Foreldre til Clemet Ellefsen/Ellendsen Klemmetvold?
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Foreldre til Clemet Ellefsen/Ellendsen Klemmetvold?
Jeg har Clemet f. 1667 på Vintervolden, Glåmos og død på Klemmetvollen 1737. Han var g.m. Siren Olsdatter Glasmager (Galaaen) 1683-1779.
Jeg har notert Ellend Ellendsen Wold på Ellenrommet på Vintervolden som mulig far, men ut fra forrige tema her (Halvor Johannesen Døhl.....) ble jeg i tvil om dette var riktig. Clemet er ikke nevnt som bror av Maritte Ellendsdatter Vold der.
Noen som vet?
Jeg har notert Ellend Ellendsen Wold på Ellenrommet på Vintervolden som mulig far, men ut fra forrige tema her (Halvor Johannesen Døhl.....) ble jeg i tvil om dette var riktig. Clemet er ikke nevnt som bror av Maritte Ellendsdatter Vold der.
Noen som vet?
-
- Sted: TRONDHEIM
Re: Foreldre til Clemet Ellefsen/Ellendsen Klemmetvold?
Odd skrev:Jeg har Clemet f. 1667 på Vintervolden, Glåmos og død på Klemmetvollen 1737. Han var g.m. Siren Olsdatter Glasmager (Galaaen) 1683-1779.
Noen som vet?
Han het vel Clemet Ellefsen og ikke Ellendsen.
SKIFTE Clemet Ellefsen, 25/10-1738 GF (1732-1739, side 486)
Avdøde stiger Clemet Ellefsen bodde på gården Flechvigen ved Røraas. Han etterlot seg enken Siri Olsdatter Galaaen og følgende felles barn: 1: Ellef Clemetsen 25 år, 2: Peder Clemetsen 20 år, med formynder enkens bror Didrik Olsen Galaaen, 3: Ole Clemetsen 18 år, med formynder mostermand Jacob Mogensen, 4: Sara Clemetsdatter 23 år, gift med Strømme Pedersen. Gården Flekvigen var boets odel og eie og skyldte med lanskyld og bøxel 6 ½ marklaug. Det var 238-0-18 til deling mellom enken og barna.
Nærværende ved skiftet var enkens lagverge Stiger ved Storvarts Grube Anders Olsen Sandnesset (enkens bror), videre hennes svoger Jacob Mogensen (gift med søsteren Anne Olsdatter). Manntallet 1701: Clemmet Ellefsen 34 år og Bergsknegt. Clemmet Ellefsen ble begravet 20/10-1737 72 år gammel. Hans enke Siri Olsdatter Galaaen ble begravet 31/1-1779 91 år, se også skiftet etter henne. Hun var datter av Ole Eriksen Galaaen og Sara Andersdatter.
Mvh Astrid
-
Jeg mener at VOLD/WOLD ikke har noe med Vintervold å gjøre. Ellend Ellendsen Vold bodde på Nyplassen, og det gjorde også hans to sønner Iver og Ingebrigt. I skiftet etter Ingebrigt Ellendsen Vold i 1755 angis f. eks. Nyplassen som bosted. Ikke desto mindre nevnes Ellend Vold både under Vintervold (Ellendrommet). og Clemetvold.
Clemet Ellefsens eldste sønn Ellef Clemetsen ble gift 1740 med Maritte Ellendsdatter. Hun omtales i Rørosboka 5 både som Vold og og Vintervold og ingen av delene riktig. Det som står i RB 5 side 246, på den øvre halvpart av siden, er totalt villedende.
Marit Ellendsdatter var datter av Ellend Svendsen Belgmager og Anne Sophia Olsdatter (Tørres). Ifølge skiftet etter Ellend Belgmager i 1749 var datteren Marit gift med understiger Ellef Clemetsen. Disses sønn var Ellend Ellefsen som eier gården i 1801.
Clemet Ellefsens eldste sønn Ellef Clemetsen ble gift 1740 med Maritte Ellendsdatter. Hun omtales i Rørosboka 5 både som Vold og og Vintervold og ingen av delene riktig. Det som står i RB 5 side 246, på den øvre halvpart av siden, er totalt villedende.
