Det er godt mulig dette er behandlet i et eller annet slektforum tidligere, uten at jeg har fått det med meg.
Den første kjente brukeren på Valset i Brekken var så vidt jeg vet Jørgen (Larssen?) Valset (ca. 1638 - 1707).
I manntall for Røros i 1657 er en Lars Walset nevnt blant verksfolket. Var Jørgen sønn av denne Lars Walset?
Det er kanskje nærliggende å tro at etternavnet stammer fra Valset på Hedemarken eller fra Agdenes? Men det finnes vel også andre Valset rundt omkring. Eller var det bosetting på Valset i Brekken før Jørgen kom dit, slik at han tok navnet derfra?
Det er også nevnt en bergsknegt Hans Valset 63 år i manntallet 1701, med en sønn Hans på 30 år. Begge disse er også i manntallet over Verkets folk 1705. I 1705 er begge gift, Hans Valset den yngre har en sønn og en datter (klipp fra et annet innlegg). De er også nevnt i inntektsregnskapet for Røros skole i 1709. Er det noen som vet hvor disse ble av? Slektninger av Lars Walset og evt. Jørgen Valset?
Div. slektstrær på Geni oppgir at Lars Walset var sønn av Knut Larssen Nordset fra Skårer i Sør-Odal. Denne Knut hadde også en sønn Hans, jfr. kommentar ovenfor. Lars og Hans på Røros kan da kanskje vært disse brødrene?
Men det er ikke oppgitt noen kilder til dette i Geni. Jeg har forespurt hos "eierne" av disse slektstrærne, men ikke mottatt noen svar!
Noen som kan si noe om overstående?
Valset i Brekken - slektens opprinnelse
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
-
- Sted: TRONDHEIM
Re: Valset i Brekken - slektens opprinnelse
Hei Odd.
Jørgen Larsen Valset, 45 år i manntallet 1701, begravet 24/9-1730 76 ½ år. Hans kone Anna Jonsdatter døde sannsynligvis før 1720. Jeg har ikke funnet henne i min egen kirkebokavskrift, men det kan jo være at jeg har glemt av henne. Nok om det, det var skifte etter henne i 1722. Boet omfattet plassen Valset, som skyldte 2 marklaug, påstående hus av alle slag, hus i Hyttegaten, en slått i Engfløtdalen og i Ridalen. Boet omfattet videre minst 6 okser og 15 kyr, småfe, og såkalte Røraassedler» til en verdi av 500 riksdaler. Boets brutto var verdt 1087-2-20, som var en anselig sum. Alt dette står vel egentlig i rørosboka.
Jørgen Larsen Valset kan naturligvis være sønn av Lars Valset,nevnt i kildene i 1661 (Bjørn H Nyheim). Noen slektskapsforbindelse til de to Hans Valset kan ikke jeg påvise. Du har rett i at Hans Valset den yngre med familie forsvinner, kona het ifølge tingboka Anne Ingebrigtsdatter, men ingen av disse er å se i kirkebøkene etter 1720.
GENI – det er altså stedet hvor man spekulerer videre bakover i tid uten å levere noe dekning for det. På slektshjørnet på FB var det en forsvarer av Geni som skrev at man der inne i første rekke bedriver slektssamling og ikke slektsgransking.
Jørgen Larsen Valset, 45 år i manntallet 1701, begravet 24/9-1730 76 ½ år. Hans kone Anna Jonsdatter døde sannsynligvis før 1720. Jeg har ikke funnet henne i min egen kirkebokavskrift, men det kan jo være at jeg har glemt av henne. Nok om det, det var skifte etter henne i 1722. Boet omfattet plassen Valset, som skyldte 2 marklaug, påstående hus av alle slag, hus i Hyttegaten, en slått i Engfløtdalen og i Ridalen. Boet omfattet videre minst 6 okser og 15 kyr, småfe, og såkalte Røraassedler» til en verdi av 500 riksdaler. Boets brutto var verdt 1087-2-20, som var en anselig sum. Alt dette står vel egentlig i rørosboka.
Jørgen Larsen Valset kan naturligvis være sønn av Lars Valset,nevnt i kildene i 1661 (Bjørn H Nyheim). Noen slektskapsforbindelse til de to Hans Valset kan ikke jeg påvise. Du har rett i at Hans Valset den yngre med familie forsvinner, kona het ifølge tingboka Anne Ingebrigtsdatter, men ingen av disse er å se i kirkebøkene etter 1720.
GENI – det er altså stedet hvor man spekulerer videre bakover i tid uten å levere noe dekning for det. På slektshjørnet på FB var det en forsvarer av Geni som skrev at man der inne i første rekke bedriver slektssamling og ikke slektsgransking.
