Harald Gullikstad og hans kone Guren Lorentsdatter
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
-
- Sted: TRONDHEIM
Re: Harald Gullikstad og hans kone Guren Lorentsdatter
Harald Gullikstads kone kalles i Rørosboka Guri Svendsdatter (bind 5, side 226). I kirkeboka (DA) kalles hun Guren Lorentsdatter, og jeg tror hun er den samme som Gjørri Lødensdatter Gullikstad som ifølge Rørosboka (bind 5, side 208 ) er nevnt i skiftet etter Mogens Pedersen Jemt (Rugeldal) og Marit Pedersdatter i 1727 - de andre som er nevnt er hennes halvbrødre Peder Monsen (Rugelsjøen) og LØDEN Monsen (Rugeldal).
Jeg antar at Marit Pedersdatter i første ekteskap må ha vært gift med en LØDEN, som muligens hadde en eller annen tilknytning til Gullikstad (??). Hennes sønn i andre ekteskap Løden Monsen, ble - som skikk og bruk var oppkalt etter sin mors første mann.
Da jeg begynte slektsgransking, fant jeg det merkelig at navnet Løden ikke var å finne blant etterkommerne til Løden Monsen Rugeldal og Anne Andersdatter Guldal. Men deres tre barn, Anne Lødensdatter, Marit Lødensdatter og Anders Lødensen har alle sønner ved navn LORENTS, så jeg antar dette er "oppkallingsnavnet" for Løden. Harald Gullikstad har også en sønn Lorents.
Det kunne være interessant men en tilbakemelding fra noen andre som stammer direkte fra Mogens Pedersen og Marit Pedersdatter.
Astrid Ryen, Trondheim
Jeg antar at Marit Pedersdatter i første ekteskap må ha vært gift med en LØDEN, som muligens hadde en eller annen tilknytning til Gullikstad (??). Hennes sønn i andre ekteskap Løden Monsen, ble - som skikk og bruk var oppkalt etter sin mors første mann.
Da jeg begynte slektsgransking, fant jeg det merkelig at navnet Løden ikke var å finne blant etterkommerne til Løden Monsen Rugeldal og Anne Andersdatter Guldal. Men deres tre barn, Anne Lødensdatter, Marit Lødensdatter og Anders Lødensen har alle sønner ved navn LORENTS, så jeg antar dette er "oppkallingsnavnet" for Løden. Harald Gullikstad har også en sønn Lorents.
Det kunne være interessant men en tilbakemelding fra noen andre som stammer direkte fra Mogens Pedersen og Marit Pedersdatter.
Astrid Ryen, Trondheim
Mvh Astrid
-
En opplysning kom ikke med: Guren Lorentsdatter døde i 1753, 85 år.
Mvh Astrid
Hei Astrid - jeg stammer da direkte fra disse. Linja går slik:
Mons Pedersen og Marit Gullikstad. Peder Monsen Rugelsjøen og Kirsten Larsdatter Rugeldal. Ole Pedersen Rugelsjøen og Siri Hansdatter Bock. Mons Olsen Rugelsjøen og hans tremenning Anne Andersdtr SaksRyen (som var datter av Anders Lødensen Ryen og Gjørri Olsdtr Nyplass osv). Lorents Monsen SaksRyen Søndre (Trøen) og Marit Markusdtr Wang. Elisabeth Lorentsdtr Ryen som fikk min oldefar, bygdeoriginalen SpringvassHenrik, med Ole Larsen Soknes.
...men jeg kan vel ikke tilføre noe nytt i forhold til Rørosboka.
Med hilsen
Arnstein
Mons Pedersen og Marit Gullikstad. Peder Monsen Rugelsjøen og Kirsten Larsdatter Rugeldal. Ole Pedersen Rugelsjøen og Siri Hansdatter Bock. Mons Olsen Rugelsjøen og hans tremenning Anne Andersdtr SaksRyen (som var datter av Anders Lødensen Ryen og Gjørri Olsdtr Nyplass osv). Lorents Monsen SaksRyen Søndre (Trøen) og Marit Markusdtr Wang. Elisabeth Lorentsdtr Ryen som fikk min oldefar, bygdeoriginalen SpringvassHenrik, med Ole Larsen Soknes.