Marit Ellendsdatter var datter av Ellend Svendsen Belgmager og Anne Sophia Olsdatter (Tørres). Ifølge skiftet etter Ellend Belgmager i 1749 var datteren Marit gift med understiger Ellef Clemetsen. Disses sønn var Ellend Ellefsen som eier gården i 1801.
Mvh Astrid
Så flott, tusen takk Astrid! Da får jeg rettet det
Husker jeg i sin tid strevet fælt med å finne tråden her.
Jeg har Peder Clemetsen Klemmetvold/Sandnes (1719-56) g.m. Anne Cathrine Christensdatter Gylland som sønn av Clemet og Siren. Håper det er riktig?
Faren til Clemet var tydeligvis en Ellef, noen anelse om hvem han var?

Jeg har Peder Clemetsen Klemmetvold/Sandnes (1719-56) g.m. Anne Cathrine Christensdatter Gylland som sønn av Clemet og Siren. Håper det er riktig?
I og med at Clemets eldste sønn het Ellef (f. ca. 1713) var kanskje Clemets far den Ellef Ellefsen som som befinner seg som berggesell på Gammelberget i 1677/1688 eller som knekt ditto (far og sønn?).
Se bildet (fra Bjørn H. Nyheims "Oversikt over personer nevnt i forbindelse med Røros kobberverk på 1600-tallet")
Se bildet (fra Bjørn H. Nyheims "Oversikt over personer nevnt i forbindelse med Røros kobberverk på 1600-tallet")
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av dn24061 den 28. februar 2018 kl. 15.43, redigert 1 gang totalt.
-
Odd skrev:Så flott, tusen takk Astrid! Da får jeg rettet detHusker jeg i sin tid strevet fælt med å finne tråden her.
Nei, dette er riktig, Odd. Og Rørosboka er ikke lett å navigere etter.

Clemet Ellefsen var stiger på Fredericus IV gruve i Os. Jeg slo opp på Klemet Ellefsen i bind 3 av Osboka. Der fant jeg 4-5 henvisninger til Klemet Ellefsen i bind 1 og 2, ikke noe hans slekt, men en del om gruva Fred IV som Clemet selv "fant".Bygdefolket i Os var slett ikke positivt innstilt til gruva og folk som arbeidet der.
Clemet Ellefsens sønn Ole ble døpt 23 trin 1721. Blant fadderne er Lisbeth Olsdatter galaaen og Anders Olsen Galaaen, videre en Jonas Paulsen (død 1745 73 år). Jeg klarte ikke finne ut mer om denne Jonas.
Mvh Astrid
-
I 1786 var det skifte etter Clemet Ellevsen (sønn av Ellef Clemetsen). I dette skiftet refereres skiftet etter avdødes farmor Siri Olsdatter Galaaen som døde hos sin sønn Ellef Clemetsen på Bergplassen i 1779:
SKIFTE Siri Olsdatter Galaaen, Clemmet Ellevsens enke 12/2-1779 (Bergretten)
Skiftet ble avholdt i stiger Ellev Clemmetsens hus på Røros Bergplass. Avdøde Siri Olsdatter etterlot seg følgende arvinger: 1: Ellev Clemmetsen, stiger ved Kongens Grube. 2: Peder Clemmetsen, død og har etterlatt seg følgende barn: a: Clemmet Pedersen 33 år, gift og bor i Trondhjem, b: Christen Pedersen 26 år, bor hjemme hos stefaren Henning Halvorsen på Sandnesset, c: Peder Pedersen 23 år, i tjeneste hos Jomfru Catharina Borckgrevink på Røros, d: Maren Pedersdatter, gift med Bergarbeider Lars Einersen. 3: Ole Clemmetsen død og har etterlatt seg følgende barn: a: Clemmet Olsen 24 år, hjemme hos moderen på Sandnesset, b: Jon Olsen 18 ½ år, i tjeneste hos Lorentz Schanke på Røros, c: Peder Olsen 15 år, hjemme hos moderen, d: Ole Olsen 9 år, hjemme hos moderen, e: Marit Olsdatter, gift med bergarbeider Hans Hansen Sund her på stedet, f: Siren Olsdatter, gift med bergarbeider Ole Erichsen Backen her på stedet, g: Ingeborg Olsdatter, gift med Johannes Hansen Biørchen, boende ved Gildaae Hytte under Sælboe Verk, h: Johanne Olsdatter 24 og ugift, tjenende hos Jacob Monsen Galaaens enke. 4: Sara Clemmetsdatter død og har etterlatt seg følgende barn: a: Clemmet Strømmesen 40 år, bergarbeider her i sognet, b: Peder Strømmesen 38 år, bor her i sognet, c: Ole Strømmesen 34 år, bergarbeider og bor her på Pladsen, d: Siren Strømmesdatter 25 år og ugift, i tjeneste hos Claus Garmager her på stedet.