Mvh Astrid
Takk for svar Astrid! Vi har vel felles aner her
Jeg hadde også notert at Jørgens hustru Anne Jonsdatter (1657?-1720) "het" Romsdal til "etternavn" og kanskje var født der? Og at hun kanskje var av samme Romsdalsætt som de på Langen i Hitterdalen. Men kilden til dette har jeg ikke notert. Kanskje Geni det også
Om noen har tilgang til bygdebok fra Sør-Odal (hvis det finnes noen slik) og kunne sjekke om/hva som står der om Knut Larsen Nordset og hustru Eline Larsdatter Skårer Ullern og deres etterkommere der, så var det fint!
Det beste ville jo vært om noen av de bak slektstrærne på Geni meldte tilbake sine kilder. I så fall skal jeg naturligvis informere her!
Men da gjenstår også å bevise at Jørgen Larsen Valset var sønn av Lars Walset i manntallet fra 1657 - selv om det virker sannsynlig!

Jeg hadde også notert at Jørgens hustru Anne Jonsdatter (1657?-1720) "het" Romsdal til "etternavn" og kanskje var født der? Og at hun kanskje var av samme Romsdalsætt som de på Langen i Hitterdalen. Men kilden til dette har jeg ikke notert. Kanskje Geni det også

Om noen har tilgang til bygdebok fra Sør-Odal (hvis det finnes noen slik) og kunne sjekke om/hva som står der om Knut Larsen Nordset og hustru Eline Larsdatter Skårer Ullern og deres etterkommere der, så var det fint!
Det beste ville jo vært om noen av de bak slektstrærne på Geni meldte tilbake sine kilder. I så fall skal jeg naturligvis informere her!
Men da gjenstår også å bevise at Jørgen Larsen Valset var sønn av Lars Walset i manntallet fra 1657 - selv om det virker sannsynlig!
-
Odd skrev:Takk for svar Astrid! Vi har vel felles aner her
Folket på Langen i Hitterdalen er ikke av Romsdalsætt:
http://forum.arkivverket.no/topic/17972 ... m-han-fra/
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Oluf Bertelsen Romsdal 26/4-1694 RB (3A 01, 1690-1702, side 94)
Han etterlot seg enken Marethe Christensdatter og følgende barn:
1: Christen Olsen (45 år i 1701)
2: Anders Olsen, oppholdt seg i Danmark
3: Christopher Olsen Smelter (34 år i 1701)
4: Cathrina Olsdatter, gift med Mogens Olsen Jembt
5: Anne Olsdatter, gift med Oluf Tronsen
Avdødes uekte datter: Marethe Olsdatter, gift med Jørgen Gietmundsen er også omtalt i skiftet.
Christen Olsen Romsdal 6/4-1711 Gastgeber RB (3A 03, 1706-1723, side 80b)
Han etterlot seg enken Anna Catarina Christensdatter, det er hva hun kalles på slutten av skiftet, ved begynnelsen av skiftet er det mulig hun kalles Olsdatter (overstrykning, vanskelig å se). De hadde ingen livsarvinger og arvingene var avdødes søsken:
1: Broren Christopher Olsen, bergsell ved Årdals Kobberverk
2: Søsteren Catharina Olsdatter, sal Mogens Olsen Jemts efterleverske
3: Søsteren Anna Olsdatter, gift med Ole Tronsen (begge søstrene bodde på Røros)
Se også skiftet etter avdødes far Oluf Bertelsen Romsdal 1694. Hans mor var Maritte Christensdatter
Mvh Astrid
Takk for oppryddingen Astrid! Det var vel Gylland på Langen (Søndre).
Men har du eller andre sett en Jon Romsdal på Røros, som evt. far til Jørgen Valsets hustru Anne Jonsdatter?
Og Oluf Trondsens og Anne Olsd. Romsdals etterkommere var vel Tronshat/Tronshart?
Men har du eller andre sett en Jon Romsdal på Røros, som evt. far til Jørgen Valsets hustru Anne Jonsdatter?
Og Oluf Trondsens og Anne Olsd. Romsdals etterkommere var vel Tronshat/Tronshart?
-
Odd skrev:Takk for oppryddingen Astrid! Det var vel Gylland på Langen (Søndre).
Det første spørsmål besvares med ja, det andre med nei, det siste med ja.
Hva jeg videre har om Ole Olsen Smeltersøn og Hans Olsen Smeltersøn på Langen:
Ole Olsen Smeltersøn og Hans Olsen Smeltersøn på Langen var brødre og sønner av Ole Christensen Smelter og Lucia Larsdatter, Rørosboka 3 er noe uklar på dette punkt. Ved skiftet etter ham i 1766 står det klart at han etterlot seg enken Dorthe Olsdatter og de felles barn han hadde med henne. Men Ole Olsen Smeltersønn var gift to ganger, og alle barna tilhører hans første ekteskap.
Skiftet etter Ole Olsen Smeltersøn:
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Gauldal sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 03 , 1739-1768, oppb: Statsarkivet i Trondheim.
Merknader: Ført over to perioder: 25.05.1739-23.05.1740 og 14.01.1764-26.02.1768. Nytt register.