...men jeg kan vel ikke tilføre noe nytt i forhold til Rørosboka.
Med hilsen
Arnstein
Hei Astrid!
Min pappa stammer fra disse - det siste leddet i dirkete linje ned med en Lorents blandt dem er Anders og Gjørri sin Lorentz , de neste leddene som er direkte ned til min pappa er det ingen...som jeg vet da - hans linje fra Mogens og Marit er:
Mogens+Marit: Løden+Anne:Anders+Gjørri:Marit+Lars (Galåen):Randi+Iver Spell: Ane Katrine+?: Ragnhild Nesvold + Gustav F. Hansen : Marie Fredrikke Hansen+Lars Holte: Peder Holte+ Solveig Skjølsvoll : Ole f. 1942 min pappa
Dette var på Faren hans sin side på morens side:
Mogens+Marit: Løden+Anne:Anders+Gjørri:Ole+Anne: Anders+Maren: Ole+Ingeborg: Anders+Anne Kristine: Ingeborg+ Anders: Ane Elisabeth+ Ole Johan: Solveig+Peder: Ole f.1942
MVH, Gurli
Min pappa stammer fra disse - det siste leddet i dirkete linje ned med en Lorents blandt dem er Anders og Gjørri sin Lorentz , de neste leddene som er direkte ned til min pappa er det ingen...som jeg vet da - hans linje fra Mogens og Marit er:
Mogens+Marit: Løden+Anne:Anders+Gjørri:Marit+Lars (Galåen):Randi+Iver Spell: Ane Katrine+?: Ragnhild Nesvold + Gustav F. Hansen : Marie Fredrikke Hansen+Lars Holte: Peder Holte+ Solveig Skjølsvoll : Ole f. 1942 min pappa
Dette var på Faren hans sin side på morens side:
Mogens+Marit: Løden+Anne:Anders+Gjørri:Ole+Anne: Anders+Maren: Ole+Ingeborg: Anders+Anne Kristine: Ingeborg+ Anders: Ane Elisabeth+ Ole Johan: Solveig+Peder: Ole f.1942
MVH, Gurli
-
Til Arnstein og Gurli!
Min PC har "ligget nede" ca fire uker, så jeg fikk sett svarene fra dere først i morges. Det er ikke tvil om at det her er mye slekt. Når det gjelder oss, Arnstein, så ligger våre felles aner langt tilbake, men Gurli og jeg har nok felles aner (på din farmors side) til og med Anders og Anne Kirstine. Ingeborg Andersdatter var søster av min farfar Ole Andersen. Min far vokste opp på Saksryen søndre, men flyttet tidlig ut. Først da han bygde hytte på Rugeldalen ca 1960, fikk jeg som ganske ung den gang lære å kjenne mine mange og langt eldre tremenninger (Skjølsvold).
MVH Astrid Ryen
Min PC har "ligget nede" ca fire uker, så jeg fikk sett svarene fra dere først i morges. Det er ikke tvil om at det her er mye slekt. Når det gjelder oss, Arnstein, så ligger våre felles aner langt tilbake, men Gurli og jeg har nok felles aner (på din farmors side) til og med Anders og Anne Kirstine. Ingeborg Andersdatter var søster av min farfar Ole Andersen. Min far vokste opp på Saksryen søndre, men flyttet tidlig ut. Først da han bygde hytte på Rugeldalen ca 1960, fikk jeg som ganske ung den gang lære å kjenne mine mange og langt eldre tremenninger (Skjølsvold).
MVH Astrid Ryen
Mvh Astrid
Jeg var oppe i Trøndelag på søskenbarn-treff i pinsa. Da stoppet vi på Røros og kikka på Tysk-huset (forfedrene til kona mi - Knoph/Knob), og så kjørte vi forbi Rugeldalen. Det var en trivelig tur!