Clemmet Ellevsensens enke Siren Olsdatter ble begravet 31/1-1779 89 år gammel. Hun var datter av Ole Eriksen Galaaen og Sara Andersdatter. Se også skiftet etter avdødes ektemann Clemmet Ellevsen i 1738. Clemmet Ellevsen ble begravet 20/10-1737 72 år.
SKIFTE Siri Olsdatter Galaaen, Clemmet Ellevsens enke 12/2-1779 (Bergretten)
Skiftet ble avholdt i stiger Ellev Clemmetsens hus på Røros Bergplass. Avdøde Siri Olsdatter etterlot seg følgende arvinger: 1: Ellev Clemmetsen, stiger ved Kongens Grube. 2: Peder Clemmetsen, død og har etterlatt seg følgende barn: a: Clemmet Pedersen 33 år, gift og bor i Trondhjem, b: Christen Pedersen 26 år, bor hjemme hos stefaren Henning Halvorsen på Sandnesset, c: Peder Pedersen 23 år, i tjeneste hos Jomfru Catharina Borckgrevink på Røros, d: Maren Pedersdatter, gift med Bergarbeider Lars Einersen. 3: Ole Clemmetsen død og har etterlatt seg følgende barn: a: Clemmet Olsen 24 år, hjemme hos moderen på Sandnesset, b: Jon Olsen 18 ½ år, i tjeneste hos Lorentz Schanke på Røros, c: Peder Olsen 15 år, hjemme hos moderen, d: Ole Olsen 9 år, hjemme hos moderen, e: Marit Olsdatter, gift med bergarbeider Hans Hansen Sund her på stedet, f: Siren Olsdatter, gift med bergarbeider Ole Erichsen Backen her på stedet, g: Ingeborg Olsdatter, gift med Johannes Hansen Biørchen, boende ved Gildaae Hytte under Sælboe Verk, h: Johanne Olsdatter 24 og ugift, tjenende hos Jacob Monsen Galaaens enke. 4: Sara Clemmetsdatter død og har etterlatt seg følgende barn: a: Clemmet Strømmesen 40 år, bergarbeider her i sognet, b: Peder Strømmesen 38 år, bor her i sognet, c: Ole Strømmesen 34 år, bergarbeider og bor her på Pladsen, d: Siren Strømmesdatter 25 år og ugift, i tjeneste hos Claus Garmager her på stedet.
Clemmet Ellevsensens enke Siren Olsdatter ble begravet 31/1-1779 89 år gammel. Hun var datter av Ole Eriksen Galaaen og Sara Andersdatter. Se også skiftet etter avdødes ektemann Clemmet Ellevsen i 1738. Clemmet Ellevsen ble begravet 20/10-1737 72 år.
Mvh Astrid
Astrid skrev:Odd skrev:Så flott, tusen takk Astrid! Da får jeg rettet detHusker jeg i sin tid strevet fælt med å finne tråden her.
Nei, dette er riktig, Odd. Og Rørosboka er ikke lett å navigere etter.![]()
Clemet Ellefsen var stiger på Fredericus IV gruve i Os. Jeg slo opp på Klemet Ellefsen i bind 3 av Osboka. Der fant jeg 4-5 henvisninger til Klemet Ellefsen i bind 1 og 2, ikke noe hans slekt, men en del om gruva Fred IV som Clemet selv "fant".Bygdefolket i Os var slett ikke positivt innstilt til gruva og folk som arbeidet der.
Clemet Ellefsens sønn Ole ble døpt 23 trin 1721. Blant fadderne er Lisbeth Olsdatter galaaen og Anders Olsen Galaaen, videre en Jonas Paulsen (død 1745 73 år). Jeg klarte ikke finne ut mer om denne Jonas.
Takk igjen Astrid, mye nyttig info., mange tråder å samle i gamle Rørosslekter.