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24723/301/
Ole Olsen Smeltersøn 8/9-1766 GF (3A 03, 1739-1768, side 290b)
Avdøde Ole Olsen Smeltersøn bodde på gården Christensvold i Røros Sogn. (ved Langen). Han var sønn av Ole Christensen Smelter og Lucia Larsdatter Rise (se skiftene etter begge foreldre). Jeg har ikke funnet hans død i kirkeboka, men ifølge skifte etter mora Lucia Larsdatter i 1751 var hans alder på dette tidspunkt 48 år. Ole Olsen Smeltersøn ble gift første gang 1730 med Kirsten Pedersdatter som ble begravet 19/1-1744 43 år gammel. Han ble gift for andre gang 1746 med Dorthe Olsdatter (Kojen). Det ble født barn i begge ekteskap, men når vi kommer til det nevnte skiftet i 1766, er det bare fire barn av FØRSTE ekteskap som er i live.
Avdøde Ole Olsen Smeltersøn etterlot seg i skiftet 1766 enken Dorthe Olsdatter og følgende felles barn, men barna er som nevnt fra første ekteskap med Kirsten Pedersdatter:
1: Ole Olsen 26 år og myndig
2: Lars Olsen 24 år, med formynder broren Ole Olsen
3: Margrethe Olsdatter, gift med Ingebrigt Iversen, boende på Røros
4: Gjertrud Christina 22 år, med formynder farbroren Christen Olsen
Tilstede ved skiftet var enkens lagverge Rasmus Axelsen og på barnas vegne møtte farbroren Hans Olsen. Se også skiftet etter Dorthe Olsdatter 4/9-1779.
Skiftet etter Dorthe Olsdatter var i 1779, hennes arvinger er søsken og deres barn:
1: Broder Peder Olsen død, hadde i ekteskap med Barbro Jochumsdatter avlet en sønn og en datter:
a: Jochum Pedersen myndig
b: Cornelia Pedersdatter 32 år
2: Broder Ole Olsen død, hadde i ekteskap med Kirsti Knudsdatter avlet to døtre:
a: Kari Olsdatter 50 år, på Røraas Fattighus
b: Berit Olsdatter 29 år, hos sine foreldre på Kongsberg
3: Søster Anne Olsdatter død, hadde i ekteskap med Hans Clausen Steene avlet fem døtre:
a: Anne Hansdatter, gift med Peder Jonsen Dax, boende på Røros
b: Cornelia Hansdatter 34 år, tjener hos Morten Christensen på Røros
c: Kirsti Hansdatter 32 år, hennes oppholdssted vites ikke
d: Clara Hansdatterr 31 år, hennes oppholdssted vites ikke
e: Marit Hansdatter 30 år, gift med Erich Tollefsen Wangen i Oos Annex (Os i Østerdalen)
4: Søster Kari Olsdatter Feragen, enke etter Lars Svendsen
5: Søster Cornelia Olsdatter, gift med Henning Henrichsen Sjøvold på Røros
6: Søster Lucie Olsdatter død, har avlet uden ægteskab en datter:
a: Cornelia Pedersdatter, som er gift med en Mand, hvis Nafn ej vides, skal være boende udi Tromsen i Nordlands Amt
Dorthe Olsdatter datter av Ole Pedersen Koien og Cornelia Olsdatter.
Skiftet etter Hans Olsen Smeltersøn:
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Gauldal sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 05 , 1772-1777, oppb: Statsarkivet i Trondheim.
Merknader: Nytt register.
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24725/613/
Hans Olsen Smeltersøn på Langen 22/1-1777 GF Røros (3A 05, 1772-1777, side 601)
Gården Langen beliggende i Røros Prestegjeld tilhører participantene ved Røros Verk. Avdøde Hans Olsen etterlot seg enken Elisabet Bentsdatter og følgende felles barn:
1: Ole Hansen, over myndighetsalder, men svakelig og ikke i stand tilå dirigere sine ting. Hans formynder: svogeren Even Pedersen Hougen ved Øresund (Aursund).
2: Bent Hansen, myndig og boende hjemme på gården
3: Ingeborg Hansdatter død, var gift med Jochum Jonsen Koyan og har etterlatt en sønn:
Jon Jochumsen 17 år
4: Lucia Hansdatter, gift med Even Pedersen Hougen
5: Berit Hansdatter 24 år og ugift
Det var 405-2-10 til deling mellom arvingene
Hans Olsen Smeltersøn ble begravet 8/11-1776 69 år gammel. Han var sønn av Ole Christensen Smelter og Lucia Larsdatter Rise, se skiftet etter faren i 1721 og etter moren o 1751. Hans Smeltersøns enke ble begravet Elisabet Bentsdatter ble begravet 23/11-1783 70 år gammel. Hun var datter av Bent Tørresen Feragen og dennes første kone Ingeborg Johansdatter, se også skiftet etter faren i 1742. Se videre skiftet etter Berit Hansdatter Langen 1777.
Mvh Astrid