Mh
Arnstein
Mh
Arnstein
Dette er et gammelt emne, men tar det opp igjen pva. Gunnar Rugelsjøen som er etterkommer av Mogens Pedersen Jemt (ca. 1648-1729) og Marit Pedersdatter Gullikstad (ca. 1648-1729). Jeg selv er etterkommer av Marits datter Guri Lødensdatter.
Er det noen som har opplysninger om Mogens/Maagens/Måns...., annet enn ca. fødselsår og opprinnelse fra Jemtland (herkomst, yrke, tidligere bosteder, var han på Kvikne e.l. før han kom til Røros osv.)?
Er det noen som har opplysninger om Mogens/Maagens/Måns...., annet enn ca. fødselsår og opprinnelse fra Jemtland (herkomst, yrke, tidligere bosteder, var han på Kvikne e.l. før han kom til Røros osv.)?
Sist redigert av dn24061 den 30. september 2014 kl. 10.03, redigert 1 gang totalt.
-
Odd skrev:Dette er et gammelt emne, men tar det opp igjen pva. Gunnar Rugelsjøen som er etterkommer av Mogens Pedesen Jemt (ca. 1648-1729) og Marit Pedersdatter Gullikstad (ca. 1648-1729). Jeg selv er etterkommer av Marits datter Guri Lødensdatter.
Det spørsmålet du stiller i det siste avsnittet er vanskelig for meg å svare på, annet enn at det på grunn av hans tillnavn JEMT må være klart at han hadde sin opprinnelse i Jemtland. Men Mons P kunne ha vært på Kvikne for alt det jeg vet.
I skiftet etter Mons Pedersen og Marit Pedersdatter i 1729 sies det at Marit Pedersdatters datter fra hennes første ekteskap var GURI GULLICSTAD. Guri var gift med Harald Olsen på Gullikstad, men jeg har ingen informasjon om at Marit Pedersdatter skulle ha noe med Gullikstad å gjøre. Det er hva jeg mener, men andre han jo ha en annen mening. Guri Lødensdatter blir i kirkeboka skrevet som G Lorentzdatter, alle som skulle være oppkalt etter LØDEN, ble døpt Lorentz.
Mvh Astrid
Beklager Astrid, det var nok avglemt et spørsmålstegn etter Gullikstad (f. på Gullikstad el. i Ålen? sto det opprinnelig).
Bakgrunnen var nok ditt første innlegg her. Hvordan kom Harald til Gullikstad? Om det var Haralds far Oluf Norfior som hadde noe med Gullikstad å gjøre - eller om det var Guris foreldre Marit Pedersdatter og Løden/Lorentz? Vil tro at de sistnevnte er mest aktuelle?
I "Oversikt over personer nevnt i forbindelse med Røros kobberverk på 1600-tallet" er det vel Mogens som står oppført som "Mons Pedersen Jemt. 2 mnd. 1692 (RKA 8.1.10). Knekt ved Nyberget. 1701 (Manntall) 53 år. Bergknekt. Sønn: Løyden (10), Jens (6)" (Peder f. 1674 var vel da flyttet hjemmefra).
Her er tydeligvis en av sønnene til Mogens og Marit oppkalt etter Marits første mann Løyden!
Men har noen her ytterligere opplysninger om ekteparet Mogens og Marit så er det veldig velkomment!
Bakgrunnen var nok ditt første innlegg her. Hvordan kom Harald til Gullikstad? Om det var Haralds far Oluf Norfior som hadde noe med Gullikstad å gjøre - eller om det var Guris foreldre Marit Pedersdatter og Løden/Lorentz? Vil tro at de sistnevnte er mest aktuelle?
I "Oversikt over personer nevnt i forbindelse med Røros kobberverk på 1600-tallet" er det vel Mogens som står oppført som "Mons Pedersen Jemt. 2 mnd. 1692 (RKA 8.1.10). Knekt ved Nyberget. 1701 (Manntall) 53 år. Bergknekt. Sønn: Løyden (10), Jens (6)" (Peder f. 1674 var vel da flyttet hjemmefra).