Da er det denne gruven du refererer til Astrid:
"Det viktigste funn, nest etter Nye Storwartz, var det som ble funnet ved roten av et tre i "Graftaas Berg i Dalbygden i nærheten av Vangrøftdalen i 1707". Skjerpet ble funnet av Clemmet Ellefsen og Jon Arntsen Schødal (min komm.: Skiørdal g.m. Kirsten Andersdtr. Prytz?), viste meget edel malm og utviklet seg til den lønnsomme Vandgrøften Grube, senere kalt "Fredericus Qvartus". De to skjerperne ble avspist med en liten pengebelønning, den egentlige finner Jon Artnsen med 12 Rdl. og Clemet måtte nøye seg med 2."
(ref. H. Dahle, Røros Kobberværk s. 99).
-
Odd, her lærte nok jeg noe nytt angående Fred. IV. Noe lignende står i Rørosboka 2 side 113. H P Dahle kjenner jeg også til, tok en del kopier fra den boka, lånte den på Gunnerusbiblioteket.
Hvis du lurer, så mener jeg det må være riktig person du har pekt ut som den som fikk 12rdr for å ha "funnet" gruva.
Hvis du lurer, så mener jeg det må være riktig person du har pekt ut som den som fikk 12rdr for å ha "funnet" gruva.
Mvh Astrid
Jeg er meget sjelden inne på dette forumet, derfor dette sene svar: Rolf Engesvoll, Heimdal, har gitt ut følgende skrift:" Slektsskrift for Opdal og Vintervold med videre forgreninger". Denne boken kjøpte jeg på Røros Bibliotek for en god del år siden og antar derfor at den fins i arkivet der. På side 61 finner du kanskje hva du leter etter.
Takk for tipset Odd Magnar, skal se etter den ved neste besøk 

-
Odd skrev:Takk for tipset Odd Magnar, skal se etter den ved neste besøk
Hva er så Clemmet Ellefsens opphav, fikk du nærmere greie på det?
Hilsen en nysgjerrig Astrid
Mvh Astrid
Beklager Astrid, det tok litt tid, men her på s. 61 står:
"Eli Engflechvig", mtr. nr. 632. Anno 1688
"Bøxel 1657: Clemmet Holte udi Vigen Engslet bt. til Kongen 3 ort. Clemmet Jacobsen Holte f. 1584, død ca. 1664, må vel regnes som stamfar til den senere slekt på Clemmetvold og Vintervold. Hustruens navn kjennes ikke. Deres barn:
1. Esten Clemmets f. 1623, bruker gården Holte mtr.nr. 600. Anno 1688. Han hadde i 1680 bøxel på en halvpart av gården Flatberg, Flechvig mtr.nr. 615. Anno 1688.
2. Clemmets dtr., navn ukjent, synes å være gift med Elluf Larsen Almåsvold f. 1634. Disse ansees å være foreldre til Stiger Clemmet Ellefsen Clemmetvold f. 1665......
osv.
(sender deg bilde av siden på email Astrid)
"Eli Engflechvig", mtr. nr. 632. Anno 1688
"Bøxel 1657: Clemmet Holte udi Vigen Engslet bt. til Kongen 3 ort. Clemmet Jacobsen Holte f. 1584, død ca. 1664, må vel regnes som stamfar til den senere slekt på Clemmetvold og Vintervold. Hustruens navn kjennes ikke. Deres barn:
1. Esten Clemmets f. 1623, bruker gården Holte mtr.nr. 600. Anno 1688. Han hadde i 1680 bøxel på en halvpart av gården Flatberg, Flechvig mtr.nr. 615. Anno 1688.
2. Clemmets dtr., navn ukjent, synes å være gift med Elluf Larsen Almåsvold f. 1634. Disse ansees å være foreldre til Stiger Clemmet Ellefsen Clemmetvold f. 1665......
osv.
(sender deg bilde av siden på email Astrid)
-
Interessant opplysning om Clemmet Ellefsens opphav. For ordens skyld (det nevnes kanskje i boken): Clemmet Jacobsen Holte (farsnavnet var for øvrig nytt for meg) kom fra gården Holte/Unsholtet i Ålen, og er nevnt i ålbygg-bøkene.
-
Fogdens manntall 1664. https://media.digitalarkivet.no/view/35577/47
Esten bruger alt 43 år, Clemmit 80 år er husmann.
Esten bruger alt 43 år, Clemmit 80 år er husmann.
Mvh Astrid