. :)

FS står for Family Search, mormonernes databaser for kirkelige handlinger i en rekke land. Her er hovedsiden:

http://www.familysearch.org/Eng/Search/ ... search.asp

Dette er den såkalte Pilot Site:

http://search.labs.familysearch.org/rec ... t.html#p=0

Det var her jeg fant den omtalte vielsen ved å skrive inn Ingebrigt Eriksen, valg marriage og skrev til sist inn Trondheim. Men det står ikke hvilken kirke de ble gift i.

Nina Mari Sigbjørnsen

Legg inn av Nina Mari Sigbjørnsen » 12. juli 2009 kl. 20.40

Takk for svaret. :)

Jeg får fortsette og lete etter vielsen. Har sjekket kirkebøkene for Trondheim i det aktuelle tidsrommet flere ganger, og et sted må jo FS ha fått datoen fra. Jeg får ta utgangspunkt i årstallet 1773, og før eller senere kan det jo hende jeg lykkes. Man må jo bare håpe. :)

Noen som har formening om hvor folk fra Røros dro hvis de flyttet hjemmefra? Ingebrigt må jo ha flyttet ut en gang etter 1755 eller der omkring. Selvfølgelig dersom "min" Ingebrigt er den samme som Ingebrigt fra Røros da... Det er jo langt fra sikkert, selv om enkelte ting kanskje kan tyde på det. Men det er jo i utgangspunktet bare gjetninger fra min side.

Mvh Nina :)

Nina Mari Sigbjørnsen

Legg inn av Nina Mari Sigbjørnsen » 25. juli 2009 kl. 17.34

Da har jeg i hvert fall funnet forlovelsen til disse to, men den gjorde meg ikke så veldig mye klokere. Ingebrigt og Ane. De står som nr. 8 på s. 348 i kirkeboken.

Klarer noen å tyde etternavnet til Ane?

Mvh Nina

Erling Myrbostad
Sted: KVANNE

Legg inn av Erling Myrbostad » 25. juli 2009 kl. 19.15

Hei,

Mener det står Ingebrigt Erichsen Bakke og Ane Olsdatter Tyholt

mvh Erling

Nina Mari Sigbjørnsen

Legg inn av Nina Mari Sigbjørnsen » 26. juli 2009 kl. 13.22

Hei Erling.

Det ser ut som du kan ha rett. Tusen takk for hjelpen. :D
Da har jeg litt mer å gå ut fra.

Mvh Nina :)

Svar

Gå tilbake til «Røros»