Her er tydeligvis en av sønnene til Mogens og Marit oppkalt etter Marits første mann Løyden!
Men har noen her ytterligere opplysninger om ekteparet Mogens og Marit så er det veldig velkomment!
PS! Ser i John R. Prytz "Røraas historie" bind 1 s. 34 (1660-61) at "Jens paa Gullichstad eier af 1 øre i Grønli i Aalen". Kan Mogens og Marits sønn Jens kanskje blitt oppkalt etter ham?
Fogdens manntall 1664, "Gullichstad, Jens Joensen bruger alt"
Fogdens manntall 1664, "Gullichstad, Jens Joensen bruger alt"
Sist redigert av dn24061 den 1. oktober 2014 kl. 10.07, redigert 1 gang totalt.
-
Fogdens manntall 1664:
Gulichstad – 6 Marklaug – Besidder Jenss Jenssen bruger alt
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Gauldal fogderi, Orkdal fogderi, Strinda fogderi, Fogdemanntall 18 (RA/EA-4070/J/Ja/Jac/L0018), 1664-1664, oppb: Riksarkivet.
Merknader: Fogdenes og sorenskrivernes manntall.
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/35577/49/
Sogneprestens manntall 1664:
Gullickstad – 6 marklaug – opsidder Joen Gullick Søn 56 aar
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Dalane prosti, Prestemanntall 31 (RA/EA-4070/J/Ja/Jab/L0031), 1664-1666, oppb: Riksarkivet.
Merknader: Sogneprestenes manntall
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/35527/164/
Jeg kan ikke si jeg skjønner dette: Joen Gullicksøn og Jens Jenssen i ett og det samme år 1664??
Men den første er Opsidder, den andre Besidder. Er det forskjellen?
Ad Harald Olsen Gullikstad: far til Peder døpt 6/8-1698, etter det omtalt som Harald Gullikstad i KB.
1703: Røraas- Gullichstad: Harald betaler til jens Bings arvinger.
Gulichstad – 6 Marklaug – Besidder Jenss Jenssen bruger alt
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Gauldal fogderi, Orkdal fogderi, Strinda fogderi, Fogdemanntall 18 (RA/EA-4070/J/Ja/Jac/L0018), 1664-1664, oppb: Riksarkivet.
Merknader: Fogdenes og sorenskrivernes manntall.
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/35577/49/
Sogneprestens manntall 1664:
Gullickstad – 6 marklaug – opsidder Joen Gullick Søn 56 aar
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Dalane prosti, Prestemanntall 31 (RA/EA-4070/J/Ja/Jab/L0031), 1664-1666, oppb: Riksarkivet.
Merknader: Sogneprestenes manntall
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/35527/164/
Jeg kan ikke si jeg skjønner dette: Joen Gullicksøn og Jens Jenssen i ett og det samme år 1664??
Men den første er Opsidder, den andre Besidder. Er det forskjellen?
Ad Harald Olsen Gullikstad: far til Peder døpt 6/8-1698, etter det omtalt som Harald Gullikstad i KB.
1703: Røraas- Gullichstad: Harald betaler til jens Bings arvinger.
Mvh Astrid
Skrivere og prester var vel ikke så nøye bestandig, kanskje ikke så stødig i norsk heller. Var jo gjerne av dansk herkomst. Mange feil i kirkebøkene i hvertfall.
Har faktisk sett at navnene Joen og Jens er blandet sammen i andre sammenhenger før. Det her er kanskje samme mannen?
Hos J.R. Prytz, Gullichstad 6 mkl:
- s. 40 (Fogden 1664) : Jens Joensen bruger alt,
- s. 41 (Sognepræsten 1666): Joen 57 aar
Har faktisk sett at navnene Joen og Jens er blandet sammen i andre sammenhenger før. Det her er kanskje samme mannen?
Hos J.R. Prytz, Gullichstad 6 mkl:
- s. 40 (Fogden 1664) : Jens Joensen bruger alt,
- s. 41 (Sognepræsten 1666): Joen 57 aar